جاباما
۵۰۰۸۴۵
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

ناگفته‌های تاج از سال پرحاشیه فوتبال

تاج امیدوار است که در سال ۹۶ اتفاقات خوبی برای فوتبال ایران بیفتد.

خبرآنلاین: تاج امیدوار است که در سال ۹۶ اتفاقات خوبی برای فوتبال ایران بیفتد.

شاید یکی از سخت ترین سال های زندگی برای مهدی تاج سال ۹۵ بود.سالی که در آن اختلاف آنقدر زیاد بود که خیلی از حواس فدراسیون نشین ها سرگر این اختلاف ها بود.داستان های تکراری کی روش،اختلاف با برانکو و فشاری که روی تاج بود همه و همه باعث شد تا مهدی تاج در پایان سال بگوید:«آخیش،یک نفس راحت کشیدیم.بالاخره تمام شد.»

البته هنوز یکی - دو روزی ازسال باقی مانده است.

امیدوارم که این چند روز هم تمام شود.در کل سال سختی بود.

از چه لحاظ؟ماجراهای کارلوس کی روش و ...

در این مورد زیاد حرف زده ام.اتفاقات زیادی افتاد که سعی کردیم همه آنها را رفع و رجوع کنیم.در مقاطع مختلفی جدایی ایشان از تیم ملی مطرح شد.بعضی از سایت های خبری،چه ایرانی و چه خارجی از این نوشته بودند که او به آفریقای جنوبی می رود.اما دیدید که چنین اتفاقی نیفتاد و کی روش همان طور که خودش اعلام کرد با تمام قدرت به کارش ادامه خواهد داد.

در ماجرای بین اختلافی که به وجود آمده بود خیلی ها انتظار برخورد قاطع از سوی فدارسیون را داشتند.

ما باید در چارچوب خاصی حرکت می کردیم.یک جریانی پیش آمده بود که به ضرر فوتبال ایران تمام می شد.چه تیم ملی و چه پرسپولیس.داستان تیم ملی که روشن است.این تیم به همه مردم ایران تعلق دارد.پرسپولیس هم که هواداران زیادی دارد.ما همان زمان هم اعلام کردیم که با جدیت به دنبال وحدت ارکان فوتبال کشور هستیم.باید کار را طوری پیش می بردیم که فضایی آرام ایجاد شود.ما بازی های مهمی در پیش داریم و باید خیلی زود حاشیه را کنار می گذاشتیم.خدا را شکر که همه چیز تمام شد و ما هم آرامش را به فوتبال ایران برگرداندیم.

ابتدای سال ۹۵ برای شما با ریاست بر فدراسیون فوتبال آغاز شد.این اتفاق برای شما چطور رقم خورد؟مصاحبه ای از شما خواندم که گفته بودید تمایلی برای شرکت در انتخابات نداشتید.

قطعا همین طور بود.تصمیمی نداشتم که در انتخابات شرکت کنم اما شرایطی پیش آمد که بنده هم کاندیدا شدم و به عنوان رییس فدراسیون فوتبال انتخاب شدم.انصافا کار سختی است.

پس چه اتفاقی افتاد که کاندیدا شدید و رای هم آوردید؟

کفاشیان تصمیم اش را گرفته بود.او نمی خواست در انتخابات شرکت کند.پیشنهاد خودش بود که من بروم و کاندیدا شوم.آن روز خیلی جدی بود.روز آخر بود.کفاشیان رفته بود یک جلسه که پس از برگشت گفت دیگر در انتخابات شرکت نمی کند.من هرگز نفهمیدم کجا و چه جلسه ای.مدارک کفاشیان آماده بود اما وقتی از آن جلسه برگشت گفت که دیگر در انتخابات شرکت نمی کند.

خیلی ها هنوز هم بر این عقیده هستند که ماجرای انتخاب شما و کفاشیان مثل ماجرای پوتین و مدودف است.این را قبول دارید؟

این یک ذهنیتی است که به وجود آمده که چون کفاشیان نیامد و من آمدم مثل آن ماجرا شده است.ضمن اینکه در میان خودمان هم صورت مسئله این چنین نبود، چون آقای کفاشیان به افراد دیگری هم گفته بودند که بیایید و کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال شوید.

جواد نکونام، اشکان دژاگه، مهدی تاج و علی کفاشیان

و فکر می کردید رای بیاورید ؟

قطعا.پیش بینی می کردم که چنین اتفاقی بیفتد.

سال ۹۵ از لحاظ فوتبال هم سال سنگینی برای فدراسیون بود.جدا از تمام حاشیه ها و اختلاف های به وجود آمده مشکلاتی که برای تیم های ایرانی به خصوص استقلال و تراکتورسازی پیش آمد این حاشیه ها را بیشتر کرد.

پس از انتخاب اینفانتینو او دستور پیگیری روی پرونده هایی که تلنبار شده بود را داد که تعداد پرونده تیم های ایرانی خیلی زیاد بود.ما به عنوان متولی فدراسیون فوتبال به ماجرا ورود کردیم که فیفا گفت ارتباطی به ما ندارد و خود تیم ها باید پاسخگو باشند.با این شرایط ما نمی توانستیم دست روی دست بگذاریم.داستان خیلی فراتر از این حرفها بود.در نهایت هم دیدید که استقلال و تراکتورسازی از نقل و انتقالات محروم شدند.

واقعا پرسپولیسی ها نباید نگرانی هایی اینچنینی داشته باشند؟

در این مورد بحث زیاد است اما تا زمانی که حکمی ابلاغ نشود چه باید بگوییم؟وقتی اتفاقی نیفتاده چرا باید خودمان بگوییم افتاده است؟باشگاه ها باید بدهی های خودشان را پرداخت کنند.این یک قانون است.تمام قوانینی که ما از آن حرف می زنیم منطبق بر قوانین فیفا است.من از یک قانونی حرف می زنم که اصل قانون فیفاست.هر باشگاهی می‌خواهد بازیکن خارجی بگیرد، اول برود بدهی‌های قبل خود را تسویه کند. الان هیچ باشگاهی اجازه ندارد بازیکن خارجی بگیرد، مگر اینکه تمام بدهی‌هایش را تسویه کند.

یعنی برای فصل آینده باشگاه های بدهکار بدون هیچ قید و شرطی نمی توانند بازیکن خارجی بگیرند؟بند و تبصره ای وجود ندارد؟

این قانون فیفاست.

خودتان هم می دانید که ۹۰ درصد تیم های باشگاهی در ایران بدهکار هستند.

مسئول اجرایی قانون هستیم آن هم از طرف فیفا.آنها شوخی ندارند.اصلا آی تی سی برای بازیکنان صادر نمی شود که آنها بتوانند بازیکن بگیرند.متاسفانه مشکل فوتبال ما این است که خیلی از باشگاه ها هشدار ها را جدی نمی گیرند.فکر می کنند اتفاقی نمی افتد اما نمونه اش وقتی برای استقلال و تراکتورسازی اتفاق افتاد تازه همه فهمیدند چه خبر است.تلنگری بود که به فوتبال ایران زد.

در حال حاضر پرسپولیس دست به دامن هوادارانش شده است.آیا واقعا این بدهی ها به همین جا ختم می شود؟سال آینده دوباره بازیکنان جدید،قراردادهای میلیاردی و روز از نو و روزی از نو.

واقعا نکته ای است که کمتر کسی به آن توجه می کند.وقتی پروانه حرفه ای برای باشگاهی صادر می شود نشان دهنده این است که آن باشگاه مورد تایید فیفاست.در همه جای دنیا تیم ها خصوصی اداره می شوند اما اینجا خیلی از تیم ها دولتی هستند.فیفا هم خبر ندارد که این تیم ها دولتی هستند.با این حال ما اجازه دخالت در امور باشگاه ها را نداریم.ما در این جور مواقع فقط مامور فیفا می شویم.

ماجرای بدهی های فدراسیون به کجا رسید.اصلا آمار و ارقام این بدهی ها چقدر بود و به کجا رسید؟

دقیق دقیق نه اما تقریبا ۲۰ میلیارد تومانی می شد که پس از همکاری های لازم حق باشگاه‌ها از حضورهای بین‌المللی و ...پرداخت شد.

سخت تر از مشکلی که برای تیم های ایرانی در فیفا به وجود آمد چه چیزی بوده است.

فکر می کنم حق پخش.اتفاقا در گفت و گو با دیگر همکارن تان مثالی برای آنها زدم.گفتم یک تاکسی را در نظر بگیرید که باید ۱۰ هزار تومان در روز درآورد و ۱۰ هزار تومان خرج کند.بنزین، روغن و خرج خانه و چنین مسائلی.حالا اگر قرار باشد این تاکسی خیلی از مسافرها را مجانی سوار کند چه اتفاقی می افتد؟یک روز این تاکسی بالاخره می ایستد،فرسوده می شود و از کار می افتد.داستان حق پخش هم به همین صورت است.تا کی باید رایگان مسابقات پخش شود.در بقیه کشورها ۷۰ درصد درآمد از محل حق پخش تلویزیونی است که حالا به ما گفته اند نمی توانید این پول را داشته باشید و باید «مجانی» سوار کنید.

ب دون پرده می خواهیم یک سوال از شما بپرسیم؟فساد در فوتبال وجود دارد؟در فدراسیون کفاشیان که می گفتند چنین چیزی وجود داشت؟

فساد در فوتبال مثل فساد در جامعه است. سوال من از شما این است که به نظر شما فساد در جامعه وجود دارد یا نه؟هست.نیست؟جایی که پول و شهرت باشد فساد هم به دنبالش می رود. در فوتبال از وزارت اطلاعات هم به کمک کمیته اخلاق آمده اند که باید به نوبه خودم تشکر کنم. ضمن اینکه هم زمان، دادسرا هم در این مورد دارد کمک می کند و بازرسی کل کشور هم به این موارد کمکی باید اضافه شود.

از زمانی که شما رییس فدراسیون فوتبال شدید اتفاق های خوبی افتاده است.در رده های سنی مختلف،فوتسال و فوتبال و ...

زحمات همه بوده است.حتی فدراسیون های قبلی.ما در رده سنی جوانان چالش بزرگی را تجربه کردیم.باید به بحرین می رفتیم آن هم در شرایطی که مجوزهای لازم را نداشتیم.مسئلیت این اعزام را خودم قبول کردم.خدا را شکر که اتفاق خاصی هم نیفتاد و بچه ها رفتند وبرگشتند.ما روی این تیم خیلی کار کرده بودیم و زحمات زیادی کشیده شده بود.ما حتی آنجا کنسولگری و حافظ منافع هم نداشتیم.در هر صورت همه چیز به خیر و خوشی به پایان رسید.

درباره فوتسال نظرتان چیست؟

در مقاطعی فراتر از انتظار ظاهر شدند.در فوتسال هم تجربه های متفاوتی داشتیم که گاهی اوقات شیرینی هایمان را تلخ کرد.مثل ماجرای لباس ها که قرارداد قبل از حضور من بسته شده بود.ما نمی توانستیم پیراهن را هم عوض کنیم چون این لباس ها به فیفا معرف شده بود.باور نمی کنید سر پیراهن ها چه مصیبتی کشیدیم.خوشبختانه بچه ها سنگ تمام گذاشتند و ما توانستیم عنوان بی سابقه ای را در جهان کسب کنیم.ما فوتبال ساحلی را هم داشتیم که عملکرد خوبی داشتند.در مجموع فکر می کنم عملکرد فدراسیون در سال ۹۵ خوب و رو به بالا بود.

این از معدود دفعاتی است که فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش رابطه نسبتا خوبی با هم دارند.نظر خودتان هم همین است؟

خوبی آقای سلطانی فر این است که خودشان ورزشی هستند به خوبی تمام شاخه های ورزش را درک می کنند.به شخصه از اینکه ایشان در راس ورزش قراردارند خوشحال هستم.با حضور ایشان امیدواریم همه موانع از سر راه فوتبال برداشته شود.

اگر زمانی کی روش از ایران برود گزینه های مطرح خارجی می توانند روی نیمکت تیم ملی بنشینند؟

وقتی تیمی بزرگ باشد قطعا مربیان بزرگ هم با این تیم ها فعالیت می کنند.ما چند سال است که صدرنشین آسیا هستیم و نتایج خوبی هم گرفته ایم.در آستانه رسیدن به جام جهانی هستیم و همه اینها خودش موفقیت است.اما من یک چیزی به شما بگویم.شما کشور چین را ببینید.چه سرمایه گذاری ای در فوتبال کرده اند.یا سایر کشورها.دخل و خرج ما قابل قیاس نیست و با هم نمی خواند.درباره مربی هم باید بگویم فعلا کی روش سرمربی ماست. از روزی که من آمدم، کی روش نگرانی های زیادی داشت.نزدیک به استعفا بود و می توانم بگویم که کار با کی روش تمام شده بود اما نشستم و با او حرف زدم و به توافقات خوبی رسیدم.ما در بدترین شرایط به قول هایی که به او داده بودیم عمل کردیم.یکی دو روز دیگر بازی های حساسی داریم و امیدوارم به سلامت از این بازی ها عبور کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج