جاباما
۴۸۷۸۳۳
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

طلایی: ناکامی یزدانی را بیش از حد بزرگ کردند

تیم‌ملی کشتی آزاد توانست برای ششمین‌بار پیاپی قهرمان جام‌جهانی شود.

شهروند: تیم‌ملی کشتی آزاد توانست برای ششمین‌بار پیاپی قهرمان جام‌جهانی شود. اگرچه تیم‌ملی روسیه که یکی از رقبای اصلی کشتی ایران است، با تمام نفرات اصلی خود دراین مسابقات حاضر نشده بود اما بقیه کشورها با تمام توان به کرمانشاه آمدند و مغلوب ایران شدند. مهم‌ترین دستاورد این جام‌جهانی برای تیم‌ملی ایران فارغ از قهرمانی میدان‌دادن به جوان‌هایی است که می‌توانند آینده‌ساز کشتی ایران باشند. محمد طلایی، سرمربی جوان تیم‌ملی کشتی آزاد می‌گوید؛ علاقه زیادی به استفاده از جوان‌ها دارد و می‌خواهد دربرخی از تورنمنت‌های پیش‌رو هم کشتی‌گیران جوان را راهی کند. خبرنگار «شهروند» با طلایی درباره قهرمانی جهان، تغییر نسل کشتی آزاد و اتفاقات پیرامون این رشته گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانید:

از ششمین قهرمانی تیم‌ملی کشتی آزاد درجام‌جهانی شروع کنیم. سطح مسابقات چطور بود؟

قهرمانی امسال ما درجام‌جهانی ششمین قهرمانی پی‌درپی ایران در جام‌جهانی است که ارزش زیادی هم دارد. هدف امسال ما این بود که باز هم این عنوان را برای کشور خودمان حفظ کنیم و اجازه ندهیم از ایران خارج شود. همان‌طور که درجریان هستید، به جز روسیه که ترجیح داده بود از نفرات جدید استفاده کند، بقیه قدرت‌ها مثل جمهوری آذربایجان و آمریکا با بهترین کشتی‌گیران خود آمده بودند و مشخص بود که به دنبال قهرمانی هستند اما ما اجازه ندادیم این عنوان به کشور دیگری برسد.

این اولین قهرمانی ایران در سال‌های اخیر بود که بدون رسول خادم به ‌دست آمد.

اصلا اینطور نیست که چون الان من سرمربی هستم، رسول خادم خارج از کادرفنی باشد و کاری با تیم‌ملی نداشته باشد. همه ما یک گروه هستیم که سال‌هاست کنار یکدیگر کار می‌کنیم و از هم شناخت داریم. درطراحی تمرینات و اجرای برنامه‌ها هم به بهترین شکل ممکن با همدیگر همکاری داریم.

با این شرایط تصمیم‌های نهایی را شما می‌گیرید یا رسول خادم؟

واقعا نفر اول و دوم نداریم. باز هم تأکید می‌کنم همه ما کنار تیم‌ملی هستیم و هرکمکی از دستمان بربیاید، درخدمت تیم‌ملی هستیم. تیم فعلی کادر فنی کشتی آزاد از المپیک لندن تاکنون کنار یکدیگر هستند و همین باعث شده به تفاهم مشترک برسیم.

در جام‌جهانی به کشتی‌گیران جوان بیشتر میدان دادید. چه هدفی از این کار داشتید؟

هر تیم‌ملی قدرتمندی به پشتوانه‌سازی نیاز دارد. برترین قهرمانان دنیا هم روزی بازنشسته می‌شوند و باید برای آنها جایگزین وجود داشته باشد. من درجام‌جهانی از جوان‌هایی مثل تیموری، یاراحمدی، حامد رشیدی و محبی استفاده کردم که نمره قبولی هم گرفتند. آنها یکی، دومیدان دیگر ببینند از این‌که هستند، بهتر و باتجربه‌تر خواهند شد.

از شرایط کنونی تیم‌ملی و وضع جوان‌ها رضایت دارید؟

بله، خوشبختانه همه برنامه‌ها به خوبی پیش می‌رود و کشتی‌گیران کارشان را به بهترین شکل ممکن پیش می‌برند. درست است که ما کشتی‌گیران باتجربه و پرافتخار هم داریم اما باید به جوان‌ها هم میدان بدهیم. البته درجام‌جهانی مقابل آمریکا ریسک نکردم و با جوان‌ها به روی تشک نرفتم بلکه از کشتی‌گیران باتجربه استفاده کردم. با این حال، برخی دوستان از من انتقاد کردند که چرا مقابل آمریکا به جوان‌ها میدان ندادم؛ درصورتی که اگر جوان‌ها را درتقابل با آمریکا روی تشک می‌فرستادم، همان افراد می‌گفتند مگر دیدار با آمریکا جای جوان‌گرایی است؟! خلاصه این‌که تا دنیا باشد، حرف و انتقاد هم وجود دارد. خود من بیشتر از هر فرد دیگری دوست دارم به جوان‌ها میدان بدهم تا آنها رشد کنند و هروقت که فرصت مناسب باشد، حتما این کار را انجام خواهم داد.

حسن یزدانی دراین مسابقات یک وزن بالاتر رفت نتوانست موفقیتی کسب کند و درفینال هم شکست خورد. به نظر شما چرا این اتفاق افتاد؟

حسن یزدانی تازه ٣ماه است که به وزن ٨٦کیلو آمده است. خیلی زود است که بخواهیم از همین الان از او توقع قهرمانی داشته باشیم. دلیلی ندارد که یزدانی چون قهرمان المپیک شده، بعد از ٣ماه که تغییر وزن داده، بیاید و در وزن بالاتر قهرمان شود. در کشتی حتی اگر قهرمان المپیک هم باشی و تمرین نکنی، بازنده می‌شوی. یزدانی فقط در فینال بازنده شد اما به ‌زودی می‌تواند به شرایط ایده‌آل خودش برسد. او دراین وزن علیرضا کریمی را به‌عنوان رقیبی جدی مقابل خود می‌بیند و هرکدام از این دونفر که در انتخابی پیروز شوند، به تیم‌ملی می‌آیند. در کل قرار نیست یزدانی همه کشتی‌ها را با اختلاف بالا پیروز شود. به نظر من ناکامی یزدانی در فینال را بیش از حد بزرگ کردند و به آن جو دادند. نه یزدانی و نه هیچ قهرمان دیگری زیر بار فشار روحی باشد و از طلا نگرفتن بترسد. متاسفانه جوسازی‌های زیادی بعد از شکست یزدانی شد و نمی‌دانم پشت این حاشیه‌ها چه خبر است و چه کسانی حضور دارند.

اتفاقات خوبی که درجریان برگزاری جام‌جهانی درکرمانشاه رخ داد، باعث شد کشتی‌گیران آمریکایی لب به تمجید از ایرانی‌ها بپردازند.حتی جردن باروز ترامپ را به سفر به ایران و آشنایی با تمدن و فرهنگ ایران دعوت کرده است. در این‌باره چه نظری دارید؟

فرهنگ و تمدن ایران درتمام دنیا شناخته شده است و همه از ایرانی‌ها به‌عنوان افرادی با تمدن بیش از ٢٠٠٠‌سال یاد می‌کنند. جایی مثل کرمانشاه که کشتی‌خیز و قهرمان‌پرور باشد، فرهنگ پهلوانی را هم به بقیه خصیصه‌های خود اضافه می‌کند و همین می‌شود که هر غریبه‌ای وارد این شهر می‌شود، از فرهنگ و منش مردمان آن تمجید می‌کند. به اعتقاد من ماه پشت ابر نمی‌ماند و کسانی که به ایرانی‌ها کم‌لطفی می‌کنند، خودشان هم می‌دانند که حقیقت چیست. ضمن این‌که ورزش هیچ سنخیتی با سیاست ندارد. کشور ما هم این موضوع را ثابت کرد اما انگار آمریکایی‌ها نمی‌خواهند این واقعیت را بپذیرند.

چه برنامه‌هایی برای آینده تیم‌ملی درنظر دارید؟

از ١٣ اسفند تا پایان ‌سال‌جاری اردو داریم. در اوایل ‌سال جدید در جام یاشار دوغو ترکیه شرکت می‌کنیم که در ادامه جوان‌گرایی تیم‌ملی کشتی‌گیران جوان را به این تورنمنت می‌بریم. احتمالا در ابتدای‌ سال ٩٦ انتخابی تیم‌ملی را هم برگزار می‌کنیم. بعد هم برای مسابقات حساس آسیایی و جهانی آماده می‌شویم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج