۵۰۲۱۲۴
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

غریبه ای در میان بزرگان؛

مودست بهتر از لواندوفسکی و اوبامیانگ؟

مطابق روال چند فصل گذشته بوندس لیگا، علاوه بر رقابت جذاب بین دو تیم بایرن مونیخ و بوروسیا دورتموند برای کسب عنوان قهرمانی، شاهد یک رقابت تنگاتنگ بین روبرت لواندوفسکی و پیر امریک اوبامیانگ مهاجمان گلزن این دو تیم برای کسب عنوان آقای گلی این مسابقات نیز بودیم اما در فصل جاری، شرایط تا حدودی تغییر کرده و علاوه بر این دو مهاجم تمام عیار، یک غریبه نیز در صدر جدول گلزن های بوندس لیگا حضور دارد.

وبسایت نود: مطابق روال چند فصل گذشته بوندس لیگا، علاوه بر رقابت جذاب بین دو تیم بایرن مونیخ و بوروسیا دورتموند برای کسب عنوان قهرمانی، شاهد یک رقابت تنگاتنگ بین روبرت لواندوفسکی و پیر امریک اوبامیانگ مهاجمان گلزن این دو تیم برای کسب عنوان آقای گلی این مسابقات نیز بودیم اما در فصل جاری، شرایط تا حدودی تغییر کرده و علاوه بر این دو مهاجم تمام عیار، یک غریبه نیز در صدر جدول گلزن های بوندس لیگا حضور دارد.

آنتونی مودست مهاجم فرانسوی تیم کلن با هت تریک در هفته ۲۵ بوندس لیگا، توانست مجموع گل های خود را به ۲۲ رسانده و برای کسب عنوان آقای گل، یک رقابت شانه به شانه را با پیر امریک اوبامیانگ و روبرت لواندوفسکی ایجاد کرده است. اکنون اوبامیانگ، مودست و لواندوفسکی به ترتیب با ۲۳، ۲۲ و ۲۱ گل در صدر جدول گلزن های بوندس لیگا حضور دارند. در تاریخ این مسابقات هرگز سابقه نداشته که سه بازیکن متفاوت تا پایان هفته بیست و پنجم، بیش از ۲۰ گل را به ثمر برسانند. در واقع هت تریک آنتونی مودست در پیروزی ۴-۲ کلن مقابل هرتا برلین باعث شد تا چنین رکورد تاریخی ثبت شود.

مودست بهتر از لواندوفسکی و اوبامیانگ؟

به نظر می رسد که رقابت برای کسب عنوان آقای گل بوندس لیگا (Torjägerkanone) در فصل جاری، منحصر به اوبامیانگ و لواندوفسکی نباشد. آنتونی مودست همان بازیکنی است که وقتی جانشین آنتونی اوجا اهل نیجریه در تیم کلن شد، بسیاری از هواداران باشگاه معترض بودند و باشگاه محبوبشان را بابت فروش اوجا مورد ملامت قرار دادند اما مودست در فصل گذشته ۱۵ گل را برای «بُزهای نر» به ثمر رساند و نظر هواداران کلن را کاملا عوض کرد. گلزنی های آنتونی مودست در این فصل بوندس لیگا نیز ادامه یافته و او به همگان نشان داده که چه مهاجم قابل و چارچوب شناسی است.

شاید مقایسه مودست با مهاجمان تراز اولی همچون لواندوفسکی و اوبامیانگ، چندان منطقی نبوده و او هنوز راه درازی را تا رسیدن به آنها در پیش روی داشته باشد. روبرت لواندوفسکی تاکنون ۴ عنوان قهرمانی بوندس لیگا را در کارنامه داشته و دو بار در فصل های ۱۴-۲۰۱۳ (۲۰ گل) و ۱۶-۲۰۱۵ (۳۰ گل) به ترتیب با تیم های بوروسیا دورتموند و بایرن مونیخ به عنوان آقای گل بوندس لیگا دست یافته است. ۱۴۲ گل طی ۲۱۹ مسابقه بوندس لیگا، یک عملکرد خارق العاده برای «لوا گل» محسوب می شود.

پیر امریک اوبامیانگ کاپیتان تیم ملی گابون نیز با زدن ۷۷ گل طی ۱۱۹ مسابقه بوندس لیگا برای تیم بوروسیا دورتموند، ثابت کرده که یک مهاجم تمام عیار است. پس از جدایی لواندوفسکی، هرگز زنبورها جای خالی وی را در خط حمله احساس نکردند زیرا یک گلزن مادرزاد همچون اوبامیانگ را در اختیار داشتند. هر دو بازیکن (لواندوفسکی و اوبامیانگ) به طور میانگین، تقریباً ۰،۶۵ گل در هر بازی بوندس لیگا را به ثبت رسانده اند.

مودست بهتر از لواندوفسکی و اوبامیانگ؟

در مقام مقایسه، افتخارات و دستاوردهای آنتونی مودست نسبت به دو مهاجم تراز اول تیم های بایرن و دورتموند بسیار کمتر است اما ثبت ۲۴ گل طی ۲۸ مسابقه برای تیم کلن در کلیه رقابت های فصل جاری، یک آمار قابل ملاحظه و غیر قابل چشم پوشی می باشد. مودست با ثبت ۲۲ گل در فصل بوندس لیگا، از رکورد ۲۱ گل تونی پولستر مهاجم افسانه ای کلن در فصل ۹۷-۱۹۹۶ نیز عبور و در باشگاه خود نیز تاریخ ساز شد. مهاجم فرانسوی کلن فقط به ۴ گل دیگر نیاز دارد تا رکورد گلزنی کلوس آلوفس برای کلن در فصل ۸۵-۱۹۸۴ بوندس لیگا نیز بشکند و البته ۹ گل دیگر تا رسیدن به رکورد عجیب دیتر مولر در فصل ۷۷-۱۹۶۷ !

حال این پرسش مطرح شده که آیا مودست از «لوا» و «اوبا» بهتر است؟ می توان این پرسش را این طور نیز بیان کرد که آیا ممکن است مودست در آینده ای نه چندان دور، از لواندوفسکی و اوبامیانگ بهتر شود؟ برای پاسخ به این پرسش باید واقع بینانه به مقایسه آنها پرداخت. فراموش نکنیم که چه بازیکنانی در کنار لواندوفسکی و اوبامیانگ حضور داشته و چگونه مهاجم هدف تیم خود را تغذیه می کنند. با توجه به استراتژی تهاجمی تیم های بایرن مونیخ و بوروسیا دورتموند، معمولاً چندین فرصت گل نصیب لواندوفسکی و اوبامیانگ می شود. به عنوان مثال، اوبامیانگ بارها در چند بازی اخیر، فرصت های طلایی گلزنی را خراب کرده ولی هافبک های دورتموند و بازیکنان کناری، به قدری این مهاجم را خوب تغذیه می کنند که علیرغم فرصت سوزی های فراوان، هنوز هم بهترین گلزن بوندس لیگا محسوب می شود.

مودست بهتر از لواندوفسکی و اوبامیانگ؟

در مورد روبرت لواندوفسکی نیز لازم به توضیح نبوده و همگان به خوبی آگاه هستند که چه ستاره هایی پشت سر و اطراف او بازی کرده و این مهاجم لهستانی را در موقعیت های گلزنی قرار می دهند. اگر از لحاظ مهره و ستاره، مقایسه نفر به نفر بین بازیکنان دورتموند یا بایرن مونیخ با تیم کلن داشته باشیم، آن گاه به ارزش گل های آنتونی مودست بیش از پیش پی می بریم. چگونه می توان ژابی آلونسو، تیاگو آلکانتارا، آرین روبن، فرانک ریبری، توماس مولر، داگلاس کاستا، عثمان دمبله، مارکو رویس و کریستین پولیسیچ را با بازیکنان تیم کلن مقایسه کنیم که سرشناس تری آنها، یوناس هکتور است؟

مقایسه آماری نشان می دهد که مودست با تعداد موقعیت های گل کمتری نسبت به لواندوفسکی و اوبامیانگ، به آمار ۲۲ گل دست یافته است. مهاجم کلن از ۷۸ موقعیت گل در فصل جاری بوندس لیگا، ۲۲ بار توانسته توپ را با تور دروازه حریفان آشنا کند در حالی که اوبامیانگ و لواندوفسکی به ترتیب ۸۴ و ۱۰۰ موقعیت گل داشتند. از لحاظ خلق شانس نیز، مودست ۹۹ بار موفق بوده اما اوبامیانگ و لواندوفسکی به ترتیب ۱۱۱ و ۱۲۷ خلق شانس را در کارنامه دارند. البته این ارقام معرف کیفیت پایین تر مودست نسبت به همتایان خود در بایرن و دورتموند نیست و به همان بحث مقایسه ای بین بازیکنان تغذیه کننده آنها باز می گردد.

مودست بهتر از لواندوفسکی و اوبامیانگ؟

۱۳ بازیکن متفاوت تیم دورتموند و ۱۶ بازیکن متفاوت تیم بایرن در فصل جاری بوندس لیگا گلزنی کرده در حالی که فقط ۷ بازیکن متفاوت کلن، موفق به گلزنی شده اند. از همین نکته نیز می توان به تفاوت کیفیت بازیکنان دو تیم پی برد و نقش کلیدی تر مودست را در خط حمله کلن نسبت به نقش لواندوفسکی یا اوبامیانگ نشان داد. به عبارت دیگر، مودست بیش از این که به بازیکنان هم دسته متکی باشد، به خودش اتکاء دارد نسبت تعداد گل های وی به کل گل های تیمش، قابل ملاحظه تر است. مودست تنها بازیکن در فصل جاری بوندس لیگا بوده که بیش از نیمی از گل های تیمش را به ثمر رسانده (۲۲ گل از ۳۷ گل کلن، ۶۰%) و بسیار محوری تر از اوبامیانگ یا لواندوفسکی می باشد. اوبامیانگ حدود ۴۳% (۲۳ گل از ۵۴ گل دورتموند) و لواندوفسکی نیز حدود یک سوم (۲۱ گل از ۶۱ گل بایرن مونیخ) را به نام خود ثبت کرده اند.

در بازی هایی که آنتونی مودست طی فصل جاری، موفق به گلزنی نشده، تیم کلن نیز به پیروزی دست پیدا نکرده است. طی ۱۵ بازی که مودست برای کلن گلزنی کرده، ۹ برد و ۴ مساوی برای بُزهای نر به ثبت رسیده و تنها ۲ باخت در کارنامه شاگردان پیتر اشتوگر مشاهده می شود. جالب این که نزدیک ترین رقیب گلزنی مودست در تیم کلن، یویا اوساکو ژاپنی فقط ۶ گل به ثمر رسانده است.

مودست بهتر از لواندوفسکی و اوبامیانگ؟

کلن طی دو دهه اخیر یکی از تیم های آسانسوری بوندس لیگا بوده و معمولاً پس از یک یا دو فصل حضور در بالاترین سطح بوندس لیگا، شاهد سقوط این تیم به دسته های پایین بودیم اما اوضاع مردان شهر کارناوال ها طی دو فصل گذشته کاملاً تغییر یافته است. کلن به لطف درایت یورگ اشماتکه مدیر فنی، پیتر اشتوگر سرمربی و البته گلزنی های آنتونی مودست در فصل گذشته، برای اولین بار طی دو دهه اخیر در جمع تیم های نیمه بالای جدول بوندس لیگا قرار گرفت.

«بُزهای نر» در فصل جاری نیز فعلاً در مکان ششم حاضر بوده و از شانس خوبی برای کسب سهمیه اروپایی برخوردار هستند در حالی که این تیم پس از حضور در جام یوفا ۹۳-۱۹۹۲، هرگز در مسابقات اروپایی حضور نداشت. هت تریک مودست مقابل هرتا برلین یکی از نزدیک ترین رقیبان کلن بدان معناست که او یک تنه توانست شانس کسب سهمیه اروپایی تیمش را افزایش بدهد و تبدیل به بهترین گلزن فرانسوی طی یک فصل بوندس لیگا شود. عدم دعوت وی توسط دیدیه دشان به اردوی اخیر تیم ملی فرانسه، یکی از عجیب ترین تصمیمات سرمربی خروس ها بود.

بدون شک این مرد اهل شهر کن، همان شهری که با فستیوال سینمایی معروف خود در تمام دنیا شناخته می شود، در اوج دوران آمادگی بوده و میزان تأثیرگذاری وی بر روی تیم خود، بسیار بیشتر از لواندوفسکی و اوبامیانگ بوده است. اگر چه دستاوردهای مودست را نمی توان با آنها مقایسه کرد، اما شکی نیست که مودست چارچوب شناس ترین مهاجم کنونی بوندس لیگا بوده و شاید در آینده ای نه چندان دور، بهترین مهاجم بوندس لیگا!

مودست بهتر از لواندوفسکی و اوبامیانگ؟

برگرفته از یادداشت اندی اسمیث در وبسایت رسمی بوندس لیگا (با اندکی دخل و تصرف)
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج