۴۹۷۰۴۸
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

آثار افزایش وام‌ها‌ی خوداشتغالی مددجویان

یکی از مهمترین راه‌ها‌ی توانمند سازی افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی، ایجاد فرصت‌ها‌ی شغلی برای آنهاست. قطعا برای این کار نیاز به تسهیلات بانکی است تا مددجویان سرمایه اولیه برای شروع کسب و کار خود را داشته باشند.

آفتاب یزد نوشت: یکی از مهمترین راه‌ها‌ی توانمند سازی افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی، ایجاد فرصت‌ها‌ی شغلی برای آنهاست. قطعا برای این کار نیاز به تسهیلات بانکی است تا مددجویان سرمایه اولیه برای شروع کسب و کار خود را داشته باشند. اخیرا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۶مبلغ سی هزار میلیارد ریال از مانده سپرده‌های قرض‌الحسنه بانکی به تفکیک بیست و یک هزار میلیارد ریال به کمیته امداد امام خمینی(ره) و نه هزار میلیارد ریال به سازمان بهزیستی اختصاص دادند تا مددجویان این دو نهاد بتوانند طرح‌های اشتغالزایی خود را عملیاتی سازند.
**نیاز سنجی لازم است
در همین حال، سمیه محمودی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با آفتاب یزد تصریح کرد: افرادی که زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند باید توانمند شوند. ما همیشه صحبت از توانمندسازی می‌کنیم. یکی‌از راه‌های توانمندسازی، ایجاد اشتغال برای این افراد است. الان هم با توجه به شرایطی که وجوددارد بهترین کاری که می‌توانیم بکنیم حمایت از کارگاه‌های کوچک است.
این کارگاه‌ها می‌توانند با تسهیلاتی که با بهره کم دریافت می‌کنند در جهت خوداشتغالی گام بر می‌دارند. محمودی گفت: یکی از اهداف مصوبه اخیر مجلس توانمندشدن افراد تحت‌پوشش نهادهای حمایتی از طریق اعطای وام‌های خوداشتغالی است. البته این وام‌ها زمانی اثربخش خواهد بود که اشخاصی که این وام‌ها را می‌گیرند مهارت داشته باشند. اگر این وام‌ها به افراد فاقد مهارت پرداخت شود آن وقت افراد بیکار بدون مهارتی خواهیم داشت که به بانک‌ها بدهکار هستند.
بنابراین باید در کشور مهارت‌های حرفه‌ای چه برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و چه برای سایر افراد جامعه اهمیت داده شود. وی افزود: موضوع دیگر در خصوص وام‌های خوداشتغالی این است که نیازسنجی درستی درباره آنها صورت گیرد. نباید به گونه‌ای باشد که وام‌ها برای مشاغلی داده شود که نیازی به آنها احساس نمی‌شود. بنابراین برای اعطای تسهیلات اشتغالزایی نیاز به مشاوره‌های شغلی وجود دارد تا مشکلات اجتماعی درآینده پیش نیاید.
**اشتغال افزایش می‌یابد
از سوی دیگر محمد وحدتی نماینده بستان آباد و عضو دیگر کمیسیون اجتماعی مجلس به آفتاب یزد گفت: مجلس در لایحه بودجه ۹۶ مصوب کرد که ۲۱۰۰میلیارد تومان برای افراد تحت‌پوشش کمیته امداد و ۹۰۰ میلیارد تومان برای افراد تحت‌پوشش بهزیستی اختصاص یابد. معتقدم اگر این بودجه محقق شده و در اختیار این دو نهاد قرار گیرد، می‌تواند گشایش بزرگی برای اشتغال افراد تحت‌پوشش این دو نهاد ایجاد کند. هرچه اشتغالزایی بیشتری برای این افراد صورت بگیرد آنها می‌توانند بدون اینکه مستمری بگیرند روی پای خودشان بایستند و بتوانند زندگی‌شان را اداره کنند. ضمناً با تحقق این موضوع،بار بزرگی در آینده از دوش کمیته امداد و بهزیستی برداشته خواهد شد و موجب کاهش تعداد مستمری بگیران خواهد شد. وحدتی، درخصوص تحقق بودجه مورد نظر برای این وام‌ها گفت: این سوالی است که برای کل بودجه مطرح است.
امیدواریم که ارقام بودجه محقق شود تا بودجه مورد نیاز برای وام‌های خود اشتغالی محقق شود. مجلس نیز وظیفه بزرگی در نظارت بر اجرای مصوبات خود دارد. وی افزود: بودجه این وام‌ها در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد و وام‌ها نیز با نامه‌هایی که کمیته امداد و بهزیستی برای افراد متقاضی وام به بانک‌ها می‌دهند پرداخت خواهد شد. مهم این است که این وام‌ها در محل خودش مصرف شود.
**اقدام مثبت مجلس
همچنین عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور با مثبت ارزیابی کردن مصوبه افزایش وام خوداشتغالی کمیته امداد و بهزیستی در بودجه ۹۶، گفت: اجرایی شدن این مصوبه کاهش نرخ بیکاری را به دنبال خواهد داشت.امیرخجسته در گفتگو با خانه ملت، افزود: کمیته امداد امام و سازمان بهزیستی از گذشته تسهیلات قرض‌الحسنه‌ای را به مددجویان جهت اشتغالزایی ارائه دادند اما مبلغ آن در بودجه سال ۹۶ افزایش چشم‌گیری داشته است.
وی با اشاره به اینکه درحال حاضر یک میلیون و ۶۲۰ هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد و ۴۵۰ هزار خانوار نیز تحت پوشش بهزیستی هستند، تصریح کرد: بسیاری از مددجویان خواهان استفاده از وام‌های اشتغالزایی هستند، ضمن اینکه زنان سرپرست خانوار، کودکان یتیم و خانواده‌هایی که سرپرست آنها از کار افتاده، می‌توانند با این نوع تسهیلات طرح‌های اشتغالزایی خود در قالب مشاغل خانوادگی و ایجاد بنگاه‌های کوچک را اجرایی کنند.
این نماینده مردم درمجلس دهم تاکید کرد: عملیاتی شدن این مصوبه در صورتی که با برنامه‌ای مدون و نظارت مستمر صورت گیرد، نه تنها سبب تقویت کارآفرینی می‌شود بلکه رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری را نیز به دنبال خواهد داشت.عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی، گفت: اگر هریک از دستگاهها مانند بهزیستی و کمیته امداد نتوانند به هر میزان سهمیه تسهیلات خود تا پایان آذرماه ۱۳۹۶ را مورد استفاده قراردهند، سهمیه مذکور به دیگر دستگاه‌ها‌ی مشمول تعلق می‌گیرد، بنابراین سازمان‌ها‌ی مرتبط با این مصوبه باید با تدوین یک برنامه از فرصت پیش آمده استفاده کنند؛ یعنی نباید با عدم اطلاع‌رسانی صحیح و ایجاد انگیزه برای مددجویان این موقعیت ازدست برود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج