۴۹۸۶۸۹
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

کاهش ۴۰ درصدی جرایم خشن در سال ۹۵

رئیس پلیس پیشگیری ناجا گفت: ۷۶ هزار نفر از پلیس پیشگیری و ۱۶ هزار نفر پلیس داوطلب به برقراری امنیت کمک می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: سردار محمد شرفی رئیس پلیس پیشگیری ناجا در نشست خبری که امروز(چهارشنبه) در ستاد فرماندهی کل ناجا برگزار شد، ضمن تبریک فرا رسیدن نوروز اظهار داشت: در شرایط فعلی از راه‌های متفاوتی می‌توان امنیت را تأمین کرد.

وی ادامه داد: رویکرد‌های انتظامی ما برگرفته از آموزه‌های دینی ما است، اگر در گذشته حبس و روش‌های سلبی بازدارنده بود، امروز پیشگیری اجتماعی حرف اول را می‌زند. ما معتقدیم میزان امنیت عمومی به میزان آگاهی و بلوغ مردم بستگی دارد و مردم نیز در این راستا باید کمک کنند.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا افزود: پلیس جامعه محور مبتنی بر تعاملات خلاق با مردم است که می‌تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را حل کند. پیش شرط پلیس جامعه محور بستگی به تغییر رویکرد‌ها دارد و هدف هر دستگاه امنیتی در هر جای دنیا برقراری امنیت و آرامش و افزایش تمکین مردم از قانون است که این امر نیازمند همکاری رسانه‌ها است.

شرفی تصریح کرد: در شرایط فعلی رابطه بین مردم و حاکمیت بسیار گرم است و در موضوع امنیت اجتماعی مردم و نظام در تعامل کامل هستند.

وی با اشاره به تشکیل قرارگاه نوروزی ابوذر ادامه داد: این قرارگاه وظیفه‌ای جز پیشگیری ندارد و کمیته پیشگیری انتظامی مهمترین بخش آن است که سازماندهی گشت‌ها و نیروهای انتظامی را بر عهده دارد. حدود ۷۶ هزار نیرو از پلیس پیشگیری و ۱۶ هزار پلیس داوطلب به برقراری امنیت کمک می‌کند.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا گفت: یک هزار و ۳۳۰ واحد ایستگاه پلیس مستقر شده و ۷۳۰ چادر بازرسی موقت در حال استقرار هستند. همچنین ۵ هزار و ۵۰۰ واحد گشت خودرویی و ۲ هزار و ۵۰۰ واحد گشت موتورسوار و ۳ هزار نفر نیز به صورت پیاده گشت‌زنی می‌کنند.

سردار شرفی افزود: کمیته پیشگیری قرارگاه ابوذر از دیگر کمیته‌های ما است که وظیفه آگاهی رساندن به مردم و اطلاع رسانی را به عهده دارد. کمیته نظارت و بازرسی نیز تشکیل شده و ما ۹۴ هزار نیرو را بسیج کرده‌ایم و این کمیته بر فعالیت نیروها به صورت محسوس و نامحسوس نظارت دارند.

وی ادامه داد: دیگر کمیته قرارگاه ابوذر کمیته تحلیل وقایع است که رخداد‌های انتظامی را زیر نظر دارد و بعد از تحلیل تدابیر مخصوص اخذ می‌شود.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا با اشاره به ملاقات فرماندهان نیروی انتظامی با فرمانده کل قوا تصریح کرد: در ۳ ملاقاتی که فرماندهان انتظامی با رهبری معظم انقلاب داشتند، ایشان فرمودند به کلانتری‌ها توجه بیشتری کنید. یکی از موضوعاتی که باعث صدور این فرمان شد، میزان تردد مردم به این کلانتری‌ها است. امسال بیش از ۲۲ میلیون نفر به کلانتری‌ها مراجعه کردند. سفارش دیگر ایشان حفظ آبروی نظام بود که معتقد بودند خطا در حوزه کلانتری‌ها به آبروی نظام ضربه می‌زند.

شرفی با اشاره به طرح تحول کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها گفت: این طرح کلید خورده است و شورای عالی تحول تشکیل شده که تحولات را در ابعاد ساختار و نظامات شروع کرده است. ما از نظر کمی و کیفی رتبه پایینی در جهان داریم. در زمینه تجهیزات پلیس باید تحول صورت گیرد، زیرا پلیس در برخورد مستقیم با مردم و جامعه قرار دارد. ما نباید در گذشته باقی بمانیم و باید با فناوری رشد کنیم.

وی ضمن اشاره به عملکرد ۱۱ ماهه امسال پلیس خاطر نشان کرد: تعداد تشکیل پرونده در ۱۱ ماه امسال و نیروی انتظامی ۲۵ درصد کاهش داشت که نشان‌دهنده تأمین امنیت است. جرایم خشن مثل نزاع دسته‌جمعی، شرارت، چاقوکشی و اسیدپاشی ۴۰ درصد کاهش داشته است. انواع سرقت نیز ۴ درصد و سرقت مسلحانه ۸ درصد و سرقت به عنف ۵ درصد کاهش داشته است.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا ادامه داد: در کشف سرقت‌ها ۸۳ درصد از آن‌ها مربوط به پلیس پیشگیری است. امسال افزایش ۵۳ درصدی در زمینه دستگیری توسط پلیس پیشگیری داشتیم. دستگیری افراد سابقه‌دار نیز ۷۱ درصد و قاچاقچیان ۵۴ درصد افزایش داشته است. ۱۷ درصد افزایش دستگیری معتادین گزارش شده است که ۸۱ درصد آن سهم پلیس پیشگیری بوده و ۲۳ درصد از این دستگیری‌ها مربوط به باند‌های مواد مخدر بوده است.

شرفی افزود: امسال سرقت‌های منزل ۴ درصد، مغازه ۶ درصد و موتورسیکلت ۱۰ درصد کاهش داشته است. تمام اخبار واصله به پلیس توسط مردم پیگیری می‌شود و نیروی‌های ما زیر ۱۰ دقیقه در محل حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: امسال ۱۱ درصد اجرای احکام قضایی افزایش داشت که در راستای عدالت قضایی بود. امسال حدود ۱۶ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۹۵۶ حکم قضایی توسط پلیس اجرا شد. همچنین جرایم کلی کارکنان پلیس پیشگیری ۳۸ درصد کاهش داشت که نزدیک به ۵۰ درصد هدف‌گذاری ما بود.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا با اشاره به تجهیزات نرم‌افزاری پلیس اظهار داشت: یک هزار و ۴۲۰ مرکز تحت نظرگاه ما مجهز به دوربین مدار بسته است. همچنین در ۱۳۳ شهر یک هزار و ۸۷۹ دوربین توسط پلیس نصب شده است. برنامه ما در سال ۹۶ گسترش امنیت در بستر حاشیه‌نشینی است. اتوماسیون اداری پلیس با سیستم قضایی ارتباط برقرار کرده است و نیازی به رفت و آمد فیزیکی نیست. همچنین سامانه افراد دارای نیاز‌های ویژه مانند بیماران آلزایمری و کم‌توان ذهنی در دستور کار ما قرار دارد که با هماهنگی بهزیستی در حال تکمیل است.

شرفی ادامه داد: افسران گشت ما تا پایان سال ۹۶ به دوربین البسه مجهز می‌شوند که مأمور ما محیط مأموریتی خود را پایش می‌کند و توسط مرکز مورد نظارت قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به کشفیات پلیس در سال ۹۵ تصریح کرد: در حوزه فرودگاه‌ها کشف مواد مخدر ۱۹ درصد و کالای قاچاق ۶۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد. در حوزه پلیس ریلی ۱۵۱ درصد افزایش کالای قاچاق و ۳۱ درصد افزایش مواد مخدر گزارش شده است.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا با اشاره به حوادث چهارشنبه آخر سال گفت: روز گذشته ۱۸۵ مورد مصدوم بستری و یک هزار و ۹۳ مورد مصدوم سرپایی گزارش شده است. زمان استفاده از مواد محترقه نیز بسیار کاهش داشت و فقط در ساعات پایان سه‌شنبه آخر سال صدای مواد محترقه به گوش می‌رسید.

شرفی با اشاره به مرگ دو هموطن گفت: یک نفر در تهران و یک نفر در اصفهان کشته شدند. یک هزار و ۳۸۲ مرد نیز با اخذ تعهد آزاد شدند و ۹۲۳ مرد به مراجع قضایی ارجاع شدند.

گفتنی است؛ در میان بانوان نیز ۴۸ نفر با اخذ تعهد آزاد شدند و ۱۲ نفر به قوه قضاییه ارجاع داده شدند.

وی ضمن اشاره به مصدومان ناجا و آتش‌نشانی در چهارشنبه آخر سال تصریح کرد: ۱۸ نفر مصدوم بستری و ۴۶ نفر درمان سرپایی در میان نیروهای خدمت‌رسان به مردم بوده‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج