۴۸۷۲۸۶
۵۰۳۵
۵۰۳۵
پ

تولد و مرگ یک آتشفشان

تولد، رشد و مرگ یک آتشفشان به ندرت دیده شده است. پاریکوتین چنین فرصتی فراهم کرد. پاریکوتین یک آتشفشان خاکستری در ایالت میچوآکان در مکزیک در نزدیکی روستایی به همین نام است.

برترین ها: تولد، رشد و مرگ یک آتشفشان به ندرت دیده شده است. پاریکوتین چنین فرصتی فراهم کرد. پاریکوتین یک آتشفشان خاکستری در ایالت میچوآکان در مکزیک در نزدیکی روستایی به همین نام است. این آتشفشان در ۲۰ فوریه ۱۹۴۳ فوران کرد و تا سال ۱۹۵۲ ادامه داشت که روستاهای اطرافش را ویران و آن ها را زیر گدازه و خاکستر دفن کرد. کلیسای سان خوان تنها باقی مانده روستا است.

برخلاف بسیاری از آتشفشان ها، آتشفشان پاریکوتین تا آن روز شوم وجود نداشت. این موضوع، آتشفشان را منحصربفرد می کند زیرا یکی از معدود آتشفشان هایی است که تولدش توسط انسان مشاهده شده است. این آتشفشان در حدود 200 مایلی غرب مکزیکوسیتی در منطقه ای شامل حدود 1400 دهانه آتشفشانی قرار دارد. پاریکوتین جوان ترین آتشفشانی است که در نیمکره شمالی به وجود آمده است.
هفته ها قبل از فوران، مردم روستا لرزش و غرش زمین را حس می کردند. آن ها صدایی شنیدند و دودی را مشاهده کردند که بعدا گفته شد بوی تخم مرغ فاسد می داده است.
دیونیزیو پولیدو مطمئن نبود که آن چه می بیند، چیست اما به اندازه کافی او را ترساند که از صحنه فرار کند. آنچه کشاورز می دید درواقع تولد یک آتشفشان بود. روز بعد دیونیزیو همراه با چند روستایی دیگر سپیده دم به سایت سر زدند. آنچه آن ها می دیدند هم شگفت انگیز بود و هم ترسناک. سنگ و دود به آسمان پرتاب می شد درحالیکه مخروط پیش چشم آن ها در حال رشد بود. بعد از گذشت یک روز مخروط 50 متر ارتفاع گرفت و در عرض یک هفته به 100 متر رسید و گدازه روی آن به سوی زمین های اطراف جریان یافت. فوران قوی تر بود و ستون های دود چند کیلومتری در آسمان تشکیل شده بود. در سال اول، شدیدترین فوران آتشفشان رخ داد. دود غلیظ، خاکستر و گازهای گوگرد و گدازه، ماندن را برای ساکنان خطرناک کرده بود و آن ها مجبور به تخلیه شدند.
در آگوست سال ۱۹۹۴ روستاها با گدازه و خاکستر پوشانده شدند. به مدت ۹ سال بعد فوران آتشفشان همچنان ادامه داشت اگرچه بسیار آرام بود. در سال ۱۹۵۲ فوران پایان یافت و به ارتفاع نهایی ۴۲۴ متر رسید. اعتقاد بر این است که این آتشفشان دیگر هرگز فوران نخواهد کرد.
تولد و مرگ یک آتشفشان
تولد و مرگ یک آتشفشان
تولد و مرگ یک آتشفشان
تولد و مرگ یک آتشفشان
تولد و مرگ یک آتشفشان
تولد و مرگ یک آتشفشان
تولد و مرگ یک آتشفشان
تولد و مرگ یک آتشفشان
تولد و مرگ یک آتشفشان
تولد و مرگ یک آتشفشان
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج