جاباما
۴۸۷۳۲۷
۶ نظر
۵۰۰۵
۶ نظر
۵۰۰۵
پ

معضلات تغذیه ایرانی ها؛ چاقی، نمک و فشارخون

سیدحسن هاشمی در نخستین مجمع سلامت که صبح یک شنبه با حضور رئیس جمهور و برخی از وزراء در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد گفت: زنان استان مازندران بیشترین درصد چاقی را دارند.همچنین مردم استان یزد بیشترین استفاده کننده از فست فودها هستند و کمترین فعالیت فیزیکی در بین زنان بوشهری مشاهده شده است.

خبرگزاری مهر: وزیر بهداشت با عنوان این مطلب که برای رشد اقتصادی و حفظ امنیت در هر کشوری باید به سلامت به عنوان عامل اثرگذار مهم توجه شود به تشریح وضعیت سلامت در جامعه پرداخت.

سیدحسن هاشمی در نخستین مجمع سلامت که با حضور رئیس جمهور و برخی از وزراء در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد گفت: در دولت یازدهم توجه ویژه‌ای به سلامت مردم شد که گونه ای که توجه به سلامت ایران در این دولت بی سابقه بوده است.

وی با عنوان این مطلب که هنوز مشکلاتی در حوزه سلامت وجود دارد کم نیست تأکید کرد: امیدواریم در یک دوره ۱۰ تا ۱۵ ساله بتوانیم به استانداردهای مطلوب در حوزه سلامت دست پیدا کنیم.

وزیر بهداشت با توجه به اینکه تا ۵۰ سال پیش، بیماری های واگیر، مهمترین عامل مرگ و میر بودند افزود: امروزه بیماریهای غیرواگیر بیشترین گرفتاری جوامع را تشکیل می‌دهد.

وی در ادامه به مهمترین عوامل شیوع بیماری های غیر واگیر در کشور پرداخت و گفت: میزان شیوع چاقی در زنان ایرانی ۲۹.۷۶ درصد و در مردان ۱۵.۲۹ درصد است و همچینن در مناطق شهری شیوع چاقی ۲۴ درصد و در مناطق روستایی ۱۹ درصد گزارش شده است. به گفته هاشمی زنان استان مازندران بیشترین درصد چاقی را دارند.

وزیر بهداشت به شیوع فشار خون در کشور اشاره کرد و گفت: ۲۸.۱۹ درصد زنان و ۲۸.۳۱ درصد آقایان دچار فشار خون هستند، به طوری که ۲۶.۵ درصد مناطق شهری و ۲۸.۳ درصد روستاهای کشور مبتلا به این عارضه هستند.

هاشمی تأکید کرد: متاسفانه ۵۰ درصد کسانی که مبتلا به فشار خون هستند از بیماری خود خبر ندارند.

وی افزود: مردان استان کردستان بیشتریندرصد شیوع فشار خون را دارند

وزیر بهداشت در ادامه به دیابت اشاره کرد و اظهار کرد: ۱۰.۳ درصد زنان و ۸.۵ درصد مردان ما دیابت دارند و این وضعیت در مناطق شهری ۹.۹ درصد و در روستاها ۷.۸ درصد است. به گفته وزیر بهداشت زنان استان سمنان بیشترین درصد دیابت در کشور را دارند.

وی به شیوع چربی اشاره کرد وگفت: ۲۹.۵ درصد زنان و ۲۲.۵ درصد مردان ما چربی دارند به طوری که این آمار در مناطق شهری ۲۷.۷ درصد و در روستا ۲۰.۷درصد است. همچنین بیشترین شیوع چربی در استان تهران است.

وزیر بهداشت با اعلام اینکه ۵۰ درصد مرگ و میر ایرانی‌ها به خاطر بیماریهای قلبی و سکته‌های مغزی است افزود: متاسفانه ۴ درصد زنان و ۲۵.۱۶ درصد مردان ما، مصرف کننده دخانیات هستند به طوری که این وضعیت در مناطق شهری ۱۳ درصد و در روستاها ۱۵.۵ درصد برآورد می‌شود. به گفته هاشمی زنان و مردان استان قزوین بیشترین درصد شیوع مصرف دخانیات را دارند.

وی افزود: افراد ۴۵ تا ۵۴ سال ما، بیشترین مصرف کننده مواد دخانی در کشور هستند.

هاشمی به مصرف سبزیجات اشاره کرد و گفت: زنان و مردان ما تقریبا به یک اندازه میوه و سبزیجات استفاده می‌کنند به طوریکه این میزان برای هر دو جنس ۴۸ درصد گزارش شده است به گفته وی مردم بوشهر بیشترین درصد مصرف میوه و سبزیجات را دارند.

وزیر بهداشت در ادامه به مصرف فست فود اشاره کرد و گفت: ۱۱ درصد زنان و ۱۴.۶ درصد مردان ما فست فود می‌خورند و این وضعیت در مناطق شهری ۱۴ درصد و در روستاها ۹ درصد گزارش شده است. همچنین مردم استان یزد بیشترین استفاده کننده از فست فودها هستند.

هاشمی در ادامه به مصرف بالای نمک در ایران اشاره کرد و هشدار داد: مصرف نمک ما ۱۲ گرم است که این عدد حداقل سه برابر مصرف جهانی است و بیشترین علت آن به خاطر مصرف نان است که در آن از نمک زیاد استفاده می‌شود. با اعلام اینکه تنها ۱۵ درصد زنان ما کمتر از ۵ گرم نمک مصرف می کنند که این نشان می‌دهد ۸۵ درصد زنان ایرانی بالاتر از حد مجاز نمک استفاده می کنند. همچنین تنها ۶ درصد مردان ما کمتر از ۵ گرم نمک مصرف می‌کنند که نشان می دهد که ۹۴ درصد مردان ایرانی بیشتر از حد مجاز نمک می‌خورند. به گفته وزیر بهداشت مردم استان گیلان کمترین مصرف نمک را دارند.

وی در ادامه به موضوع فعالیت های فیزیکی اشاره کرد و افزود: ۹۶ درصد زنان ایرانی فعالیت فیزیکی خیلی کم و یا اصلا ندارند و این وضعیت در بین مردان ما ۸۳ درصد گزارش شده است.

هاشمی با اعلام اینکه در مناطق شهری ۹۲ درصد و در روستاها ۸۵ درصد مردم فعالیت فیزیکی ندارند اظهار داشت: کمترین فعالیت فیزیکی در بین زنان بوشهری مشاهده شده است.

وزیر بهداشت با عنوان این مطلب که امروزه مهمترین علت مرگ ها ناشی از بیماریهای غیرواگیر است افزود: بیماری‌های قلبی عروقی، سرطانها، دیابت و بیماریهای مزمن تنفسی، بیشترین علت مرگ‌های ناشی از بیماری های غیرواگیر هستند.

هاشمی مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم، عدم فعالیت فیزیکی و مصرف الکل را چهار عامل افزایش بیماری‌های غیرواگیر قلمداد کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ازبس مواد خوراکی گران است با یک حقوق مستمری چه چیز خوب میشه خرید به غیراز نان بربری خالی.

    • بدون نام

      آخه چ چیزمون درسته که تغذیه درست داشته باشیم

    • reza

      من به عنوان یه مرد 35 ساله همه موارد رو رعایت می کنم.10ساله که وزنم 77کیلو هست. اما اکثرا(مخصوصا خانمها!) مسخرم می کنند و میگن خیلی سوسولم!
      میخوام بگم که همه ی بدبختی ما از فقر فرهنگیه.

      پاسخ ها

      • فمینیست

        خیلی کار خوبی می کنی.من مردهای سی ساله ای سراغ دارم که کبد چرب یا مشکل قلبی دارند به دلیل تغذیه بد و عدم تحرک. فرهنگ مردسالار به مردها هم آسیب می زنه مثل همین که زنها انتظار دارند مردها سوپرمن باشند و هیچ وقت آسیب نبینند

    • روهام

      جناب وزیر حرص ونارحتی عامل چاقی میباشد زندگی مردم خوب بشه ورزش میکننند

    • داریوش

      از بس مردم از بی پولی سیب زمینی میخورند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج