۵۰۱۵۳۸
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

آنچه بر ورزش ایران در المپیک ۲۰۱۶ ریو گذشت

المپیک سی و یکم که به میزبانی ریو برگزار شد میدانی بود که ورزش ایران افت و خیزهای زیادی را تجربه کرد و باوجود برخی «اولین»‌ها نتوانست موفیت‌های قبل را تکرار کند.

خبرگزاری مهر: تمام هم و غم ورزش ایران از ابتدای سال گذشته و حتی دو سه سال پیش از آن، «المپیک» بود. رویدادی که تجربه بیست و هشت بار حضور در آن را داشت و حالا باید از بیست و نهمین حضور، نمره‌ای برای چهار سال کاری اخیر خود و البته مسئولانش می‌گرفت. این نمره از آخرین حضور المپیکی ورزش ایران با کسب ۱۲ مدال و جایگاه هفدهمی درحد عالی به دست آمده بود. ورزش ایران اینبار هم گام‌های بلند و محکمی برای تکرار این موفیت‌ها برداشت، اما در نهایت نتوانست آن‌ها را به سرانجام برساند.

کسب ۶۳ سهمیه که رشد قابل توجهی نسبت به ادوار گذشته داشت، شکسته شدن رکورد المپیکی شدن بانوان با کسب ۹ سهمیه، المپیکی شدن والیبال برای نخستین بار در طول تاریخ و همچینین المپیکی شدن کشتی ایران در هر ۱۲ وزن فرنگی موفقیت هایی بود که در شکل گیری کاروان المپیک ایران به دست آمد.

این موفقیت‌ها در جریان بازی‌های المپیک که در ریودوژانیرو برگزار شد نیز ادامه داشت؛ جائیکه کیمیا علیزاده با ایستادن بر روی سکوی سوم مسابقات تکواندو، برای نخستین بار ورزش زنان ایران را صاحب مدال المپیک کرد. حسن یزادانی با قهرمانی خود، طلای المپیک را بعد از ۲۰ سال از آن کشتی آزاد ایران کرد.

البته در المپیک تلاش‌های دیگری هم انجام شد که به مدال ختم نشدند، اما در زمره «موفیت»‌ها قرار گرفتند. مثل اینکه حسن تفتیان در دوومیدانی موفق شد برای نخستین بار راهی نیمه نهایی دوی ۱۰۰ متر شود و جعفر مرادی هم از خط پایان دو ماراتن گذشت، مجتبی عابدینی برای نخستین بار شمشیربازی را تا نیمه نهایی المپیک پیش برد، در تیراندازی برای نخستین بار توسط الهه احمدی و نجمه خدمتی دو سهمیه فینال گرفتیم و والیبال هم به رغم اولین حضور المپیکی اش تا مرحله یک چهارم نهایی پیش رفت.

این‌ها موفقیت هایی بود البته هیچ یک کمک نکرد تا کاروان ایران به اندازه دوره پیش موفق شود، چون عملکرد‌ها در برخی رشته‌ها به قدری افتضاح بود که شاید در بدبینانه‌ترین حالت هم پیش بینی چنین شرایطی در مورد آن‌ها نمی‌شد. مانند تکواندو که بر خلاف انتظارت نه تن‌ها نتوانست توسط هیچ یک از سه نماینده خود در بخش مردان مدالی بگیرد بلکه ضعیف‌ترین عملکرد تاریخ المپیک را هم در کارنامه خود ثبت کرد. در کشتی فرنگی هم شرایط هیمنگونه بود. تیمی که با تمام مدال آورانش در لندن به ریو رفت، اما دستاورد این تیم پرامید تن‌ها دو مدال برنز کمرنگ بود و اینگونه تیم کشتی فرنگی ایران به همان اندازه که در المپیک لندن موفق‌ترین تیم کاروان بود، در ریو ناکام‌ترین شد.

این ناکامی‌ها که باید عملکرد ضعیف نایب قهرمان المپیک لندن یعنی احسان حدادی که در ریو حتی نتوانست به اندازه رکوردهای شخصی اش پرتاب کند و به همین دلیل به فینال هم نرسید، را به آن اضافه کرد به قدری بزرگ و تاثیرگذار بودند که عقبگرد شدید کاروان ایران را موجب شدند.

کاروانی که در لندن با ۱۲ مدال صاحب جایگاه هفدهم شده بود، در ریو به رغم افزایش تعداد نفرات و رقم خوردن خیلی از «اولین»‌ها هفت پله سقوط کرد، چون چهار مدال و از جمله یک مدال طلا کمتر نسبت به دوره قبل کسب کرد.

البته به لحاظ مدالی، کاروان المپیکی ایران در ریودوژانیرو بعد از کاروان اعزامی به لندن در جایگاه دوم قرار دارد، اما از نظر رده بندی نهایی، این کاروان به رغم اینکه بزرگترین کاروان المپیکی ایران لقب گرفت، پایین‌تر از خیلی از کاروان‌های اعزامی به دیگر ادوار قرار گرفت.

نگاهی گذرا به عملکرد نهایی - مجموع مدال‌های کسب شده و جایگاه نهایی به دست آمده - کاروان‌های ورزش ایران در ادوار مختلف بازی‌های المپیک گویای این مهم است:

چهاردهمین دوره بازی‌های المپیک
* بازی‌های ۱۹۴۸ لندن (انگلیس): کاروان ۳۸ ایران با یک برنز به مقام سی و ششم دست یافت.

پانزدهمین دوره بازی‌های المپیک
* بازی‌های ۱۹۵۲ هلسینکی (فنلاند): کاروان ۲۲ نفره ایران با مجموع ۷ مدال شامل ۳ مدال نقره و ۴ مدال برنز به مقام پانزدهم دست یافت.

شانزدهمین دوره بازی‌های المپیک
* بازی‌های ۱۹۵۶ ملبورن (استرالیا): کاروان ۱۷ نفره ایران با مجموع ۵ مدال شامل ۲ مدال طلا و ۳ مدال نقره به مقام چهاردهم دست یافت.

هفدهمین دوره بازی‌های المپیک
* بازی‌های ۱۹۶۰ رم (ایتالیا): کاروان ۲۵ نفره ایران با مجموع ۴ مدال شامل یک مدال نقره و ۳ مدال برنز به مقام بیست و ششم دست یافت.

هجدهمین دوره بازی‌های المپیک
* بازی‌های ۱۹۶۴ توکیو (ژاپن): کاروان ۶۴ نفره ایران ۲ مدال برنز به مقام سی و چهارم دست یافت.

نوزدهمین دوره بازی‌های المپیک
* بازی‌های ۱۹۶۸ مکزیکو (مکزیک): کاروان ۱۹ نفره ایران با مجموع ۵ مدال شامل ۲ مدال طلا، یک مدال نقره و ۲ مدال برنز به مقام هجدهم دست یافت.

بیستمین دوره بازی‌های المپیک
* بازی‌های ۱۹۷۲ مونیخ (آلمان): کاروان ۵۱ نفره ایران با مجموع ۳ مدال شامل ۲ مدال نقره و یک مدال برنز به مقام بیست و هشتم دست یافت.

بیست و یکمین دوره بازی‌های المپیک
* بازی‌های ۱۹۷۶ مونترال (کانادا): کاروان ۸۸ نفره ایران با مجموع ۲ مدال شامل یک مدال نقره و یک مدال برنز به مقام سی و سوم دست یافت.

بیست دومین دوره بازی‌های المپیک
* بازی‌های ۱۹۸۰ مسکو (روسیه): ورزش ایران در این دوره بازی‌ها غایب بود.

بیست و سومین دوره بازی‌های المپیک
* بازی‌های ۱۹۸۴ لس آنجلس (آمریکا): ورزش ایران در این دوره بازی‌ها غایب بود.

بیست و چهارمین دوره بازی‌های المپیک
* بازی‌های ۱۹۸۸ سئول (کره جنوبی): کاروان ۳۸ نفره ایران با یک مدال نقره به مقام چهل و دوم دست یافت.

بیست و پنجمین دوره بازی‌های المپیک
* بازی‌های ۱۹۹۲ بارسلون (اسپانیا): کاروان ۴۰ نفره ایران با مجموع ۳ مدال شامل یک مدال نقره و ۲ مدال برنز به مقام چهل و چهارم دست یافت.

بیست و ششمین دوره بازی‌های المپیک
* بازی‌های ۱۹۹۶ آتلانتا (ترکیه): کاروان ۱۸ نفره ایران با مجموع ۳ مدال شامل یک مدال طلا، یک مدال نقره و یک مدال برنز به مقام چهل و سوم دست یافت.

بیست و هفتمین دوره بازی‌های المپیک
* بازی‌های ۲۰۰۰ سیدنی (استرالیا): کاروان ۳۵ نفره ایران با مجموع ۴ مدال شامل ۳ مدال طلا و یک مدال برنز به مقام بیست و ششم دست یافت.

بیست و هشتمین دوره بازی‌های المپیک
* بازی‌های ۲۰۰۴ آتن (یونان): کاروان ۳۸ نفره ایران با مجموع ۶ مدال شامل ۲ مدال طلا، ۲ مدال نقره و ۲ مدال برنز به مقام بیست و نهم دست یافت.

بیست و نهمین دوره بازی‌های المپیک
* بازی‌های ۲۰۰۸ پکن (چین): کاروان ۵۴ نفره ایران با مجموع ۲ مدال شامل یک مدال طلا و یک مدال برنز به مقام چهل و هفتم دست یافت.

سی امین دوره بازی‌های المپیک
* بازی‌های ۲۰۱۲ لندن (انگلیس): کاروان ۵۴ نفره ایران با مجموع ۱۲ مدال شامل ۴ مدال طلا، ۵ مدال نقره و ۳ مدال برنز به مقام هفدهم دست یافت.

سی و یکمین دوره بازی‌های المپیک
* بازی‌های ۲۰۱۶ ریودوژانیرو (برزیل): کاروان ۶۳ نفره ایران با مجموع ۸ مدال شامل ۳ مدال طلا، یک مدال نقره و ۴ مدال برنز به مقام بیست و پنجم دست یافت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج