جاباما
۵۰۸۱۲۴
۱ نظر
۵۰۱۵
۱ نظر
۵۰۱۵
پ

از مامان پز خارجی تا آشپز تلگرامی

تب «غذای خانگی» در فضای مجازی

همه یک روز زده می شوند. چه کسی می تواند غذاهای چرب و چیل رستورانی را روزهای پی در پی بخورد و یک روز هوس کته تازه خانه را نکند؟ یا هوس سالاد و آبمیوه خانگی و شستن میوه ها و سبزیجات در یک کاسه پلاستیکی رنگی با مواد ضدعفونی کننده مطمئن؟

ماهنامه زنان و زندگی - مینا عینی فر: همه یک روز زده می شوند. چه کسی می تواند غذاهای چرب و چیل رستورانی را روزهای پی در پی بخورد و یک روز هوس کته تازه خانه را نکند؟ یا هوس سالاد و آبمیوه خانگی و شستن میوه ها و سبزیجات در یک کاسه پلاستیکی رنگی با مواد ضدعفونی کننده مطمئن؟
مگر می شود آنقدر رستورانی بار آمده باشیم که فراموش کنیم غذاهای خانه چه عطری راه می انداختند و خیلی موقع ها جایشان خالی است؟ بعد از پیدا شدن امکان دلیوری و سفارش غذا در خانه خیلی هایمان تنبل شدیم و غذا درست کردن را کنار گذاشتیم یا کم کردیم. اتفاقی که برای بسیاری از ما ناگزیر بوده و سرعت دنیای امروز و شاغل شدن زنان بیشتر نسبت به گذشته، فرصت چندانی باقی نگذاشته تا سنت پختن غذا در خانه در همه روزهای هفته حفظ شود.

حالا در دنیا موجی از بازگشت به غذای خانگی دیده می شود آن هم با جدیدترین امکانات روز که دنیای دیجیتال و فضای مجازی فراهم کرده است. حالا غذای خانگی یک نیاز و خواسته جهانی است. آن هایی که نمی توانند خودشان فراهمش کنند امکانات تازه ای دارند؛ سایت ها و اپلیکیشن های جدید راه هایی برای رفع این نیاز پیش پایمان گذاشته اند و هر روز سر و کله سایت ها و اپلیکیشن هایی برای تهیه غذای خانگی پیدا می شود. شاید نه آنقدر خانگی که عطرش در اتاق ها بپیچد، اما غذاهایی با میزان سلامت بالاتر و طعمی نزدیک تر به آنچه در خانه می پزیم.
تب «غذای خانگی» در فضای مجازی

غذای خانگی آنقدر در جهان خواهان پیدا کرده که سایت هایی ساخته شده اند برای وصل کردن شما به غذای تازه خانگی در هر جای دنیا که هستید. Watscooling.com یکی از سایت هایی است که مخاطبانش می توانند شهری را که در آن اقامت دارند انتخاب کنند و مشخص کنند کجای دنیا به دنبال غذای تازه خانگی می گردند. به این ترتیب سایت موتور جستجویش را روشن می کند و آن ها را به نزدیک ترین آشپزخانه های گرم خانگی وصل می کند. گویا مردم جهان در دوره و زمانه خوبی دوباره خواهان این غذاها شده اند.

در عصری که تکنولوژی به کمکمان آمده تا کسی دست خالی برنگردد. البته این سایت به جز غذا، سایر تولیدات خانگی را هم معرفی می کند. مثل آثار هنری و صنایع دستی که در خانه ساخته می شوند یا کلاس هایی که در در خانه برگزار می شوند. درواقع هر کس در خانه کاری انجام می دهد می تواند از طریق این سایت دنبال مشتری اش بگردد.

مامان پزهای خارجی

یک اپلیکیشن ساده که شما را به آشپزخانه های تمیز و سالم دور و برتان وصل می کند. «Homemade» معروف ترین اپلیکیشن تهیه غذای خانگی در دنیاست؛ یک مامان پز خارجی. شاید از معدود نمونه هایی که اول ایرانی اش را داشتیم. بیش از ۷۰ آشپز برای «نیک دوان» سازنده این اپلیکیشن کار می کنند. مثل عایشه سامانت هندی که با لیموهای تازه ای که در باغچه خانه خودش می کارد غذا می پزد و آشپزخانه اش پر از مواد غذایی تازه و تجهیزات آشپزی است.

سایت هوم مید توضیح داده: «موانع ورود به صنعت غذا بسیار است و ممکن است برای شما غیرممکن باشد که کسب و کار خودتان را شروع کنید. ما می خواهیم کار را آسان کنیم تا بتوانید به راحتی غذایتان را بفروشید، بهترین دستور پخت هایتان را معرفی کنید و با مردمی که اطرافتان به شما نیاز دارند آشنا شوید.»
تب «غذای خانگی» در فضای مجازی

این اپلیکیشن برای کسانی که نمی توانند مجوز قانونی برای فعالیت آشپزی بگیرند یک راه حل خوب بوده. درواقع هوم مید مجوز قانونی را با تبدیل کردن این خرید و فروش به یک فعالیت با پایه خیریه دور زده و تنها از آشپزهایش توضیحاتی درباره تجربه ها و مدرک هایی که دارند می خواهد. وقتی افراد درخواست می کنند با این اپ همکاری کنند، هوم مید از خانه شان بازدید می کند و بعد از امتحان کردن دستپخت شان، آن ها را به همکاری می پذیرد.

اپلیکیشن های «Waycook» و «GoCibo» هم نمونه های دیگری هستند که کاربرانشان می توانند با استفاده از آن ها غذایشان را برای دیگران بفرستند یا از دیگران غذا بگیرند. بعضی از کاربران علاوه بر غذاها، نوشیدنی ها و آب میوه های خانگی شان را هم می فروشند.

همسایه ها یاری کنید

بعضی از اپلیکیشن های جدید غذای خانگی را ترویج می کنند اما اصل کار را به عهده خودتان می گذارند. مثل «Chachi's Homemade Food» که غذاهای خوشمزه دور و اطراف را نشانتان می دهد تا یاد بگیرید و درستشان کنید. البته که قسمت سخت ماجرا همین جاست! دیدن غذاهایی که دوست دارید اما مواد اولیه اش را ندارید یا نمی توانید درستشان کنید تجربه چندان جذابی نیست!

اپلیکیشن ها و سایت هایی که دستور تهیه انواع غذاها را منتشر می کنند هم این روزها با استقبال خوبی رو به رو می شوند. روزهایی که انگار رستوران ها و فست فودها خسته مان کرده اند و هر روز سر و کله یک تابلوی جدید سر راهمان پیدا می شود که نوشته: «غذای سالم» یا چیزی شبیه به این.
تب «غذای خانگی» در فضای مجازی

عادت های دورهمی را عوض کنید

مزه، دستور پخت، تنوع و سلامت غذا فقط یک بخش ماجراست. بسیاری از ما عادت هایمان را تغییر داده ایم و مساله واقعی مان آن طور که به نظر می رسد «وقت» نیست. سایت healthfitnessrevolution.com یکی از سایت هایی است که غذای سالم خانگی را ترویج می کند.
این سایت درباره علاقه به غذای بیرون نوشته: «غذاخوردن با همدیگر یکی از تفریحات ماست. دیگر کسی رفت و آمد با دوستانش را بدون خوردن برنامه ریزی نمی کند. خوردن غذاهایی که توسط دیگران آماده شده. این یک شیوه اجتماعی شدن و وقت گذراندن با دیگران است اما افرادی که در خانه آشپزی می کنند کالری کمتری دریافت می کنند، کربوهیدارت کمتر، قند کمتر و چربی کمتر هم از مزایای غذاهای آن هاست.

همه این ها به اضافه لذت آشپزی و سرگرم شدن با آن را باید اضافه کرد و شکل این تفریح را عوض کرد.» شاید عادت های جدید ما را وادار کرده اند به جای لذت بردن از فعالیتی مثل آشپزی فقط به فکر نتیجه اش یعنی یک غذای خوش آب و رنگ باشیم. در حالی که می شود مسیر آشپزی را هم برای گذراندن وقت با دیگران انتخاب کرد.
تب «غذای خانگی» در فضای مجازی

غذای سالم بخورید و کمتر هزینه کنید

وب سایت های زیادی برای ترغیب مردم به پختن غذای خانگی ایجاد شده اند، cook-it-all.com یکی از این سایت هاست که علاوه بر دستور پخت غذاها و فروش لوازم آشپزخانه، در مطالبش مردم را تشویق می کند غذای سالم و تازه را خودشان آماده کنند و از بیرون تهیه نکنند. این سایت در یکی از مطالبیش در مورد مزیت غذای خانگی نوشته: «وقتی به رستوران ها می روید دو برابر خانه هزینه می کنید و غذای به آن خوبی هم نمی خورید، سبزیجات، میوه ها و حبوبات در خانه بهتر شسته می شوند و سالم تر و تمیزترند. شستشوی مواد غذایی بسیار مهم است و تهیه غذا در محیط تمیز خانه بهترین حالت است، افراد شاغل همیشه باید غذا بردن از خانه را به خوردن غذای بیرون ترجیح بدهند.»

ظهور آشپزهای تلگرامی

واقعیت این است که بسیاری از افرادی که به دنبال غذای خانگی می گردند به سالم بودن و تمیزی غذا فکر می کنند، اما وقت کافی برای درست کردن غذای خانگی در همه روزهای هفته را ندارند. مثل نگار که می گوید: «روزهایی که نمی توانم غذا درست کنم برایم به صرفه نیست از رستوران ها و فست فودها غذا بگیرم. چون هم گران در می آید و هم اغلب چرب و ناسالمند. ترجیح می دهم غذای حاضری بخورم.»
تب «غذای خانگی» در فضای مجازی

اما او یک راه حل دیگر هم پیدا کرده که بین شاغلان در حال رایج شدن است: «خانمی را می شناسم که هر هفته منوی غذاهای خانگی اش را در تلگرام منتشر می کند و دوست و آشنا به او سفارش غذا می دهند. از طریق یکی از دوستانم شماره اش را گرفتم و هر هفته یک یا دو روز پیش می آید که از روز قبل به او غذا سفارش می دهم. هم تمیز و سالم است و هم ارزان تر. تنها اشکالش این است که باید پیش بینی کنم کدام روزها نمی توانم غذا درست کنم و از قبل به او سفارش داده باشم.»

او می گوید از وقتی دوستانش این خانم خانه دار خوش دستپخت را معرفی کرده اند او را به همه معرفی می کند و کلی مشتری برایش جور کرده: «این مشکل خیلی هاست. فکر می کنم تعداد این آشپزخانه های خانگی می تواند خیلی بیشتر شود تا هم تنوع ایجاد شود و هم انتخاب های بهتری داشته باشیم.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ترخون رو یادتون باشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج