۴۸۷۶۰۲
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

جایگاه ایران در رتبه‌بندی دولت الکترونیک

از برنامه‌های مهم دولت، اجرای طرح دولت الکترونیکی است اما با این حال در این حوزه جایگاه مطلوبی در آمارهای بین‌المللی ندارد. طبق آمارهای احیر ایران در سال ۲۰۱۶ در این حوزه با شاخص ۰.۴۶ رتبه ۱۰۶ جهانی را به خود اختصاص داده که این رتبه در مقایسه با سال ۲۰۱۴ یک رتبه تنزل نیز داشته است.

وب سایت تک نیوز - اسماء بهتاش: از برنامه‌های مهم دولت، اجرای طرح دولت الکترونیکی است اما با این حال در این حوزه جایگاه مطلوبی در آمارهای بین‌المللی ندارد. طبق آمارهای احیر ایران در سال ۲۰۱۶ در این حوزه با شاخص ۰.۴۶ رتبه ۱۰۶ جهانی را به خود اختصاص داده که این رتبه در مقایسه با سال ۲۰۱۴ یک رتبه تنزل نیز داشته است.
جایگاه ایران در رتبه‌بندی دولت الکترونیک

براساس استانداردهای بین‌الملل برای خدمات دولت الکترونیک سه شاخص خدمات آنلاین، زیرساخت‌های مخابراتی و سرمایه انسانی تعریف شده است.

در حوزه خدمات آنلاین در سال ۲۰۰۴ برای ایران ۰.۱۶ بوده، در سال ۲۰۱۴ این رقم به ۰.۳۷ رسیده و در سال ۲۰۱۶ بار دیگر تا مرز ۰.۳۳ کاهش یافته است که این رقم از میانگین جهانی ۰.۱۳ کمتر است.

مقدار شاخص زیرساخت‌های مخابراتی نیز در سال ۲۰۰۴ برای ایران رقمی معادل ۰.۰۹ ثبت شده بود که این رقم در سال ۲۰۱۴ به ۰.۲۹ رسیده و در سال ۲۰۱۶ تا ۰.۳۵ پیشرفت کرد که البته همچنان این رقم با میانگین جهانی ۰.۰۲ فاصله دارد.

در خصوص سرمایه انسانی نیز در سال ۲۰۰۴ برای ایران رقمی معادل ۰.۷۷ ثبت شده که این رقم در سال ۲۰۱۴ به ۰.۶۸ کاهش یافت و در سال ۲۰۱۶ با کمی افزایش به ۰.۷۱ رسید که البته این رقم از میانگین جهانی ۰.۰۷ بالاتر است.

براساس داده‌های اعلام شده برای سال ۲۰۱۶ میلادی، کشورهای انگلیس، اتریش، کره، سنگاپور، فنلاند و سوئد به ترتیب با شاخص‌های ۰.۹۲، ۰.۹۱، ۰.۸۹، ۰.۸۸، ۰.۸۸ و ۰.۸۷ بالاترین میزان شاخص دولت الکترونیکی را در سطح جهانی به خود اختصاص داده‌اند.

آمارهای گفته شده در سطح جهانی بود اما اگر بخواهیم وضعیت ایران و دولت الکترونیکی در آن را در سطح منطقه بررسی کنیم نیز ایران رتبه ۱۷ را به خود اختصاص خواهد داد.

شاخص خدمات آنلاین ایران در سطح منطقه در سال ۲۰۰۴، ۰.۱۶ بوده در سال ۲۰۱۴ این رقم به ۰.۳۷ و در سال ۲۰۱۶ به ۰.۳۳ رسیده که از مقدار میانگین منطقه ۰.۱۸ کمتر است.

میانگین ایران در حوزه زیرساخت‌های مخابراتی نیز در مقایسه با منطقه ۰.۰۵ پایین‌تر بوده و در حوزه سرمایه‌های انسانی شاخص ایران از میانگین منطقه ۰.۰۵ بیشتر است.

رژیم اشغالگر قدس در حالی که رتبه ۲۰ دنیا را به خود اختصاص داده در سطح منطقه اولین جایگاه را دارد و پس از آن کشورهای بحرین و امارات متحده در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند که رتبه‌های جهانی آنها نیز به ترتیب ۲۴ و ۲۹ است.

کشورهای رژیم اشغالگر قدس، بحرین، امارات متحده عربی، قزاقستان، کویت، عربستان سعودی، قطر، آذربایجان، گرجستان، عمان، ترکیه، لبنان، ازبکستان، ارمنستان، اردون و قرقیزستان به ترتیب ۱۶ کشور منطقه هستند که در زمینه دولت الکترونیک پیش از ایران قرار گرفته‌اند، اما پس از ایران کشورهای مصر، سوریه، تاجیکستان، ترکمنستان، عراق، پاکستان، افغانستان و یمن رتبه‌های ۱۸ تا ۲۵ منطقه را به خود اختصاص داده‌اند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج