۴۹۸۲۴۰
۵۰۸۴
۵۰۸۴
پ

مرور سالنامه شرق، اعتماد و اندیشه پویا

مروری بر ویژه نامه های نوروزی مطبوعات

در این روزهای آخر اسفند تعداد بسیاری از روزنامه ها و مجلات ویژه نامه ی نوروزی منتشر می کنند. امیدواریم با مروری مختصر بر تعدادی از این ویژه نامه ها شما را در انتخاب نشریه مورد علاقه تان یاری کنیم.

برترین ها - محمودرضا حائری: در این روزهای آخر اسفند تعداد بسیاری از روزنامه ها و مجلات ویژه نامه ی نوروزی منتشر می کنند. امیدواریم با مروری مختصر بر تعدادی از این ویژه نامه ها شما را در انتخاب نشریه مورد علاقه تان یاری کنیم.
سالنامه شرق 1395
یکی از مهم ترین رویدادهای تاریخی سال ۱۳۹۵ درگذشت هاشمی رفسنجانی بود. روی جلد سالنامه شرق ،با تصویری از آیت الله، سال ۹۵ را سال سردار مصلحت نامیده است. سالنامه شرق سالنامه ای گفتگو محور است.
در بخش سیاسی این سالنامه گفتگوهای مهمی با محمدرضا عارف، محسن رضایی، اسحاق جهانگیری و محمدجواد ظریف چاپ شده است. در بخش ویژه هاشمی رفسنجانی یادداشتی از مصطفی تاجزاده با عنوان «هفت نقش آفرینی که آیت الله را بی رقیب می کرد» پس از آن گفتگویی با محسن هاشمی پسر بزرگ هاشمی منتشر شده پس از آن یادداشت های مهمی با عنوان «زن از نگاه هاشمی»، «هاشمی و دفاع مقدس» «مرد شماره یک تشنج زدایی» و... به چاپ رسیده است.
مروری بر ویژه نامه های نوروزی مطبوعات

بخش اقتصادی سالنامه شرق نیز گفتگو محور است در این بخش مصاحبه های مهمی با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور، میزگردی با حضور ستاری فر و مردوخی از اقتصاددان های مشهورمنتشر شده است.

در بخش جامعه مصاحبه ای با استاندار تهران با عنوان «بحران سینوسی تهران» به چاپ رسیده است. این مصاحبه به مدیریت بحران و نقش ساخت و سازهای ناهنجار در نابه سامانی تهران در مواقع بحرانی می پردازد. در بخش جامعه گزارشی از ورود گردشگران در سال 95 به ایران می پردازد. در این بخش مصاحبه ای با احمد میدری درباره وضعیت آسیب های اجتماعی در ایران منتشر شده است. در بخش اندیشه همچون سیاست خارجی باز هم این ترامپ است که مرکز تحیلیل ها قرار گرفته است.

در بخش ادبیات این سالنامه مصاحبه مفصلی با مراد فرهادپور درباره شعر مدرن به چاپ رسیده است. علی شروقی در بخش ادبیات گزارش مفصلی از وضعیت ادبیات در سال ۹۵ نوشته است با عنوان «اگر این باب دیلن لعنتی نبود» در این گزارش به کتاب های جریان سازی که در سال ۹۵ منتشر شده پرداخت شده همچین به جوایز ادبی داخلی و نوبل ادبیات که با انتخاب باب دیلن در سال ۹۵ جنجالی شد.در بخش ادبی مصاحبه ای با بهمن فرسی منتشر شده که پس از سال ها نمایشنامه هایش در ایران به همت نشر بیدگل منتشر شده.
در این بخش داستان هایی از احمد غلامی، ناصر زراعتی، احسان عبدالقدوس، گئورگ هایم و امیرهوشنگ افتخاری راد منتشر شده است.

در بخش هنر محور گفتگو ها عباس کیارستمی قرار گرفته است. مصاحبه ای با داریوش مهرجویی درباره عباس کیارستمی و بازیگر ژاپنی فیلم «مثل یک عاشق» و تک نگاری متعددی درباره کیارستمی و سینمایش منتشر شده است. در این بخش گفت و گویی با کیانوش عیاری کارگردان هنجارگریز این روزها نیز منتشر شده. گفت و گو با حمید حامی و پیمان قاسمخانی از دیگر مطالب بخش هنر است.

از دیگر بخش های این ویژه نامه می توان به رسانه، علم، زاویه و ورزش اشاره کرد.


سالنامه نوروز 96 اعتماد

از نقدهایی که به مطبوعات اصلاح طلب وارد است شباهت بیش از اندازه مطالب آنها است. ویژه نامه اعتماد هم به تصویری از آیت الله هاشمی رفسنجانی مزین شده و درست مانند شرق گفتگو محور است. در این ویژه نامه نیز با اسحاق جهانگیری، محسن هاشمی، مراد فرهادپور، محمد جواد ظریف و ... چندین و چند نفر دیگر که درست همین افراد با سالنامه شرق نیز گفتگو کرده اند. مانند شرق مرگ آیت الله و انتخاب ترامپ و انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۶ از موضوعات محوری سالنامه نوروزی اعتماد است.

در بخش روایت تاریخ این سالنامه خاطرات فریدون جیرانی از فردین، روایت محمد بلوری از زندگی و مرگ غلامرضا تختی، روایت حبیب الله پیمان از آیت الله طالقانی، روایت اعظم طالقانی از مرگ دکتر مصدق،
مروری بر ویژه نامه های نوروزی مطبوعات

در بخش پرسش گفتگویی مفصل با علی لاریجانی رئیس مجلس دهم پس از آن گفتگویی با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، از گفتگو های مهم این سالنامه گفتگو با بیژن زنگنه وزیر نفت و محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت از پرحاشیه ترین وزرای دولت روحانی،

این ویژه نامه گفتگوی مهمی دارد با حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با عنوان «روزنامه ها نمی میرند» درباره اوضاع فعلی مطبوعات ایران و نسبت آنها با سایت های اینترنتی.

برگزیده شدن ترامپ و ارتباط آن با روسیه حجم زیادی از مطالب را در بخش فصل دیپلماسی به خود اختصاص داده است. در بخش هنری پس از یک گفتگوی مفصل با کیانوش عیاری گفتگویی با شهرام ناظری به چاپ رسیده است. پس از آن مرضیه برومند در گفتگویی از وضع و حال این روزهای کار در تلویزیون می گوید. در بخش چهره تئاتر به گفتگو با علی رفیعی کارگرادان مشهور تئاتر پرداخته شده است. امیرحسن چهل تن از داستان نویسان مهم این سالها در گفتگویی از 5 رمانی می گوید که در 12 سال اخیر نوشته و هیچ کدام در ایران اجازه نشر نیافته، در بخش تجسمی میزگردی با حضور آیدین آغداشلو، علیرضا سمیع آذر و لیلی گلستان به چاپ رسیده است.

در بخش فصل شهر گفتگویی با شهردار اسبق تهران درباره اوضاع فعلی تهران منتشر شده در این بخش مصاحبه ای با مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز چاپ شده است. در بخش مهاجرت گزارشی خواندنی به قلم بنفشه سام گیس از وضعیت بی خانمان های تهران منتشر شده با عنوان «زندگی بی پلاک، مرگ بی نشان» میزگردها و مصاحبه های دیگری در بخش مهاجرت به این موضوع پرداخته اند.

در بخش روایت نسل ها گفتگویی با تقی آزاد ارمکی استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران درباره شکاف نسل ها در ایران منتشر شده است.در بخش کتابچه تاریخه این سالنامه گزارشی از 14 دولت ایران پس از انقلاب اسلامی چاپ شده در این بخش مصاحبه هایی با اکبر ترکان، عباس عبدی، بهزاد نبوی، هاشم صباغیان، عباس دوزدوزانی، و... چاپ شده که هرکدام به یکی از دولت های پس از انقلاب می پردازند.

از دیگر بخش های این سالنامه می توان به احزاب و خاطرات شفاهی اشاره کرد. در بخش خاطرات شفاهی مصاحبه مفصلی با مرتضی الویری چریکی دهه ۵۰ اکنون از چهره های اصلاح طلب است منتشر شده است.


اندیشه پویا 41 (ویژه نوروز 96)

اندیشه پویای نوروزی پس از سرمقاله سردبیر با بهاریه ای به قلم سیروس علی نژاد آغاز می شود. در بخش یک فنجان اسپرسو این بار مریم شبانی گفتگو یی با احمد توکلی نماینده سابق مجلس و از فعالین سیاسی اصولگرا داشته است. در بخش دیدبان به این موضوع پرداخت شده «آیا روحانی رئیس جمهور آینده ایران است» در بخش مجله گردی یادداشت هایی از فرانسیس فوکویاما و میخائیل گورباچف آخرین رئیس اتحاد جماهیر شوروی به چاپ رسیده است.
در بخش «فکر روشن» مقاله ای از جرج اورول با عنوان ناسیونالیسم به ترجمه ی استاد عزت الله فولاوند منتشر شده (عکس روی جلد مجله به همین مناسبت به استاد فولاوند اختصاص داده شده). در بخش رودررو گفتگویی با شهین دخت مولاوردی معاون امور زنان رئیس جمهور منتشر شده، مصاحبه ای در بخش تک نگاری با حمیدرضا جلایی پور مدیرمسئول روزنامه جامعه و استادجامعه شناسی دانشگاه تهران منتشر شده درباره مزایای اپلیکیشن تلگرام و این که این روزها تلگرام جلایی پور را از خواندن روزنامه بی نیاز کرده است.
مروری بر ویژه نامه های نوروزی مطبوعات

پروند ویژه این مجله در این شماره به عشق اختصاص داده شده است. این بخش ویژه با یادداشتی از بابک احمدی شروع می شود. پس از آن مصطفی ملکیان به «اخلاق و ادب عاشقی» پرداخته است. در این پرونده بخشی از رمان منتشر نشده داریوش شایگان «سرزمین سراب ها» که به شکل نامه نگاری میان دو دلداده ایرانی و فرانسوی نگاشته شده منتشر شده. پس از آن باربارا فردریکسون استاد روان شناسی از «علم عشق» می گوید.
داریوش آشوری در این پرونده جستاری درباره میراث عاشقانه ابوسعید ابوالخیر در ادب صوفیانه نوشته است. رضا داوری اردکانی از «عشق و تجدد» گفته است. عشق موجه و عشق ناموجه عنوان مقاله ای است که از منظر فلسفه تحلیلی عشق را کاویده است. این مقاله را مصطفی ملکیان ترجمه کرده است. پس از آن داستانی عاشقانه از گلی ترقی چاپ شده با عنوان «کلاس سنگی و پسرهایش» پس از آن بلقیس سلیمانی، ناصر زراعتی و شمس لنگرودی از عشق نوشته اند.

گزارش ویژه این شماره از اندیشه پویا اختصاص دارد به زندگی خصوصی آیت الله هاشمی رفسنجانی که با درگذشتش خوراک مفصلی برای مطبوعات فراهم شده است. در بخش کتاب کوچه این مجله گزارش مفصلی منتشر شده از زندگی عباس کیارستمی برای تهیه این گزارش امید ایرانمهر با بهمن کیارستمی، ابراهیم گلستان، بهاالدین خرمشاهی، گلی ترقی، بهمن فرمان آرا و... مصاحبه کرده است.

در بخش کتاب کوچه مصاحبه ای با شهریار مندنی پور داستان نویس معاصر منتشر شده به مناسب ۶۰ سالگی اش . مندنی پور چندسالی است که مهاجرت کرده است.

پرونده فیلم اندیشه پویا به ماجرای نیمروز اختصاص داده شده این فیلم قرار است در اکران نوروزی سینماها روی پرده برود. گفتگو با کارگردان و شخصیت های سیاسی که آن دوران را تجربه کرده اند از جمله بهزاد نبوی، عباس عبدی، محمد عطریانفر در این بخش چاپ شده و در آخر یادداشتی از محسن امین زاده با عنوان «بذر مسموم خشونت» منتشر شده است.

در بخش کتابخانه از اشخاص مختلفی درباره بهترین کتابی هایی که طی سال ۹۵ خوانده اند نظر خواهی شده از جمله آبتین گلکار، لیلا نصیریها، میلاد عظیمی، مالک حسینی و...

در این بخش مصاحبه ای با ترانه علیدوستی منتشر شده او از تجربه اش در ترجمه گفته است «ترجمه می کنم تا خیال پردازی ام فروکش کند»

در زمستان سال ۹۵ رمان تاریخ عشق به ترجمه ترانه علیدوستی بوسیله ی نشر مرکز منتشر شد که در همین فاصله چندبار تجدید چاپ شده است.

روبرت صفاریان در بخش تماشاخانه هفت سین سینمایی از فیلم های روز دنیا فراهم کرده است. پس از آن مصاحبه ای با مصطفی زمانی منتشر شده بازیگری که پس از سریال شهرزاد این روزها توانسته نقش های جدی تری در سینما بازی کند. پس از آن در بخش بایگانی مصاحبه ای با حسین تقوی منتشر شده مردی که آرشیو مجلات ایران را در اختیار دارد و روزگارش از خرید و فروش آرشیو مجلات می گذرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج