جاباما
۴۹۷۴۹۹
۶ نظر
۵۰۱۲
۶ نظر
۵۰۱۲
پ

پتو قاچاق چه ویژگی‌هایی دارند؟

پتوهایی که در طرح‌ها و رنگ‌های دلفریب اما بی‌کیفیت و غیر استاندارد، پیش چشم مشتری خودنمایی می‌کند.

خبرگزاری ایسنا: قاچاق، واژه‌ای آشنا با گوش همه ایرانیان است؛ واژه‌ای که با شنیدن آن، کالاهایی در گستره‌ای وسیع به ذهن متبادر خواهد شد، از موادمخدر گرفته تا تمام کالاهای مصرفی و خوراکی؛ پشت واژه قاچاق همواره تاریکی قرار داشته و دنیایی به ظاهر آباد که بر ویرانه‌های اقتصاد یک جامعه بنا شده است.
امروز یکی از مهمترین آسیب‌هایی که اقتصاد جامعه را نشانه رفته و به شدت دچار خسران می‌کند، قاچاق کالا است؛ کالاهای قاچاق، از خوراکی و پوشاکی گرفته تا وسایل خانه و ... هم سلامت مردم را با مخاطره مواجه کرده هم لطمه‌های زیادی به پیکر نحیف اقتصاد وارد می‌کند.

یکی از کالاهایی که به شکل قاچاق راه خود را در بازار پیدا کرده و کمتر به چشم می‌آید و به اشکال مختلف آسیب‌زا محسوب می‌شود، پتو است؛ کالایی که جزو نیازهای اساسی دسته‌بندی نمی‌شود و به همین دلیل کمی در سایه قرار دارد.

پتوهایی که در طرح‌ها و رنگ‌های دلفریب اما بی‌کیفیت و غیر استاندارد، پیش چشم مشتری خودنمایی می‌کند، پتوهایی که شاید تن مصرف کننده را در سرمای این زمستان گرم کند اما گرمای اشتغال را در کارخانه‌های بسیاری از بین می‌برد و چراغ روزی خیلی از کارگران را خاموش می سازد.

رئیس اتحادیه پتوفروشان و فرآورده‌های اسفنجی شیراز در این خصوص گفت: پتوهای قاچاق 2 معضل بزرگ را در جامعه ایجاد می‌کند، اول معضل اقتصادی که به واسطه تاثیر بر تعطیلی کارخانه‌های تولیدکننده پتو و بیکاری کارگران جلوه گر می‌شود؛ دوم هم به مخاطره انداختن سلامت مردم است؛ مصرف کنندگان بهای گزافی را برای خرید این کالا پرداخت می‌کنند اگرچه شاید به دلیل تاثیری تدریجی، متوجه عامل زیان نشوند.

علی ذاکر عباسعلی با اشاره به فعالیت بالغ بر 8 کارخانه تولید پتو در سطح کشور، اظهار کرد: در هرکدام از این کارخانه‌ها بالغ بر 500 نفر نیروی کار فعالیت می کنند که در صورت عدم فروش تولیداتشان در بازار یا با بیکاری مواجه می‌شوند و یا با تعطیلی کارخانه که در نهایت چندهزار خانواده تحت تاثیر مصرف پتوی قاچاق از درآمد مورد نیاز خود برای تامین معاش محروم می شوند.

وی در تشریح آثار منفی استفاده از پتوهای قاچاق بر روی سلامت افراد نیز بیان کرد: پتوهای قاچاق عمدتاً از مواد پلی استر درجه 3 ساخته می شود که خود این مواد پلی استر از بازیافت ظروف نوشابه و آب معدنی به صورت غیربهداشتی به دست می آید.

در واقع نخ استفاده شده در پتوهای قاچاق، نخ های طبیعی و پلی‌استرهای تولید شده از مواد اولیه درجه یک نیستند؛ بلکه پلی استرهای درجه 3 است که استفاده از آن ها باعث بروز حساسیت های پوستی و تنفسی در مصرف کنندگان می شود و در بلندمدت سلامتی آنها در معرض خطرات جدی قرار می‌گیرد.

این فعال صنفی درخصوص استفاده از پتوهای قاچاق به عنوان پوشش کالاهای قاچاق دیگر نیز بیان کرد: مشکل دیگری که پتوهای قاچاق دارد این است که عملاً آن ها به عنوان پوششی برای قاچاق کالاهایی مثل موبایل و تجهیزات برقی مورد استفاده قرار می گیرد و برای فرد قاچاق کننده، کیفیت آن ها به هیچ وجه مهم نیست.

رئیس اتحادیه پتوفروشان و فرآورده های اسفنجی شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به کاهش قاچاق پتو طی سال های 94 و 95 اشاره و خاطرنشان کرد: با فعالیت‌های انجام شده و بازرسی‌های مکرر، شاهد کاهش 40 درصدی قاچاق در سال‌های اخیر بودیم.

ذاکرعباسعلی با انتقاد از عدم همکاری برخی نهادهای مسئول در امر مبارزه با کالای قاچاق خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی نهادها با این بهانه که اعزام نیرو و برخورد با کالاهای قاچاقی که تعدادشان کمتر از 100 عدد باشد به صرفه نیست، از انجام وظایف خود کوتاهی می کنند، این در حالی است که اگر در یک مغازه 20 یا 30 پتوی قاچاق وجود داشته باشد خود نشان دهنده وجود تعداد بیشتری پتو در انبارهاست و باید با آنها به صورت قانونی برخورد شود.

وی با اشاره به شکایات و اعلام نارضایتی های متعدد مردم در خصوص پتو و تشک‌های بی کیفیت و غیراستاندارد موجود در بازار، در پاسخ به این سوال که مصرف کنندگان با توجه به چه ویژگی‌هایی می‌توانند به قاچاق و غیراستاندارد بودن یک پتو پی ببرند، گفت: اکثر پتوهایی که به صورت قاچاق وارد می شود از روی مارک یا لیبل شان قابل شناسایی است. در عین حال این گونه پتوها از لحاظ ضخامت، نازک تر و از لحاظ وزن، سبک تر از پتوهای داخلی و استاندارد است و فقط ظاهر خوب و قشنگی دارد.

رئیس اتحادیه پتوفروشان و فرآورده های اسفنجی در بخش دیگری از سخنان خود به فروش تشک های غیر طبی و غیر استاندارد در بازار نیز اشاره کرد و گفت: تشک‌ها عموماً به 2 دسته بی‌فنر و فنردار تقسیم می شود که خود شامل طبی فنری و سوپرطبی فنری است.

ذاکرعباسعلی با بیان اینکه به طور کلی تشک های فاقد فنر را به عنوان تشک طبی می شناسند، اظهار کرد: تشک های طبی فاقد فنر باید از اسفنج پر شود که سطح فشردگی متفاوت آن ها، نرمی یا سفتی شان را رقم می زند. به گفته وی، میزان سفتی، نرمی و سطح فشردگی اسفنج در تشک ها به نوع مصرف و مصرف کننده آن بستگی دارد، به عنوان مثال برای افرادی که وزن بالا یا دیسک کمر داشته باشند- و یا اساساً به تشک های سفت علاقه داشته باشند- باید فشردگی اسفنج ها زیاد باشد.

این فعال صنفی، تشک را به هندوانه سربسته تشبیه کرد و گفت: تشک وقتی روکش می شود دیگر کسی داخل آن را نمی بیند و همین زمینه سوء استفاده برخی افراد فرصت طلب را فراهم می کند. بر این اساس برخی تولید کنندگان زیر زمینی تشک، به جای استفاده از اسفنج خالص از موادی مثل کائوچو، یونولیت و یا حتی کارتون، زباله های پتو و پنبه‌های به درد نخور استفاده می‌کنند که در نهایت باعث تشدید کمر درد و یا بروز بیماری های پوستی و تنفسی برای خریدار و مصرف کننده می شود و نتیجه ای جز نارضایتی را برای او در پی نخواهد داشت.

رئیس اتحادیه پتوفروشان و فرآورده های اسفنجی شیراز در تشریح این که خریدار چگونه می‌تواند از استاندارد یا غیراستاندارد بودن تشک های موجود در بازار آگاه شود، گفت: تشک اگر فنری نباشد و به عنوان تشک تمام طبی به خریدار عرضه شود، باید قابلیت خم شدن کامل را داشته باشد چرا که وقتی در درون تشک به صورت کامل اسفنج به کار رفته باشد تشک پس از خم شدن سریع به حالت طبیعی خود برمی‌گردد.

او اضافه کرد: اگر به جای اسفنج از موادی مثل کائوچو، یونولیت و فوم‌های فشرده استفاده شده باشد، نه تنها در زمانی کوتاه حالت قبلی خود را به دست نمی‌آورد بلکه احتمال شکستن آن‌ها در اثر خمیدگی هم وجود دارد.

ذاکرعباسعلی در ادامه به خریداران توصیه کرد خرید خود را حتما از فروشگاه‌هایی که نمایندگی محصولات معروف و استاندارد را به عهده دارند انجام دهند، در عین حال هنگام خرید، فاکتور کالا را با تمام جزئیات از لحاظ مواد مورد استفاده در درون تشک، مدت گارانتی، نوع گارانتی، ضمانت تعویض یا تعمیر و مهر فروشگاه دریافت دارند و حتماً در فاکتور قیمت کالا درج شود.

این فعال صنفی در همین ارتباط به برخی توضیحات و یادداشت هایی که در پای فاکتورها نوشته می‌شود نیز اشاره و اضافه کرد: نوشتن توضیحاتی مانند جنس فروخته شده پس گرفته نمی شود یا در صورت فسخ قرارداد 15 درصد مبلغ کسر خواهد شد، از لحاظ قانونی و شرعی صحیح نیست و به فروشندگان توصیه می کنیم به جای این رفتار، مشتری مداری و احترام به مشتری را در دستور کار خود قرار دهند.

ذاکرعباسعلی با بیان اینکه عمده تشک‌های غیر استاندارد موجود در بازار داخلی است و به صورت زیرزمینی تولید می‌شود، گفت: در ایران و استان فارس تولید کنندگان خوبی وجود دارد که تولیداتی با کیفیت را روانه بازار می‌کنند، اگرچه انتظار ما از آنان خصوصا تولید کنندگان فعال در فارس، بسیار بیشتر و بالاتر است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هیچ ویژیگی نداره فقط میدونم بهتر از دزدی کردن شماهاست

    • بدون نام

      پتوهای تولید داخل از بهترین و گرانقیمت ترین مواد موجود در جهان هستی تولید میشوند. در حالی که خارجی ها از فاضلاب پتو تولید میکنند. پس هموطن جنس داخلی بخر

    • بدون نام

      من به عنوان ایرانی فقط پتوگل برجسته خارجی را میخرم ،پتو ایران کیفیت نداره جلوه ظواهر مناسب نداره،مواد بیکیفیت استفاده میکنن

    • بدون نام

      پتو فقط خارجی

    • بدون نام

      آقا ما نداریم چند برابر این پتوهارو برا پتو داخلی پرداخت کنیم.ندددددداریم.ارزون بدین که بتونیم بخریم.چطور اون کشورها میتونن پتو ارزان تولید کنند و باوجودی که این پتوها دست چندین دلال میچرخه و قیمتشم بالاتر میره ولی باز نصف پتوهای داخلی در میاد اونوقت تو ایران خودمون با وجود تمامی مصالح و مواد و امکانات قیمت پتو داخلی اینقدر گرون در میاد.ما نداریم پتو گران بخریم

    • بدون نام

      بایدرقابت باشه نه مثل برنج ایرانی که رسیده به ۱۶هزار تومان ولی اصلا مزه برنج نداره صد رحمت به تایلندی بابا مردم میفهمند خوب چیه بد چیه به خاطر چهار تا کارگر که نباید هفتاد ملیون نفر نقره داغ بشن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج