جاباما
۵۰۲۲۴۰
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

شگفت انگیزترین غار دست کند ایران در دیواندره

غار کرفتو یکی از زیباترین غارهای دست کند ایران و جهان در ۷۰ کیلومتری شمال غرب شهر دیواندره استان کردستان قرار گرفته است و یکی از منحصربفردترین غارهای جهان محسوب می‌شود.

خبرگزاری ایسنا: غار کرفتو یکی از زیباترین غارهای دست کند ایران و جهان در ۷۰ کیلومتری شمال غرب شهر دیواندره استان کردستان قرار گرفته است و یکی از منحصربفردترین غارهای جهان محسوب می‌شود.

این غار که در دوران دوم زمین شناسی شکل گرفته و از نوع غارهای آهکی است که در بخش طبیعی حدود ۷۵۰ متر طول دارد اما در قسمت جلویی آن بر اثر سکونت اقوام گوناگون اطاق‌ها و دالان‌ها و راهروهای عبوری در چهار طبقه ایجاد شده که رمز و راز این مکان را دو چندان می‌کند.

در طبقه سوم غار که از جنبه معماری صخره‌ای، دارای ظرافت ویژه‌ای است کتیبه‌ای به خط یونانی وجود دارد که این مکان را خانه هراکلس نامیده و در آن آمده است «این خانه هراکلس است، هرکس در آن وارد شود در امان است».
شگفت انگیزترین غار دست کند ایران در دیواندره

مدیر پایگاه زیویه_کرفتو با دعوت از هموطنان جهت مسافرت به کردستان و بازدید از این مجموعه بی نظیر گفت: موقعیت مکانی کرفتو در صخره عظیم منطقه علاوه بر ظرافت‌های طبیعی و منظر بسیار زیبا از نقطه نظر معماری دست کند و صخره‌ای دارای ویژگی‌هایی خاصی است و علاوه بر این وجود نگارکندهای صخره‌ای آن با نقوش انسانی، حیوانی و گیاهی چشم نواز هر بیننده‌ای است.

صابر وفایی افزود: این غار به شماره ۳۳۰ در سال ۱۳۱۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در سال‌های گذشته سعی شده تا با اجرای اقداماتی امکاناتی برای تسهیل بازدید علاقمند در این غار ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته سعی شده تا این غار ارزشمند در لیست موقت ثبت جهانی قرار گیرد و در همین راستا در خرداد ماه سال ۹۵ با همت فرمانداری دیواندره و اداره کل میراث فرهنگی کردستان و همت والای مردم فرهنگ دوست دیواندره و پایگاه ملی زیویه_کرفتو همایشی برای معرفی هر چه بهتر این مکان باستانی برگزار شد.

مدیر پایگاه زیویه_کرفتو ابراز امیدواری کرد با فراهم شدن شرایط لازم و همت تمامی مسئولان در آینده‌ای نزدیک شاهد ثبت جهانی این غار باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کاوه

      من رفته ام واقعا جالیه از همه میخواهم تشریف ببرند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج