۵۰۳۴۸۴
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

سقوط نفت اوپک به زیر ۵۰ دلار

نفت اوپک که پس از «توافق کاهش تولید نفت» توانسته بود بالای ۵۰ دلار باقی بماند و ۲۵ روز قیمت بیش از ۵۳ دلار را حفظ کند، بلاخره رکورد کمترین قیمت سال را شکست و ۴۸.۳۵ دلار معامله شد.

خبرگزاری فارس: نفت اوپک که پس از «توافق کاهش تولید نفت» توانسته بود بالای ۵۰ دلار باقی بماند و ۲۵ روز قیمت بیش از ۵۳ دلار را حفظ کند، بلاخره رکورد کمترین قیمت سال را شکست و ۴۸.۳۵ دلار معامله شد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی این سازمان، پنج‌شنبه گذشته 3 فروردین 1396 ماه با 7 سنت افزایش نسبت به قیمت روز پیش از آن 48.35 دلار در هر بشکه فروخته شد.

سبد نفتی اوپک روز چهارشنبه گذشته (۲ فروردین) بشکه‌ای ۴۸.۲۸ دلار فروخته شده بود که کمترین قیمت نفت اوپک در سال ۲۰۱۷ به شمار می‌رود.

پیش از این، کمترین قیمت سبد نفتی اوپک در ۱۱ ژانویه به قیمت ۵۰.۹۸ دلار ثبت شده بود.

* با توافق اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها قیمت‌ها رکورد زد

سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام که با نام اوپک شناخته می‌شوند در آذر ماه ۱۳۹۵ برابر با نوامبر ۲۰۱۶ توافق کردند تا میزان تولید خود را ۱.۲ میلیون بشکه از ابتدای سال ۲۰۱۷ کاهش دهند تا با کم کردن مازاد عرضه در بازار به افزایش قیمت نفت کمک کنند.

این کشورها در روز شنبه ۲۰ آذر ماه نیز نشستی با تولیدکنندگان غیراوپکی از جمله روسیه داشتند که به توافق برای کاهش روزانه ۶۰۰ بشکه دیگر منجر شد.

توافق اولیه اوپک سبب ثبت رکورد قیمتی برای سبد نفتی این سازمان در ۱۵ آذرماه ۱۳۹۵ برابر با ۵۱.۲۵ دلار شد و پس از توافق با غیر اوپکی‌ها روز دوشنبه ۲۲ آذرماه برابر با ۱۲ ماه دسامبر ۲۰۱۶ میلادی رکود دیگری برای این نوع نفت ثبت شد.

* نفت اوپک ۲۵ روز بالای ۵۳ دلار

سبد نفتی اوپک ۳۰ دسامبر ۲۰۱۶ با رسیدن به ۵۳.۳۰ دلار رکورد زد و سال را به پایان برد. این نوع نفت طی ۲۵ روز یعنی دهم فوریه تا ۷ مارس (۲۲ بهمن تا ۱۷ اسفند ۹۵) بالای ۵۳ دلار معامله شد.

هرچند از زمان توافق اوپک قیمت این سبد نفتی نوساناتی داشت، اما تلاش اوپک برای بالا بردن قیمت نفت بی ثمر نبود و قیمت نفت اوپک تا ۱۰ مارس یعنی ۲۰ اسفند ۹۵ همچنان از ۵۰ دلار کمتر نشده بود.

* کاهش قیمت به زیر ۵۰ دلار

قیمت نفت در بازارهای جهانی در ۱۰ مارس با افزایش بی‌سابقه میزان ذخایر نفت آمریکا به کمتر از ۵۰ دلار رسید که به این ترتیب قیمت سبد نفتی اوپک نیز به ۴۹.۸۱ دلار در هر بشکه کاهش یافت.

پس از انتشار یک سلسله از گزارش‌هایی از ذخایر نفت آمریکا، قیمت نفت طی دو هفته گذشته روند کاهشی داشته است. این گزارش‌ها نشان داد که کاهش تولید اوپک تاثیرات مطلوبی در کاهش مازاد جهانی نداشته است. ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۰ مارس به رکورد بی‌سابقه ۵۲۸.۴ میلیون بشکه رسیده بود.

این روند نزولی ادامه پیدا کرد تا در ۲۲ مارس (۲ فروردین ۱۳۹۶) رکورد کمترین قیمت سال برای نفت اوپک شکسته شد و هر بشکه از این نوع نفت به ۴۸.۲۸ دلار رسید. از این تاریخ به بعد قیمت نفت اوپک به بالای ۵۰ دلار بازنگشته است.

رکورد بالاترین قیمت نفت اوپک به جمعه ۱۵ بهمن ماه برابر با سوم فوریه برمی گردد که به ۵۴.۲۵ دلار رسید.

* متوسط قیمت هفتگی نفت اوپک ۵۳.۷۶ دلار

متوسط قیمت نفت اوپک در هفته منتهی به ۲۴ مارس ۲۰۱۷ یعنی ۴ فروردین ماه برابر با ۴۸.۷۶ دلار در هر بشکه بوده است.

متوسط قیمت نفت در ابتدای سال ۲۰۱۷ تاکنون برابر با ۵۲.۲۳ دلار بوده است.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات و مِرِی ونزوئلا است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      انشاءالله آنقدر پایین بیاد که دیگه نه دشمن خارجی داشته باشیم و نه چپاولگر داخلی. آنوقت تازه کشور شکوفا خواهد شد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج