جاباما
۵۰۲۵۳۶
۲۸ نظر
۵۰۰۴
۲۸ نظر
۵۰۰۴
پ

نامه مدافعان حقوق حیوانات به سیروس مقدم

این روزها سریال علی البدل، به کارگردانی سیروس مقدم، در حال پخش از صدا و سیماست. جمعی از حامیان محیط زیست و حقوق حیوانات، به همین مناسبت یادداشتی تهیه کرده اند، که در آن به جز اشاره به نکات ریز و جالبی درباره این سریال و ساخته های کارگردان اش، به نکات دیگری هم اشاره کرده اند.

کافه سینما: این روزها سریال علی البدل، به کارگردانی سیروس مقدم، در حال پخش از صدا و سیماست.
جمعی از حامیان محیط زیست و حقوق حیوانات، به همین مناسبت یادداشتی تهیه کرده اند، که در آن به جز اشاره به نکات ریز و جالبی درباره این سریال و ساخته های کارگردان اش، به نکات دیگری هم اشاره کرده اند.
نامه مدافعان حقوق حیوانات به سیروس مقدم

- از حامیان محیط زیست و حیوانات

- به آقای سیروس مقدم، کارگردان سریال‌های اغما، پایتخت و علی‌البدل

- با سلام به شما هنرمند گرامی و خاطره‌ساز

جناب مقدم، با عرض تأسف به نظر می‌رسد تناقض در رفتار برخی سیاستمداران و مسئولین به رفتارهای شما هم سرایت کرده! شاید میان دغدغه‌ها و مشغله‌های‌تان بخشی از تصاویری که ساخته‌اید را فراموش کرده‌اید؛ بنابراین از شما دعوت می‌کنیم در کنار ما و روبه‌روی تلویزیون، نگاهی بیندازید به "تناقض" های رفتار شخصیت‌های آثارتان با حیوانات.

بهبود فریبا(مهران احمدی) محیط‌بان است و جانش را فدای یوزپلنگ در‌حال‌انقراض می‌کند، نقی (محسن تنابنده) ـ که می‌خواهد اعتمادبه‌نفس خود را قبل از مسابقه‌ی کشتی تقویت کند ـ می‌گوید: "فلانی تا به‌حال یک لگد به گربه نزده"، سارا و نیکا با ته‌مانده‌ی غذای سفره‌شان گربه‌ای را سیر می‌کنند، جوجه‌های ماشین ارسطو(احمد مهران‌فر) بیرون می‌آیند و در توهمات و کابوس ارسطو به یک خوراک زنده تبدیل شده و به دهان بازیگران وارد می‌شوند، خانواده‌ی نقی با شنیدن صدای پارس یک سگ متوجه افتادن یک بچه‌آهو در گودال می‌شوند و حیوان را به محیط زیست تحویل می‌دهند، شخصیت‌های رقیب سریال علی‌ابدل (مهدی هاشمی، مهدی فخیم‌زاده)، میان مشاجره‌شان، به سمت بالکن خانه‌های همدیگر گردو پرت می‌کنند (بگذریم که اغلب مردم توان خرید گردو را ندارند؛ چه برسد به اینکه آن را این‌طور اسراف کنند) و این گردوها به قفس طوطی‌ها برخورد می‌کند و طوطی‌های حبس‌شده و وحشت‌زده، خود را به در و دیوار قفس می‌کوبند، اهالی علی‌آباد جنگ خروس راه می‌اندازند و خشونت وحشت‌زای انسانی به طبیعت این پرنده‌ی معصوم تحمیل می‌شود، الیاس (حامد کمیلی در نقش شیطان سریال اغما) گربه‌ای را با خشونت در دست می‌گیرد، دقایقی معلق نگه می‌دارد و بعد به دوردست پرتاب می‌کند، شخصیت علی‌ابدل (احمد مهران‌فر) سر الاغی را با خشونت کج می‌کند تا دختری(سیما خضرآبادی) بتواند از صورت این حیوان عکس زیبایی بگیرد.

برخی از حامیان حیوانات معتقد بودند در این مثال آخر، احمد مهران‌فر در نقش سیروس مقدم ظاهر شده است! اما اغلب ما معتقدیم همکاران شما گرد هم نیامده‌اند تا سر حیوانی کج شود و شما تصویر زیبایی بسازید! شاید شما هم به قول همکارتان حمید نعمت‌الله (در گفت‌وگوی پس از پخش سریال "وضعیت سفید" در شبکه‌ی سوم سیما) می‌‌خواهید با حضور حیوانات به فضای سریال "شیرینی" ببخشید و درعین‌حال تصاویر زیبایی خلق کنید. کارنامه‌‌تان نشان می‌دهد که برای شما سرگرمی و شادی مخاطب مهم‌تر است تا مرحبا گفتن منتقدان. هنرمند عزیز، دکوپاژ‌های سرشار از نبوغ، مخاطب‌شناسی، دانش فنی و هوش تصویری شما، برای کیفیت، "شیرینی" و جذابیت سریال‌ کافی است. ما آثار شما را دوست داریم.

شما نقش موثری در فرهنگ‌سازی، سرگرمی و خاطرات ایرانیان داشته‌اید. مخاطبان جدی‌تر تلویزیون و رسانه از شما به مثابه یک شخصیت بی‌حاشیه و محترم یاد می‌کنند. اما ما "مخاطبان عام" و فرزندان‌مان در تأثیرپذیری از آثار شما دچار تناقض شده‌ایم. نسل آینده بیش از ما باید از یوزپلنگ حمایت کنند چون پدران و مادران‌شان، جنگل‌ها را برای ساخت مبل، کمد، تهیه‌ی زغال‌ برای انواع کباب... نابود کردند و حیوانات بی‌شماری در معرض انقراض‌اند. فرزندان ما و شما باید بدانند غالب طوطی‌‌های زینتی به‌طور حبس‌شده در بطری‌های بسیار کوچک آب‌معدنی وارد ایران می‌شود و نباید با خرید آن‌ها به این قاچاق وحشیانه رونق بخشید. امیدواریم به این تناقض پایان دهید و دیدگاه حقیقی خود درباره‌ی حمایت از محیط زیست و حیوانات را آشکار کنید.

در پایان یادآور می‌شویم که سلامت محیط زیست؛ یعنی سلامت ما و حیوانات بخشی از این محیط زیست هستند. بیماری‌‌هایی که براثر آلودگی‌های شیمیایی و میکروبی به حیوانات منتقل کرده‌ایم، پرورش غیراصولی سگ، گربه و پرنده‌های آپارتمانی، کشتار سگ‌ها با مواد شیمیایی، از بین ‌رفتن‌ حیوانات بر اثر آلودگی‌های انسان‌ساخته، آموزش خشونت و جنگ به حیوان و تغییردادن طبیعت‌ و غریزه‌‌ی این موجودات، به سلامت ما هم لطمه خواهد زد. دوستانه پیشنهاد می‌کنیم مدتی سریال نسازید و مطالعه کنید! بخوانید درباره‌ی حیوانات در دین اسلام، تأثیرات منفی دیدن تصاویر خشن، گرم‌شدن زمین، حفظ تعادل محیط زیست، پرورش حیوانات و... . بعد از این مطالعات، شما عمیق‌تر، جدی‌تر و دلسوزتر خواهید شد.

بعد از آن ما هم می‌توانیم باور کنیم که یکی از شخصیت‌های سریال شما جان خود را فدای یک حیوان در حال ‌انقراض کرده، مادر مهربانی به بچه‌ها اجازه می‌دهد ته‌مانده‌ی غذای‌شان را به گربه‌ای که طبق احادیث "چشم به دست انسان دارد" بدهند، و مردم‌مان یاد بگیرند که اعمال روزمره و ساده‌ی ما چطور تعادل محیط زیست را نابود می‌کند و در برنامه‌ریزی‌‌هاشان ننوشته باشند: "سال‌ها بعد که ایران‌مان خشک و آلوده شد، فرزندان‌‌مان را به اروپا می‌فرستیم."

شاد و سلامت باشید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      متاسفانه همه میخوان دیده بشن اخه دوست عزیز خودت خندت نمیگیره از این نامه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اروپا مگه چقدر جا داره که کور کچلها همه میخوان بهش مهاجرت کنند؟

      • بدون نام

        اینا یه مشت بچه پولداره سوسولند.که نامه نوشتن

    • بدون نام

      خداییش به چه چیزهایی الکی گیر میدن؟؟
      من موندم با وجود این همه کم بینی، کارگردانها چه جوری جرات میکنن فیلم بسازن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مسائلی خیلی مهم تر از حمایت از طوطی و خر هست که کسی هم صداش در نمیاد.مثلا چرا این سریال این همه مرد محور و در واقع پیرمرد محوره؟!! زنها کجا هستند و چه نقشی دارند؟

    • بدون نام

      بسه بابا بنده خداها هر کاری کنن یه عده ائی ناراحت میشن دیگه به گردو هم گیر میدین.پس برا اینکه کسی ناراحت نشه همه برفک ببینیم.

    • بدون نام

      برو بابا خوشتان میاد مگر اقای مقدم چکار کرده
      چرابه کسانی که باید گیربدین کاری ندارید‌

    • محمود

      الله اکبر.......

    • علی

      باز این مسخره بازی های بعضیا شروع شد !!! اصلا جنبه ندارن !!! بابا سریاله !

    • مصطفی

      حساس نشین،برین جلوی قصابی هارو بگیرین اگه راست میگین،یه جور نامه نوشتین انگار تا حالا گوشت نخوردین یا لباس و کفش چرم نپوشیدین....

    • بدون نام

      باووووو ولمون کن تروخدا ...مردم واسه سرگرمی چه چرت هایی که نمیگن ... همه زدن تو کاره نامه بازی که

    • فاطمه

      جمله اخر خیلی دردناکه

    • مرمر

      عالی بود .
      امیدوارم اقای سیروس مقدم جواب منطقی داشته باشن .

    • بدون نام

      الحمدالله مشکلات و بدبختیا تمام شده و گیر چند سکانس سریال اب دوغ خیاری هستیم . شما چرا نامه نمیزنید بگید ملت گشنه هستن و بیکار چرا ماشین لوکس نشون میدید و خونه ندارن خانه های انچنانی

    • بدون نام

      البته خشونت با حیوانات به هیچوجه در شرع مبین اسلام و اخلاق جایز نیست اما کاش اندکی از این طبع لطیف به حیوانات را در قبال هزاران کودک بیگناه قربانی شده در کشورهای مختلف نیز داشتید و بیانیه می دادید!!!!

    • بدون نام

      عجب آدمهای بی کاری

    • بدون نام

      مر مر
      چی عالی بود
      اقای مقدم چه جوابی بده ک ازنظر سرکار خانم منطقی باشد.
      بهتربجای نقد نظربدین

    • بدون نام

      توی اون درحاشیه گند زدن بس نبود؟
      یه سریال درست درمون هم که پخش میشه یه عده می خوان بزننش

    • بدون نام

      ول کنید بابا چققققققدر شماها،،،،،

    • بدون نام

      خشونت با حيوانات نفرت انگيزه، حيوانات معصوم و بي دفاع هستن

    • بدون نام

      بعد از آنهمه خودسانسوری و ممیزی بیچاره کارگردان چه بگوید که به کسی برنخورد..
      از موضوعی بد دفاع کردن بهترین شکل تخریب است.

    • بدون نام

      خدا یه عقلی به شما بده.

    • mahmoud

      واقعا چه آدم های بیکاری
      از خوشی نمیدونن چیکار کنن که به این چیزا گیر میدن.
      این همه آدم داره بلا سرشون میاد نمی بینن، این همه ماشین بی کیفیت داخلی هر روز دارن هموطن هامونو می کشن اینا نمیبینن حالا یه گردو خورده به قفس طوطی بهشون برخورده.
      التماس تفکر

    • حمید

      نامه طنز بود؟؟؟

    • شهروزی

      جناب منتقدان گیردادن آسانه پیشنهادات رابده بجای گردن الاغ وطوطی درقفس کاش نامه به ریس جمهورمیدادین ودرباره کودکان کاروبی سرپرست حرف می زدید

    • بدون نام

      تو مملکتی که آدم به آدم رحم نمی کنه شما دنبال ترحم به حیوانات هستید؟ البته خیلی خوبه این حد از شعور و دلسوزی ولی خب واقعیت جامعه چیز دیگریه.روز به روز بر تعداد زامبی ها اضافه میشه که سیرمونی ندارند و محیط زیست رو نابود می کنند تا این دو روزه عمر ننگینشون بیشتر بهشون خوش بگذره.بعد هم به قول شما بچه زامبی هاشون رو می فرستند اروپا که اونجا رو هم به گند بکشند

    • بهار

      چرت.....
      همه چی حله فقط حقوق حیوونها مونده
      ن که حقوق زنها رعایت میشه الان فقط حیوونا موندن

    • حمیدرضا

      ان تو دهان تمامی شما حامیان محیط زیست و حیوانات، خاک به تکفل اهل و عیال رو می کنند چه جای بحث کردن بر سر این موضوعاته، این قرتی بازیها برای سوئیس و سوئد و فنلاند و دانمارک و کاناداست که مشکلات جامعه شون برطرف کرده حالا رسیده اند به حیوانا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج