جاباما
۴۹۴۸۴۴
۱ نظر
۹۹۱۳
۱ نظر
۹۹۱۳
پ

ATV ها؛ چهارچرخ های دوست داشتنی

موتورسیکلت ها! همان دوچرخه هایی که یک موتور بنزینی یدک شان می کشند.، بدون شک یکی از جذاب ترین و هیجان انگیزترین وسایل نقلیه برای ویراژهای خیابانی هستند.

هفته نامه گزارش بازار - رامین خندان: موتورسیکلت ها! همان دوچرخه هایی که یک موتور بنزینی یدک شان می کشند.، بدون شک یکی از جذاب ترین و هیجان انگیزترین وسایل نقلیه برای ویراژهای خیابانی هستند. متاسفانه می توانیم به راحتی سوارشان بشویم، ویراژ بدهیم و بدون رعایت هیچ قانونی، جلوی ماشین های بخت برگشته از همه جا بی خبر بپیچیم. چقدر خوب! حالا فکرش را بکنید همین موتورسیکلت ها به جای ۲ چرخ ۴ چرخ داشته باشند. حالا چطور؟ باز هم می شود روی آنها به عنوان یک وسیله نقلیه باحال و کارراه انداز حساب کرد؟ می شود بسته های مان را به دست شان سپرد تا برای مان جابجا کنند؟

Kavir Motor ATV ۴۰۰ ؛ نیرومند چینی

کویرموتور ۴۰۰ را می توان در دسته موتور چهارچرخ های کاربردی - اسپرت قرار داد. این نوع ترکیبی، به موتورسیکلت هایی نسبت داده می شود که توانایی تامین نیازمندی های هر ۲ نوع را دارا هستند.

نوع اسپرت به دلیل کارایی خاص خود نسبت به هم نوعانش شرایط متفاوتی دارد. معمولا پیشرانه ای نیرومند را یدک می کشد و شتاب زیاد مهم ترین خصیصه مورد نیازش است.

این شتاب در کنار جعبه دنده ای که اغلب ۵ یا ۶ دنده هستند، قابل کنترل است. البته در مورد جعبه دنده، علاقه مندی زیادی در استفاده از گیرباکس های CVT اتوماتیک وجود دارد چرا که تعویض دنده در موتورهای چهار چرخ کمی مشکل بوده و احتمال خطا در آن بالاست. با استفاده از جعبه دنده CVT نگرانی از بابت تعویض دنده اشتباه و تغییر مسیر ناگهانی موتورسیکلت کاملا از بین می رود. از طرفی دیگر از نظر حجم موتور و سیستم تعلیق برای مصارف کاربردی نیز کاملا مناسب به نظر می رسد.

در جهت ایجاد قابلیت مسابقه ای این نوع از موتورسیکلت ها، کمک فنرها و به طور کلی سیستم تعلیق بلندتر در نظر گرفته می شود تا در شرایط مسابقه عملکرد بهتری از خود نمایش بدهد. این گونه از چهارچرخ ها معمولا از سیستم انتقال قدرت زنجیری بهره می برند و می توان همگی آنها را ۲WD یا دو چرخ متحرک دانست. کویرموتور ۴۰۰ هم از قاعده موتور چهارچرخ های کاربردی - اسپرت مستثنی نیست. یک پیشرانه تک سیلندر چهار زمانه با حجم ۳۵۲ سی سی دارد که حداکثر ۳۳ اسب بخار تولید کرده و سامانه انتقال قدرت آن از تکنولوژی CVT بهره مند است.

استارتر الکترونیکی، گنجایش ۱۶ لیتری مخزن سوخت و وزن ۳۱۵ کیلوگرمی از دیگر ویژگی های این موتور داخلی است. موتور X۴ ۴۰۰ ساخت کشور چین بوده و همان طور که انتظار می رود از نظر کیفیت قطعات و به خصوص بدنه رضایتبخش نیست.

بی کیفیتی قطعات در چراغ های جلو و میزان روشنایی آنها بیشتر مشخص می شود و جزء نقاط ضعف آن به حساب می آید. با وجود گزینه های انگشت شمار در بازار موتور چهارچرخ ها در کشور ما، ATV کویرموتور ۴۰۰ با گارانتی یک ماهه یا ۱۰۰۰ کیلومتر را در بازار با قیمتی معادل ۲۵ میلیون تومان می توان خریداری کرد.

نکات مثبت

  • جعبه دنده اتوماتیک CVT
  • گلگیرهای بزرگ
  • مخزن سوخت با حجم بالا

نکات منفی

  • کیفیت پایین قطعات
  • روشنایی ضعیف

امکانات و تجهیزات

  • محفظه بار در جلو و عقب
  • قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی

مشخصات فنی

  • نوع کاربردی: اسپرت
  • پیشرانه: 352 سی سی تک سیلندر
  • جعبه دنده: CVT
  • سوخت رسانی: انژکتوری
  • گنجایش مخزن سوخت: 16 لیتر

قیمت: ۲۵ میلیون تومان


Yamaha Grizzly؛ تانک چهارچرخ

یکی از کاربردهای مهم ATV ها استفاده در زمین های کشاورزی، کاربری نظامی، جنگل ها و به طور کلی برای حمل و نقل در مسیرهای سخت و پر از پستی و بلندی است. برای این منظور، ATV های مخصوصی طراحی شده اند که در طبقه بندی به نام Utility یا موتور چهارچرخ های کاربردی شناخته می شوند.
ATV ها؛ چهارچرخ های دوست داشتنی

این مدل از یاماها، یک نمونه عالی از چهارچرخه های کاربردی است که با توجه به طراحی خاص سیستم تعلیق، صندلی و ارتفاع از سطح زمین تناسب ویژه ای با Off-Road دارد.

یاماهاگریزلی که نمونه هایی از آن در کشورمان موجود است از یک پیشرانه ۷۰۸ سی سی تک سیلندر DOHC با ۴ سوپاپ بهره می برد. سیستم سوخت رسانی آن انژکتوری است و هم تراز با مدل رپتور، تایرهای Maxxis را به همراه دارد.

سامانه انتقال قدرت CVT است و برای ترمزها در جلو و عقب، از دیسک های دوگانه هیدرولیکی استفاده می کند.

همان طور که گفته شد، ارتفاع این AVT از سطح زمین بلندتر بوده و صندلی ها چیزی در حدود ۹۰۰ میلیمتر از زمین فاصله دارد.

نکته جالب اینجاست که ۳ قابلیت ۴WD و ۲WD و Locked ۴WD در این موتورسیکلت قابل انتخاب است تا با توجه به شرایط مسیر، بهترین رانندگی را در اختیار قرار بدهد. این قابلیت را می توان به عنوان برگ برنده این مدل در میان رقبای خود دانست.

اگر بخواهیم روی طراحی ظاهری اش تمرکز کنیم باید گفت که با چهره ای خشن تر از مدل های اسپرت مواجه هستیم که به خوبی حس کارگر بودن این موتور را به نمایش می گذارد.

کمک فنرهای مستحکمی که از لابلای قاب جلویی نمایان هستند، نوید عملکردی مناسب در شرایط سخت را می دهند.

طول کمک ها طوری در نظر گرفته شده که علاوه بر نرمی مورد نیاز برای سواری، پایداری و ضربه پذیری مناسبی را داشته باشند. اما تفاوت اساسی این چهارچرخ کاربردی، قسمت بار و گنجایش آن در قیاس با رقبای خود است.
ATV ها؛ چهارچرخ های دوست داشتنی

موتورسیکلت یاماها 2 محفظه بار دارد که گنجایش آنها به ترتیب در جلو و عقب، 49 و 84 کیلوگرم عنوان شده است. فضای باری که مسلما در موارد استفاده در مزارع و مسیرهای کوتاه می تواند بسیار مفید باشد.

از میان موارد منفی می توانیم به نور چراغ ها اشاره کنیم که با توجه به این که استفاده از این نوع موتورها بیشتر در شرایط سخت و جاده هایی است که ممکن است بدون داشتن دید مناسب، دردسرساز باشند، تولید نور قابل قبول بسیار مهم محسوب می شود.

در این مدل، 2 چراغ برای تامین روشنایی تعبیه شده که با توجه به محل قرارگیری روشنایی مناسبی را ارائه نمی دهند و تنها در دید دور راننده یاری رسان هستند.

یاماهاگریزلی نسبتا سنگین وزن، 313 کیلوگرم وزن دارد و 18 لیتر سوخت در مخزن آن جای می گیرد. اطراف این موتور توسط گلگیرهای بزرگی در بر گرفته شده که تا حد زیادی جلوی پخش شدن گل از زمین را می گیرد.

همان طور که گفته شد نمونه هایی از این نوع موتورسیکلت کاربردی در بازار کشورمان وجود دارد و با قیمتی بین 65 تا 70 میلیون تومان معامله می شود.

نکات مثبت

  • پیشرانه قدرتمند
  • ارتفاع مناسب از سطح زمین
  • سیستم تعلیق کم نقص

نکات منفی

  • وزن زیاد
  • عملکرد نامناسب چراغ ها

امکانات و تجهیزات

  • قابلیت انتخاب 4WD و 2WD و Locked 4WD
  • 2 محفظه بار در جلو و عقب

مشخصات فنی

  • نوع: کاربردی
  • پیشرانه ۷۰۸ سی سی تک سیلندر DOHC
  • جعبه دنده: CVT
  • سوخت سرانی: انژکتوری یاماها
  • گنجایش مخزن سوخت: ۱۸ لیتر

قیمت: 65 تا 70 میلیون تومان


YAMAHA ATV RAPTOR ۷۰۰R؛ فوران هیجان

قدرت زیاد و وزن کم اساسی ترین ویژگی برای این موتورسیکلت هاست. یاماها یک یاز معتبرترین کمپانی هایی است که در حال حاضر در تولید ATV های اسپرت و کاربردی فعالیت داشته و مدل های خود را تحت عناوین Raptor ۷۰۰، Grizzly، Kodak ۷۰۰ و YFZ روانه بازار کرده. این مدل از موتورهای چهارچرخ محبوب، از یک اسکلت آلومینیومی سبک ساخته شده که در عین حال از مقاومت بالا و طراحی آیرودینامیکی برخوردار است. چهره ای خشن و جذاب در کنار پیشرانه ای قوی با بهره وری بالا ساخته دست ژاپنی ها را در زمره AVT های اسپرتی قرار داده که با استایل خاص و راحتی کم نظیرش دوستداران موتورسواری مسابقه ای را جذب خود کرده. مدل ۲۰۱۷محصول اسپرت ۷۰۰R یک پیشرانه ۶۸۶ سی سی SOHC با مایع خنک کننده دارد که تک سیلندر است و با ۴ سوپاپ عمل می کند.
ATV ها؛ چهارچرخ های دوست داشتنی

استارترش الکترونیکی است و برای تغذیه خود از سیستم سوخت رسانی YFI یا همان Yamaha Fuel Injection بهره می برد. این سیستم هوشمند با در اختیار داشتن سنسورها، محرک ها و یک مرکز محاسباتی (ECU) و توجه به میزان فشار و دمای هوا، همچنین وضعیت موتور، بهینه ترین میزان از سوخت را در بهترین زمان ممکن به سوی موتور می فرستد. این عملکرد با وجود حسگرهای دقیق در مصرف سوخت و به کارگیری پیشرانه در بیشترین میزان بهره وری موثر است.

در سامانه ترمز آن دیسک های دوگانه هیدرولیکی به چشم می خورند. تایرهایش از برند Maxxis و قدرت پیشرانه از طریق جعبه دنده 5 سرعته با کلاچ Multiplate به چرخ های جلو منتقل می شوند. 13.1 لیتر فضا برای ذخیره سوخت در دل خود جای داده است و وزن خالص آن 178 کیلوگرم عنوان می شود. از اعداد و ارقام که بگذریم به طراحی چشم نواز بدنه این موتورسیکلت چهارچرخ می رسیم. اولین چیزی که جلب توجه می کند، قاب خوش رنگ و لعابی است که از زیر دسته فرمان تا پشت صندلی را در بر گرفته است. این قاب 2 رنگ در کنار هواکش های زنبوری، نمای ویژه ای را برای بخش جلویی این وسیله نقلیه فراهم کرده است. پایین تر از آن ساب فریم های آلومینیومی سبک و بی نقص هماهنگی خاصی با چین و شکن های بدنه دارد و نمای کناری آن را کاملا اسپرت جلوه می دهد.
ATV ها؛ چهارچرخ های دوست داشتنی

در بخش انتهای هم شاهد اگزوزهایی هستیم که با ظرافت خاصی زیر صندلی جا خوش کرده اند. یاماها رپتور یک ATV اسپرت است که علاوه بر قابلیت های حرکتی مسابقه ای، امکان استفاده در ترددهای شهری را نیز دارا بوده و برای استفاده در مسیرهای کوتاه هم کاملا مناسب به نظر می رسد. البته با وجود آن که هیچ کدام از ATV ها در کشور ما اجازه تردد نداشته و در راهنمایی و رانندگی هیچ گونه تعریفی برای این نوع از وسیله نقلیه صورت نگرفته، عملا استفاده شهری از آنها غیرممکن است. این مدل از ATV ساخت یاماها توسط کویرموتور وارد کشورمان شده و از گارانتی یک ماهه یا ۱۰۰۰ کیلومتری برخوردار است که برای خریداری آن مبلغی در حدود ۳۵ میلیون تومان نیاز خواهد بود.

نکات مثبت

  • پیشرانه قدرتمند
  • بدنه سبک
  • ساب فریم های آلومینیومی
  • وزن مناسب
  • تنوع رنگ
  • سوخت رسانی انژکتوری

نکات منفی

  • جعبه دنده 5 سرعته

امکانات و تجهیزات

  • سیستم YFI در سوخت رسانی

مشخصات فنی

  • نوع: اسپرت
  • پیشرانه: 6.86 سی سی تک سیلندر SOHC
  • جعبه دنده: 5 سرعته با کلاچ
  • سوخت رسانی: انژکتوری یاماها
  • گنجایش مخزن سوخت: 13.1 لیتر

قیمت: ۳۵ میلیون تومان


Can-Am DS90؛ رویای کودکانه

یکی از انواع ATV ها مدل Youth هستند. این رده به علت تاثیر زیاد در تثبیت موقعیت و افزایش محبوبیت برند کمپانی های تازه وارد در تولید موتورسیکلت ها، طیف وسیعی از این سازنده ها را به سمت خود کشانده و هر کدام مدل های متنوعی از Youth ها را طراحی و عرضه کرده اند.
ATV ها؛ چهارچرخ های دوست داشتنی

همان طور که از نام شان پیداست، گونه ای جذاب برای نوجوان ها یا شاید بهتر است بگوییم کودکان به حساب می آیند، چرا که محدوده سنی مناسب برای این موتور توسط سازنده، ۱۰ سال و کمی بیش از آن عنوان می شود. این موتور چهارچرخ های دوست داشتنی با وزن کم و حجم موتور پایین (اغلب بین ۵۰ تا ۱۲۰ سی سی) قابلیت های حرکتی محدودی را از خود به نمایش گذاشته و بیشتر در زمره موتورسیکلت های سرگرم کننده جای می گیرند و استفاده های صنعتی ندارند.

این مدل نیز یکی از همین گونه های Youth است که با بهره مندی از یک پیشرانه با حجم ۸.۹ سی سی تک سیلندر با چینش سوپاپ SOHC، سوخت رسانی کاربراتوری و سیستم انتقال قدرت CVT یک موتورسیکلت چهارچرخ جمع و جور را ارائه می کند. قدرت کم پیشرانه به زحمت قوای حرکتی چرخ های موتور را فراهم کرده و کن ام ۹۰ را در عرض ۳۰ ثانیه به سرعت ۴۸ کیلومتر بر ساعت می رساند که البته باید گفت که این زمان در شرایطی صادق است که فضای کافی برای گاز دادن این وسیله نقلیه کوچک وجود داشته باشد و مشخص است که شرایط مسیر برای مثال جاده شنی نیز در این شتاب گیری موثر خواهد بود.

با این وجود قابلیت گذر از تپه های کوتاه با ارتفاع محدود برای آن وجود دارد. این مدل تک سرنشین است و وزن آن در حدود ۱۱۳ کیلوگرم عنوان می شود. یکی از نقاط قوت آن استفاده از ۲ بازو برای کمک های جلویی است که در مدل ۲۰۱۶ به آن اضافه شده است و پیش از این در چهارچرخ های یاماها دیده شده بود. روی صندلی کن ام ۹۰، تقریبا ۶۵ سانتیمتر از سطح زمین فاصله خواهید داشت که این فاصله کم تاثیر زیادی روی سواری آن گذاشته است.
ATV ها؛ چهارچرخ های دوست داشتنی

در طول یک متر، عرض 1.10 و رد ارتفاع 97 سانتیمتر بُعد دارد که ابعادی کاملا مناسب برای این وسیله نقلیه با توجه به کاربردش به نظر می رسد. استفاده از گیم باکس تمام اتوماتیک CVT یکی از نقاط قوت این موتورسیکلت به حساب می آید که علاوه بر این که نیاز به تعویض دنده به صورت دستی را از بین برده، امکان استفاده افراد مبتدی و یادگیری راندن این سبک از موتورسیکلت ها را فراهم کرده است.

113 کیلوگرم وزن کلی اش است و در بیشترین گنجایش ممکن 6 لیتر سوخت ذخیره خواهد کرد. یک فضای کوچک باری هم رد قسمت انتهایی در نظر گرفته شده که 2.7 لیتر گنجایش دارد و برای موتوری با این کاربرد کافی به نظر می رسد.

از میان امکانات و تجهیزات آن هم می توان به سپر ضربه گیر آلومینیومی جلو، پدال های اسپرت و دسته فرمان مسابقه ای اشاره کرد. این موتور بامزه محصول کمپانی BRP از کشور کاناداست که در حال حاضر توسط کویرموتور در ایران عرضه شده و حدودا 15 میلیون تومان قیمت دارد.

نکات مثبت

  • وزن پایین
  • جعبه دنده CVT
  • قیمت مناسب
  • طراحی جوان پسند

نکات منفی

  • سیستم سوخت رسانی کاربراتوری
  • حجم موتور پایین
  • قابلیت های حرکتی محدود

امکانات و تجهیزات

  • پایه کمکی برای سهولت در سوار و پیاده شدن
  • گارد جلو
  • پدال های اسپرت
  • دسته فرمان مسابقه ای

مشخصات فنی

  • نوع: جوان پسند
  • پیشرانه: ۸.۹ سی سی تک سیلندر SOHC
  • جعبه دنده: اتوماتیک CVT
  • سوخت رسانی: کاربراتوری
  • گنجایش مخزن سوخت: ۶ لیتر

قیمت: 15 میلیون
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بابک نجف زاده

      اگه کسی عقل داشته باشه نمی خره چون خیلی گرونه مگه من جک می خرم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج