۴۸۹۴۸۶
۵۵۰۳
۵۵۰۳
پ

بازدید خودرو چقدر خرج روی دست تان می گذارد؟

در روزهای آخر سال هستیم و خیلی ها برنامه سفر نوروزی شان را از همین حالا مشخص کرده اند. مقصد سفر و همراهان تنها قسمتی از ماجراجویی دو هفته ای شماست. چیزی که خیلی ها به آن اهمیت نمی دهند.

روزنامه تماشاگران امروز - میثم فرزیان: در روزهای آخر سال هستیم و خیلی ها برنامه سفر نوروزی شان را از همین حالا مشخص کرده اند. مقصد سفر و همراهان تنها قسمتی از ماجراجویی دو هفته ای شماست. چیزی که خیلی ها به آن اهمیت نمی دهند. آماده کردن وسیله سفر یعنی خودروی شخصی است. اینکه سوییچ را بچرخانید و استارت بزنید و گازش را بگیرید و بروید، ساده انگاری است.

آنها که سنی ازشان گذشته است همیشه قبل از سفر ساعت هایی را به آماده کردن خودرویشان اختصاص می دهند. باک پر از بنزین، لاستیک سالم، موتوری که مثل ساعت کار کند، لنت هایی که ترمز کردن را برای شما آسان کنند و فرمانی که تنظیم باشد تا به قول معروف «نزند»، فهرست کارهایی هستند که باید برای وسیله نقلیه تان انجام دهید.
بازدید خودرو چقدر خرج روی دست تان می گذارد؟

زره سفر بپوشید

برای اینکه در طول سفر بر اثر ایراد فنی خودرو دچار دردسر نشوید علاوه بر ابزار و لوازم معمولی خودرو از قبیل انواع آچار، انبردست و پیچ گوشتی، اشیاء زیر را همیشه همراه داشته باشید: حتما جعبه ای تهیه کنید و در آن ابزار مورد نیاز تعمیر ماشین را قرار دهید. ابزاری مانند پیچ گوشتی، انبردست، لاستیک زاپاس، کاغذ سمباده، فیوز، چسب نواری و قطره ای. قبل از سفر از میزان روغن کلاچ، آب رادیاتور، روغن موتور و روغن گیربکس آگاهی پیدا کنید و حتما باد لاستیک هایتان را نیز تنظیم کنید.

تنظیم باد هزینه ای ندارد. تنبلی نکنید و در حین سفر هم که شده کنار یک آپاراتی ترمز بزنید تا شاگرد تعمیرکار باد لاستیک های شما را تنظیم کند.

جعبه کمک های اولیه را حتما در مکانی مناسب در ماشین بگذارید تا هنگام نیاز از آن استفاده کنید. یک جفت کابل برای اتصال باتری به طور موازی با گیره های سوسماری، انواع فیوز 5، 10، 15 و 20 آمپری و کپسول آتش نشانی مخصوص خودرو هم لازم تان می شود. قیمت کپسول متفاوت است، از 55 هزار تومان شروع می شود تا 98 هزار تومان. کپسول آتش نشانی را گفتیم، جعبه کمک های اولیه را هم بگوییم که عریضه توصیه های کارشناسان خودرو خالی نماند. این جعبه ها 20 تا 40 هزار تومان قیمت دارند؛ از چسب زخم و قیچی و دستکش بگیرید تا اپسری سیلوسپت 50 میلی لیتری و ژل کیتوهیل داخل شان هست. چراغ قوه و فندک و آچار هم از ملزومات یک سفر چند روزه است.

به تعمیرگاه می رویم

از کارشناسان و تعمیرکاران متخصص پرسیدیم که یک خانواده عازم سفر چه نیازی به چکاپ خودروی خود دارند و در چکاپ خودرو چه خدماتی به صاحب خودرو ارائه می دهند. آنها گفتند چکاپ خودرو قبل از سفر می تواند خودرو را تا حد زیادی از مشکلاتی که در سفر پیش می آید محافظت کند.
بازدید خودرو چقدر خرج روی دست تان می گذارد؟

یک تعمیرکار می گوید اولین کار، بازدید چهار چرخ ماشین است. او توضیح می دهد: «بازدید از چهار چرخ در واقع بازدید از لنت های ترمز ماشین است. در صورتی که این لنت ها مشکل داشته باشند بابت تعویض لنت جلو و عقب ۱۵ هزار تومان هزینه می گیریم».

تنظیم انژکتور یا کاربراتور که البته به نوع ماشین بر می گردد، خدمت دیگری است که تعمیرکارها در حین چکاپ ماشین برای شما انجام می دهند. دیاگ خودرو فصل مشترک کار است. به گفته یکی از تعمیرکاران، اگر دستگاه زده شود و خطا هم پیدا نشود پنج تا 10 هزار تومان باید بپردازید.

یک تعمیرگاه در محدوده آزادی و خیابان استاد معین از مشتریان خود هفت هشت هزار تومان و از مشتریان گذری ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان بابت دیاگ دریافت می کند. البته این مبلغ برای ماشین های ارزان قیمت داخلی است. امان از روزی که خودروی شما خارجی باشد، آن هم از نوع گران قیمت. آن جاست که سر و کارتان با پول خرد نیست. چون تعمیرکاران باید برای خرید دستگاه دیاگ مخصوص خودروهای لوکس پول زیادی بدهند و هزینه هایشان هم حتما برگردد. یک تعمیرگله بابت دیاگ خودروهای لوکس مانند تویوتا و هیوندای، حداقل ۵۰ هزار تومان از شما مطالبه می کند.

بازدید جلوبندی هم بستگی به این دارد که تعمیرکارتان چاله داشته باشد یا نه. اگر چاله داشته باشد پول زیادی نمی گیرد اما اگر چاله نداشته باشد چون مجبور است تک تک چرخ ها را باز کند، 10 هزار تومان اجرت می گیرد. اگر جلوبندی نیاز به تعمیر داشته با شد، هزینه جلوبندی خودرو از 50 هزار تومان آغاز می شود و تا 400 هزار تومان بالا می رود.

به طور معمول خودروهای سمند، ۴۰۵ و پارس که در یک گروه قرار می گیرند، در صورت نیاز به تعمیر جلوبندی حدود ۱۲۰ هزار تومان هزینه لوازم و ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان هزینه اجرت روی دست تان می گذارند.

موضوع مهم بعدی روغن موتور است. برای خودروهای داخلی مانند پراید و پژو 405 اگر روغن ایرانی استفاده کنید باید حدود 50 هزار تومان پول بدهید و در صورت انتخاب روغن خارجی و تعویض فیلترها، خرج تان نهایتا 100 هزار تومان می شود. تعمیرگاه ها برای تندر 90 اگر روغن ایرانی بخواهید 80 تا 85 هزار تومان و برای انواع خارجی روغن 100 تا 110 هزار تومان از شما هزینه می گیرند که بین هفت تا هشت هزار کیلومتر کارکرد خودرو را تضمین می کند.

آج های لاستیک از شما محافظت می کنند

در حین رانندگی هر صدایی که از موتور خودرویتان بشنوید به آن احساس می شوید و سریع یا خودتان دست به کار می شوید و کاپوت را به بالا می زنید یا به سراغ تعمیرکار می روید تا متخصص فن، مشکل را حل کند. اما لاستیک ماشین چیزی نیست که صدایش دربیاید یا جلو چشم تان باشد.
بازدید خودرو چقدر خرج روی دست تان می گذارد؟

خیلی که نگران لاستیک و ماشین تان باشید، هر از گاهی به آپاراتی مراجعه می کنید تا باد را تنظیم کند. چیزی که خیلی ها از آن غافل می مانند ساییدگی لاستیک هاست. چک کردن ساییدگی لاستیک ماشین چیزی نیست که قبل از یک سفر جاده ای و بیرون شهری همراه کل خانواده، بتوانید نسبت به آن بی تفاوت باشید. آنها که وسواس دارند به محض اینکه سلامت آج ها به حدود ۳۰ درصد رسید نسبت به تعویض آن اقدام می کنند.

حالا فرض اینکه افراد وسواسی را کنار بگذاریم. کارشناسان می گویند اگر هشتاد نود درصد آج لاستیک ها رفته باشد، باید به لاستیک فروشی بروید و دو حلقه لاستیک نو بخرید. این زمان معمولا دو سال است. سراغ لاستیک فروشی ها رفتیم تا از قیمت ها باخبر شویم. برای پراید اگر بخواهید لاستیک ایرانی تهیه کنید باید جفتی 220 تا 230 هزار تومان هزینه کنید و اگر یک جفت لاستیک اندونزیایی بخرید، باید 10 هزار تومان، برای کره ای 30 هزار تومان و برای ژاپنی 50 هزار تومان بیشتر دست در جیب کنید.

اگر ماشین تان تندر ۹۰ باشد برای لاستیک ایرانی ۲۸۰ هزار تومان، مدل اندونزیایی ۳۲۰ هزار تومان، مدل کره ای ۳۶۰ هزار تومان و مدل ژاپنی ۴۲۰ هزار تومان کنار بگذارید. برویم سراغ ماشین های خارجی؛ اگر خودرویتان کمری باشد و لاستیک فابریک یوکوهاما ژاپنی برای آن بخرید جفتی ۸۰۰ هزار تومان و اگر هیوندای آزرا داشته باشید، برای یک جفت لاستیک فابریک هانکوک کره ای همان ۸۰۰هزار تومان را باید بپردازید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج