جاباما
۵۰۱۰۱۷
۵۰۸۴
۵۰۸۴
پ

روش های موثر برای کاهش اسپاسم عضلانی

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت:عضلاتی که بیشتر دچار اسپاسم می شوند از جمله عضلات ارادی هستند و در این حالت روند سوخت وساز طبیعی عضله از حالت هوازی به غیر هوازی تبدیل می شود.

خبرگزاری میزان: عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت:عضلاتی که بیشتر دچار اسپاسم می شوند از جمله عضلات ارادی هستند و در این حالت روند سوخت وساز طبیعی عضله از حالت هوازی به غیر هوازی تبدیل می شود.

شاید بسیار برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در خواب دچار گرفتگی عضله پشت پا شده باشید، گفتگوی زیر راه حل های بسیاری برای جلوگیری از این وضعیت به شما خواهد داد.

دکتر علی پناهی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در تعریف کرامپ یا اسپاسم عضلانی، گفت: به انقباض سریع و غیر طبیعی عضله در چندثانیه تا چند دقیقه، گرفتگی یا اسپاسم گفته می شود که در حالت طبیعی نباید اتفاق بیفتد و انقباض غیر طبیعی عضله را اسپاسم عضلانی می نامند.

وی در تشریح اسپاسم عضله، گفت: وقتی عضله می گیرد درصد از زیادی از فیبرهای عضلانی در حالت انقباض قرار می گیرند و وقتی شکل خارجی آن را مشاهده کنیم، دیده میشود که کوتاه شده است.

پناهی عضلاتی که بیشتر دچار اسپاسم می شوند را از جمله عضلات ارادی خواند و گفت: کرامپ ها را به دفعات در عضلات ارادی نظیر عضلات دست و پا یا ستون فقرات می بینیم. در این حالت روند سوخت وساز طبیعی عضله از حالت هوازی به غیر هوازی تبدیل می شود و از مواردی که در انقباض غیر هوازی اتفاق می افتد، ترشح اسید لاکتیک از سوی عضله است که باعث احساس درد در فرد می شود.

وی شایع ترین عضله ای که دچار اسپاسم می شود را عضله پشت ساق پا نامید که برخی آن را گرفتگی عضله در خواب، عنوان می کنند. عضله کمر و عضلات کمربند شانه ای و گردن در درجات بعدی گرفتگی عضلات قرار دارند.

این متخصص طب فیزیکی ادامه داد: تمام عضلات حرکتی بدن می توانند دچار کرامپ یا اسپاسم شوند. حتی عضلات کف دست هم از این قاعده مستثنی نیستند و فعالیتهای بیش از حد و یا ورزش سنگین موجب گرفتگی عضلات می شوند.

وی در مورد علت های دیگر اسپاسم عضلانی،تشریح کرد: صندلی های نامناسب در محل کار یا اتوبوس یا مترو که موجب ایجاد وضعیت های نامناسب می شود؛ آسیب دیدگی های عضلانی، داروها از جمله داروهای ضد بارداری، فشار خون، چربی خون و همچنین بیماری های عصبی عضلانی نظیر سکته مغزی و ام اس از جمله علل گرفتگی عضلات هستند.

پناهی در تشریح انقباض عضله گفت: این نشانه اخطاری به ما است که مشکلی در آن ناحیه در زیر عضلات وجود دارد و باید رفع شود. مخصوصا گرفتگی عضلات در ناحیه کمر و گردن و اطراف شانه .

وی در مورد افرادی که دچار اسپاسم عضلانی می شوند، بیان کرد: برخی دچار سندرم پای بی قرار، برخی دیگر دارای مشکلات دیسک کمر و اختلالات کف پا هستند که باید به پزشک برای رفع این مشکلات مراجع کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی همچنین درباره درمان های خانگی که می توان در این زمینه انجام داد، افزود: مهمترین بحث برای عضله کشش است؛ اگر ساق پای شما می گیرد به سرعت نوک پا را بگیرید و بکشید و نگه دارید. عضله را به مدت 30 ثانیه تا یک دقیقه بکشید، خودش را آزاد می کند. دومین راه حل خوردن آب است؛ مخصوصا خانم هایی که در دوره عادت این اتفاق برایشان می افتد. استفاده از گرما، در صورت تکرار گرفتگی عضله، برای ما کمک کننده است و در صورتی که برای بار اول و در حالت ورزش این اتفاق بیفتد، استفاده از سرما کمک کننده خواهدبود.

وی تجویز مصرف مکما های ترکیبات منیزیم و پتاسیم را نیز بر طرف کننده اسپاسم عضلانی دانست که این موضوع را تنها در صورت تجویز پزشکان توصیه کرد و از مردن خواست این مکمل ها را خود سرانه مصرف نکنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج