جاباما
۵۰۳۴۵۸
۴۵ نظر
۵۰۰۴
۴۵ نظر
۵۰۰۴
پ

کدام استان بالاترین نرخ بیکاری را دارد؟

استان مرکزی با ٧.٣ درصد و استان کرمانشاه با ۲۲درصد به ترتیب پایین ترین و بالاترین نرخ بیکاری کشور را در سال ۱۳۹۵ به خود تخصیص دادند.

خبرگزاری ایرنا: استان مرکزی با ٧.٣ درصد و استان کرمانشاه با ۲۲درصد به ترتیب پایین ترین و بالاترین نرخ بیکاری کشور را در سال ۱۳۹۵ به خود تخصیص دادند.
بر اساس چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال ۱۳۹۵ که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته است،نرخ بیکاری ۱۸استان کشور کمتر از میانگین کشوری(۱۲.۴درصد) است و ۱۳استان کشور دارای نرخ بیکاری بیش از میانگین درصد است.
پس از استان کرمانشاه ،استان چهار محال بختیاری با ۲۰.۲درصد بیشترین نرخ بیکاری را درمیان استان های کشور دارد .
پس از استان مرکزی نیز استان های سمنان با ۸.۶ درصد و همدان با ٩.٥ درصد نرخ بیکاری ، بهترین وضعیت را از نظر نرخ بیکاری در میان استان های کشور دارند.
تردیدی نیست،نرخ بیکاری در ایران بالا است و مهمترین علت آن افزایش جمعیت فعال کشور است به طوری که طی یکسال گذشته از ۲۴میلیون و ۷۰۱هزار و ۱۷۷نفر به ۲۵میلیون و ۷۹۱هزار و ۴۵۰نفر رسیده است.یک میلیون و ۹۰هزار و ۲۷۳نفر به جمعیت فعال کشور اضافه شده است.
جمعیت فعال، جمعیتی است که یا شاغل است و یا بیکار. طی سال های گذشته با گسترش دانشگاههای غیر انتفاعی و آزاد در کشور بخش وسیعی از جمعیت کشور که قادر به یافتن شغل نبودند راهی دانشگاههای کشور شده اند و 'علی طیب نیا' وزیر امور اقتصادی و دارایی در ابتدای دولت یازدهم،بدرستی پیش بینی می کرد که با اتمام درس جمعیت گسترده ای که هم اکنون در دانشگاههای کشور مشغول به تحصیل هستند با افزایش روز افزون متقاضیان کار مواجه خواهیم شد.
به واقع می توان گفت،نرخ بیکاری در سال های گذشته نیز بالا بوده است اما با سرریز کردن جمعیت جوان به دانشگاههای کشور جلوی ورود آنها را به بازار کار گرفته بودیم.بهرحال این جمعیت نظیر سیلی بود که با سد دانشگاهها راهش به بازار کار مسدود شده بود اما در دولت یازدهم این جمعیت پس از فارغ التحصیلی به سوی بازار کار روانه شده اند.
متاسفانه در سال هایی که درآمد سرشار نفتی به کشور به دلیل افزایش قیمت نفت وارد شد به دلیل نبود برنامه ریزی و دلسوختگان مردم، هیچگونه زیر ساختی برای توسعه اشتغال ایجاد نشد.
اقتصاد کنونی ایران دارای پتانسیل های بالقوه ای برای ایجاد اشتغال است.
درآمدهای نفتی برای توزیع نیست بلکه این درآمدها باید به ایجاد زیر ساختها برای توسعه اشتغال منجر می شد تا امروز با چنین انبوهی از جمعیت بیکار در کشور مواجه نبودیم.
وقتی که سراغ نرخ بیکاری جوانان می آییم این نرخ بمراتب ناراحت کننده تر از نرخ بیکاری کل کشور است به طوری که نرخ بیکاری جوانان ۱۵تا۲۴ساله ۲۹.۲درصد است که برای مردان و زنان جوان به ترتیب ۲۵.۴ و۴۴.۲ درصد گزارش شده است.
به عبارتی نرخ بیکاری جوانان حدود دو تا سه برابر نرخ بیکاری در کل کشور است و برای زنان حدود ۳.۶برابر نرخ بیکاری کل کشور است.
سوء مدیریت ها،تحریم ها و حیف و میل های بی بدیل تمام سال هایی را که می توانست اقتصاد ایران قوام گیرد را از بین برد و دولت یازدهم وارث سخت ترین شرایط اقتصادی در سال های بعد از انقلاب بود.
طرح هایی نظیر بنگاههای زودبازده جز حیف و میل کردن پول نبود به طوری که نه تنها اشتغالی با اجرای چنین طرح هایی ایجاد نشد بلکه منابع وسیعی از بانکهای کشور تحت عنوان ایجاد بنگاه زود بازده از بانکها، خارج شد.
همچنین بررسی به عمل آمده نشان می‌دهد، از میان تسهیلات گیرندگان،۶۹‌درصد از تعداد کل طرح‌ها که مربوط به وام‌های ۱۰‌میلیون تومانی است در واقع ۱.۷ هزار‌میلیارد تومان از میزان کل رقم تسهیلات را دریافت کردند و بیشترین سهم دریافت تسهیلات مربوط به طرح‌هایی بود که بیش از ۵۰‌میلیون تومان وام گرفته بودند که در واقع ۱۴.۸ هزار ‌میلیارد تومان از میزان کل رقم تسهیلات را به خود اختصاص داده‌ بودند.
در گزارشی که در سال ۸۸ انتشار یافت، سرهنگ 'علی‌اکبر زمانی' معاون مبارزه با جرایم اقتصادی ناجا در همان سال به نقل از گزارش سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد: طبق گزارش سازمان بازرسی کل کشور ۵۰ درصد بنگاه‌های زودبازده اقتصادی به انحراف رفته‌اند که البته این آمار از سوی بانک مرکزی ۴۳‌درصد عنوان شده است.
همچنین ۱۰۰ بنگاه که ۲.۵ درصد از کل تعداد بودند، حدود ۱۳۳‌میلیارد ریال از تسهیلات دریافتی را به ساخت‌ وساز مسکن اختصاص دادند که به تعبیری می‌توان آن را انحراف از اهداف مورد نظر تلقی کرد.
پول زیادی توزیع شد اما دریغ از اشتغال پایدار.
هم اکنون جوانان بیشترین متقاضیان کار در کشور هستند و بیشتر از همه با درهای بسته مواجه می شوند.
بیکاری در ایران از جنس جوان ،زنانه و دانش آموخته است بعبارتی در ایران بیشترین کسانی که در معرض معضل بیکاری قرار دارند، جوانان، زنان و دانش آموختگان دانشگاهی هستند.
به گفته 'زهرا کریمی' کارشناس اقتصادی کار نکرده در ایران بسیار است و تنها باید موتور اشتغالزایی را روشن کرد.
اشتغال در بخش گردشگری،صنایع دستی، مدیریت بحران آب، حفاظت از محیط زیست، تولید لوازم خانگی،ایجاد زیر ساختها، تولید پوشاک،حوزه فناوری اطلاعات،حوزه های گوناگون کشاورزی نظیر کشت های گلخانه ای،اشتغال در حوزه تولید محصول از مواد معدنی، اشتغال در حوزه های مختلف در زمینه سالمندی(با توجه به افزایش جمعیت سالخورده در کشور)،اشتغال در بخش تولید و فرآوری مواد غذایی و بسیاری دیگر از زمینه هایی است که جای اشتغال بسیار دارد.
کارشناسان معتقدند، به ازای ورود پنج گردشگر خارجی می توان یک فرصت شغلی در کشور ایجاد کرد بنابراین اگر سالانه ۱۰میلیون گردشگر خارجی به کشور وارد شوند براحتی می توان ۲میلیون شغل ایجاد کرد اما متاسفانه این صنعت مهم آن گونه که بایسته است مورد توجه قرار نمی گیرد.
استان های کرمانشاه و چهار محال بختیاری با دارا بودن طبیعت بکر و زیبا، آثار تاریخی ارزشمند، نیروی جوان تحصیل کرده و قابلیت های بیشمار دیگر زیبنده نرخ بیکاری بالای ۲۰درصد نیستند.

کار نکرده در کشور بسیار است و نرخ بالای بیکاری زیبنده مردم این سرزمین نیست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واقعا بدبختیه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        در بیشتر کشورهای توسعه یافته نواحی مرزی :شهرها و.. داری قوی ترین اقتصاد نسبت به بقیه مناطق هستند به علت قابیلیت صادرات و ... اما در ایران برعکسه نواحی مرکزی اقتصاد بهتری دارند نسبت به بقیه مناطق

      • بدون نام

        این آمار از اساس دروغه این درصدها دروغه.
        آخه کسی که در هفته یک ساعت کار کنه کجای دنیا شاغل محسوب میشه؟

    • مهدی رحیمی

      واقعا متاسفم

    • بی نام

      علتش ناتوانی مسئولان

    • Nazanin

      پایتخت صنعتی ایران استان مرکزی!!ولی اصلا از بومیا کارگر نمیگیرن همش مهاجر و پارتی بازی !!!واقعا متاسفم!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وقتی همه صنایع رو جمع کردند در اون منطقه باید هم از مردم بقیه جاها کارگر بگیرند. فکر کردی با ارث شما کارخونه ها رو ساختند؟

      • بدون نام

        پایتخت صنعتی ایران استان مرکزی و آلوده ترین شهر ایران هم اراک. مردم توی اراک یا همه از سرطان میمیرن یا مشکلات تنفسی. بقیه ایران هم هواش پاک نیست ولی اراک دیگه خود جهنمه

    • بدون نام

      نشد ما یه خبر رو باز کنیم که بدبختی رو تقصیر دولت قبل نینداخته باشه
      چهار ساله دولت فعلی فقط داره دولت قبلی رو میکوبه بجای اینکه مشکلات رو رفع کنه
      اصلا دولت قبلی خودِ
      شما واسه اشتغال چه فکری کردید؟

    • غلامحسین م

      با سلام عرض ادب واحترام.
      وبا تبریک سال نو.
      می خواستم ببینم در بین شهرهای استان مرکزی و
      کرمانشاه وضعیت به چه شکل است .منظور م نرخ
      بیکاری است .با تشکر .

    • بدون نام

      فراموش نکنید که بعضی استانا اگه کارم باشه به بومیای اون منطقه نمیدن ذاتا اداره جات بومی اون منطقه استخدام نمیشه و از شهرستانهای دیگه میاد اینو به عینه دیدم

    • بدون نام

      افسوس صد افسوس

    • بدون نام

      دروغه کردستان بالاترین80درصد بیکارن

      پاسخ ها

      • رضا

        مطمئناً

    • محمد پیامنی

      لرستان رتبه اول رو داره

    • بدون نام

      تمام آماراشون دروغه!!!

    • moslem

      با سلام من نمیدونم بر چه اساس این امارو دادن من تو استان کهگیلویه وبویراحمد هستم اینجا بیکاری بیداد میکنه شما ی ادرس سایت برا ثبت نام برا کار بدین ببینید تو همون ساعت اول چند هزار نفر ثبت نام میکنن .اگر هم کاری باشه اونا که پارتی دارن حتی اگر بیسواد باشن

    • بدون نام

      خوزستان .قطب اقتصاد نفتی وکشاورزی کشور در این حال فقیر ترین استان در این حال که سروتمند ترین استان کشور هست بابالاترین رقم بیکاری مسائل مرتبط با بیکاری که جامعه بیکار باش درگیر میشود

    • بدون نام

      حرف هیچ کدام را قبول ندارم چون خودم ۴ نفر بیکار دارم

    • بدون نام

      متاسفانه مسولان مرفه دولت یازدهم چه کردند، شدیدتر از خیانت دولت قبلی بود، این دولت برای جوانان چکار کرده است، ما فارغ التحصیل دکتری دانشگاه تهرانیم، رزومه علمی قوی داریم، رییس جمعور مملکت در میاد میگه ؛این همه دکتر را میخایم چکار

    • بدون نام

      ب نظر من نرخ بیکاری خیلی بالاتر از این حرف هاست چون خیلی هستند که واقعا روشون نمیشه بگن من بیکارم و فقط خودشونو سرگرم میکنن .سود بانک ها رو بیارین پایین( البته اگه بانک ها همکاری کنن که بخاطر منافع خودشون قطعا همکاری نکرده و نمیکنن ) اگ نرخ سود بانکی بیاد پایین سرمایه دار ها مجبور به کار آفرینی میشن

    • سعید

      رو دولت تدبیر و امید سفید برای این درصد بیکاری کرمانشاه

    • بدون نام

      استان لرستان یکی از جذبه های توریستیش همین بیکار و اعلاف بودن جوون هاست .

    • ابوذریوسفی

      باسلام بیشتروام هایی که به افراد به انوان وام زود بازده اهدامیشود چون نضارتی روی ان نیست اسلا صرف مشاقل نشده وفقط راهی برای وام گرفتا میباشد که بانک ها بانضارت مستمر میتوانند جلواین ریخت وپاش روبگیرند

      پاسخ ها

      • مصطفی

        این همه غلط املایی رو به عمد نوشتی؟!! آخه اگه واقعا بلد نیستی، حقته که بیکار باشی

    • فرزاد کامکار

      لرستانو داخل لیستتون نمیبینم؟؟!!

    • طیبی

      با توجه به جمعیت مهاجر برای کار به استانهای همسایه اگر حساب گردد استان لرستان بیشترین جمعیت جوان وبیکار و مهاجر را دارد

    • کرمانشاه

      مظلومترین استان ایران هستش .خود من رشته حقوق یکی از دانشگاه های تهران قبول شدم اما بخاطر بی پولی دانشگاه رو ول کردم الان کارگری میکنم.

    • بدون نام

      دگ وقتی فقط زن میخوان همه جا برای کار فکر کنم مردا باید بشن خونه دار و زن ها برن بیرون سرکار... من این اواخر توی همین شهر اراک 3،4 جا برای استخدام و کار سر زدم گفتن ک خانم نیاز داریم... کارایی بیشتر و کار اضافه تر میکشن از خانم ها و با حقوق کمتر!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زنها فقط 14 درصد مشاغل رو در اختیار دارند که اغلب هم در بخش خصوصیه. اینقدر چرند نگین

    • اسماعیل

      ۲۸سالمه اونقدر دنبال کار گشتم که دیگه نامید شدم

    • بدون نام

      درواقع استان خوزستان بیشترین بیکاری درخودجای داده که متاسفانه به علت دادان امار کارگران غیربومی که دراستان مشغول کارهستندومردم بومی رابیکارگذاشتند واقعیت کارهمینه

    • میلاد

      شیره کرماشان

    • بدون نام

      من خودم کرمانشاهی ام و وضع اشتغال اینجا مایه رو سیاهی همه دولتها از اول تا الان هست ... طی 8 سال جنگ سینه ستبر ایران بودیم و از همه نظر تلفات دادیم و خسارت دیدیم ... بعدش هم ویرانی های جنگ که هنوز هنوزه وجود داره .... متاسفانه به خاطر مرز بودن این استان هیچ دولتی در این استان سرمایه گذاری نکرده و روز به روز به نرخ بیکاری این استان افزوده میشه ... فقر اینجا بیداد میکنه ...یکی از دوستان من برای یک صندوقدار فروشگاه با ماهی 300 تومن آگهی داده بود میگفت 70 نفر برای مصاحبه اومده بودن...این غیر از شرمساری دولتمردان چی میتونه باشه.

    • كرمانشاه

      متاسفانه دولت فقط آمار و ارقام دروغ تحويل ملت ميده و هيچ اقدامي جهت رفع مشكل مردم انجام نميده تو استان كرمانشاه بيكاري و جرم و جنايت بيداد ميكنه آمار طلاق خيلي بالاست دليلش هم بيكاريه متاسفانه در بودجه سال 96 هم استان آخره

    • بدون نام

      آذربایجان ( زنجان، اردبیل، تبریز، اورمیه، شمال و مرکز استان همدان، قزوین) بالاترین نرخ مهاجرت ایران را در دو دهه اخیر داشته و دلیل اصلی این امر، بدون تردید بیکاری بوده است. فلذا آذربایجان، لرستان، خوزستان، بلوچستان، کرمانشاه و در کل همه مناطق غیر فارس نشین، نرخ بیکاری واقعی بالایی داشته و دارند.

    • ج ج

      به نظر نمیرسه آمارها درست باشن کرمانشاه بیش از شصت درصد جوان بیکار داره .....

    • كرمانشاه

      متاسفانه دولت فقط آمار و ارقام دروغ تحويل ملت ميده و هيچ اقدامي جهت رفع مشكل مردم انجام نميده تو استان كرمانشاه بيكاري و جرم و جنايت بيداد ميكنه آمار طلاق خيلي بالاست دليلش هم بيكاريه متاسفانه در بودجه سال 96 هم استان آخره

    • بدون نام

      البته این آمار آقایان است. خانمها 90 درصد بیکارند

    • ایرانی

      من اهل استان مرکزی هستم.
      این آمار هم سوری هستش.
      شاید اراک اوضاع کار خوب باشه ولی شهرستان ها این طور نیست.
      شهر خمین همه مهاجرت کردن به جاهای دیگه، آمار رشد جمعیت منفی هستش.

    • بدون نام

      کرمانشاه بالاترین نرخ بیکاری را دارد مسیولین بفکرهستند؟؟؟؟

    • بدون نام

      رشت رو چرا نمیگین؟ افتضاحه..

    • بدون نام

      وقتی قطب اصلی کشور . وقتی قلب تپنده ایران استان خوزستان که 99 درصد بودجه ایران رو تامین می کنه جز بالاترین آمار بیکاری رو داره یعنی تمام تمام تمام یعنی دیگه باید حساب کار خودمون رو بکنیم که به چه فلاکتباری رسیدم

    • مهان

      این آمارها مثل مابقی آمارها دروغه بیش ازاین ما افراد بیکار داریم من نمیدانم تا کی باید شاهد قربانی شدن استان های جنوب غربی کشور باشیم که بیشترین آمار بیکاری مال همین منطقه هست
      فکر کنم واقعا قصدی در ضعیف قرار دادن این منطقه وجود دارد ازجمله استان هایی که بیشترین بیکاری دارند
      لرستان و کرمانشاه و ایلام و چها ر محال بختیاری و ....

      آمار بیکاری در لرستان بیداد می کند آن وقت انتظار دارند که جوان ها سلم هم بمانند ازدواج هم بکنند خیانتی که بعضی از مسوءلیین در حق این جوانان می کند از داعش بد تر هست
      داعش دشمنی واضح هست اما مسوءلی که دانسته یا نادانسته کار نمی کند هزار بار جنایتکارتر از آن داعشی هست
      خدا به فریادتان برسد چه قدر جوانهای مثل دسته گل به خاطر چندر غاز وبه خاطر بیکاری دنبال اعتیاد ومواد مخدر و... این موارد ومسائل سوء بعد از آن رفتند
      خدا مسولیینی راکه اهمیت به جوانان نمی دهد نبخشد

    • نوبهار

      خدایی همدان نرخ بیکاریش به شدت بالاس این چیزیه که هرکسی یک سال توی این شهر زندگی کنه کاملا لمسش میکنه...
      من واقعا نمیدونم این آمارا از کجا میان و پایه و اساس رو چه اعتباریه آخه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج