کد خبر: ۵۰۷۰۳۰
تاریخ انتشار:
۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۱
میوه‌های قرمز، حجم بسیار بالایی از فیبر غذایی، انواع آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین A، پکتین، ویتامین C، پتاسیم، ویتامین‌های گروه B، منیزیم و منگنز را در خود جای داده‌اند.
امتیاز خبر: 96 از 100 تعداد رای دهندگان 48020
هفته نامه سلامت - ترجمه ندا احمدلو: یکی از توصیه‌های تغذیه‌ای مهم که معمولا از سوی متخصصان تغذیه مطرح می‌شود، استفاده از میوه‌ها و سبزی‌های تازه با رنگ‌های تیره‌تر است. هرچه میوه‌ها و سبزی‌ها، تیره‌تر باشند، آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری هم دارند. میان انواع میوه‌های رنگی، میوه‌های قرمز دارای طعم‌هایی جذاب و خواصی کم‌نظیر برای بدن هستند و می‌توانند یک ماده غذایی بسیار مفید برای ما محسوب شوند.
 
میوه‌های قرمز، حجم بسیار بالایی از فیبر غذایی، انواع آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین A، پکتین، ویتامین C، پتاسیم، ویتامین‌های گروه B، منیزیم و منگنز را در خود جای داده‌اند. با این مقدمه و در ادامه این مطلب، به بررسی مهم‌ترین خواص برخی از میوه‌های قرمز می‌پردازیم.
 
سیب قرمز و 5 نکته

1. سیب قرمز، منبع خوبی برای دریافت فیتوکمیکال‌ها (مواد شیمیایی گیاهی)، ویتامین C، ‌فیبر، ویتامین B و پتاسیم است.

2. مصرف سیب قرمز، 3 فایده مهم دارد؛ حفظ سلامت رگ‌های خونی، افزایش جذب آهن و محافظت از سلول‌های بدن در مقابل انواع آسیب‌ها

3. سیب قرمز با توجه به مقدار فیبر فراوان، 3 فایده مهم دیگر هم دارد؛ جلوگیری از یبوست، کمک به کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های گوارشی

4. سیب قرمز نمی‌تواند جایگزینی برای مسواک باشد اما جویدن این میوه، ترشح بزاق را در دهان تحریک می‌کند و از طریق پایین آوردن سطح باکتری‌های موجود در دهان، احتمال پوسیدگی دندان‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

5. سیب‌های قرمز حاوی آنتی‌اکسیدان مهمی به ‌نام کوئرستین هستند که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را (خصوصا در مواقع استرس شدید) تقویت کند. علاوه بر این، احتمال ابتلا به آب‌مروارید را هم 10 تا 15 درصد کاهش می‌دهد.
 
میوه های قرمز و آثار سلامت بخش آنها 

کرن‌بری و 5 نکته

1. کرن‌بری، منبع خوبی برای دریافت ویتامین C، فیبر، منگنز و ویتامین K است. این میوه پیش از همه، به‌عنوان منبع فوق‌العاده‌ای برای دریافت آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند شناخته می‌شود که از سلول‌های بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.

2. کرن‌بری، بهترین میوه برای مقابله با التهاب مثانه و عفونت مجرای ادراری است. ماده خاص موجود در کرن‌بری به‌نام «فنیل پراکسید»، نقش اصلی را در این زمینه برعهده دارد.

3. کرن‌بری دارای الاژیک اسید است که می‌تواند با سرطان مبارزه کند. مصرف این میوه حتی می‌تواند سطح کلسترول خون را هم پایین بیاورد.

4. مصرف کرن‌بری می‌تواند از آسیب‌های سلولی جلوگیری کند و سلامت سلول‌های بدن را هم در سطح مطلوبی نگه دارد. نوعی آنتی‌اکسیدان قدرتمند به ‌نام پروآنتوسیانیدین، این وظیفه مهم را انجام می‌دهد. همین آنتی‌اکسیدان از شکل‌گیری پلاک‌های مخرب روی دندان‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

5. مصرف منظم آب کرن‌بری بعد از چند ماه می‌تواند هلیکوباکتر پیلوری را از بین ببرد که باعث ابتلا به سرطان معده و شکل‌گیری زخم معده می‌شود.

انار و 4 نکته

1. انار، منبع خوبی برای دریافت فیبر،‌ فولات، ویتامین C و ویتامین K است. این میوه مهم، آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی برای بدن فراهم می‌کند که کلسترول را از رگ‌های خونی دور نگه می‌دارند.

2. مهم‌ترین ترکیب موجود در انار، پونیکالاجین است که فواید مختلفی برای قلب و رگ‌های خونی دارد. مصرف انار علاوه بر پایین آوردن کلسترول خون، فشار خون را کاهش می‌دهد و فرآیند مقابله با تصلب شرایین را تسریع می‌کند.

3. تحقیقات علمی نشان داده‌اند مصرف انار، تجمع پلاکتی را کاهش می‌دهد و به‌طور طبیعی فشار خون را پایین می‌آورد. این 2 عملکرد مهم کنار هم، از بروز حمله قلبی و سکته مغزی جلوگیری می‌کنند.

4. مصرف انار مانع از ابتلا به سرطان‌های پستان، کولون، پروستات و خون می‌شود. علاوه بر این، از به ‌وجود آمدن تغییرات عروقی موثر در رشد تومورها نیز جلوگیری می‌کند.

بلک‌بری و 6 نکته

1. بلک‌بری، پادشاه مواد غذایی آنتی‌اکسیدانی است. مصرف این میوه از سلول‌های بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان موجود در آن هم فلاونویید نام دارد.

2. مصرف بلک‌بری، آسیب‌پذیری DNA را کاهش می‌دهد و از همین طریق می‌تواند از انسان‌ها در مقابل فرآیند پیری و ابتلا به سرطان محافظت کند.

3. مصرف منظم بلک‌بری می‌تواند فشار خون را کاهش بدهد. علاوه بر این، حتی می‌تواند از کلسترول موجود در خون در مقابل صدمات اکسیداتیو محافظت کند و درنتیجه مانع از ابتلا به بیماری‌های قلبی شود.

4. بلک‌بری دارای آثار ضددیابتی است و علاوه بر اینکه سطح قند خون را پایین می‌آورد، حساسیت به انسولین را هم بهبود می‌بخشد.

5. استفاده از این میوه خوش‌طعم مانند کرن‌بری می‌تواند با عفونت مجرای ادراری مقابله کند و حتی نقش پیشگیرانه در این زمینه داشته باشد.

6. ویژگی دیگر بلک‌بری، این است که می‌تواند آسیب‌های عضلانی را بعد از فعالیت‌های ورزشی شدید کاهش بدهد.

انگور قرمز و 5 نکته

1. انگور قرمز، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای افرادی است که قصد کاهش کالری یا چربی مصرفی را دارند. این میوه، منبع خوبی برای دریافت ویتامینK، مس و بسیاری از ویتامین‌های گروه B است.

2. مصرف انگور قرمز با توجه به ویتامین K موجود در آن، می‌تواند به لخته شدن خون در مواقع لازم کمک کند. به‌علاوه، از آنجایی که به جذب کلسیم کمک می‌کند، نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان دارد.

3. انگور قرمز از بدن در مقابل بعضی از بیماری‌ها، خصوصا بیماری دیابت نوع 2، سرطان و بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند. این عملکرد مهم برعهده ماده‌ای به ‌نام رسوراتول است.

4. رسوراتول موجود در پوست و هسته انگور دارای خواص ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی و آنتی‌استروژنیک است. این ماده مهم حتی می‌تواند آنزیم‌هایی را در کبد فعال کند که مواد شیمیایی نامطلوب را از بدن خارج می‌کنند.

5. مصرف انگور قرمز، آنتی‌اکسیدان‌های مهم و قدرتمندی را برای بدن فراهم می‌کند که از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. علاوه‌براین، انگور قرمز می‌تواند از آسیب اکسیداتیو جلوگیری کند.

9 خاصیت عمومی میوه‌های قرمز

1) کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات

2) محافظت از بدن در مقابل سرطان‌های ریه و دهانه رحم

3) کاهش سرعت رشد تومورها

4) محافظت از بدن در برابر مضرات ناشی از رادیکال‌‌های آزاد

5) محافظت از بدن در مقابل بیماری‌های قلبی

6) نقش موثر در کنترل فشار خون

7) کاهش کلسترول بد خون (LDL)

8) تقویت بافت مفصلی برای جلوگیری از بروز آرتریت

9) کمک به سلامت دستگاه گوارش.
نام:
ایمیل:
* نظر:
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج