جاباما
۵۰۰۹۱۹
۱۳ نظر
۵۰۱۱
۱۳ نظر
۵۰۱۱
پ

سه دستاورد بزرگ اقتصادی دولت روحانی

مهم ترین مسأله سال آینده باید این باشد که چگونه می‌توان هم تورم را در سطح فعلی نگه داشت و هم رشد اقتصادی ایجاد کرد.

خبرآنلاین: مهم ترین مسأله سال آینده باید این باشد که چگونه می‌توان هم تورم را در سطح فعلی نگه داشت و هم رشد اقتصادی ایجاد کرد.

محسن جلال پور، رییس سابق اتاق بازرگانی ایران در کانال تلگرام خود نوشت: وصف حال اقتصاد ایران را با نگاه به سه نماگر مهم، تصویری می‌توان دریافت. وضع موجود از آن جهت كه بسترساز تحولات آینده است، برای سیاست گذاری مهم به نظر می‌رسد.

نرخ تورم:

کاهش تورم و ایجاد ثبات اقتصادی، یک دستاورد بزرگ برای اقتصاد ایران است. در ۴۰ سال گذشته، هیچ گاه این اقتصاد در چند فصل پیاپی نتوانتسه تورم را تک رقمی نگه دارد.

دولت تلاش کرد از طریق انضباط مالی و چشم پوشی از منابع بانک مرکزی،تورم را کنترل کند. هرچند حفظ این دستاورد مهم، در سال جدید دشوار خواهد بود.

رشد اقتصادی:

بر اساس آمارهای رسمی، اقتصاد ایران در سال ١٣٩٥ رشد اقتصادی خوبی را تجربه كرد، هرچند منشأ و منبع اصلی این رشد،در بخش نفت بوده است. با استناد به آمارهای اعلام شده،در سال ١٣٩٥ یكی از بهترین عملكردهای اقتصاد ایران به ثبت رسیده است. اما از آن جا كه بخش عمده این رشد با اثرگذاری نفت حاصل آمده،شهد آن به كام بنگاه های كوچك و متوسط و بخش خصوصی شیرین نیامده است.سال آینده باید سال استفاده از ظرفیت های مغفول اقتصاد ایران باشد.بزرگ ترین ظرفیت مغفول،بخش خصوصی ایران است كه می‌تواند بخش عمده ای از بار رشد اقتصادی و اشتغال زایی را بر دوش گیرد.البته اگر این موضوع از سوی تمام اركان حاكمیت به رسمیت شناخته شود.

اشتغال:

دولت اعلام كرده كه در سال ١٣٩٥ بیش از٧٠٠ هزار شغل ایجاد كرده است. این رقم با توجه به ظرفیت های فعلی، قابل توجه است اما با نیازهای اقتصاد ایران فاصله زیادی دارد. چالش بزرگ این روزهای اقتصاد ما، ایجاد شغل است. اشتغال زایی هم، سرمایه گذاری می‌خواهد كه با وضعیت فعلی بانك ها و بازار سرمایه، بعید می‌دانم در سال های آینده معجزه ای رخ دهد.اما سؤال این است كه دولت منابع مالی برای ایجاد تحرك اقتصادی را از كجا قرار است تأمین كند؟

محقق شدن اهداف اشتغال نیاز به آزادسازی فعالیت های اقتصادی و تسهیل فضای كسب وكار است.بهبود فضای كسب و كار و میدان دادن به بخش خصوصی می‌تواند زمینه اشتغال زایی و رشد اقتصادی را فراهم آورد.

به این ترتیب، مهم ترین مسأله سال آینده باید این باشد كه چگونه می‌توان هم تورم را در سطح فعلی نگه داشت و هم رشد اقتصادی ایجاد كرد.

و قاعدتا مهم ترین سوال این خواهد بود كه دولت آینده منابع مالی مورد نیاز برای ایجاد تحرك اقتصادی را از كجا قرار است تامین كند؟ منبعی كه باعث تحریك مجدد تورم نشده و اقتصاد ایران را دوباره در چرخه موهوم " تورم بالا-رونق نسبی" گرفتار نكند.

دولت آینده باید بتواند ریل اقتصاد ایران را از ریل موهوم «تورم بالا-رونق نسبی» به ریل «تورم پایین-رشد اقتصادی بالا» منتقل كند. با توجه به ضرورت هایی كه درباره ریل گذاری سال آینده اقتصاد ایران درباره ایجاد ارتباط میان اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال وجود دارد، آیا این كار امكان پذیر است؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • نادر عربی

      ملاک پایین بودن تورم جیب مردم ماکه جز گرانی چیزی ندیدیم

    • بی نام

      والا ما که هر چی آدم دیدیم همه بیکار شدن شرکت ها هم که کلیشون تعطیل کردن این 700 هزار شغل کجا ست ما هم بریم یکیشو انجام بدیم

    • بدون نام

      چرت و پرت

    • بدون نام

      افای روحانی فیش های نجومی درنظر بگیر در اخر سال خیلی ها را شر منده عهد وعیال کردی با وضعی گه ببار اوردی ما خدا نداریم ولی خدای شهدا دیوان کند

    • بدون نام

      این دست آوردها فقط در عالم رویا وجود دارن و البته در فضای مجازی وگرنه آخر حقارت بود

    • بدون نام

      کدوم دستاورد بابا تو را به خدا دست بردارید مردم تو فلاکت زندگی میکنند

    • بدون نام

      دیگه امار الکی دادن هم حدی دارد.

    • بدون نام

      سه دستاورد بزرگ دولت فقر، بیکاری و از هم پاشیدن کسیری از خانواده ها

    • بدون نام

      خداوند
      لعنتکنددورغگو

    • بدون نام

      بزرگترین دستاورد دولت این بود که فهمیدیم ایران تبدیل به رصد خانه مراغه شده حقوق نجومی اختلاس نجومی زمین خواری نجومی استخدام نجومی و ۰۰۰۰

    • بدون نام

      هیچ چیز درست نشد...همین

    • خوزستان

      مردم دل خوش از این دولت روحانی ندارند کجای اقتصاد کار کرده مثلا تو حوضه مسکن چیکار کرده وام میده نسل در نسل آدم باید قسط بده اینقدر سودش زیاده مسکن مهر بهترین سرپناه برا مردم بود اقای احمدی نژاد طرح داد و ساخت این دولت عرضه نداره آب. و برق و گازشو بکشه

    • بدون نام

      انشاالله این دولت عمرش چهارساله است.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج