۴۹۳۱۳۱
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

مسعود شجاعی: تمام آسیا از ایرانی‌ها هراس دارند

هافبک تیم ملی فوتبال ایران گفت: چون بحث فوتبال کشورمان مطرح است فکر می‌کنم باید با گفت‌وگوی مستقیم و بدون تنش هر چه زودتر کدورت‌ بین کی‌روش و برانکو از بین برود.

خبرگزاری فارس: هافبک تیم ملی فوتبال ایران گفت: چون بحث فوتبال کشورمان مطرح است فکر می‌کنم باید با گفت‌وگوی مستقیم و بدون تنش هر چه زودتر کدورت‌ بین کی‌روش و برانکو از بین برود.

صحبت از مسعود شجاعی است؛ شاید خاص‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران؛ بازیکنی که جدای از شاخصه‌های فنی از لحاظ اخلاقی نیز از معیارهای ارزشمندی برخوردار است.

مسعود در سالی که گذشت یک بار دیگر به اروپا بازگشت تا خودش از این رخداد به عنوان یکی از بهترین‌ اتفاقات زندگی‌اش در سال ۹۵ یاد کند. از سوی دیگر تیم ملی فوتبال ایران با حضور این بازیکن توانمند، سال موفقی را پشت سر گذاشت که البته مسعود شجاعی نیز در این موفقیت‌ها سهم بسزایی را ایفا کرد.

شجاعی، هافبک ملی‌پوش پانیونیوس یونان کمتر مصاحبه می‌کند و برخلاف بسیاری از بازیکنان امروز به متن کار بیشتر توجه دارد تا حاشیه‌‌ها و شاید همین موضوع باعث شده است تا این بازیکن حرفه‌ای بتواند سال‌های سال دور از وطن و در کشورهای مختلف اروپایی و بعضاً حاشیه خلیج فارس دوام آورده و لژیونر موفقی باشد. البته این موضوع هم لازم به ذکر است که گفت و گو با این بازیکن به خاطر نوع پاسخگویی مسعود، همیشه جذابیت‌های خاص خودش را دارد.

در هر صورت بعد از مدت‌‌ها این فرصت به وجود آمد تا به بهانه اتفاقات شخصی و ورزشی مسعود شجاعی در سال ۹۵ به سراغ این بازیکن رفته و گفت و گوی متفاوتی را با وی ترتیب دهیم که متن آن را در زیر می‌خوانید

متن گفت و گو با شجاعی به شرح زیر است:

در خصوص سال ۹۵ (سال ۲۰۱۶ میلادی) و اتفاقات سپری شده در این سال صحبت کن. سال گذشته برای مسعود شجاعی چطور گذشت؟

برای شخص من سال بسیار خوبی از لحاظ اتفاقات ورزشی بود؛ هم در تیم ملی روزهای خوبی داشتم و هم توانستم در این سال دوباره به فوتبال اروپا بازگردم.

اما با یک انتخاب دور از انتظار راهی یونان شدی. از این لحاظ و آن دستاوردهایی که مدنظرت بود رسیدی؟

حقیقت امر این است که در ابتدا نسبت به انتخاب یونان شک داشتم ولی فکر می‌کنم انتخابی که در این کشور داشتم بهتر از این نمی‌شد و از این موضوع راضی هستم.

از حضور در کشور اساطیری یونان صحبت کن. زندگی در پایتخت این کشور چه سختی‌هایی دارد؛ شاید هم زندگی در یونان برای شما لذتبخش باشد.

آتن شهر بسیار زیبایی است تا الان همه چیز برای من خوب پیش رفته. از لحاظ فرهنگی به خاطر مشترکاتی که در طول تاریخ دو کشور ایران و یونان دارا بودند و تمدن و قدمت این دو کشور، فکر می‌کنم این موضوع کمک زیادی به من کرد تا زودتر با شرایط هماهنگ شوم.

یونان به مهد تمدن و ورزش (المپیک) معروف است. تا چه اندازه خودت به این طور مسائل توجهی داری و از اماکن تاریخی و باستانی این کشور دیدن کردی؟

به همان اندازه که تمدن و آثار باستانی کشورمان برایم جالب و هیجان‌انگیز است، سعی کردم از وقتی که به اینجا آمدم حداقل از یکی، دو اثر قدیمی و معروف یونان که البته یک جورهایی تاریخ ما نیز در آن گره خورده است، مطالعه و بازدید به عمل بیاورم.

مسعود شجاعی: تمام آسیا از ایرانی‌ها هراس دارند

از همبازی بودن با کریم انصاری‌فرد طی ماه‌های گذشته صحبت کن. شما دو نفر در پانیو‌نیوس چقدر به هم کمک کردید هر چند که کریم از این تیم جدا شد و حالا مجبوری بدون همبازی ایرانی به کار ادامه بدهی.

کریم یک دوست و همبازی فوق‌العاده است و مطمئناً نه فقط به من بلکه با هر بازیکن ایرانی دیگر که با او همبازی شود می‌تواند خیلی کمک کند. خوشحالم از اینکه هر چند کوتاه با هم در یک تیم باشگاهی بودیم و خوشحالتر از این که روز به روز پیشرفت و بهتر شدن کریم انصاری‌فرد را می‌بینم.

به نظر تو کریم می‌تواند در تیم جدیدش یعنی المپیاکوس موفق شود.

بدون شک موفق خواهد شد. کریم این توانایی را دارد که حتی به تیم‌های بزرگتر اروپایی برود.

در یونان با کریم انصاری‌فرد، با هم زندگی می‌کنی یا تنها هستی؟

خیر. هر کدام در خانه‌های خودمان هستیم ولی فاصله محل زندگی‌مان نزدیک به هم است.

برای سال‌های بعدی فوتبال هم انتخابت همین تیم یونانی است. آیا قصد بازگشت به لیگ ایران را در سال‌های پایانی فوتبالت نداری؟

فعلاً بهترین کاری که می‌توانم انجام دهم این است که همه تلاشم را کنم تا به تیم فعلی‌ام کمک کنم تا فصل جاری را با عملکرد فوق‌العاده همانطور که تا الان پیش رفتیم تمام کنیم. از سوی دیگر هیچ عجله‌ای برای انتخاب تیم سال آینده هم ندارم و دوست دارم با تأمل و آسودگی خاطر این کار را انجام دهم.

هواداران تیم‌تان در یونان در مصاحبه‌هایی آرزو کرده بودند که شما و کریم سه سال در این تیم بمانید و به شدت از عملکردتان راضی هستند، البته الان کریم از پانیونیوس جدا شده و چشم امید هواداران به شماست.

از صمیم قلب باید بگویم که هواداران این تیم تا این مدت حمایت زیادی از من کردند و من هم سعی کردم در زمین با بازی‌های خوبم پاسخ محبت‌هایشان را بدهم. امیدوارم که همه چیز همین طور خوب پیش برود تا شرایط برای ادامه همکاری با این تیم یونانی مهیا شود.

چندین سال خارج از ایران بازی می‌کنی. از سختی‌های بازی دور از وطن صحبت کن. البته خارج از ایران بازی کردن یعنی حضور در بهترین سطح فوتبالی از لحاظ امکاناتی که مقایسه با فوتبال ایران نیست و حداقل این موضوع می‌تواند برای بازیکنان امری خوشایند باشد.

مسلماً گاهی اوقات دلتنگ می‌شوم ولی به این شرایط عادت کردم و فکر می‌کنم موضوع «عادت کردن» خیلی از مشکلات ما انسان‌ها را در زندگی حل کرده و خواهد کرد. از نظر امکاناتی هم همانطور که گفتید امکانات اروپا اصلا قابل مقایسه با ایران نیست و فکر می‌کنم در گذشته نیز خیلی در این خصوص صحبت شده است.

چرا تیم‌های یونانی مثل گذشته در اروپا مطرح نیستند. این موضوع به رکود اقتصادی در کشور یونان تا چه اندازه ربط دارد؟

ممکن است این هم یکی از دلایلی باشد که تیم‌های یونانی مثل گذشته در اروپا مطرح نباشند. البته این یک مسأله ریشه‌ای است که من با حضور چند ماهه نمی‌توانم در مورد اظهارنظر کنم.

درباره تیم ملی فوتبال ایران و سال 2016 که این تیم بهترین تیم جهان از لحاظ آماری شد صحبت کن.

مطمئناً این روندی که در پیش گرفتیم خیلی به آینده فوتبالی ما به خصوص برای نسل بعد از ما کمک خواهد کرد. هر چند که برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی حساب‌شده و ریشه‌ای نداریم ولی من فکر می‌کنم همین نتایج خوب در این مقطع باعث شده که همه کشورها و تیم‌های آسیایی به ما بیشتر احترام بگذارند و از بازی کردن مقابل تیم‌های ایرانی هراس داشته باشند. همانطور که خودتان می‌بینید تیم‌های باشگاهی ما نیز در لیگ قهرمانان آسیا در فصل جاری عملکرد خوب و موفقی داشتند.

تیم ملی در راه صعود به جام جهانی در حال حاضر کار راحتی دارد و می‌تواند برای دومین بار پیاپی به این تورنمنت صعود کند. این تیم در دور رفت رقابت‌های انتخابی جام جهانی صدرنشین شد و خیلی‌ها می‌گویند با توجه به سه بازی خانگی در دور برگشت از حالا صعود ما قطعی است.

این تفکر دقیقاً همان چیزی است که می‌تواند ما را از رفتن به جام جهانی بازداشته و دردسرساز شود. این که خیالمان از صعود راحت باشد و نخواهیم حریفانمان را جدی بگیریم تفکر درستی نیست. من فکر می‌کنم هیچ چیزی تمام نشده و اتفاقاً کار خیلی سختی در بازی‌های آینده داریم. البته که نباید بحث اعتماد به نفس و خودباوری را با بی‌خیالی اشتباه گرفت، چرا که ما با توجه به توانایی‌ها و جایگاهمان در آسیا فاکتور دوم را صد درصد دارا هستیم.

از بازی با قطر صحبت کن. چند فصل در قطر بازی کردی و فکر می‌کنی این بازی چقدر برای تیم ملی دشوار باشد. نتیجه این بازی را می‌توانی پیش‌بینی کنی؟

من فکر می‌کنم در این دوره از رقابت‌ها این سومین مربی تیم ملی قطر است. آنها تمام تلاش خود را می‌کنند که بتوانند در دیدار مقابل ایران نتیجه آبرومندانه‌ای بگیرند و مطمئناً نمی‌خواهند بازنده بازی مقابل ما باشند.

مسعود شجاعی: تمام آسیا از ایرانی‌ها هراس دارند

حدود 4 سال است که به هیچ تیمی در آسیا نباختیم و در رده‌بندی جهان در سال گذشته تا رتبه بیست و هفتم هم رفتیم. کی‌روش چقدر در این موفقیت تأثیرگذار بوده است.

مسلماً پایه‌گذار این اتفاق خوب کی‌روش بوده و مطمئناً چنین موفقیت‌هایی آن هم در دوره‌ای که او مربی تیم ملی بوده نمی‌تواند تصادفی باشد. البته که استعدادهای خوب و جوانانمان نیز در این مدت کمک خوبی به تیم ملی کردند.

در یک دوره‌هایی حقت بود که در تیم ملی فیکس باشی اما این اتفاق نیفتاده است. این موضوع موجب ناراحتی‌ات نشده و چطور با این مسأله کنار می‌آیی؟ حتی می‌گویند باید بازوبند هم به تو برسد ولی این اتفاق هم نمی‌افتد. اصولاً مسعود شجاعی چقدر به این مسائل اهمیت می‌دهد.

مطمئناً هر بازیکنی از بازی نکردن متنفر است و ناراحت می‌شود ولی در فوتبال حرفه‌ای یاد گرفته‌ام که اول منافع و موفقیت تیم مهم است و بعد منافع شخصی. بنابراین سعی می‌کنم همیشه در هر شرایطی رفتار حرفه‌ای داشته باشم و به تصمیمات کادر فنی احترام بگذارم.

البته نباید فراموش کرد در این سال‌های اخیر در ترکیب اصلی تیم ملی کمتر بازی کردی اما همواره یک بازیکن تأثیرگذار بودی و حتی اگر دقایق کوتاهی هم برای تیم ملی بازی کردی توانستی مثمرثمر باشی.

این نظر لطف شماست اما همانطور که گفتم سعی می‌کنم که بتوانم بهترین مسعود شجاعی در تمرینات و بازی‌ها باشم. در این خصوص برخی مواقع شرایط هم در این تلاش برای بهترین شدن دخیل است که باعث می‌شود یک روز عالی باشید و شاید یک روز متوسط و یک روز هم بد.

دوباره به شرایط تیم ملی برسیم. رقیبان ایران در راه صعود به جام جهانی کدام تیم‌ها هستند؟

فکر می‌کنم جدی‌ترین رقیبمان کره جنوبی و ازبکستان باشد.

تا چه زمانی قصد داری بازی کنی و آیا خداحافظی از میادین در حوزه باشگاهی و ملی فکر می‌کنی؟

تا زمانی که در تیم‌هایی که حضور دارم بتوانم مفید باشم و مربیان و همبازیانم از عملکردم راضی باشند، بازی خواهم کرد.

بهترین لحظاتت در سال گذشته چه لحظاتی بود؟

فکر می‌کنم بهترین لحظه‌های ورزشی‌ام بردها و موفقیت‌هایی بود که با تیم ملی به دست آوردیم و بازگشتم به فوتبال اروپا.

در مورد اختلافات اخیر بین کی‌روش و برانکو صحبت کن؟ حق را به چه کسی می‌دهی؟ حتی هنوز هم شایعه عدم دعوت پرسپولیسی‌ها در اردوی پایان سال تیم ملی به گوش می‌رسد هر چند که این شایعه این روزها کمرنگ شده است.

هر دوی این مربیان در طول دوران بازیگری‌ام مربیان من بودند و من در جزئیات مشکلاتشان نبودم و ترجیح هم می‌دهم در این خصوص اظهارنظری نکنم. فقط چون بحث فوتبال کشورمان این وسط مطرح است فکر می‌کنم باید با گفت‌وگوی مستقیم و بدون تنش هر چه زودتر کدورت‌ها بین کی‌روش و برانکو از بین برود.

در این ماه‌ها شایعه خداحافظی کی‌روش بیشتر از هر زمانی به گوش می‌رسد و هر روز سایت‌های خارجی این مربی پرتغالی را نامزد حضور در یک تیم معرفی می‌کنند. به نظر تو اگر این اتفاق بیفتد تیم ملی چقدر ضرر خواهد کرد.

مسلماً اگر شما می‌خواهید به موفقیت برسید، آن هم در ورزش و به خصوص فوتبال باید یک گروه از افراد کاربلد، باتجربه و آشنا به علم روز را در یک چارچوب و قانون مشخص و منظم دور هم جمع کنید و با دادن زمان مناسب و اعتماد کافی به موفقیت برسید و این اتفاق الان در تیم ملی افتاده است و حالا اینکه این موضوع چقدر تأثیرگذار باشد، زمان بهترین معیاری است که می‌تواند آن را مشخص کند.

خود تو در این سال‌ها چقدر با کی‌روش برای گرفتن تصمیمت مشورت کرده‌ای؟

در حد رابطه بازیکن و مربی خیلی با هم صمیمی هستیم و سعی می‌کنم که در تصمیمات ورزشی‌ام از کی‌روش مشورت بگیرم.

به نظر تو ایران می‌تواند در جام جهانی 2018 روسیه پدیده رقابت‌ها لقب گرفته و به دور دوم صعود کند.

این کار سخت ولی شدنی است و نمی‌تواند امری دور از انتظار باشد.

در سال 2016 رونالدو بهترین بازیکن جهان شد. آیا انتخاب تو هم همین بازیکن بود.

بر اساس منطق بله؛ ولی دوست داشتم که نیمار و گریژمان عنوان بهترین بازیکن جهان را کسب کنند.

از حال و هوای عید صحبت کن. این فضا چقدر برایت خاطره‌انگیز است؟ از سال‌هایی بگو که سن کمتری داشتی و عید برای تو آن سال‌ها چطور بود؟

اینقدر که در این چند سال اخیر از حال و هوای عید دور بودیم مرور خاطرات گذشته هم سخت شده ولی مثل همه بچه‌های نونهال و نوجوان ذوق پوشیدن لباس نو، تحویل سال، گرفتن عیدی از بزرگترها و حمله به آجیل و شیرینی جزو برنامه اصلی‌ام بود.

هرگز دلت می‌خواست در استقلال یا پرسپولیس بازی کنی؟

از همان روزی که فوتبال حرفه‌ای را در رده‌های پایه آغاز کردم تمام فکر و ذهنم فوتبال اروپا بود و همیشه خودم را در لباس تیم‌های اروپایی فرض می‌کردم و به همین دلیل هم شاید سه سال فقط در لیگ برتر ایران بازی کردم. البته که بازی در این دو تیم افتخار است و باید برای جوانانی که تازه فوتبال را آغاز کرده‌اند یک رویا باشد و باید به اندازه‌ای فیلترها زیاد باشد که دسترسی به پیراهن این دو باشگاه پرطرفدار ایرانی یک آرزوی سخت ولی دست‌یافتنی برای جوانان باشد.

از لحاظ شخصیتی با خیلی از فوتبالیست‌ها تفاوت داری و این طور عنوان می‌شود که یک شخصیت اجتماعی داری و دوست داری به همنوعانت در هر جایی که هستند کمک کنی؟

من سعی کردم و می‌کنم که همیشه خود واقعی‌ام باشم. من دغدغه‌های زیادی در قبال همنوعانم دارم و این هم مسائلی بوده که یاد گرفته‌ام و در من وجود دارد و سعی می‌کنم در مورد سایرین آن را انجام بدهیم. البته که این تفاوت دلیل بهتر بودن من نیست و امیدوارم سوءتفاهمی به وجود نیاید.

یک سؤال فوتبالی دیگر. در همه سال‌ها بازی کردن در خارج از کشور، در کدام کشور خیلی از فوتبال و فضای آن لذت بردی؟

مطمئناً حضور در اسپانیا چون که مدت خیلی بیشتری آنجا بودم و سال‌های مهمی از فوتبالم در آنجا گذشت. البته باید بگویم در این مدت کوتاه از کشور یونان هم خیلی خوشم آمد.

به عنوان سؤال پایانی بعد از آن حواشی که در آخرین مصاحبه‌ات به وجود آمد اکثریت جامعه فوتبال از شما حمایت کرد و نشان داد که از محبوبیت بالایی برخوردار هستی. حتی شایعات عدم دعوتت به تیم ملی هم مطرح شد که مسئولان فدراسیون این موضوع را تکذیب کردند.

اولین بار است که در یک رسانه می‌خواهم از همه آن عزیزانی که من را حمایت کردند تشکر کنم چون آنها مطمئناً متوجه شدند که حرفهای من دغدغه اجتماعی بوده و درد و مشکلات روزمره‌مان و برداشت دیگری از حرف‌های من متعلق به یک ذهن بیمار است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ۱۰۰درصد۵سالاول اسیا امسالم باخت نداشتیم ممنون کادرفنی و بازیکنا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج