۴۹۸۰۸۹
۲ نظر
۵۰۰۲
۲ نظر
۵۰۰۲
پ

جدایی لاریجانی از جناح راست‌

در آخرین روزهای سال ۹۵ علی لاریجانی در ساختمان مجلس مشروطه میزبان خبرنگاران بود. جلسه‌ای که رییس مجلس دهم تقریبا به صورت رسمی اعلام کرد یک اصول‌گرا نیست.

عصر ایران: در آخرین روزهای سال ۹۵ علی لاریجانی در ساختمان مجلس مشروطه میزبان خبرنگاران بود. جلسه‌ای که رییس مجلس دهم تقریبا به صورت رسمی اعلام کرد یک اصول‌گرا نیست.

در این نشست از او سؤال شد: شما اصول گرا هستید یا نه؟ لاریجانی پاسخ داد: نظر من همان نظر رهبری معظم و تاکید بر اصول گرایی اصلاح طلبانه است.

رییس مجلس همچنین بار دیگر از رفتار بخش هایی از اصول گرایان درقبال مصوبه مجلس درباره سقف حقوق به تندی انتقاد کرد. وی گفت: هرهری مسلکی اصول گرایی نیست.

در حالی که بسیاری از اصول‌گرایان تلاش می‌کنند روحانی را ناکارآمد نشان دهند و دولت او را مستعجل، دیروز علی لاریجانی به دولت نمره بالاتر از متوسط داد و اعلام کرد با رییس جمهور رفیق است.

لاریجانی رسما راه خود را از اصول‌گرایی جدا کرده و به گونه‌ای می‌توان گفت اعلام استقلال کرده است. لاریجانی در حال رفتن راهی است که پیش از او هاشمی، روحانی و ناطق رفته‌اند. تندروی دوستان اصول‌گرای لاریجانی علیه او باعث شد تا امروز سیاستمدار فلسفه خوانده از هر روشی برای اینکه نشان دهد با اصول‌گرایان رابطه ندارد استفاده کند.

لاریجانی زمانی «برند» اصول‌گرایی بود. وقتی کسی می‌خواست چند راست‌گرای شناخته شده را در فضای سیاسی ایران نام ببرد قطعا یکی از آنها علی لاریجانی بود.

بعد از انتخابات مجلس هشتم اصول‌گرایان علی لاریجانی بدون سابقه حضور در مجلس را به حداد عادل رییس مجلس هفتم ترجیح دادند و کرسی سبز ریاست پارلمان را به لاریجانی سپردند.

لاریجانی در قامت رییس مجلس تفاوت خود با اصول‌گرایان را نمایان کرد. او از معدود اصول‌گرایانی بود که قبل از سال ۸۸، ادامه حضور احمدی نژاد را به صلاح دولت نمی‌دانست. اختلاف او و احمدی نژاد به زمانی برمی‌گشت که لاریجانی دبیرشورای عالی امنیت ملی بود و نگاه متفاوت نسبت به احمدی نژاد در مسئله‌ هسته‌ای و سیاست خارجی داشت.

مواضع لاریجانی در سال ۸۸ صدای اصول‌گرایان تازه از راه رسیده مانند اعضای جبهه پایداری را بلند کرد و حتی به رییس مجلس لقب «ساکت فتنه» دادند. پایداری‌ها که برخی آنها را رادیکال‌ترین جریان جناح راست می‌دانند شمشیر خود را بر لاریجانی از رو کشیدند و بارها تلاش کردند او به کرسی ریاست مجلس تکیه نزند.

مواضع لاریجانی حتی باعث شد در جریان یکی از سخنرانی‌هایش به مناسبت ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۱ در حرم حضرت معصومه به او حمله شود. حمله‌ای بی سابقه با چاشنی، مهر و کفش!

این تندروی‌ها باعث شد تا لاریجانی از اصول‌گرایی دلسرد شود و تلاش کند مسیر خود را از راست‌گرایان جدا کند. او امروز یکی از مهم‌ترین حامی حسن روحانی است. کسی که در انتخابات مجلس دهم دست وحدت اصول‌گرایان را رد کرد و مستقل وارد انتخابات مجلس شد. لاریجانی در برابر قرار گرفتن نام خود در فهرست امید که منتسب به اصلاح طلبان هم بود واکنش چندانی نشان نداد.

لاریجانی همچون مرحوم هاشمی و حسن روحانی تبدیل به نماد اعتدال شده است. گفتمانی که تلاش کرده است اصول‌گرایان و اصلاح طلبان معتدل را زیر یک چتر جمع کند.

این روزها در حالی که تمام اصول‌گرایی در تلاش است تا روحانی تبدیل به اولین رییس جمهور یک دوره‌ای ایران شود. لاریجانی تلاش می‌کند روحانی برای بار دوم راهی پاستور و نهاد ریاست جمهوری شود و تفکر او در کشور ادامه پیدا کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بسیار خوب و خجسته

    • بدون نام

      افرین به لاریجانی واقعا فبولش دارم ....یکی از شیرهای ایران زمین است .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج