۴۹۱۷۴۴
۳ نظر
۵۰۰۴
۳ نظر
۵۰۰۴
پ

شاسی‌بلند‌‌های لوکس ب‌ام‌و در ایران را بیشتر بشناسیم

سه‌گانه مردان X باواریا در ایــران

نزدیک به ۲ دهه از عرضه اولین ب‌ام‌و شاسی‌بلند یعنی X۵ اتاق E۵۳ در سال ۱۹۹۹ می‌گذرد و امروز، ساخته‌های قد‌کشیده باواریا در قالب سری X، بیش از یک‌چهارم فروش سالانه ب‌ام‌و را به خود اختصاص می‌دهند.

وب‌سایت عصر خودرو - مجید رقیبی: نزدیک به ۲ دهه از عرضه اولین ب‌ام‌و شاسی‌بلند یعنی X۵ اتاق E۵۳ در سال ۱۹۹۹ می‌گذرد و امروز، ساخته‌های قد‌کشیده باواریا در قالب سری X، بیش از یک‌چهارم فروش سالانه ب‌ام‌و را به خود اختصاص می‌دهند.

درواقع ب‌ام‌و در حالی سال 2016 بالغ بر 2 میلیون و 368 هزار دستگاه انواع خودرو سواری در سطح جهانی به فروش رساند که بیش از 27 درصد این میزان یعنی نزدیک به 645 هزار دستگاه، سهم خانواده شاسی‌بلند‌های لوکس این کمپانی بوده است. جالب‌تر اینکه در حالی فروش سال 2016 سری X ب‌ام‌و حاکی از رشد متوسط 19.1 درصدی به نسبت آمار فروش سال 2015 است که رشد فروش ب‌ام‌و در سال 2016، معادل 5.3 دستگاه اعلام شده است و همین، نشان از محبوبیت روزافزون X‌های باواریا دارد.
سه‌گانه مردان X باواریا در ایــران
اگرچه به سبب محدودیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی به کشور، امکان عرضه X۵ و X۶ در ایران وجود ندارد اما پرشیا خودرو، نماینده فروش و خدمات پس از فروش ب‌ام‌و در ایران، با سه‌گانه X۳ ،‌X۱ و X۴ بخشی از این هیجان X‌های ب‌ام‌و را در جاده‌های کشورمان نیز تزریق کرده است. در این مطلب مروری کوتاه خواهیم داشت بر بلندقامتان این خودروساز باواریایی در بازار ایران.

X۱، پرفروش‌ترین X ب‌ام‌و

اگر قرار بود تنها یک ایراد بزرگ از نسل اول کوچک‌ترین شاسی‌بلند ب‌ام‌و بگیریم، آن ایراد بزرگ می‌توانست چهره نه‌چندان خواستنی آن باشد که البته به نظر تاثیری هم در تصمیم بیش از 730هزار خریداری که در فاصله سال‌های 2009 تا 2015 جذب آن شدند، نداشت. در نسل دوم که تابستان 2015 برای اولین بار در نمایشگاه خودرو فرانکفورت به نمایش درآمد و بیش از یک سال از آغاز عرضه آن در کشور می‌گذرد، این ایراد بزرگ کاملا برطرف شده تا در کنار کابینی به‌مراتب جادارتر، مصرف سوخت بهینه‌تر و سطح بالاتری از امکانات و فناوری‌های ایمنی و رفاهی، X1 به گزینه‌ای جذاب‌تر در بازار داغ شاسی‌بلند‌های لوکس کوچک تبدیل شود.
فروش فراتر از 220 هزار دستگاه این مدل در سال 2016 که حاکی از رشد قابل‌توجه 83.6 درصدی به نسبت سال 2015 است نیز گواه همین ادعاست. با هیکل ایستاده‌تری که ارتفاع بالاتر نشیمن نیز تاکیدی است بر آن و همچنین تناسبات کارشده‌تر و هماهنگ‌تر سطوح بدنه، X1 در نسل جدید به ژست یک شاسی‌بلند واقعی نزدیک‌تر شده است. ترکیب جلوپنجره‌ای بزرگ‌تر با استایل مدرن‌تر و تهاجمی‌تر چراغ‌های جلو و البته، تناسب بیشتر خشونت زیر پوزه با این ترکیب نیز X1 جدید را از آن چهره نسل قبل دور کرده.
سه‌گانه مردان X باواریا در ایــران
درست مثل نمای عقب که با چراغ‌هایی کشیده‌تر، ارتفاع کمتر برآمدگی سپر و استفاده از شکستگی‌های خطی در سطوح، جذاب‌تر شده است. برخلاف X۱ نسل یک که برپایه پلت‌فرمی نزدیک به پلت‌فرم دیفرانسیل عقب سری ۳ نسل قبل توسعه یافته بود، نسل جدید برپایه پلت‌فرم دیفرانسیل جلو مشترک با مینی‌کوپر طراحی و مهندسی شده. اصلی‌ترین مزیت این زیرسازی، فضای بیشتر است برای سرنشینان و لوازمی که با خود حمل می‌کنند.
البته مشخص است که در کنار فضای بیشتر، کابین X۱ جدید طراحی کاملا به‌روزشده‌ای نیز دارد که هماهنگ است با راحتی بیشتر و ماهیت لوکس‌تر و مدرن‌تر این محیط. صفحه‌نمایش ۶.۵ اینچی شناور روی داشبورد، به همراه یک سیستم صوتی با ۷ بلندگو و پوشش پارچه‌ای صندلی‌ها، امکانات استاندارد مدل پایه X۱ هستند اما آپشن‌هایی همچون سیستم صوتی پیشرفته‌تر‌‌ هارمن‌کاردون با ۱۲ بلندگو و پوشش‌های چرمی و تزئینات متنوع نیز پیش روی خریداران قرار دارد. کافی است تیکِ پکیجِ Premium را هم بزنید تا در کنار چراغ LED تطبیق‌پذیر جلو و سامانه نمایش اطلاعات ضروری روی شیشه جلو (Head-UP Display)، مونروف پانورامیک بزرگ‌تر از مونروف قابل سفارش برای نسل قبل در X۱ خود داشته باشید.

پکیج Drive Assistance Plus امکانات ایمنی پیشرفته‌ای همچون هشدار خروج از لاین مسیر، نوربالاهای اتوماتیک، هشدار احتمال تصادف از روبه‌رو، سامانه تشخیص عابر پیاده، کروز کنترل فعال و سامانه همیار پارک را به این مجموعه اضافه می‌کند. برای تقویت کاراکتر اسپرتی X1 نیز امکان عرضه آن با پکیج M Sport وجود دارد که در کنار کیت بدنه‌ای تهاجمی‌تر به رنگ بدنه، دارای تنظیمات اسپرتی‌تر فنربندی و چرخ‌های آلیاژی سبک‌وزن 18 یا 19 اینچی، دارای صندلی‌های اسپرت و اهرم‌های تعویض پشت فرمان است.
نسل جدید X1 در حال حاضر در مدل xDrive25i توسط پرشیا خودرو در ایران عرضه می‌شود که دارای موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری توربو 231 اسب بخار با حداکثر گشتاور 350 نیوتن‌متر است. این پیشرانه 4 سیلندر از طریق گیربکس 8سرعته اتومات، چهارچرخ را به حرکت در می‌آورد، در عین اینکه در سیکل ترکیبی، صدی تنها 6.4 تا 6.6 لیتر بنزین می‌سوزاند، شتاب صفر تا صد 6.5 ثانیه و حداکثر سرعت 235 کیلومتر در ساعت به X1 xDrive25i می‌دهد. در تازه‌ترین شرایط فروش پرشیا خودرو، X1 xDrive25i برای تریم‌‌های Progressive ،‌Convenience ،‌Performance و Premium، به ترتیب 362، 366، 370 و 379 میلیون تومان قیمت خورده است.
سه‌گانه مردان X باواریا در ایــران

X3، تداوم یک اتفاق خوب برای ب‌ام‌و

ورود X۳ به بازار کراس‌اوور SUV‌‌های لوکس در سال ۲۰۰۳، یک اتفاق خوب برای ب‌ام‌و بود؛ اتفاق خوبی که تا به امروز، در ۲ نسل، بیش از یک میلیون و ۴۸۵ هزار دستگاه فروش کرده است. آنچه که امروز با نام X۳ در بازارهای جهانی عرضه می‌شود، فیس‌لیفتی است که سال ۲۰۱۴ از این شاسی‌بلند کامپکت لوکس عرضه شد تا با چهره‌ای مدرن‌تر، امکانات بیشتر و در کل، ماهیتی لوکس‌تر، جایگاه X۳ در قلمرو رقابتی و داغ شاسی‌بلند‌‌های کامپکت لوکس را تحکیم بخشد.

در قالب این فیس‌لیفت میان‌چرخه، طراحان ب‌ام‌و با چسباندن چراغ‌های جلو به طرفین جلوپنجره‌ای که حال، نسبتا پهن‌تر شده و پر زرق و برق‌تر، X3 رُخی شبیه به چهره نسل جدید X5 به خود گرفته است. استایل سپر جلو نیز حال با اخمی تازه، این رُخ را مدرن‌تر جلوه می‌دهد. کابین X3 در مدل‌های پس از فیس‌لیفت، دستخوش تغییراتی شد که عبارتند از: بهره‌گیری از صفحات تزئینی سیاه براق روی داشبورد و استفاده از تزئینات کرومی بیشتر، روکش کشویی جالیوانی‌های روی کنسول و پوشش جدید کابین. در لیست آپشن‌‌ها نیز فناوری‌های مدرنی همچون همیار پارک جدید، همیار رانندگی فعال با کروزکنترل تطبیق پذیر، سامانه هشدار خروج از خط مسیر، هشدار احتمال تصادف از روبه‌رو، هشدار عابر پیاده و سامانه پیشگیری از تصادفات در شهر به چشم می‌خورند.
سه‌گانه مردان X باواریا در ایــران

X3 در 8 مدل بنزینی و گازوئیل‌سوز در بازارهای جهانی عرضه می‌شود که مدل ارائه شده در ایران توسط پرشیا خودرو، xDrive28i با موتور 2.0 لیتری توئین‌پاور توربو 245 اسب‌بخاری است. این پیشرانه 4 سیلندر، از مسیر گیربکس 8 سرعته اتومات استپ‌ترونیک چهارچرخ X3 xDrive28i را به حرکت در می‌آورد و شتاب صفر تا صد 6.5 ثانیه و حداکثر سرعتی معادل 230 کیلومتر در ساعت به آن می‌دهد. این در حالی است که متوسط مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی، بین 7.0 تا 7.4 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده است.
گفتنی است X3 xDrive28i دارای امکانات استانداردی نظیر سامانه‌های کنترل سواری پویا، همیار حرکت در سرازیری، ترمزهای چهارچرخ دیسکی سوراخ‌دار با کنترل پویای ترمز، آیینه ‌بغل‌های برقی تاشو مجهز به گرمکن، صندلی‌های جلو با قابلیت تنظیم برقی در 8 جهت و تنظیم دستی پشت‌سری‌ها در 2 جهت، صندلی‌های تاشو عقب با نسبت 40/20/40، حافظه برای آخرین تنظیمات تهویه و صندلی‌ها و آیینه‌ها و قفل مرکزی و نورپردازی، برف‌پاک‌کن حساس به باران، تضعیف نور اتوماتیک آیینه‌های جانبی و دید عقب، نورپردازی متغیر داخلی، سیستم اطلاعات و سرگرمی iDrive، کروزکنترل، سیستم بررسی فشار باد تایرها، سیستم صوتی 205 وات HiFi با 9 بلندگو و ایربگ‌‌های جلو و جانبی جلو است.
سه‌گانه مردان X باواریا در ایــران
بازشو اتوماتیک درب بار با تکان دادن پا زیر سپر عقب، چرخ‌های بزرگ‌تر ۱۹ اینچی، شارژر بی‌سیم گوشی‌های هوشمند، سیستم ناوبری با دید نمایشگر مجزای راننده و سرنشین جلو و نقشه‌های سه‌‌بعدی، مونروف پانورامیک، گرمکن صندلی‌های جلو، پرده آفتابگیر دستی شیشه‌های جانبی عقب، رابط کاربری iOS برای سیستم اطلاعات و سرگرمی، سیستم صوتی پریمیوم‌‌ هارمن‌کاردون، سیستم دید ۳۶۰ درجه از اطراف خودرو، همیار پارک اتوماتیک و کروزکنترل هوشمند با قابلیت توقف کامل و آغاز حرکت اتوماتیک نیز در تریم‌‌های بالاتر و به‌صورت آپشنال برای X۳ xDrive۲۸i در نظر گرفته شده‌اند.

X3 هرچند در حال حاضر در لیست فروش پرشیا خودرو قرار ندارد اما پیش‌تر، در قالب تریم‌‌های متنوع، آن را با قیمتی در محدوده 380 تا 420 میلیون تومان عرضه کرده است.

X4، تکرار فرمول موفق X6 در قالبی جمع‌وجورتر

ب‌ام‌و در آخرین روزهای ۲۰۰۷، استارت تولید مدل جدیدی را زد که از آن به‌عنوان نقطه آغاز نژاد تازه‌ای از شاسی‌بلند‌‌های لوکس، موسوم به شاسی‌بلند کوپه یاد می‌شود. X۶ در هیبت یک شاسی‌بلند کوپه (یا به زبان ب‌ام‌و، SAC یا Sports Activity Coupe)، آنقدر موفق بود که رقبای اصلی ب‌ام‌و را یکی پس از دیگری به ورود به این قلمرو تازه ترغیب کرد. X۴ که اولین بار در قالب خودرو مفهومی Concept X۴ در اتوشانگهای ۲۰۱۳ به نمایش در آمد و بعد، به فاصله یک سال، روی خط تولید ب‌ام‌و رفت، تکرار همین فرمول موفق X۶ است، البته در قالبی جمع‌وجورتر، برپایه زیرسازی و پلت‌فرم مدل X۳.
سه‌گانه مردان X باواریا در ایــران

X4 اگرچه دارای پلت‌فرم، مجموعه پیشرانه و حتی کابینی مشترک با X3 است، اما با فرم بدنه کوپه مانندی که دارد، اسپرتی‌تر و مهیج‌تر جلوه می‌کند. هرچند همین فرم بدنه و سقف باعث شده تا فضای کابین به‌مراتب کمتری به نسبت X3 داشته باشد، مخصوصاً در قسمت عقب. در کابین، شاهد مجموعه داشبوردی کاملا مشابه با X3 هستیم، اما موقعیت نشیمن راننده و سرنشین جلو، 20 میلی‌متر پایین‌تر آمده تا تقویت‌کننده حس اسپرتی‌تر سواری با آن باشد و طبیعی است که برای کارآیی بیشتر، صندلی‌های عقب از نوع تاشو به نسبت 40/20/40 هستند که با خواباندن آنها، فضای بار به 1400 لیتر افزایش خواهد یافت.

X۴ نیز در بازارهای جهانی، با پیشرانه‌ها و امکاناتی مشابه X۳ عرضه می‌شود، البته با این تفاوت که دیگر خبری از مدل‌های پایه دیفرانسیل عقب (sDrive۲۰i و sDrive۱۸d) در خانواده آن نیست. در عوض، یک مدل بسیار قدرتمند با پسوند M۴۰i به این خانواده اضافه شده است که از موتور ۶ سیلندر توربو ۳۶۰ اسبی با بیشینه گشتاور ۴۶۵ نیوتن‌متر نیرو می‌گیرد و شتاب صفر تا صد ۴.۹ ثانیه دارد. طبیعتا این مدل، با توجه به محدودیت حجمی، اجازه عرضه رسمی در کشور را ندارد و در عوض، آنچه که از خانواده X۴ برای عرضه در ایران انتخاب شده، مدل میان‌رده xDrive۲۸i است. این مدل دارای پیشرانه‌ای کاملا مشترک با X۳‌‌های عرضه شده در کشور است، اما به لطف کاراکتر اسپرتی‌تری که دارد، ۰.۱ ثانیه سریع‌تر تا تندی ۱۰۰کیلومتر در ساعت شتاب می‌گیرد و بیشینه سرعت آن‌هم ۲۳۲ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.
سه‌گانه مردان X باواریا در ایــران

در چند ماه اخیر محدودیت‌های گاه‌وبیگاه در حالی گریبانگیر X۴ شده که این مدل، از زمان آغاز عرضه در کشور، به‌سرعت به محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین ب‌ام‌و بازار تبدیل شده بود. در تازه‌ترین لیست قیمت پرشیا خودرو، نشانی از این مدل نیست اما پیش‌تر و در قالب تریم‌‌های متنوع، با قیمت در محدوده ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان در بازار عرضه شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فقط پراید

    • بدون نام

      من خودروهای ساخت داخل رو ورای ناامن بودن به تولیدات خارجی ترجیح میدم ما باید به اقتثصاد کشورمون کمک کنیم

    • بدون نام

      آیفون ماله پولداراس هواوی مال ندارها ب ام و مال بچه پولدارهاس پراید پژو مال بچه گداها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج