۴۸۹۱۷۰
۲۵ نظر
۵۰۰۵
۲۵ نظر
۵۰۰۵
پ

دومینوی تورم و حداقل دستمزد کارگران

همه ساله در روزهای پایانی سال، چشم همه کارگران به جلسات شورای عالی کار دوخته می شود. جلساتی که سرنوشت دستمزد این قشر زحمت کش را برای سال پیش روی تعیین می کند. امسال نیز در ماه پایانی سال، جلسات شورای عالی کار آغاز شده و گمانه زنی ها حکایت از افزایش ۱۰ درصدی حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۶ دارد.

همه ساله در روزهای پایانی سال، چشم همه کارگران به جلسات شورای عالی کار دوخته می شود. جلساتی که سرنوشت دستمزد این قشر زحمت کش را برای سال پیش روی تعیین می کند. امسال نیز در ماه پایانی سال، جلسات شورای عالی کار آغاز شده و گمانه زنی ها حکایت از افزایش ۱۰ درصدی حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۶ دارد.

با نزدیک شدن به آخر سال بحث بر سر میزان حداقل دستمزد کارگران در سال آینده در محافل کارگری داغ و داغ تر می شود. امسال نیز چشم تمام کارگران به جلسات شورای عالی کار دوخته شده تا ببینند تصمیم گیری برای پرداخت دستمزد کارگران در سال ۹۶ به کجا خواهد رسید.

همه ساله ابتدا جلسات مشورتی با محوریت معاونت وزارت کار با حضور نمایندگان تشکل های کارگری، کارفرمایی و دولت برگزار می شود و پیشنهادهای لازم برای حداقل دستمزد در این جلسات بررسی می شود تا در نهایت، این پیشنهادها در نشست شورای عالی کار متشکل از ۳ نماینده کارگری، ۳ نماینده کارفرمایی و ۴ نماینده دولت تصویب شود. معیار تعیین حداقل دستمزد کارگران، طبق ماده ۴۱ قانون کار بر اساس نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی و هزینه سبد معیشت خانوار است.

در چند سال گذشته، حداقل دستمزد تعیین شده برای کارگران نتوانسته است این قشر زحمت کش جامعه را راضی نگه دارد. با مقایسه میزان رشد حداقل دستمزد کارگران با نرخ تورم در شش سال گذشته تا حدودی دلیل این نارضایتی روشن می شود. همان گونه که از نمودار پیداست در سال ۱۳۹۰ میزان حداقل دستمزد کارگران ۳۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان در نظر گرفته شد. این میزان نسبت به سال ۸۹ رشدی ۹ درصدی داشت، ولی این رشد هیچ تناسبی با نرخ تورم ۱۲.۴ درصدی سال ۸۹ نداشت. در سال ۹۱ میزان حداقل دستمزد با رشدی ۱۸ درصدی نسبت به سال قبل، ۳۸۹ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین شد. این در حالی بود که نرخ تورم سال ۹۰ حدود ۲۱.۵ درصد بود. در این سال نیز رشد حداقل دستمزد کمتر از میزان نرخ تورم در نظر گرفته شد.

چانه زنی های نمایندگان کارگران و کارفرمایان و دولت در سال ۹۲ میزان حداقل دستمزد را با رشدی ۲۵ درصدی به ۴۸۷ هزار و ۱۲۵ تومان رساند. این رشد ۲۵ درصدی حدود ۵.۵ درصد کمتر از نرخ تورم ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۱ (۳۰.۵ درصد) بود. در سال ۹۳ مجدداً تصمیم گیری ها به آنجا رسید که حداقل دستمزد کارگران ۲۵ درصد افزایش یابد. با این میزان افزایش، حداقل دستمزد کارگران ۶۰۸ هزار و ۹۱۰ تومان تعیین شد. باز هم این میزان رشد هیچ تناسبی با نرخ تورم ۳۴.۷ درصدی سال ۹۳ نداشت و بسیار کمتر از آن بود. در سال ۹۴ اندکی جریان متفاوت تر از سال های قبل رقم خورد. در این سال برای اولین بار در دهه ۹۰ شمسی رشد حداقل دستمزد کارگران اندکی بیشتر از نرخ تورم در نظر گرفته شد.

در سال ۹۴ میزان حداقل دستمزد کارگران با رشدی ۱۷ درصدی نسبت به سال قبل به ۷۱۲ هزار و ۴۲۵ تومان رسید. این در حالی بود که نرخ تورم در سال ۹۳ ۱۵.۶ درصد بود. در سال ۹۵ نیز روال به مانند سال ۹۴ بود و هر چند رشد حداقل دستمزد کارگران کمتر از سال های قبل بود اما همین میزان رشد هم بیشتر از نرخ تورم سال ۹۴ در نظر گرفته شده بود. در این سال حداقل دستمزد کارگران با رشدی ۱۴ درصدی نسبت به سال ۹۴ به ۸۱۲ هزار و ۱۶۶ تومان رسید و این در حالی بود که نرخ تورم سال ۹۴، ۱۱.۹ درصد بود.


نکته مهم در این میان اینکه پیش گرفتن رشد حداقل دستمزدها نسبت به نرخ تورم در دو سال اخیر هنوز نتوانسته است قدرت خرید دهه های قبلی را به کارگران بازگرداند و همین امر موجب شده تا این مورد به مطالبه جدی کارگران تبدیل شود. به نقل از تسنیم، به گفته غلامرضا عباسی رئیس کانون انجمن کارگران در حال حاضر 812 هزار تومان حقوق تنها برای یک سوم ماه کفایت می کند و کارگران مابقی ماه را باید با کسری سپری کنند.

در هفته جاری، جلسات برای تعیین حداقل دستمزدهای کارگران در سال 96 آغاز شده است. گویا امسال تعیین حداقل دستمزد اندکی متفاوت و دقیق تر نسبت به سال های قبل خواهد بود. به گفته ابوالفضل فتح اللهی نایب رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران، امسال سبد خوراکی ها و معیشت کارگران با واقعیت های علمی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین قرار است تا بخشی از فاصله حداقل دستمزد تا هزینه های زندگی در دستمزد سال 96 و مابقی طی یک برنامه چند ساله جبران شود.

برخی گمانه زنی ها در مورد حداقل دستمزد کارگران در سال 96 حکایت از آن دارد که این رقم نیز زیر یک میلیون تومان خواهد بود. این گمانه زنی ها بر این اصل استوار است که با توجه به اینکه میزان افزایش حقوق کارمندان از سوی دولت در سال آینده 10 درصد در نظر گرفته شده است احتمالاً میزان رشد حداقل دستمزد کارگران در سال آینده نیز به همین میزان خواهد بود. اگر این گفته درست باشد، باید حداقل دستمزد کارگران در سال 96 را 893 هزار تومان دانست. برای رسیدن به این موضوع باید تا هفته سوم یا چهارم اسفند ماه صبر کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واقعا خجالت داره واس این مملکت اقای روحانی پای صندوق رای میبینیم

    • بدون نام

      خاک توسر ما کارگرا

    • مهدی مرادی

      اگه بخواین این کارو باکارگران بکنن...

    • بدون نام

      افتضاح ترین دولت بعد انقلاب این دولت بود واقعا که بی عرضه ان همشون

    • بدون نام

      اقایان خودشان میلیونی حقوق میگیرند کاری به کارگران ندارن

    • بدون نام

      برای کارگرانی که اخراج شده اند ودر بیمه بیکاری به سر میبرند و عیدی برای زن و بچه خود ندارند مسو لین کاری کنند

    • بدون نام

      حالابدوپای صندوق رای بده

    • بدون نام

      متاسفیم برای خودمان وکارشناسان اقتصاد ..
      قبلا حقوق کارگر همیشه بیشتر از حقوق کارمند بوده .
      چون زحمت کشند .نمیدانم چرا همه چی برعکس شده

    • حسین

      اقای روحانی ،چهرتو پای صندوق رای میبینیم،یه روزم ما بخندیم و شما گریه کنی

    • بدون نام

      روحانی خدا ازت نگذره

    • بدون نام

      این نویسنده داره از طرف خودش مینویسه.دیروز جلسه تشکیل شده قراره بره شورای عالی کار .نتیجه قطعا بالاتر از ۱۰ درصد خواهد بود مگه اینکه اتفاقی بیوفته

    • بدون نام

      خجالت‌نمیکشن‌حرف‌کارگرمیزنندخسته‌کننده‌شده‌دفاع‌ازطبقه‌کارگرمیکنندولی‌درعمل‌عرضه‌ندارن‌چون‌خودشون‌جاشون‌گرمه‌سیرازگرسنه‌خبرنداردهیچوقت‌

    • بدون نام

      خدای خوب قشر گارگر سر کار گذاشتین با این دست مزد فقط اجاره خانه میتونن بدن جای قذا گل باید بخورن

    • بدون نام

      از گذاشتن همچین مطالبی شرم کنید از خشم الهی بترسید حق کارگر خوردن نداره یه جایی پس میدین وعده الهی را در مورد حق کارگر از زبان امام جعفر صادق به یاد بیاورید وای بر شما که حق کارگر را فراموش میکنید از خشم خدا بترسید که مرگ با شما به اندازه مویی فاصله دارد وای بر شما

    • بی نام

      از این دولت وذخایرش بیشتر از این انتظار نمیره

    • بدون نام

      حقوق نجومی واسه خودتون. لابدشماازکارگرها بیشترعرق میریزید

    • بدون نام

      راهکار مناسب تشکیل کمپین۱۳میلیونی کارگری حذف روحانی از ریاست جمهوریه

    • بدون نام

      خاک بر سرشون,بمیرید همتون

    • بدون نام

      ما کارگران حقمونه ، چون بی عرضه ایم

    • بدون نام

      حقوق بیکاران‌چقدره :::!!!!

    • بدون نام

      دوستان عزیز، هرگز فکرتان را مشغول نکنید. مسؤلین هیچ کاری برای ما نمیکنند. فقط به فکر مقام خود و دوستان هستند و فکر بدبخت کردن ما خوشبخت نمودن پیمانکاران جهت سود خودشان. در وطن عزیز ما هر کس بیشتر تلاش کند کمتر دخل دارد. اگر راست میگویند پیمانکاری را حذف کرده یا سر و سامان دهند.

    • بدون نام

      کارگر نگید بگین برده بهتره . واقعا متاسفم

    • بدون نام

      واقعا که آنهایی که گفتند ما با 9 میلیون تومان قناعت می کنیم بیچاره کارگر که باید با حقوق 890 هزارتومان قناعت کند قابل توجه مسولان

    • مهدی

      سبد معیشت تعیین بشه ولی حقوق بالا نره چه فایده داره, در ثانی این نرخ تورمی که اعلام می کنن یک دهم تورم واقعیه, معلوم نیس از کجا این درصدا رو میارن

    • بدون نام

      خدا قوت روحانی و احمدی نژاد ندارد همه مثل همند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج