۴۹۸۸۴۶
۵ نظر
۵۰۱۰
۵ نظر
۵۰۱۰
پ

تردد خودروهای پلاک کیش در کل کشور آزاد شد

علیرغم آنکه در کارنامه مناطق آزاد تجاری کشور هیچ نقطه مثبتی به نفع اقتصاد ملی مشاهده نمی‌شود و مسئولان مکررا از این مناطق به عنوان بارانداز قاچاق نام می‌برند اما روند ارائه امتیازات مختلف به این مناطق همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری فارس: یکی از امتیازات مناطق آزاد کشور، اعطای مجوز واردات خودرو بدون پرداخت حقوق ورودی است. این وسایل نقلیه توسط سازمان منطقه پلاک شده و در محدوده‌های معینی قادر به تردد خواهند بود. به عنوان مثال خودروهای پلاک ویژه مناطق آزاد در منطقه آزاد اروند و ارس تا مرکز استان، در منطقه آزاد انزلی تا شعاع ۵۰ کیلومتر و در مناطق آزاد ماکو و چابهار تا شعاع ۳۰ کیلو متر می‌توانند از منطقه آزاد خارج شوند. این محدوده‌ها در زمان‌های متعددی دست‌خوش تغییرات شده و در ایام مختلف سال یک یا دو مرتبه مجوز خروج از محدوده مصوب با عنوان مرخصی اعطا می‌شود.

روز گذشته مهدی اقبالی مقدم مدیرکل گمرک جزیره کیش در مورد تردد خودروهای دارای پلاک منطقه آزاد کیش در سرزمین اصلی گفت: «پس از بررسی موضوع در نشست‌هایی با حضور مسئولان حوزه مربوطه، مجوز خروج خودرو به صورت موقت به سرزمین اصلی از امروز صادر شد و تا اطلاع بعدی آزاد اعلام شده است.»

با توجه به تعرفه‌ بالای واردات خودرو، خودروهای لوکس و باکیفیت خارجی از قیمت بسیار پایینی در مناطق آزاد برخوردارند. بازار تولید و عرضه خودروهای داخلی در مناطق آزاد جایگاهی نداشته و خودروهای وارداتی با قیمت‌های رقابتی این بازار را تصاحب نموده‌اند. لازم به ذکر است که هیچ‌کدام از مراحل تولید و مونتاژ این خودروها در کشور صورت نگرفته و کالای نهایی وارد کشور می‌گردد، لذا با واردات خودروهای پلاک منطقه آزاد علاوه بر کاهش درآمدهای دولت به واسطه عدم دریافت حقوق ورودی، اشتغال‌زایی و انتقال تکنولوژی نیز صورت نمی‌گیرد. نظر به تحرکات اخیر به منظور افزایش تعداد و وسعت مناطق آزاد، تنها محدودیت حاکم بر تردد این خودروها نیز کاهش می‌یابد.

سازمان منطقه آزاد اروند در سال ۹۴ بیش از ۸۰۰۰ دستگاه و در دو ماهه ابتدایی سال ۹۵ حدود ۱۳۰۰ خودرو پلاک نموده است. آمار دقیقی از مجموع وسایل نقیله دارای پلاک مناطق آزاد کشور وجود ندارد لکن براساس مصاحبه‌ها و اطلاعات موجود تعداد آن در پایان سال ۹۵ حدود ۸۰ هزار دستگاه تخمین زده می‌شود.

مسئولان ادعا می‌نمایند با استفاده از سیستم GPS و یا اعطای محدود مجوز مرخصی جهت ارائه به پلیس راه، تردد این خودروها کاملا تحت کنترل است اما برخی از شواهد و گفته‌های بومیان نشان می‌دهد امکان تخلف و جعل وجود داشته و در عمل نظارت‌های لازم صورت نمی‌پذیرد.

از سویی دیگر با توجه به ابعاد فرهنگی نظیر اعطای معافیت در راستای مصرف‌زدگی و تجمل‌گرایی، و همچنین افزایش شکاف طبقاتی به دلیل وجود محدوده‌های محروم در مناطق آزاد کشور، انتقادات جدی بر این موضوع وارد است.

مناطق آزاد ایران که از سال ۷۲ آغاز به فعالیت نموده‌اند، تاکنون عملکرد مناسبی در راستای اهداف اصلی خود نظیر تولید، صادرات و انتقال تکنولوژی نداشته و در مقابل، افزایش واردات کالاهای مصرفی و لوکس از این مناطق شدت گرفته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واقعا همینطوره کلا یادشون رفته برای چی منطقه آزاد ساختن

    • سينا

      نميدونم رو چه عقل و منطقي بايد تو ايران اونم با اين در امد كم ماشينو سه برابر قيمت جهاني بخريم

    • بدون نام

      ایرانیه از دوست ژاپنیش دعوت میکنه که بیاد ایران بعدازمدتی وارد ایران میشه و درحال گشت و گذار چمشش به چند تا ماشین تویوتا مدل بالا میفته وازایرانی راجع به قیمتش و اینجورچیزا سوال میکنه که ایرانی درجوابش میگه قیمت این ماشینا توایران خیلی بالاست ژاپنیه پیش خودش یه محاسبه میکنه و میگه میدونی چیه تو مملکت ما این همه نخبه ودانشمند وطراح مدتها فکرشون و کارشون میذارن برای تولید خوب وبه روز اونم با قیمتی مناسب که همه بتونن استفاده کنند ولی همین ماشین وارد کشور شما که میشه یه شماره میچسپونند جلو و عقبش قیمتش میشه سه برابر
      بعدش به ایرانیه میگه اگه سرمایه ایی که ایران داره ژاپن داشت
      مردمش در رفاه کامل بودند

    • بلوچ

      باسلام.پس بایدماشینهای پلاک منطقه آزاد چابهار هم جهت تردد درکل کشور آزادبشن.آخه شعاع سی کیلومترهم شد جای تردد؟

    • خوزستانی

      اگر قرار بود آزاد کنن باید مال خوزستانو آزاد میکردن که از همه استانها لایقتره و محرومتر و مظلومتره با اینکه نصف ثروت ایرانو تامین میکنه چرا تردد ماشینای پلاک اروند فقط باید تو خوزستان باشه ؟ اگر راست میگید یکماه نفت مارو خرج خودمون کنین تا ببینین چه بهشتی میشه اینجا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج