جاباما
۴۹۸۰۹
۳۲ نظر
۵۰۳۵
۳۲ نظر
۵۰۳۵
پ

دکتر رامبد صمیمی

پاسخ به پرسش های شایع لیزر موهای زائد با دکتر صمیمی

در مدتی كه از معرفی لیزرها براي درمان موهای زائد گذشته است ثابت شده برای درمان نواحی وسيع پوشیده از مو هیچ روشی بهتر از لیزر نیست. باید توجه داشت بعضی متخصصان معتقدند به جای حذف موهای زائد بهتر است اصطلاح كاهش موهای زائد را به كار برد.

در مدتی كه از معرفی لیزرها براي درمان موهای زائد گذشته است ثابت شده برای درمان نواحی وسيع پوشیده از مو هیچ روشی بهتر از لیزر نیست. باید توجه داشت بعضی متخصصان معتقدند به جای حذف موهای زائد بهتر است اصطلاح كاهش موهای زائد را به كار برد.

لیزر چیست؟

لیزر نوری تك رنگ و تك طول موج است. در لیزر موهای زائد عمدتا نور لیزر در رنگدانه ملانینی كه در موها به وفور یافت می شود، جذب شده و سبب تخریب سلولهای سازنده مو میشود و به همین دلیل است كه هرقدر مو ضخیمتر و مشكی تر باشد ،ملانین بیشتری دارد که نور لیزر را بهتر جذب كرده و راحتتر از بین می رود. در عین حال چون ملانین در خود پوست هم وجود دارد هرچه مقدار آن كمتر باشد، یعنی بیمار سفیدتر باشد، انرژی كمتری در پوست جذب شده و احتمال سوختگی ناشی از لیزر مو كمتر می شود.

کدام بیماران برای لیزر موهای زائد مناسب تر هستند؟

بیمار ایده آل، بیماری است كه پوستی روشن اما مویی مشكی و ضخیم داشته باشد. انتظاراتش واقع گرایانه بوده و اختلال هورمونی نداشته باشد. هرچند كه با پیشرفت هایی كه در زمینه لیزر و روشهای سرد كردن پوست به وجود آمده است بیمارانی كه پوستهای تیره تر دارند را هم می توان به شكل موثری درمان كرد. در مورد موهای بلوند، سفید یا قرمز كاهش دائمی موهای زائد غیرممكن است.

اگرچه رشد این موها را می توان با انجام لیزر گاه تا ۳ ماه هم به تاخیر انداخت اما معمولا با همان تعداد و ضخامت و رنگ قبل مجددا رشد می كنند، بنابراین این افراد درصورت تمایل می توانند با انجام لیزر هر ۳ ماه، رشد موهایشان را تنها کنترل کنند.

چه مراحل و بررسی هایی قبل از انجام لیزر باید صورت بپذیرد؟

ابتدا در مورد انجام لیزرهای قبلی، دفعات آنها و نتایج آنها صحبت می شود:

وجود اختلالات هورمونی و علائمی كه به نفع آنها وجود دارد (مثل نامنظمی سيكل قاعدگي، ریزش موی سر، جوشهای مكرر صورت و سابقه نازایی): از آنجا كه اختلالات هورمونی در بسیاری از بیماران پرمو دیده می شود حتما بیمار باید از این جهت بررسی شود و گرنه درمان با لیزر تاثیر نداشته و به درازا خواهد كشید.

مصرف بعضی داروها كه میتوانند منجر به رویش موهای زائد شوند : كورتونها، هورمونها و مینوكسیدیل این داروها باعث رشد موهای زائد می شوند. در این بیماران لیزر اثر مناسب را نخواهد داشت.

وجود بعضی بیماریها مثل پسوریازیس، لیكن پلان، ویتلیگو (برص): در این بیماران احتمال پیدایش ضایعات در محل لیزر وجود دارد.

سابقه اسكار هیپرتروفیك یا كلوئید (گوشت اضافه محل عمل): انجام لیزر در این بیماران احتمال دارد ،سبب ایجاد اسكار هیپرتروفیك شود و بهتر است انجام نگیرد.

سابقه تبخال مكرر: در این بیماران از 24 ساعت قبل تا یك هفته بعد از لیزر باید داروهای ضدتبخال مثل آسایكلوویر استفاده شود.

سابقه عفونت فعال مثل جوشهای چركی: در صورتی كه بیمار جوش چركی یا هر كانون عفونی دیگری در محل لیزر مو داشته باشد باید تا زمان درمان آن عفونت لیزر به تعویق بيفتد.

برنزه بودن(tanning): به هر روشی كه فرد باعث برنزه شدن پوست خود شده باشد، اعم از آفتاب گرفتن یا سولاریم، احتمال سوختگی پوست و ایجاد لك به دنبال ليزر بسیار زیاد است. در این بیماران بهتر است درمان تا زمان از بین رفتن رنگ به تعویق بیفتد و در این مدت بیمار از تركیبات ضدلك و ضدآفتاب استفاده كند.

وجود تاتو یا خال یا كك و مك در محل لیزر: از آنجا كه انجام لیزر مو می تواند باعث كمرنگ شدن این ضایعات شود باید از قبل به بیمار در مورد این مسئله تذكر داد.

مصرف ایزوترتینویین (نوعی تركیب vita مثل راكوتان كه برای درمان جوشهای مقاوم به كار میرود): اگر بیمار از این دارو استفاده می كند چون باعث حساس شدن شدید پوست به نور لیزر و افزایش احتمال سوختگی و اسكار و لك میشود حداقل 6 ماه باید لیزر مو را به تعویق انداخت.

مصرف داروهای حاوی طلا: این داروها در بعضی بیماران رماتیسمی به كار می روند و نباید در این بیماران لیزر انجام داد.

سابقه بیماریهایی مثل لوپوس: اين بيماريها پوست را به نور حساس می كنند و بهتر است لیزر در آنها انجام نشود. هرچند كه هیچ مدركی دال بر صدمه به جنین در لیزر مو وجود ندارد اما بهتر است در بیماران باردار لیزر را به تعویق بیندازیم.

چه تعداد جلسه برای درمان موهای زائد كافی است؟

پاسخي قطعی به این سؤال نمی توان داد چون بسته به فرد و محل مورد درمان تعداد جلسات متفاوت است. مثلا لیزر موهای صورت بیشتر از ناحیه زیر بغل طول می كشد و در كل به طور متوسط 7-3 جلسه درمان لازم است ولی ممكن است بیشتر یا كمتر طول بكشد و درصورت وجود زمینه اختلالات هورمونی به درازا می كشد.

علائم تأثیر لیزر روی موهای زائد چیست؟

كاهش تعداد موها

كاهش سرعت رشد

نازك شدن موها

كمرنگ تر شدن موها كه همه اینها منجر به طبیعی تر شدن منظره محل درمان می شود

لیزر موهای زائد میتواند چه عوارضی داشته باشد؟

سوختگی
لك
عفونت
عدم جواب
فولیكولیت و آكنه

چه آمادگیهایی برای انجام لیزر باید داشت؟

6 هفته قبل: بیمار از كندن مو به وسیله موم و الكترولیز خودداری كند اما می تواند از تراشیدن یا كرمهای موبر استفاده كند. آفتاب گرفتن ممنوع است و باید از تركیبات ضدآفتاب استفاده كند. بیمارانی كه پوست تیره تر دارند باید از كرمهای روشن كننده استفاده كنند.

روز قبل: ناحیه مورد درمان را بتراشد به نحوی كه تنها يك میلیمتر از نوك مو از پوست بیرون باشد. اگر بیمار سابقه تبخال دارد مصرف آسایكلوویر را شروع كند.

روز درمان: برای 1.5-1 ساعت كرم بی حس كننده حاوی لیدوكائین و پریلوكائین استفاده میشود. اگر ناحیه مورد درمان بزرگ باشد برای جلوگیری از عوارض این داروها از پماد پیروكسیكام استفاده می كند.

برای كاهش درد و عوارض لیزر از چه روشی استفاده میشود؟

به غیر از تركیبات بی حس كننده و ضد درد ضمن لیزر از روشهای مختلفی برای سرد كردن پوست استفاده می شود. این روشها شامل استفاده از ژل سرد، هوای سرد، شیشه های سرد و اسپری سردكننده است. در میان این روشها ژل سرد كمترین تاثیر را دارد و اسپری سردكننده موثرترین است.

فاصله جلسات از هم چقدر است؟

بسته به محل لیزر دارد و بین يك تا 2 ماه است. بهترین معیار فاصله بین لیزرها، زمانی است كه طول می كشد تا تعداد قابل توجهی از موها در بیاید. بیمار ایده آل، بیماری است كه پوستی روشن اما مویی مشكی و ضخیم داشته باشد. انتظاراتش واقع گرایانه بوده و اختلال هورمونی نداشته باشد

چه مراقبتهایی پس از لیزر صورت مي گیرد؟

ممكن است ورم و قرمزی در محل وجود داشته باشد كه گذاشتن یخ می تواند سبب كاهش آن شود. معمولا نیازی به استفاده از مسكن نيست. گاهی اطراف ریشه موها دلمه میبندد كه 10-7 روز طول می كشد، در این موارد از پمادهای آنتیبیوتیك استفاده میكنیم تا دلمه ها بریزند. ممكن است رشد موی لیزر شده يك تا 2 هفته بعد از لیزر هم ادامه پیدا كند بعد از آن بریزد. بیمار باید از آفتاب پرهیز كند زیرا به خصوص در افراد با پوست تیره تر ممكن است 3-2 ماه طول بكشد تا اثر برنزه كننده آفتاب از بین برود و در اين بین شكل درمان بیمار را به تعویق بیندازد. باید توجه داشت در بعضی بیماران كه سابقه عوارض لیزر مو وجود دارد یا به عللي احتمال عوارض در آنها بیشتر است، می توان از تست استفاده كرد. در این حال بیمار یك نقطه را لیزر می كند و یك هفته بعد ویزیت می شود كه اگر مشكلی نداشت درمان را شروع می كنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • gerami

      عالی بود اقای دکتر خیلی ممنون

    • مسعود

      سلام.
      من حدودا 3 ماه هست که دوره درمانی لیزر میرم.
      از همان شروع دوره طی تصافی مدت طولانی فشار عصبی رویه من بود .
      الان حدودا سه ماهه که من ناحیه گردن زیر چونه رو به دلیل ازار مو های زاِد لیزر کردم.
      طی این سه ماه در ناحیه ای که لیزر کردم مشکل خاصی نبود ولی در اطرافش شدیدا خارش میگیره و کوچیکترین دستی میزنم شدیدا قرمز میشه و یکم ورم میکنه
      من الان شک کردم که بخاطر مشکلات طولانی روحی که از قدیم داشتم و این تصادف باعث بروز این خارش ها و خون افتادن هست یا لیزر کردن.
      الان هم جدیدا ناحیه زیر بغل و اطرافش خارش میگیره و همین مشکل خون مردگی و ورم میفته.
      میخواستم ببینم اگه مشکل از لیزره ادامه ندم ؟؟
      خیلی ذهنمو درگیر کرده لطفا راهنمایی کنید؟؟؟

    • سما

      سلام . من تنبلی تخمدان دارم و در حال مصرف امپول برای بارداری هستم و اولین جلسه لیزر هم انجام دادم ممکنه لیزر برای من جواب نده؟

    • Shima

      باسلام وخسته نباشيد من دو روز هست كه ليزر كردم وبراي ماه بعد يك مسافرت در پيش دارم ميخواستم بدونم كه آيا آفتاب گرفتن براي من مشكلي به وجود مي آورد ؟باتشكر از شما

    • رضوان

      سلام خسته نباشین من بخاطرمشکل پرمویی دکترمدت 6 ماه قرص دیان 35 تجویزکردن میخواستم بدونم آیا همزمان بااین دارومیتونم لیزرکنم مشکلی نداره??

      پاسخ ها

      • Zoza

        سلام روز ۳پریودی بودم که رفتم لیزر البته ۳روز اول لکه بینی بود بعد شروع شد که الان روز ۱۰هستم اما هنو لکه دارم امکان داره بخاطر لیزر باشه که زمان پریودی رفتم ؟؟ممنون

    • مهسا

      سلام چه زماني بايد از ليزر بگذرد تا بتونيم آفتاب بگيريم؟

    • انسيه

      سلام.اگر بين جلسات ليزر ٢ ماه وقفه بيفتد،يعني ٣ جلسه رفته باشي و ٢ ماه نتوني بري و بعد اين ٢ ماه بري،اشكالي داره؟

    • بدون نام

      سلام من بعد از جلسه اول لیزر پشت و لب و چونه ،پر از جوش های بسیار ریز سفید رنگ شده باید چکار کنم خیلی نگرانم

    • سیما

      سلام اگر موهای سست شده بعد از لیزر را با دست بکتی مشکل داره

    • مینا

      سلام،موت زمان استفاده از دستگاه لیزر واسه زیر بغل چقدره!؟
      جایی ک لیزر کردم ۳۰ ثانیه فقط لیزرو رو دستم کشید

      پاسخ ها

      • Neda

        بله زیاد طول نمیکشه همیطور هست

    • زهرا

      من چندماهه لیزر کردم الان قصدبار دارشدن دارم مشکلی نداره؟

    • آزاده

      سلام من ی هفته هست لیزر کردم قسمت چانه ..الان بیرون اومده حدود نیم سانت..از دکتر پرسیدم میگن بعد از ی هفته شروع به ریزش میکنه میخوام ببینه باید چکار کنم ...آخه ناحیه صورته خیلی زنندس نمیشه حتی از خونه بیرون رفت ...میشه شیو کرود...یا باید اول ریزش کنه بعد شیو کرد...ممنون میشم

    • مهدی

      سلام
      چرا بعد از سه جلسه لیزر صورتم مو های سفید رشد کردند درصورتی که موی سفید تو ریشم نبوده ممنون میشم پاسخ دهید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بعضی از دستگاهای شبه لیزر این خاصیت رو دارند که موهای سیاه رو سفید می کنن منم با این وضعیت مواجه شدم یک دفعه موهای سیاه چونم سفید شد

    • بدون نام

      سلام ببخشید اگه فقط یه جلسه لیزر موهای صورت انجام بدیم و دیگه هیچ وقت انجام ندیم اشکال داره؟ عوارض هم داره؟

    • فرنوش

      سلام و خسته نباشید من ۴ جلسه از لیزرم میگزره جوش ها دون های قرمز روی دستم ظاهر شده میخواستم بدونم علتش لیزره؟اول روی دست چپم ظاهرش شد الان هر دو دست

    • طاهره

      سلام من طی دودوره رفتم لیزر اولی ۹ جلسه ک هیچ تاثیری روصورتم نداشت ودومی ۸ جلسه بادستگاه الکس دایود ک ب نسبت خیلی بهتربوده اول مزخواستم بدونم الان اگه ازدستگاه دیگه استفاده کنم موهای صورتم برگشت میکنه یانه؟ی کلینیک خوب تومشهدوبهم معرفی کنیدلطفا؟کلینیک بیمارستان امام رضارفتم اصلاخوب نبوده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بیا

    • پریسیما

      من ی سال و نیم هستش که لیزر انجام میدم، الان میتونم prkانجام بدم، مشکلی پیش نمیاد، و چند وقت بعد از prkمیتونم دوباره لیزر موهای زائد رو ادامه بدم، خواهش میکنم جوابتونو بفزستید ایمیل م
      Parysima5@gmail.com

    • ساس

      من ریزش مو دارم میتونم همزمان لیزر زینگ بخورم؟

    • نارین

      سلام من جلسه ۴لیزر هستم ایندوجلسه ای اخری
      که سوم و پهارم میشه بعد لیزر بکینی دوسه تا جوش درآوردم که بشدت درد دارن
      خواستم بدونم طبیعی هستش یانه
      ممنون میشم جواب بدین

    • تکتم

      سلام من تازه رفتم لیزر دایود انجام دادم ولی نه قرمز شد نه دردش زیاد بود، دستگاهش بده یا ضعیفه به نظرتون؟

    • مریم

      سلام وقتتون بخیر من ناحیه چانه که موی زائد داشتم رو لیزر کردم خیلی نازک و کم شده اما متاسفاته ناحیه زیر چانه و گردنم که اصلا مو نداشته الان مو زیادی در اورده، ازمایش هورمونی هم دادم مشکلی نداشتم ، میشه بگین برای چه این اتفاق افتاده ؟ عایا ناحیه گرنم رو لیزر کنم خوب میشه یا بازم قراره اطراف گردنم که مو نداره باز در بیاره ؟

    • Sondos

      سلام ، من جلسه سوم لیزر دست و پا انجام دادم خیلی خوب بود ولی یه جاهایی از پاهام عین جای جوش زیر پوستی لک مونده باید چیکار کنم ؟؟؟

    • faeza

      با عرض سلام ببخشید این ژل کهنگام لیزر میزنن ایا اگ مقداریش وارد واژن بشه ضرر داره یعنی مشکلی پیش میاد
      اخه من ناحیه بیکنی رو لیزر میکنم بعد لیزر حس میکنم وارد واژن شده بعد هم ی زره خون اومد بعد قطع میشه ایا خطر داره یا نه

    • Sama

      سلام وقت بخیر.. من الان سه ماهه ک برای کل بدن لیزر ایلات اس اچ ار انجام میدم دو جلسه اول ریزش کلی داشتم و رشد کمی و موهای ظریفی داشتم تا جلسه سوم ک چن روز قبل بوده و بعد از اون رشد شدیدی و ضخیمی در تمام بدن دیدم و نگرانم ک تمام موهای قبل از لیزر تو این چن روز ک بعد از شیو و لیزر انجام دادم برگشتن و ممکنه باز بعد از ریختن برگردن... لطفا اگر دلیل این پرمویی غیرمنتظره رو در جلسه سوم میدونید بیان کنید... تشکر

    • الهه

      من پنج جلسه لیزر بیکینی رفتم تا جلسه دوم خوب بود جلسه سوم هشتاددرصد موها با ضخامت خیلی کم بیرون اومد.جلسه چهارم متاسفانه ضخامت موها هم مثل اولش شد.بار آخرهم که اصلا تغییری نداشته فقط سرعت رشد موه خیلی کمتر شده. لازمه که آزمایش برم یا ادامه بدم؟

    • ساناز عباسی

      سلام وقتتون بخیر.. من از جلسه سوم لیزر ساق پاهام شروع به خارش کرد والان بعد از ۶ روز هنوز گاهی اوقات خارش داره باید چیکار کنم لیزرمو ادامه بدم یا نه؟ و اینکه این خارشها طبیعیه؟

    • رحیمی

      سلام من ۲ ماه پیش برای شارژ لیزر رفتم بدنم هنوز خارش و قرمزی داره کرم ترمیم هم زدم خوب نشده چی کار کنم.قسمت بیکینی سوخته.

    • بدون نام

      سلام .. من 2 جلسه لیزر موهای زائد صورت رو رفتم. دو هفته بعد از اخرین جلسه پیشونیم جوش های ریزی زد و خوب نشدن هنوز. میخواستم بدونم برای رفعشون باید چیکار کنم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج