جاباما
۵۰۳۲۹۰
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

جهانگیری: نوروز هدیه ایرانیان به جهان است

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به این که اسلام دگرگونی‌های زیادی در فرهنگ ایرانی ایجاد کرد ولی نوروز را تایید و حتی به آن هویت دینی بسیاری بخشید، گفت: نوروز هدیه فرهنگی ما ایرانی‌ها به کشورهای دنیا است.

خبرگزاری تسنیم: معاون اول رئیس جمهور با اشاره به این که اسلام دگرگونی‌های زیادی در فرهنگ ایرانی ایجاد کرد ولی نوروز را تایید و حتی به آن هویت دینی بسیاری بخشید، گفت: نوروز هدیه فرهنگی ما ایرانی‌ها به کشورهای دنیا است.

اسحاق جهانگیری در مراسم جشن جهانی نوروز که با حضور نمایندگان ۱۲ کشور جهان در کاخ گلستان برگزار شد، به ابعاد مختلف فرهنگی، قومیتی و تاریخی نوروز پرداخت و اظهار داشت: امروزه که با اقلیم‌های فراوان فرهنگی مواجه هستیم و خطر نابودی نیز آنها را تهدید می‌کند، فرهنگ نوروز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و این آئین نقش اتحاد بین حوزه‌های نوروز در بین کشورهای منطقه را دارد.

وی ادامه داد: نوروز نقش هویت بخش مشترکی را برای پیوستگی و همراهی کشورها ایجاد می‌کند و به نوعی نوروز هدیه ما ایرانی‌ها به فرهنگ جهان است و به خوبی نقش سازنده معماری فرهنگی جهان را نشان می‌دهد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به این که اسلام بسیاری از ساحت‌های فرهنگی ایرانی را دگرگون کرد ولی بر نوروز صحه گذاشت، ادامه داد: این تایید نوروز توسط اسلام آنقدر هویت‌بخش و گسترده بود که حتی در برخی متون دینی ما اشارات بسیار مهمی در زمینه آئین نوروز داریم. مثلاً روز خلقت یا روز به گل نشستن کشتی نوح و یا روح شکستن بت‌ها در خانه کعبه و در نهایت روز خلافت مولا علی(ع) را به ایام نوروز نسبت می‌دهند. حال جدا از صحت و سقم چنین روایت‌های مهم، هویت فرهنگی بالای نوروز است که اسلام نیز آن را تایید کرده است.

جهانگیری با بیان این که جهان هستی بدون نوروز چیزی کم دارد، گفت: نوروز به ما یاد می‌دهد که متعادل باشیم زیرا نوروز نشان دهنده تحول طبیعت برگرفته از آئین و فرهنگ غنی ایرانی است.

وی همچنین با تاکید بر این که می‌توان با پتانسیل فرهنگی و همزیستی آئین نوروز نسبت به حل مسائل و مناظرات و اختلافات در حوزه‌ کشورهای نوروز اقدام کرد، افزود: نوروز بهترین مبانی دیپلماسی فعال بوده است. کما این که تلخی‌ها کم نیست، ولی شیرینی‌های نوروز می‌تواند زیبایی‌های بسیاری را سامان دهد.

معاون اول رئیس جمهور در خاتمه خاطر نشان کرد: وقتی در سازمان ملل سفره هفت‌سین نوروزی برپا می‌شود به معنای این است که جهانیان نیز در این آئین صلح و دوستی سهیم هستند.

جشن جهانی نوروز امروز 6 فروردین با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزرای امور خارجه، علوم، به همراه برخی دیگر از اعضای هیئت دولت و جمع نمایندگان 12 کشور دنیا در کاخ گلستان برگزار شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج