۴۹۹۱۹۲
۲۱ نظر
۵۰۰۳
۲۱ نظر
۵۰۰۳
پ

شوک‌ اقتصادی یارانه ۱۱۳ تا ۲۵۰ هزار تومانی

هنوز ثبت‌نام رسمی از کاندیداهای ریاست جمهوری شروع نشده که برخی داوطلبان وعده‌های انتخاباتی خود به ویژه وعده‌های پوپولیستی را آغاز کرده‌اند؛ آن هم درست در نقطه حساسی که مردم به طور خاص به آن توجه داشته و همواره از پرحاشیه‌ترین مسائل دولت بوده است؛ یارانه‌های نقدی.

هنوز ثبت‌نام رسمی از کاندیداهای ریاست جمهوری شروع نشده که برخی داوطلبان وعده‌های انتخاباتی خود به ویژه وعده‌های پوپولیستی را آغاز کرده‌اند؛ آن هم درست در نقطه حساسی که مردم به طور خاص به آن توجه داشته و همواره از پرحاشیه‌ترین مسائل دولت بوده است؛ یارانه‌های نقدی.

اخیرا یکی از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری از برنامه خود برای افزایش مبلغ یارانه‌های نقدی خبر داده و گفته است که درصورت کسب آرا مبلغ فعلی یارانه را در گام اول تا ۱۱۳ هزار تومان، گام دوم ۲۰۰ هزار و گام سوم تا ۲۵۰ هزار تومان افزایش می‌دهد. این در حالی است که مبلغ یارانه های نقدی از زمان شروع به پرداخت تا کنون همواره ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است؛ رقمی که البته بنا بر اعلام مدیران اقتصادی دولت باید برای پرداخت در چارچوب حدود ۱۲ هزار تومان بود نه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان.

در این حالت بیان چند نکته قابل تامل است. اول انتخاب موضوعی برای مانور انتخاباتی که مردم به آن توجه ویژه‌ای داشته‌اند و از غنی تا فقیر نسبت به تغییر آن حساسیت نشان می‌دهند. یارانه‌های نقدی از آذرماه سال ۱۳۸۹ بین مردم تقسیم شده و با اینکه طی این سال‌ها از هدفمند شدن آن سخن گفته شده است، اما همچنان با شرایطی که از ابتدا بر پایه آن شکل گرفته هدفمند نیست و هزینه‌های خاص خود را به همراه دارد.

مردم در این سال‌ها هیچ‌گاه به طور یکپارچه تصمیم به قطع یارانه خود و انصراف از آن نگرفته و بسیار کم دیده شده که راضی به انصراف باشند. این را آمار به راحتی تایید می‌کند زمانی که آخرین آمار سرشماری در سال جاری از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران خبر می‌دهد و آمار سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان از پرداخت نقدی به حدود ۷۷ میلیون نفر در هر ماه دارد. در این حالت راضی نگه داشتن این تعداد خود نقطه عطفی در کارنامه هر کاندیدای انتخاباتی خواهد بود؛ آن هم زمانی که در چهار سال گذشته هر گاه دولت برای غربالگری و حذف یارانه‌ پردرآمدها اقدام کرده، با واکنش‌های نه چندان مطلوبی از سوی مردم مواجه شده و ناچار به برگرداندن یارانه‌ها به این افراد شده است.

شعار انتخاباتی یارانه‌ای و حرف نزدن از حذف و قطع یارانه که می‌تواند بسیار مطلوب باشد در سویی دیگر ارقامی را با خود به همراه دارد که ظاهری بسیار خوشایند برای مردم دارد، اما در پس آن هزینه‌های سرسام‌آور و واقعیت‌های دیگری نهفته است. ماجرا از این قرار است که دولت دهم از آذرماه سال ۱۳۸۹ شروع به اجرای قانون هدفمندی کرد که در آن ماده‌ها و تبصره‌های زیادی در راستای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، درآمدها و هزینه‌های آن قرار گرفت. به طور کلی قرار بر این بود که ۵۰ درصد از درآمد ناشی از اصلاح قیمت‌ها برای توزیع نقدی بین خانوارهایی که مشمول دریافت آن می‌شوند، اختصاص یابد. همچنین ۳۰ درصد دیگر این درآمد برای کمک به بخش‌های تولیدی و رفاهی و تا ۲۰ درصد دیگر هم به منظور کمک به دولت برای تامین هزینه‌ها و به ویژه پروژه‌های عمرانی تعلق گیرد، اما واقعیت به گونه‌ای دیگر پیش رفت. زمانی محمود احمدی‌نژاد طرح‌هایی مانند خوشه‌بندی جمعیت را مطرح کرد تا اینکه افراد طی دسته‌بندی انجام شده مشمول یارانه نقدی شوند ولی به نتیجه‌ نرسید و سرانجام پرداخت یارانه‌های نقدی به طور یکپارچه و برای تمامی مردم با توجه به ثبت‌نام و افتتاح حسابی که انجام داده بودند، آغاز شد. ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان رقمی بود که از سوی دولت دهم اعلام و به طور ماهانه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد و همچنان نیز این پرداخت ادامه دارد.

طی بیش از شش سال که از پرداخت یارانه‌های قبلی می‌گذرد، دولت در هر ماه حدود ۳۴۰۰ میلیارد تومان و هر سال بالغ بر ۴۲ هزار میلیارد تومان بابت پرداخت‌های نقدی هزینه کرده و در حال حاضر در مجموع بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان برای این موضوع پرداختی داشته است. این در حالی است که در مقابل با توجه به حجم بالای پرداخت‌های نقدی و درآمد کمتر از هزینه‌های موجود چه دولت گذشته و چه دولت فعلی تنها توان توزیع نقدی را داشته و حتی برای آن ناچار به برداشت از بودجه عمومی هر چند به طور قانونی شدند، بنابراین رقمی برای ۳۰ درصد سهم تولید و رفاه اجتماعی و همچنین ۲۰ درصد هزینه‌های دولت باقی نمانده و مردم از آن بی‌بهره ماندند.

این در حالی است که بر اساس آخرین گزارشی که دیوان محاسبات از پرداخت و دریافت‌های هدفمندی یارانه‌ها منتشر کرده، در هر سال فقط حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان از چهار منبع درآمدی هدفمندی به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز می‌شود. به طوری که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت ملی گاز، آبفا و نیرو به عنوان چهار محلی که موظف به واریز درآمدهای ناشی از اصلاح‌ حامل‌های انرژی هستند پس از کسر هزینه قانونی آنها حداکثر رقمی حدود ۳۶هزار میلیارد تومان به حساب سازمان هدفمندی واریز می‌کنند. این رقم در حالی باید پاسخگوی توزیع نقدی، تولید و هزینه‌های دولت باشد که با توجه به مبلغ ۴۲ هزار میلیارد تومانی برای توزیع نقدی نه تنها جایی برای بخش‌های دیگر باقی نمی‌گذارد، بلکه باید از محل‌های دیگر منابع دریافت شده و به حساب خانوارها واریز شود.

ارقام تامل برانگیز یارانه های ۱۱۳ تا ۲۵۰ هزار تومانی

اما اگر در همین شرایط قرار بر این باشد مبلغ پرداختی به عنوان یارانه نقدی تغییر کند، مروری بر هزینه‌های آن می‌تواند جالب باشد. اگر فرض کنیم مبلغ یارانه هر نفر از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۱۳ هزار تومان وعده داده شده از سوی یکی از داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری افزایش یابد، برای ۷۵ میلیون نفر موجود باید در هر ماه بالغ بر ۸۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شود که نزدیک به ۵۰۰۰ میلیارد تومان بالاتر از رقمی است که در حال حاضر دولت در هر ماه پرداخت می‌کند. در این شرایط هزینه‌های سالانه دولت برای پرداخت یارانه‌ها از ۴۲ هزار به نزدیک ۱۰۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد و اگر درآمد فعلی یعنی حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان را همچنان در دستور کار داشته باشد، کسری بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان به همراه خواهد داشت.

وعده دیگر این است که در گام دوم مبلغ یارانه‌ها تا ۲۰۰ هزار تومان افزایش یابد. این رقم در هر ماه برای ۷۵ میلیون نفر هزینه ۱۵ هزار میلیارد تومانی و سالانه ۱۸۰ هزار میلیارد تومان هزینه به همراه خواهد داشت. بنابراین کسری سالانه دولت در مقایسه با درآمد ۳۶ هزار میلیاردی به حدود ۱۴۵ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

وعده سوم، افزایش مبلغ یارانه تا ۲۵۰ هزار تومان در هر ماه است. در این شرایط برای ۷۵ میلیون نفر در هر ماه حدود ۱۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و در هر سال تا ۲۲۵ هزار میلیارد تومان هزینه برای دولت تعیین می‌شود. پس کسری‌ها هم بالاتر رفته و باید در مقایسه با درآمد فعلی نزدیک به ۱۹۰ هزار میلیارد تومان منابع پیش‌بینی شود.

اما این اعداد و ارقام عجیب و گزاف در شرایطی به دنبال افزایش ارقام یارانه نقدی خواهد بود که باید دید برنامه این داوطلب انتخاباتی برای اجرای این تغییرات چگونه است، ولی می‌تواند در چند محدوده وجود داشته باشد. اول اینکه دولت برای تامین هزینه‌های اضافه شده برای بالا بردن مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان اگر قرار باشد در چارچوب قانون حرکت کند، باید نسبت به افزایش قیمت حامل‌های انرژی اقدام کند. این در حالی است که برای تامین این هزینه به طور حتم رشد قیمت‌ها به طرز عجیبی افزایش پیدا می‌کند؛ همان‌طوری که در ابتدای شروع قانون هدفمندی یارانه‌ها احمدی‌نژاد برای تامین هزینه قیمت حامل‌ها را تا بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ درصد رشد داد که خود موجب ایجاد شوک به اقتصاد شد. در آن زمان قیمت بنزین از حدود ۱۰۰ به حدود ۴۰۰ تومان سهمیه‌ای و ۷۰۰ تومان آزاد و گازوئیل از حدود ۱۶ تومان به ۱۵۰ تومان سهمیه‌ای و یا ۳۵۰ تومان آزاد تغییر قیمت داد که خود آغاز شوک اقتصادی بود.

اگر قرار بر این نباشد که قیمت حامل‌های انرژی افزایش چند صد درصدی یابد، باید برای کاهش هزینه‌ها دولت نسبت به حذف بخش عمده‌ای از یارانه‌بگیران اقدام کند تا بتواند درآمدهای فعلی که حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان است را با پرداخت نقدی منطبق کند. البته در حال حاضر حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان در هر سال از بودجه عمومی به دولت در هدفمندی یارانه‌ها کمک می‌شود که آن را تا نزدیک به ۴۵ هزار میلیارد تومان افزایش می‌دهد. در این شرایط اگر تغییری در قیمت‌های حامل‌های انرژی رخ نداده و با همین رقم به هر نفر ۱۱۳ هزار تومان پرداختی انجام شده و درآمد و هزینه با یکدیگر تراز شود، حدود ۳۲ میلیون نفر مشمول یارانه نقدی می‌شوند، بنابراین اگر دولت وقت بخواهد پرداخت را بدون کسری ادامه دهد، باید به محض شروع پرداخت نقدی ۱۱۳ هزار تومانی از ۷۷ میلیون نفر فعلی نزدیک به ۴۳ میلیون نفر را به طور یکجا حذف کند! آن هم در صورتی که هیچ هزینه‌ای به بخش‌های تولیدی، رفاهی و دولت تعلق نگیرد.

از سوی دیگر اگر قرار بر هیچ یک از این موارد یعنی افزایش ناگهانی قیمت‌های حامل‌های انرژی یا حذف یکباره یارانه‌بگیران نباشد، آن گاه باید دید که پیشنهاد افزایش تند یارانه نقدی بر اساس چه برنامه‌ای قابل اجرا بوده و در دستور کار قرار می‌گیرد. شاید هم قرار بر این باشد که کلیات قانون هدفمندی مورد بازنگری قرار گرفته و درآمد و هزینه‌ها نیز تغییر کند. به هر حال باید نحوه این تغییر مبلغ یارانه‌ای با ظاهری جذاب مشخص شود، در غیر این صورت باید دید زمانی که مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی، دولت فعلی را درگیر مصیبت عظما برای تامین هزینه ماهانه کرده است مبلغ ۱۱۳ هزار تومان با دولت پیشنهاد کننده چه خواهد کرد؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اینها واقعا مارا چه فرض کرده اند مبلغ فعلی را می خواهند بدهند با دل درد است خنده داره مبلغ را زیاد می گویند تا رای جمع کنند بعد ان پشم

    • صادق

      کار زیاد سختی نیست کافیه جلو یه قلم دزدی را بگیرن بدنش به مردم

    • کریم رحیمی

      باسلام شاید اقای بقایی بتوانند جلوی بخور بخوروریخت وپاش اقایان ومهمانیهای ۴۵۰ میلیونی دولت مردان درکرج واختلاس نورچشمی‌ هارا بگیرند وحق مردم را بمردم بدهند؟

    • مجید یاقوت

      با چاپ مجدد پول بدونه پشتوانه و بردن تورم بالای 150 درصد و گرانی مجدد دلار همچون دوره گذشته

    • بدون نام

      خوب كاري كرده گفته اگه سرقولش باشه همه بهش راي ميدن ٤٥تومان پول ميده انگارشق القمرميكنن هربارهم منتي سرماميذارن اماخوداقازاده هاواطرافيان نشون مشكل ندارن ماشينهاي چندصدميلياردي ميارن وحالشوميبرن

    • هادی

      توراخدابده ولی این دفعه نه به پولدارونه به کارمندبه افرادی که سن وسالش نمیشه کارمندتاتورم بالانره ماخریدکنیم گرسنه نباشیم حداقل رابتونیم بگیریم اوناهم باخریدماوضعشان خوب میشه تورم نمیره بالاوضع اوناباخریدماخوب میشه تابه کی بیچاره باشیم حسرت عرب واروپابخوریم که ازاول به دنیامیان حقوق بگیرندبه خدایادبگیریدخزانه خالی نمیشه جلوی دوتااختلاس بگسری تمومه ...

    • آقایی

      ازروزی که این دولت سرکاراومده هرروزیه بلایی میخوادسراین یارانه بیاره .اگه نمیتونی بدی کاروبده کاربلد دیگه۴۵هزارتومن این همه نقشه نمیخوادکه

    • اریایی

      الان که یارانه شده ۴۵هزار قیمت نان که بود ۵۰تومان شد ۱۵۰۰تومان پای به حال روزی بشه ۲۵۰هزار حتما نان خالی میشه ۱۰هزار تومان چ فایده شما قیمت پاین بیارید بسه دیگه هیچی از شما نمیخوایم ن یارانه ن چیزی شما قیمت برگرداند ب اول

    • بدون نام

      میدونی تفاوتش با کار دولت فعلی چیه ؟ دولت فعلی 8000 میلیارد رو به 30 نفر میده ولی دولت احمدی نژاد این مبلغ را بین 80 میلیون تقسیم میکنه . کدوم بهتره رسانه مغرض ؟ بقیه حساب کتابهای نوشته شده در متن چرنده .

    • بدون نام

      چه حرف راستی گفته!!!شوک بزرگی به جیب حضرات و آقازاده ها و مفت خورها وارد میشه!!!من متعجبم......!!!و این همه فساد و دزدی و اختلاس؟!!! آدم بعضی وقتها شک میکنه!!!!!!!!!!''

    • بدون نام

      وظیفشونه بدن پولدارو فقیر نداره پول نفته اینقدرداریم که 80میلیون سهله تا150میلیون نفرم میتونن یارانه بدند اگه دزدی اختلاص نشه بقایی تومیتونی

    • کهن

      رئیس جمهور سال ۹۶ دکتر حسن روحانی ، انشاالله

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عمرا ادم بد قول

    • شناس

      بهتره به جای اینکه دنبال چندرغازپول ومصرف گراباشیم که یک وقت خدایی نکرده قطع نشه یه نگاهی به کره جنوبی بندازیم که اقتصادش چی بودوچقدر رشدکرد،۲۵۰تومن یعنی نقدینگی وبالا رفتن قیمت ها ،الان کشاورزامون هم دیگه بایارانه نقدی زندگی میگذرونن

    • نیما نظری

      این نویسنده ای که این متن رو نوشته یا واقعیات مملکت رو نمیدونه یا خودشو به اون راه زده مدیران عزیز ماهی250میلیون نگیرن.اختلاس.نکنن.دزدی نکنن.و هزاران هزار برابر این یارانه رو میبرن اونا رو نمیبینی بعد میای دلیل میاری واقعا برای منطقت متاسفم تو متنت اینقدر مسخره و عامیانه نوشتی انگار مردم نمیدونن پول کی میدزده فقط حقوقهای نجومی مدیران رو مع کنی اندازه هر ماهی میشه که به مردم یارانهمیدن یکم فکر کن بعد متن بنویس

    • بدون نام

      واقعا خطرناکه این حرف ها. واقعا افرادی در جامعه وجود دارند که کوچکترین چیزی از تورم،نرخ ارز،چاپ پول بی پشتوانه و...... نمیفهمند و فکر میکنن اگه یارانشون با وضعیت اقتصادی الان دویست هزار تومن بشه هیچ اتفاقی نمیافته.باور کنین اگه این کاندبد تایید بشه با این مردم رای هم میاره

    • بدون نام

      در دوسال گذشته یارانه خانواده مرا بدلیل واهی(داشتن سه دستگاه خودرو. سمند وپراید وپارس ) قطع کردنند ومنهم اعتراض کردمبعداز دو سه ماه تلفنی تماس گرفتند ومن توضیح دادم. وچون من به مدت پنج سال در جبهه حضور مستمر داشتم وبدنم پر از ترکش می باشد کارت ایثار فرستادم وبعد از مدتی دوباره تماس تلفنی گرفتند ودوباره همان حرفهای تکراری من هم پشیمان شدم از پیگیری چون این حضرات نمی خواهند مشگل کسی را حل کنند بلکه می خواهند کزامت انسانی را خرد کنند ودر مدت این دوسال که یارانه خانواده مر قطع کردنند هر بار در جراید وسایتهای خبری می خوانم که چقدر اختلاص ودزدی رشوه خواری می شود وبسیار تاسف می خورم ... !!!!!!!خدایا خود فریاد رس

    • بدون نام

      الان یک خانواده چهارنفره ماهی 182000تومان یارانه میگیره ودر ازای آن بایستی اضافه پرداخت محصول یارانهرا در بسته آب و برق و گاز و بغیر از مسایل غیر مستقیم ،حداقل 200000تومان بپردازه...یعنی اگر یارانه این خانوار به ماهی 800/000تومان برسه،باید ماهی 1500/000تومان پول حامل های انرژی با اعمال شاقه را بدهد...پس امیدوار باشید این اتفاق نیفتد.

    • ایرانی

      یارانه رو دو سه برابر مکنند ولی قیمت ها رو صد برابر می کنند مردم رو بلانسبت نا آگاه فرض کردند (مردم یارانه رو که تجربه کردند)

    • محمد جواد اعتصام

      من میگم اگه ب هر نفر ماهیانه 200 هزار تومن یارانه داده بشه باز دولت از هدف مندی یارانه سود کرده.
      اما علت : بنزین 100 الان شده 1000 متوسط مصرف روزانه بنزین تو ایران حداقل 50 میلیونه درآمد دولت ده برابر برا گازوییل هم همچنین .یادمه پول برق قبل از هدفمندی یارانه 5 هزار تومان میومد اما الان حداقل 50 یا حتی 80 هزار تومن اونم ن دو ماه ی بار بلکه هر ماه . هزینه برق تجاری ک دیگه نپرس چند برابر شده حالا دیگه هزینه آب گاز و مالیات ها رو خودتون حساب کنید .پس مردمو فریب ندین . مردم هوشیار ن فقط صبر میکنن صبر .

    • بدون نام

      اخه ابهله از مردمی که میگرید دو برابر یارانه بود،نصف به مردم نصف دولت بر میداشت در کجا اباد هزینه کنه یاکه بدزده وقتی،دولت،سر،هرماه،میخواهد یارانه،پرداخت،کنه دق مرگ میشه هر،ماه قبض اب برق گاز میاد از،مبلغ قبض ما قبض روح میشویم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج