۵۰۱۹۹۴
۳۴ نظر
۵۰۰۰
۳۴ نظر
۵۰۰۰
پ

پرداخت یارانه ۲۵۰ هزار تومانی ممکن نیست؟

چیزی حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان؛عددی که معادل دلاری آن تقریبا ۶۰ میلیون دلار می شود.این رقم طی ۶ سال هزینه هدفمندی یارانه ها شد و در قالب یارانه ۴۵ هزار و۵۰۰ به ایرانی ها پرداخت شد. عددی که برابر ۴ سال بودجه عمرانی کشور می شود.

خبرآنلاین: چیزی حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان؛عددی که معادل دلاری آن تقریبا ۶۰ میلیون دلار می شود.این رقم طی ۶ سال هزینه هدفمندی یارانه ها شد و در قالب یارانه ۴۵ هزار و۵۰۰ به ایرانی ها پرداخت شد. عددی که برابر ۴ سال بودجه عمرانی کشور می شود.

میراث هدفمندی یارانه ها امسال وارد هفتمین سال فعالیت خود می شود.آذرماه ۱۳۸۹ اولین یارانه نقدی پرداخت شد.اگرچه ابتدای کار رضایتمندی بسیاری در بین مردم ایجاد کرد،اما بار تعهدات مالی بسیاری بر دوش دولت گذاشت.تا جایی که دولت محمود احمدی نژاد به ناچار برای تامین هر ماه ۳ هزار میلیاردتومان بودجه یارانه نقدی دست به دامان استقراض از بانک مرکزی هم شد.این بار کج تا دولت یازدهم آمد.

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، نقاط ضعف این پروژه علنی تر شد و دولت یازدهم طی سه سال و ۷ ماه گذشته تلاش کرد که به مردم نشان دهد این‌گونه روش پرداخت یارانه نقدی به مردم، بار مالی سنگینی برای دولت به همراه خواهد داشت،تلاشی که بی ثمر ماند.

از ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تا به امروز که ۷۲ مرحله یارانه نقدی پرداخت شده، اقتصاد ایران هزینه سنگینی را متحمل شده است. ۲۴۰ هزار میلیارد تومانی که هزینه شده،حدود ۲۱ درصد از نقدینگی کل کشور را تشکیل می دهد. مقایسه ميزان پرداخت يارانه‌ها با بودجه عمراني كشور رقمي بسيار بالاتز از منابعی است که برای عمران و توسعه کشور هزینه شده است.چه آنکه اگر این یارانه به پروژه های عمرانی نیمه تمام تزريق می شد، شاهد جهش و بهبود كمي و كيفي در آن بخش ها بودیم.

به باور تحلیلگران اقتصادی، طرح هدفمندی یارانه‌ها که قرار بود با جراحی اقتصاد ایران، ساختار اقتصادی کشور را اصلاح کند، تبدیل به هدررفتن منابع کشور شد.« این در شرایطی است که از همان ابتدا پیش‌بینی می‌شد که هدفمندی یارانه‌ها که برای توزیع عدالت اقتصادی و از بین بردن نابرابری‌ها آمده، بلکه شکاف طبقاتی را افزایش دهد؛ به طوری که گزارش مرکز پژوهش‌های نشان می‌دهد با توجه به تورم بالاتر گروه خوراكی‌ها و سهم بالاتر این گروه كالایی در هزینه طبقات کم‌درآمد، گروه‌های فقیر از افزایش قیمت گروه خوراكی‌ها آسیب بیشتری را تجربه كرده‌اند.
طرحی که اصلاح آن نیمه تمام ماند

«به راستی چرا این دولت با همه انتقاداتی که از آغاز به کار خود تاکنون به هدفمندی یارانه‌ها داشته، نتوانسته که پرونده این قانون را با اصلاحات اساسی ببندد؟ حتی با این‌که در اوایل سال‌جاری مصوبه کمیسیون تلفیق برای حذف یارانه نقدی 24 میلیونی در صحن علنی مجلس تصویب و مقرر شد سه دهک بالای درآمدی جامعه و تمامی افراد و دارندگان مشاغلی که درآمد سالانه آنها 45 میلیون تومان است، از لیست یارانه نقدی حذف شود، ولی دولت در اجرای این تکلیف چندان موفق نبوده است.»

دی ماه امسال بود که علی ربیعی وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که حذف یارانه 3 میلیون نفر دیگر برنامه فعلی و الان دولت نیست.اگرچه او پیش ازاین اعلام کرده بود که یارانه 4 میلیون نفر تاکنون حذف شده، اما به نظر می رسد دولت یازدهم تمایل چندانی به حذف تعداد یارانه بگیران ندارد.چه آنکه زمانی که مجلس بودجه سال 96 را تصویب می کرد،پیشنهاد حذف 9 میلیون یارانه بگیر را مطرح کرد.پیشنهادی که با مخالفت شدید دولت مواجه شد. حتی محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت هم نتوانست نمایندگان مجلس را مجاب کند که بودجه کافی برای یارانه نقدی را مصوب کنند.

بودجه ٣٧ هزار و ٥٠٠ ميليارد توماني كه توسط مجلسي‌ها به تصويب رسيد، تامين‌كننده يارانه ٦٨ ميليون نفر در سال آينده خواهد بود، اين در حالي است كه فعلا ٧٧ ميليون نفر يارانه نقدي ٤٥ هزار و ٥٠٠ توماني را ماهانه دريافت مي‌كنند و براي سال آينده دولت بايد ٩ ميليون نفر را از ليست دريافت‌كنندگان يارانه حذف كند؛ آن هم در سالي كه دولت بيش از هر زماني نياز به اقبال عمومي دارد تا براي دوره دوم هم حسن روحاني رييس‌جمهوري شود.

«شايد به همين دليل محمدباقر نوبخت در جلسه علنی مجلس با اين طرح مجلس مخالفت كرد و گفت: «حذف يارانه خانواده‌هاي پردرآمد در راستاي احكام قانوني و اين موضوع كه به صورت هدفمند منابع سازمان هدفمندي يارانه‌ها به اقشاري برسد كه نيازمند هستند، صورت گرفت و تا تاريخ اول بهمن سال جاري يارانه نقدي چهار ميليون و ٨٥٣ هزار و ٣٨٦ نفر حذف شد. نظر مجلس اين بود كه يارانه هر فردي كه درآمد او بالغ بر سه ميليون تومان در ماه باشد، حذف شود.»

«روایت است که هر ایرانی در طول 6 سال اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، 3 میلیون و 230 هزار و 500 تومان دریافت کرده است.رقمی که جمع آن در طول شش سال بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، عددی در حدود 240 هزار میلیارد تومان می شود. سازمان برنامه و بودجه روز گذشته در گزارشی اعلام کرد:«درآمدها و منابع سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، مجموع ارقامی است که به عنوان سهم این سازمان از سوی شرکت‌های پالایش و پخش، گاز، توانیر طبق ماده 2 اساسنامه این سازمان به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها واریز می‌شود که در سال 1395 طبق جمع‌بندی دیوان محاسبات حداکثر مبلغ 36 هزار و 400 میلیارد تومان است.»

«گزارش ها نشان می دهد 70 هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور وجود دارد که برای تکمیل آنها، به حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. آنطور که مسئولان سازمان برنامه و بودجه اعلام می کنند «برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام در کشور با اعتبارات کنونی، حداقل ۱۰ سال زمان نیاز است.» عددی که می تواند با حذف نیمی از یارانه بگیرانی که نیاز به این مبلغ ندارد،شاهد تکمیل پروژه های نیمه تمام و ایجاد اشتغال برای جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفری شد که هر سال وارد بازار کار می شوند.

وعده های انتخاباتی بدون پشتوانه

این روزها تبلیغات انتخاباتی برای دور دوازدهم ریاست جمهوری زودتر از هنگام آغاز شده است.تبلیغاتی که محور عمده آن یارانه هاست.برخی ها وعده های غیرقابل اجرا می دهند؛یارانه 250 هزار تومانی.عددی که مبنایی ندارد.درست مثل 45 هزار و 500 تومانی که مبنایی نداشت و فقط باعث زیان به اقتصاد کشور شد.ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی در این باره می گوید:« توجه به ظرفیت اقتصاد ایران، من از طرح این صحبت ها تعجب می کنم. البته یک کسی می تواند چنین تعهدی را انجام دهد و تمام ساختارهای پولی و مالی کشور را به هم بریزد و یک تورم شدید به بار بیاورد و ساختارهای موجود را تحت تأثیر قرار دهد اما در نهایت این کار او نفعی برای مردم به دنبال نخواهد داشت. چون ظاهر قضیه آن است که به مردم رقمی بالاتر یارانه می دهد اما تورم بیشتری را به آنها تحمیل می کند.»

تا پایان دور یازدهم ریاست جمهور زمان زیادی باقی نمانده ؛ بررسی کارنامه دولت نشان می دهد که اگر تمام ریل گذاری های اقتصاد به مسیر اصلی خود بازگشت اما شاید مهمترین ناکامی دولت دراجرای حذف یارانه هایی بود که خسارت سنگینی به اقتصاد کشور وارد کرد.میراثی که حذف آن تبعات اجتماعی و سیاسی به دنبال دارد و هدفمندسازی واقعی در گرو مشارکت همه مردم است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حتی اگه ممکن هم باشه ما نمیخوایم.
      250 تومن بدن که 250هزار میلیون تومن پس بگیرن .
      آقا نمیخواییم . نخواستیم ترو جدتون ولمون کنید .
      مردیم از گرونی

    • بدون نام

      عامو تو را خدا نکنید یه 45تومنی دادین مردم از هزارن طرف دیگه فشار به مردم اوردین فیش اب برق گاز بنزین مواد خوراکی و معیشتی مردم را قبل و بعد 45تومن نگاه کنید ببین چند برابر شده حالا اگه 200تومن دیگه بزنین روش رسما مردم بایست برن خودکشی کنند از سختی زندگی

    • بدون نام

      آره خب دادن پول نفت مردم به خودشون ممکن نیست ،ولی دادن مال مردم به مدیران ،آقاهاو آقازاده ها به عنوان حقوق،اونم به صورت نجومی ممکنه.وای به ناحق کنندگان حق مردم ومال مردم خورها.

    • بدون نام

      پس بودجه را چکار کردین ؟

    • سالار

      خوب شد که لااقل این مبلغ صرف هزینه هدفمندی یارانه ها شد وگرنه همین هم کم و بیشش اختلاس شده بود و رفته بود هوا

    • هادی

      متاسفیم تانفر۵میلیون راه داردخوب تاهزارنسل ذخیره کن ملت خوابندوشماحراس میندازی هزاران نسل شمابیایندهمین هست یادمانرفته که هاشمی تورم ۵۰درصدآوردهیچ نداد

    • فرامرز

      در مورد مبلغ پرداختی یارانه ها که دائما منت بر مردم میزارن .مگر قرار نبود که پول سوبسید پرداختی به کالاها و از جمله منابع انرژی مانند گاز و... را به خود مردم بدهند تا خودشون هرطور میخوان مصرف کنند .چه فرقی میکنه . پولشو به مردم بدهند یا اینکه دولت خودش سوبسید بدهد . بالاخره باید دولت سوبسید بدهد . در ضمن 45 تومن چند سال پیش چقدر ارزش داشته . و 45 تومن الان چقدر ارزش داره

    • بدون نام

      اختاس های امثال بابک زنجانی شدنی هست ولی حق مردم بهشون بدین شدنی نیست شرم حیا هم خوبه فراموش نکنید خدای هم وجود داره

    • النا

      خوب اگ غیرممکنه یارانه ۲۵۰چرااا به ایناایی ک تبلیغات اینجوری میکنن و ی عده ازمردم ساده رو بااین حرفا گول میزنن رو تایید صلاحیت میکنید.اقا همین یارانه زندگی مردمو خراب کرد کاش ازاول نمیدادید انقددد همه چی گرون نمیشد خدالعنتت کنه احمدی نژاد مردمو بدبخت کردی بازم دارو دستت رو میاری تو خط واقعاااا خجالت نمیکشی خودت کم مردمو بدبخت کردی حالا به دارو دستت خط میدی واقعا شرم اوره

    • امیر علی

      چرت و پرت نگو این قدر دزد توی این مملکت هست که آنها نبودند باور کنید به هر ایرانی 250که هیچ 25میلیون می رسید. و آب از آب تکان نمی خورد حقوق اقازاده ها 250میلیون هست زورشان می آید 45هزار گدایی را به ملت بده

    • بدون نام

      چطور راحت اختلاس میکنن ممکن هست ولی 250ممکن نیست

    • قوقولی

      اتفاقا یارانه 250هزاری خیلی خوبه چون نیازهای مستضعفان و نیازمندان و روستاییان رو حل میکنه ..امیدواریم یه روز انجام بشود..درود بر احمدی نژاد ..زنده باد بقایی

    • بدون نام

      با این یارانه پدر ملت در اوردین پس افزایش قیمت نان برنج گوشت روقن کرایه اجاره پول اب برق گاز میره جیب کدام خدا نشناس ملت گر کردین با این یارانه چرا دنبال نجومیها دزدها نمیگیرید

    • بدون نام

      برادرها،خواهرا،لطفأ عوام نباشید،دارن عوام فریبی میکنن،چند سال و نفری چقدر بدن بشه یک اختلاص،دارن دروغ میگن

    • یاران

      النا توهین نکن، اگه یه نفر ریالی ازپول خودش بهش داد احمدی نژاد مرد بود،وگرنه سه هزار ميلياردی وده هزار ميليارد اختلاس شد دکل نفتی گم شده میفهمی یعنی چی،؟؟؟

    • بدون نام

      آقاچرانمیشه یارانه بیشتر کرد ولی میشه چندهزارمیلیارددزدی کنن وحقوقهای نجومی ورشوه ورانت واسنادصوری بقیه مواردتصویب کنندوحقوق یک ماه یک کارگرپول یک روزاین دزدامیشه ،این دولتهامردم راازبین بردندخدالعنتشون کند

    • بدون نام

      یارانه قطع بشه.....قیمت ها برگرده به سال ۱۳۸۰........اونموقع مردم میتونن نفس بکشن و به زندگی نرمال برگردن....در ضمن نرخ تورم هم باید بشه ۱%.....اونموقع مدیران کشور میتونن حرف از خوشبختی و راحتی و رضایت مردم بزنن...والسلام....

    • بدون نام

      حقوق ها سر سامان بدین ، یارانه دادن پیشکش ،یارانه دادن که مردم خودشان هزینه هایی مثل آب و برق و گاز و... مدیریت کنند حالا با این پول یارانه نمی تونیم یک قبض پرداخت کرده و کنار مقداری پول یارانه دادن بابا ما را با این همه گرونه درآوردن هر چند گاهی به شعور مردم .... می کنند من پول یارانه کم یا زیاد می کنم

    • بدون نام

      نه بابا نمیخاییم ...اونموقع باید یه چیزی هم روی ۲۵۰تومن بزاریم قبض برق گاز بدیم ...ولمون کنید بابا

    • فضولباشی

      چطوردریافت مالات ارزش افزوده نه درصدسه برابرکردن قیمت کاز خانگی وانواع واقسام تعرفه های بی معنی روی قبضها ودریاقت ارقام وحشتناک موبایل واینترنت ممکن هست دوبرابرشدن صادرات نفت ممکنذهست درامدمیلساردهادلارازصادرات نقت وگاز وپتروشیمی وبرق سنگ وخاک وخاشاک ممکن هست ولی سهیم کردن مردم دربخش کوچکی ازمال خودشلن کع دست غرتگزان است ممکن نیست حیا چیزخوبی است

    • بدون نام

      خوب کلا پول نفت را که فرروخته. میشه یه خارجی ها حساب کنند وبه هر کی هرچه رسید بدن ومملکت را مانند ترکیه وکره وژاپن با مالیات بگردونند بدون منت اختلاص ها هم خیلی کم میشه ....

    • مجید

      دیگه خسته شدیم از این همه گرونی .آخه اینطوری اداره میکنن مملکتو ؟اصلا به فکر ملت هستن؟ نه به خدا مرگ بهتر از این زندگیه.گرونی دروغ اختلاس بیداد میکنه

    • مجید

      دیگه خسته شدیم از این همه گرونی .آخه اینطوری اداره میکنن مملکتو ؟اصلا به فکر ملت هستن؟ نه به خدا مرگ بهتر از این زندگیه.گرونی دروغ اختلاس بیداد میکنه .یارانه ارزونی خودتون .۴۵ تومان میدن صد برابرشو میگیرن .آیا قرار بود اینطوری بشه

    • خاسر

      به مردم ایران اینقدربایدبدهندکه فقط ازگرسنگی نمیرندزیادی اگه بدهند دلشون میزنه وبعدممکن شلوغ کنند پس همین 45500تومان هم خیلی زیاده وبایدخداراچهل وپنچ هزاروپانصد بارخدارو شکرکنند.

    • النا

      باران همینایی ک میگی زمان احمدی نژاد افتاد دکل نفتی اون زمان گم شد اختلاسا اونوقت شد الانم هست نمیگم نیس اون حقوقای نجومی از دولت قبل مونده الان گندش دراومده چون اون زمان فیلتر بود اینترنت گندش درنیومد روحانی اومد ماراحت ب اینترنت دستری پیداکردیم والاازکجاامیخواستید بفمید چیاشده قیمت ارز و طلا رو قبل احمدی نژاد ببین والان ببین پولمون بی ارزش شده .روحانی داره گندکاری های اونودرست میکنه باچهلو پنج تومن مردمو بدبخت کرد

    • بدون نام

      فکرکنم مردم هنوزنمیدوند که یارانه ها راهی برای کسب درامددولت بود نه ملت واقعا متاسف هستم دولت با این کار دست را توی جیب ملت کرد این دفعه انشالله دلاربه ده هزار تومان می رسد بقیه چیزها خودتان حساب کنید من بلد نیستم

    • محمد

      این بار کج نبود بلکه نخاستن درست اجراش کنن.با این روشی که دولت یازدهم در پیش گرفت و یارانه دادن به تمام افراد جامعه کار اشتباهی بود.اینا امدند حق مردم ضعیف رو دادن به ثروتمندان یعنی از افراد فقیر گرفتن دادن به ثروتمندان در صورتی که در کشور های توسعه یافت یک فرد ثروتمند بیشتر جریمه میشه تا یه ادم ضعیف .واگر اقای احمدی نژاد بود به افراد ضعیف۲۵۰تومان یارانه پرداخت میکرد.یا کسانی که به خدمت سربازی نرفتن چرا هنوز باید یارانه دریافت کنن.والا من پشیمونم از این که رفتم سربازی.

    • خروسکی

      ازاول خوب برنامه ریزی نشده بودبایدفق به قشرکم درامدتعلق میگرفت نه ۷۷میلیون

    • بدون نام

      اگه جلوی بخور بخورها گرفته بشه خیلی بیشتر میتونن یارانه بدن

    • رضا

      بااین گرونی

    • بابک

      پس اون پول هایی که از مردم بابت حذف یارانه ها از حاملهای انرژی میگیرین چکار میکنین،اون پولها چندین برابر یارانه ای هست که به مردم میدین

    • بدون نام

      اینکار شدنی است
      اگر دولت نفت را به قیمت آب نفروشد شدنی است
      الان یک بشکه نفت ۲۲۰ لیتری به قیمت بشکه ای ۴۰-۵۰ دلار به فروش میره.
      آب معدنی نیم لیتری را به قیمت ۵۰۰تومن میخریم. حساب کنید یک بشکه ۲۲۰ لیتری آب معدنی میشه ۲۲۰هزار تومن. اگه دلار را ۴۰۰۰ تومن حساب کنیم ؛ یک بشکه ۲۲۰ لیتری آب معدنی میشه 55دلار
      در حالیکه ما نفتمون را داریم بشکه ای ۴۰-۵۰ دلار میفروشیم!!
      یعنی ارزونتر از آب معدنی!!!

    • بدون نام

      همه اچناسو هزار برابر کردید پس امکانش هست یه قلمش بنزین هشتاد تومن رو هزار تومان کردید چند برابر پس یارانه هم دوازده برابر باید بشه

    • بدون نام

      باسلام ،همش میگند یارانه ،نفری سه میلیون گرفته تو این شش سال ،بابا هزار برابرش و گرفتند بخدا باور کنید ،قبض میومد سه هزار الان میاد هفتاد اب میومد ده تومان العان میاد صدو چهل ،یک مرغ کامل کشتار گاه چهار و هشتصد العان بیست و دو ،بس هی بهانه نیارید 0ب

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج