۵۰۰۸۸۳
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

سرگذشت بخش ساختمان در سال ۹۵

شواهد آماری نشان می‌دهد که بخش ساختمان در سال ۱۳۹۵ نیز وضعیتی مشابه سال‌های قبل داشته و از رشد منفی برخوردار خواهد بود.

خبرآنلاین: شواهد آماری نشان می‌دهد که بخش ساختمان در سال ۱۳۹۵ نیز وضعیتی مشابه سال‌های قبل داشته و از رشد منفی برخوردار خواهد بود.

بخش ساختمان با توجه به ارتباط تنگاتنگی كه با بخش‌های بالادستی خود (از قبیل فلزات اساسی، كانی‌های غیرفلزی ...) داشته و از سوی دیگر، به‌دلیل ارتباط با بخش‌های پایین‌دستی (خدما مستغلات) از نقش حائز اهمیتی در اقتصاد ایران برخوردار است.

گزارش‌ها از رشد ارزش‌افزوده بخش ساختمان طی دوره ۱۳۸۶ - ۱۳۹۴ نشان می‌دهد که در این دوره زمانی، فقط در سال‌های ابتدایی دوره (۱۳۸۶ و ۱۳۸۷) رشد این بخش ارقام مثبت و بالای ۱۰ درصد را تجربه كرده و در بقیه سال‌ها رشد این بخش عمدتا منفی و در برخی سال‌ها مثبت با رقم بسیار پایین بوده است.

سرگذشت بخش ساختمان در سال 95

شواهد آماری نشان می‌دهد كه بخش ساختمان در سال 1395 نیز وضعیتی مشابه سال‌های قبل داشته و از رشد منفی برخوردار خواهد بود. اولین شاهد آماری مربوط به رشد 9ماهه 1395 است كه توسط بانك مركزی و مركز آمار ایران اعلام شده و حاكی از رشد به‌ترتیب 11- و 17.1- درصدی این بخش است. دیگر شواهد آماری نیز موید این موضوع است.

البته باید گفت هر چند پرداخت‌های عمرانی دولت در 3ماهه و 6ماهه 1395 نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد اسمی مثبت داشته‌اند، اما با توجه به عملكرد 27.7 هزار میلیارد تومانی هزینه‌های عمرانی دولت در سال 1394 و برآورد مركز پژوهش‌ها از تحقق 23.5 هزار میلیارد تومانی هزینه‌های عمرانی تا پایان سال 1395(تحقق 41 درصدی قانون)، انتظار می‌رود كه رشد پرداخت‌های عمرانی دولت در سال 1395 نسبت به 1394 برابر با 15.2- درصد بوده و از این كانال اثر منفی بر رشد بخش ساختمان در سال 1395 داشته باشد.

از سوی دیگر، گزارش‌ها از وضعیت رشد برخی شاخص‌های مرتبط با بخش ساختمان نشان می‌دهد که در خصوص ساختمان‌های خصوصی، تعداد پروانه‌های ساختمانی صادرشده در کل مناطق شهری در سه ماهه اول و دوم سال 1395 به ترتیب از رشد 1.8 و 9.2 درصدی برخوردار بوده است. این در حالی است که این رشد در سال 1394 منفی 13.4 درصد بود.

با توجه به این مسایل و جدیدترین آمارهای دریافتی و مدنظر قرار دادن مواردی ازجمله سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان تا انتهای سال جاری، برآورد مركز پژوهش‌های مجلس از رشد ارزش‌افزوده بخش ساختمان در انتهای سال 1395 حدود 15.8- درصد است كه نسبت به برآورد قبلی رشد منفی بیشتری را نشان می‌دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج