جاباما
۵۰۰۱۸۹
۲ نظر
۵۰۳۱
۲ نظر
۵۰۳۱
پ

سال ۹۶ چه رنگیست؟

حتی اگر اهل مد و دنیای مد هم نباشید، تاکنون بارها عبارت «رنگ سال» را از زبان افراد مختلف شنیده اید. ممکن است تصور کنید مدشدن یک رنگ در هر سال، اتفاقی یا حاصل سلیقه عمومی است اما اینکه چه رنگی، رنگی سال باشد، فرایند پیچیده ای است که برای خودش تشکیلات و ضوابطی دارد.

ماهنامه زنان و زندگی - مریم روستایی: حتی اگر اهل مد و دنیای مد هم نباشید، تاکنون بارها عبارت «رنگ سال» را از زبان افراد مختلف شنیده اید. ممکن است تصور کنید مدشدن یک رنگ در هر سال، اتفاقی یا حاصل سلیقه عمومی است اما اینکه چه رنگی، رنگی سال باشد، فرایند پیچیده ای است که برای خودش تشکیلات و ضوابطی دارد.

سنت رنگ سال، یک رسم محبو است که مردم سراسر دنیا از آن استقبال می کنند و زندگی و انتخاب هایشان آگاهانه یا ناآگاهانه تحت تاثیر آن قرار می گیرد. بسیاری از افراد بدون اینکه توجهی به ماهیت این رنگ داشته باشند، تمام تلاش خود را برای جورشدن با آن به خرج می دهند. از رنگ لباس و کیف و کفش گرفته تا رنگ مو و تغییر رنگ اتاق ها و دکوراسیون داخلی.
امسال هم طبق معمول سال های گذشته، قبل از فرارسیدن سال نو میلادی و در ماه سپتامبر رنگ سال معرفی شد. رنگی که کم کم باید منتظر باشیم پشت ویترین مغازه های لباس فروشی و لوازم آرایشی راه یابد و خود را به دکوراسیون داخلی، مبلمان و محصولات دیگر خانگی تحمیل کند.
سال 96 چه رنگیست؟

چه کسانی، چرا و چگونه رنگ سال را انتخاب می کنند؟ برای پاسخ به این پرسش، باید به چنددهه قبل، یعنی دقیقا سال ۱۹۶۳ بازگشت. سالی که یک فارغ التحصیل رشته شیمی به نام «لارنس هربرت»، ساختاری برای استاندارد کردن رنگ ها، بنا نهاد و به هر رنگ، عددی اختصاص داد. تا پیش از آن رنگ های محلی برای اختلاف نظر بودند. مثلا بعضی قرمزها به نظر سرخ تر می رسیدند و بعضی ها، هم قرمز بودند و هم نه.

این موضوع برای تولید سری محصولات یا تکرار رنگ ها مشکل ساز بود و قضاوت متغیر مردم و خطای انسانی می توانست یک رنگ واحد را تا چند درجه تغییر بدهد. پس از اختراع لارنس دیگر رنگی با رنگ دیگر اشتباه گرفته نمی شد و صاحبان صنایع مد هم می توانستند به صورت عینی تری در مورد رنگ ها با هم تبادل نظر کنند.

در سال های بعد لارنس شرکتی را تاسیس کرد و نامش را پنتون (Pantone) گذاشت. پنتون به معنی «همه رنگ ها» است. (پن یعنی همه و تن هم معنی رنگ می دهد). این شرکت به سرعت با تبلیغ در هفته های مد نیویورک برای خود، شهرتی کسب کرد. سپس پای هدایا و اشیای با برند و مارک پنتون به میان آمد و پس از آن فروشگاه ها و بوتیک هایی با این برند، پا گرفتند.

از سال 2000 به بعد، موسسه رنگ پنتون رنگ سال را انتخاب و اعلام می کند. این شرکت ابتدا به طور غیررسمی این کار را انجام می داد اما به مرور زمان با توجه به برندسازی قوی که در این زمینه انجام داد، این طرح را جهانی و بسیاری از بزرگان دنیای مد و فشن را نیز مجبور به تبعیت از آن کرد، چرا که عموم مردم نیز تمایل به استفاده از آن دارند و حالا دیگر در آغاز هر سال نو میلادی یکی از خبرهای جذاب برای بسیاری از افراد جامعه همین است که رنگ سال جدید چه رنگیاست؟

در زمینه انتخاب و تصمیم نهایی در رابطه با رنگ سال، کمپانی پنتون دست به انتخاب نمی زند و نتیجه نظرخواهی های گسترده، منجر به انتخاب رنگ سال می شود. به این شکل که شرکت پنتون برای پیدا کردن رنگ سال، یک تیم تشکیل می دهد تا رنگی را که در جامعه استفاده صعودی داشته و در ییشتر بخش های طراحی قابل استفاده باشد، انتخاب کنند. درواقع این انتخاب از طریق نظرسنجی های مردمی و از بین رنگ های پیشنهادی شرکت پنتون صورت می گیرد،
سال 96 چه رنگیست؟
رنگ سال 2017
رنگ سال و همه حواشی آن درواقع یک رویداد غربی است که با توجه به تاثیرگذاری صنعت مد اروپا و آمریکا بر جهان، به کشورهای شرقی هم سرایت کرده است. در ایران و کشورهای آسیایی رنگ سال به اندازه کشورهای اروپایی تثایرگذار نیست اما با توجه به فعالیت برندها و فروشگاه های پوشاک خارجی در شهرهای بزرگ ایران، رنگ سال خواسته یا ناخواسته وارد زندگی روزمره افراد می شود.
بماند که مراکز تولید پوشاک و مد داخلی هم هرساله رنگ تولیدات داخلی را تحت تاثیر همین فضای جهانی تنظیم می کنند. در حالی که بسیاری از هالی دنیای مد و فشن، مشتاقانه منتظر رنگس ال ۲۰۱۷ بودند، موسسه پنتون رنگ سال را سبز روشن معرفی کرد. این رنگ که «Greenery» نامیده شده است سبزی است که ته مایه زرد داشته و تداعی کننده روز اول بهار و طبیعت زنده است. پسوند «er» در Greenery به معنای تکرارشونده، برای توصیف این رنگ است که در مورد این پسوند می توان به مفاهیم حیات دوباره بخشیدن، دوباره جوان کردن و دوباره ساختن اشاره کرد.

این رنگ بیش از هر چیز، یادآور برگ های جوان و جوانه گیاهان است. برجسته ترین خصوصیت این رنگ مفهوم محیط زیست است چرا که مربوط به آن (15- 0343) مختص رنگ سبزی است که هنگام جوانه زدن دیده می شود، با این مضمون پنتون سعی داشته تا رنگ خاص تازه شدن را برای سال 2017 میلادی معرفی کند.

«لتریک آیزمن» (Leatrice Eiseman) مدیر اجرایی موسسه پنتون پیشتر در بیانیه ای اعلام کرده بود: «این رنگ سبز برای ما در سال ۲۰۱۷ محیط اجتماعی، شاد و پرسر و صدایی ایجاد خواهد کرد.»

آیزمن در ادامه صحبت هایش عنوان کرد که این رنگ سبز، نماد اتصال دوباره ما با طبیعت است و احاطه شدن با حس خوب و تزگی به سبک زندگی طبیعت، هیجان و احساس خوش سرزندگی را منتقل می کند. همچنین برای مردم این دوره که غرق در مشکلات و زندگی شهرنشینی هستند یک رنگ آرامش بخش است.

سبز نه خاکستری!

پنتون، اگرچه بهترین و معتبرترین کمپانی تعیین رنگ سال است اما تنها شرکتی نیست که برای هر سال رنگ تعیین می کند. کمپانی های دیگری مانند «شروین ویلیامز» و «بنجامین مور» هم براساس ویژگی های فرهنگی، معماری، نورهای مناسب و حس و حال آن سال، رنگ های خود را پیشنهاد می دهند. با وجود این کمپانی پنتون با توجه به قدمت و به این دلیل که بزرگ ترین و مهم ترین مرجع رنگ در جهان به شمار می رود، تقریبا بیشترین رای را به رنگ های منتخب خود در سال های گذشته اختصاص داده است.

شروین ویلیامز یک شرکت فعال در زمینه رنگ است که در سال 1866 میلادی توسط دو تاجر آمریکایی به نام های «هنری شروین» و «ادوارد ویلیامز» در شهر کلیولند اوهایو در آمریکا تاسیس شد. این شرکت براساس رده بندی شرکت های بزرگ رنگ سازی جهان در سال 2013، مقام چهارم جهان را به خود اختصاص داد.

در حالی که خیلی ها از رنگ سبز بهاری پیشنهادی پنتون به عنوان رنگ سال حرف می زدند، شروین ویلیامز اما برای رنگس ال ۲۰۱۷ پینشهاد دیگری اعلام کرد. این شرکت برای سال ۲۰۱۷ رنگ خاکستری متمایل به قهوه ای (موشی) با کد SW۶۰۳۹ را پیشنهاد کرده است: رنگی با ترکیب رنگ خاکی، طوسی روشن و بنفش و مناسب برای دور شدن از تمام استرس های سال شلوغ پیش رو.
سال 96 چه رنگیست؟

یکی از ویژگی های رنگ موشی این است که در عین مدرن بودن، حس و حالی قدیمی ایحاد می کند و همزمان می تواند ظاهری لوکس به فضای خانه ببخشد و به همین دلیل هم از زمان اعلام این رنگ، معماران داخلی و فعالان دکوراسیون از آن استقبال زیادی کرده اند. خاکستری موشی کمی هم مایل به بنفش رنگ خنثایی است که می توان به سادگی آن را با رنگ های مختلف هماهنگ کرد و حس زندگی بیشتری را به وجود آورد. این رنگ با وضعیتی نه گرم نه سرد، نه خاکستری، نه قهوه ای، نه تاریک نه روشن، جایی در وسط ایستاده است.

به گفته «سو وادن»، مدیر بازاریابی رنگ در شروین ویلیامز، رنگ های خنثی همواره در حال تغیر هستند. در پنج سال گذشته همه افراد درباره رنگ خاکستری صحبت می کردند و مصرف کنندگان اغلب اوقات در پی استفاده از رنگ های محافظه کارانه تر برای نقاشی تزیین خانه های خود بودند. خب حالا دیگر خواسته آن ها برآورده شده و حاصل ازدواج رنگ های خاکستری و قهوه ای به دنیا آمده است.

ودان درباره رنگ سال ۲۰۱۷ می گوید، پناه بردن به رنگ موشی، راهی برای دور شدن از اضطراب های دنیا بیرون و رسیدن به نوع تعادل است. به نظر او موشی رنگی است که در سال های پیش رو بیش از همه رنگ ها در کانون توجه خواهدبود.

«بنجامین مور اند کو» که با نام های بنجامین مور پینتس و بنجامین مور نیز شناخته می شود، شرکت شیمیای آمریکایی فعال در تولید رنگ و پوشش های سطحی است که در سال 1883 میلادی تاسیس شد. بنجامین مور اما پیش از پنتون رنگ خود را برای رنگ سال 2017 انتخاب کرد، بنفش با ترکیبی از خاکستری (بنفش شاه پسند). البته برخی وب سایت ها این رنگ را حاصل ترکیب یاسی و بنفش دانسته اند اما وب سایت رسمی کمپانی بنجامین ترکیب اصلی رنگ سال 96 را خاکستری و بنفش اعلام کردهاست.

ایده رنگ سال ۲۰۱۷ از سایه و تاثیرات آن گرفته شده. ترکیب رنگی که وقتی به آن نگاه می کنید حس دیدن سایه را برای شما به وجود می آورد. این رنگ بنفش که با خاکستری ترکیب شده به نام سایه با کد ۲۱۱۷-۳۰ ثبت شده است.

بنفشی جذاب که در کنار هر رنگی روح و شخصیت آن رنگ را حفظ و محیط گرمی را به وجود می آورد. به گفته کمپانی بنجامین مور رنگ سال 2017 دارای نفوذ بسیار بالایی است، رنگی سلطنتی که در تلفیق با نور، محیطی متفاوت را به ارمغان می آورد، رنگی با اعتماد به نفس بالا و عمیق.
سال 96 چه رنگیست؟

آن طور که کمپانی بنجامین مور درباره انتخاب امسالش می گوید، این شرکت پس از آنکه سال گذشته سفید صدفی را به عنوان رنگ سال انتخاب کرده بود، حالا به دنبال رنگی قوی تر برای رنگ سال 2017 می گشت و رنگ بنفش شاه پسند (violet verbena) را براساس آنچه مردم به دنبال آن هستند انتخاب کرده به طوری که مردم با استفاده از آن بتوانند پاسخگوی نیازهایشان باشند.

مدیر اجرایی این شرکت به نام «الن اونیل» (Alan O'Neill) در این رابطه گفته است که این رنگ کاملا کاربردی بوده و به صورت چندین لایه در طیف های گوناگون می توان از آن بهره گرفت. او این رنگ را وسوسه انگیز و رویایی توصیف کرده است.

جالب است بدانید که این رنگ الزاما رنگی خیلی پرفروش و جذاب بازار مد نیست بلکه رنگی است برای طراحان در تمامی بخش ها که بیان کننده حالت و نگرش بخشی از مردم است. بنفش مایل به خاکستری، سایه ای با حال سوفسطایی و شاعرانه است که انرژی و هارمونی را وارد فضای می کند. واقعیت این است که پالت رنگ مور برای امسال شبیه مجموعه ای از سنگ های سلطنتی است، همانقدر آرام و همانقدر جذاب.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بابك

      مشكي رنگ عشقه!

    • زری

      خو چه ربطی داره حالا شما هم یه چیزی از رضا صادقی یاد گرفتید همش می گید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج