جاباما
۵۰۴۸۴۵
۵ نظر
۵۰۰۶
۵ نظر
۵۰۰۶
پ

خیز اصلاح‌ طلبان برای تصاحب صندلی‌های شورا

نرخ ثبت‌نام‌کنندگان برای عضویت در شوراهای شهری و روستایی در شهر تهران ۵۳ درصد رشد داشته است.

روزنامه ایران: نرخ ثبت‌نام‌کنندگان برای عضویت در شوراهای شهری و روستایی در شهر تهران ۵۳ درصد رشد داشته است.
سید شهاب‌الدین چاوشی رئیس ستاد انتخابات استان تهران با اعلام این خبر گفت: آمار داوطلبان نامزدی در انتخابات دوره پنجم شوراها در حوزه شهری استان تهران از ۴۶۷۳ نفر در دوره چهارم به ۶۰۷۵ نفر افزایش یافته است.وی تصریح کرد: آمار داوطلبین شهری و روستایی شوراها در دوره چهارم در سطح استان ۸۴۳۳ نفر بوده که در حال حاضر (در دوره پنجم) به ۱۰ هزار و ۴۱۷ نفر افزایش یافته است.

21 صندلی شوراهای اسلامی شهر و روستا، برای پایتخت 13 میلیون نفری، اصلاً رقم قابل توجهی نیست اما در مقابل یک کرسی ریاست جمهوری، میدان فراخ تری برای عرض اندام چهره‌های سیاسی به شمار می‌آید؛ بویژه برای اصلاح‌طلبانی که در جریان انتخابات مجلس شورای اسلامی دهم، با رد صلاحیت از ورود به عرصه انتخابات بازماندند و حال به‌واسطه بررسی صلاحیت‌ها در مجلس شورای اسلامی، به تأیید صلاحیتشان امیدوار‌تر از گذشته هستند. از جمله محسن هاشمی رفسنجانی، مرتضی الویری، محسن مهرعلیزاده، علی صوفی، سید محمود میرلوحی، فاطمه هاشمی، محمدجواد حق شناس، علی صالح آبادی، سید محمود علیزاده طباطبایی، فاطمه راکعی، شهربانو امانی، مجید فراهانی و چهره‌هایی از این دست که بیشترشان برای انتخاباتی که هفتم اسفندماه سال گذشته برگزار شد، برای حوزه انتخابیه تهران ثبت‌نام کردند اما صلاحیتشان تأیید نشد و حال عزم جزم کرده‌اند راهی پارلمان شهری شوند.
به فهرست نامزدهای اصلاح‌طلب شورای شهر تهران می‌توان نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی از حوزه‌هایی غیر از تهران که در جریان انتخابات اخیر مجلس، مجوز حضور در پارلمان را نیافتند اضافه کرد؛ همچنین شمار زیادی از فعالین حزبی این جریان را که با معرفی حسن روحانی به‌عنوان کاندیدا، تکلیفش در انتخابات ریاست جمهوری را روشن کرد و حال می‌تواند با فراغ بال انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را سر و سامان بدهد. قرار است شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، فهرست نهایی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را تنظیم و از نامزدهای این فهرست حمایت کند. اصلاح‌طلبان در جریان انتخابات مجلس دهم، با اعتدالگرایان، حامیان دولت و اصولگرایان میانه رو فهرست مشترک دادند، اما تا اینجای کار سخنی از تکرار ائتلاف فرااصلاح‌طلبی در انتخابات شوراها نیست.
تصمیمی که بیش از هر چیز، به پشتگرمی اصلاح‌طلبان به تأیید صلاحیتشان باز می‌گردد. اگر چه این جریان، اکثریت پارلمان را در اختیار ندارند، اما به‌واسطه حضور منسجم فراکسیون امید و شمار قابل توجه اصلاح‌طلبان مجلس دهم، پیش‌بینی می‌کنند با محدودیت‌هایی به مراتب کمتر از انتخابات مجلس شورای اسلامی رو به رو شوند.
آن سوی میدان هم اصولگرایان در حال گرم کردن خود برای ورود به رقابت شوراها هستند؛ با این تفاوت که تحرکات انتخاباتی‌شان برای شوراها، هنوز شکل و شمایل جمعی نگرفته است. چه عمده تمرکز این جریان فعلاً بر انتخابات ریاست جمهوری و تکثر نامزدهایشان در آن رقابت است.ائتلاف بخشی از نیروهای اصولگرا موسوم به «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» هم فعلاً درگیر و دار کاستن از فهرست 14 نفره خود برای ریاست جمهوری و رساندن آن به عدد 5 است. دیگر چهره‌های اصولگرا که تن به سازوکار «جمنا» نداده‌اند نیز به صورت فرادی فعالیتشان را ادامه می‌دهند و مجموعه رویدادها باعث شده تا امروز محوری برای تنظیم فهرست اصولگرایان در انتخابات شوراها تشکیل نشود. با این همه چهره‌های اصولگرا هم نام خود را به‌عنوان داوطلب انتخابات شوراها ثبت کردند؛ با این تفاوت که از داوطلبان صاحب نام این جریان که در انتخابات مجلس در تهران رأی نیاوردند، خبری نیست و می‌توان از اصولگرایانی که در شورای فعلی عضویت دارند، به‌عنوان شناخته شده‌ترین چهره‌های ثبت نام کرده این اردوگاه برای انتخابات شوراها نام برد. وضعیتی که در کنار افزایش احتمال تأیید صلاحیت نیروهای اصلاح‌طلب همچنین نتیجه انتخابات مجلس دهم در حوزه انتخابیه تهران، این امیدواری را به وجود آورده است که این جریان اکثریت کرسی‌های شورای اسلامی شهر و روستا و متعاقب آن شهرداری تهران را کسب کند.

البته به اعتقاد ناظران، نباید از نظر دور داشت که انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، در ادوار گذشته به چهره‌های نام آشنای ورزشی روی خوش نشان داده است و همین باعث شده طیفی بر این باور باشند که انتخابات شوراها بیش از آنکه رقابت جریان‌های سیاسی باشد، رقابت چهره‌های سیاسی با غیرسیاسی‌های صاحب نام است. رویه‌ای که معلوم نیست در انتخابات پیش رو تداوم داشته باشد؛ با این همه به نظر می‌رسد ثبت‌نام آقازاده‌هایی که نام خانوادگی شان، به گوش اهالی پایتخت آشناست، به همین پشتوانه باشد. نکته قابل تأمل دیگر نیز این است آیا الگوی رأی دادن تهرانی‌ها که در انتخابات اخیر مجلس تغییر کرد، در این انتخابات تکرار خواهد شد یا نه؟ در جریان انتخابات مجلس اخیر، پایتخت نشینان به ترتیب به دو فهرست «امید» و «شورای ائتلاف اصولگرایان» رأی دادند و حال ناظران منتظرند ببینند آیا این تغییر، تثبیت خواهد شد یا نه.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      انشالله تمام کرسی های شورا هم بدست اصلاح طلبان میافته و اصولگراهای بیسواد و اختلاسگر و فحاش و بی ادب را کنار میزنیم.

    • بدون نام

      بعد از این خیز اصلاح طلبان حتما برای تصاحب کره زمین ،کره مریخ ،کهکشان راه شیری، منظومه شمسی جایگاه خدا خواهد بود

    • بدون نام

      بدبحت مردم که تو این مملکت رفاه شهریشونم سیاسیه بابا هر گروهی که میخاد بیاد فقط به فکر مردم باشه انقد نردم در فشار معاش وروزمرگی نباشن والله قدر این نردم را بدانید خیلی نجیبند

    • بدون نام

      بدبحت مردم که تو این مملکت رفاه شهریشونم سیاسیه بابا هر گروهی که میخاد بیاد فقط به فکر مردم باشه انقد نردم در فشار معاش وروزمرگی نباشن والله قدر این نردم را بدانید خیلی نجیبند

    • امید

      اصول گرایان و دلواپسان و جبهه پایداری افرادی هستند که خیلی از خود متشکرند و هیچ حرف و منطقی رو غیر از خودشون نمی پذیرند و به عواقب لجاجت خود چه در امور سیاسی و چه اقتصادی و چه اجتماعی اصلا فکر نمی کنند. نمونه بارز آن طرح حذف یارانه ها که دولت احمدی‌نژاد انجام داد. او با اصرار بر انجام این طرح، و با وجود هشدار کارشناسان اقتصادی کشور، میگفت، مردم نگن حذف یارانه ها، بگین هدفمندی یارانه‌ها. مردم داشتن زندگیشون میکردن، با اجرای طرح یارانه‌ها، بهانه‌ای شد برای چند برابر شدن قیمت همه چیز که مستقیما با زندگی مردم سرکار داشتند. گفتند کیفیت نون رقابتی میشه، که نشد، من یه سفر یکی از دوستام که کارمند هست، از مشهد تا اصفهان با ماشین شخصی و آن هم، با سوخت گاز و بنزین رفتن، فقط مبلغ 180 هزار تومان هزینه سوخت داشتند. شما بگین با این وضعیت کسی جرأت مسافرت و مریض شدن داره، اخه چه وضعیتیه، فقط روزگار خوش و سلامتی و مسافرت برای پولداراست.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج