۵۰۹۴۶۱
۱ نظر
۵۰۱۲
۱ نظر
۵۰۱۲
پ

آیا کنگره ترامپ را استیضاح خواهد کرد؟

در ماه های گذشته و با برملا شدن نقش روسیه در انتخابات امریکا برخی به احتمال استیضاح ترامپ توجه کرده اند

رصد نوشت: در ماه های گذشته و با برملا شدن نقش روسیه در انتخابات امریکا برخی به احتمال استیضاح ترامپ توجه کرده اند. «رصد» در گفتگوی زیر با دکتر عباس لقمانی به بررسی وضعیت داخلی ترامپ و احتمال فشارهای بیشتر بر وی پرداخته است.

قضیه دستکاری روسیه در انتخابات آمریکا تا چه حد جدی است و تا چه حد ممکن است جریان های داخلی آمریکا به این مسئله توجه بیشتری کنند؟

مسئله دخالت روسیه در انتخابات آمریکا از زمانی شروع شد که خانم کلینتون و آقای ترامپ رقابت تنگاتنگی داشتند و در آن زمان مطرح شد که ظاهراً روسیه ایمیل های خانم هیلاری را هک کرده بود که بعدا این ایمیل ها ضربه سنگینی به خانم هیلاری زد. از همان موقع این موضوع مطرح شد که شاید روسیه از طریق هک کردن ایمیل ها و چنین مسایلی در انتخابات آمریکا دخالت می کند. این موضوع هنوز در دست بررسی است و در هفته گذشته در سنا مطرح شد و چند نفر از سناتورهای دموکرات هم خواستار بررسی این موضوع شدند که روسیه تا چه حد در موضوع هک ایمیل های خانم هیلاری و همچنین دخالت در انتخابات نقش داشته است. موضوع دیگر این است که منابع مختلف معتقدند که روسیه با ابزار اینترنت همه جا در حال دخالت است و سعی می کند که وارد این چرخه اطلاعاتی شود. این موضوع در مورد کشورهای دیگر نیز صادق است. چنانچه با توجه به این که انتخابات آلمان در پیش است، دولت آلمان گروهی چند صد هزار نفری را مامور کرد که با تشکیلاتی مسیر اینترنت را کنترل کنند و جلوی چنین دخالت هایی را بگیرند.

به طور کلی آمریکایی ها نسبت به دخالت هر کشور خارجی به خصوص روسیه در انتخابات خود حساسیت دارند

این موضوع باعث شده است که مسئله دخالت روسیه در انتخابات آمریکا جدی تر شود. موضوع دومی در حال حاضر مطرح این است که برخی از همکاران آقای ترامپ پیش از انتخابات در تماس با سفیر روسیه در آمریکا بودند و سفیر روسیه نیز مجبور به استعفا شد. موضوع دیگری این است که ظاهرا از نزدیکان ترامپ کسان دیگری نیز با روسیه در تماس بودند. البته این در تماس بودن با روسیه در کل به عنوان جرم محسوب نمی شود. ولی چون پیش از انتخابات بوده است و این امکان وجود دارد که این روابط به نوعی در آینده سیاست خارجه آمریکا موثر بوده است، به همین دلیل این موضوع در آمریکا مورد بحث قرار گرفته است.

در حال حاضر احزاب مختلف آمریکا در مورد نقش روسیه و پیروزی ترامپ با یک عنصر خارجی چه نگاهی دارند؟

در مورد این موضوع باید دو نکته را از هم تفکیک کرد. به طور کلی آمریکایی ها نسبت به دخالت هر کشور خارجی به خصوص روسیه در انتخابات خود حساسیت دارند. در بین سناتورهای آمریکایی، سناتورهای دموکرات حساسیت بیشتری دارند. به این دلیل که احساس می کنند در صورت اثبات دخالت روسیه، ضربه می خورند و اکثریت را در سنا از دست بدهند و جمهوری خواهان اکثریت را به خود اختصاص دهند. در بین جمهوری خواهان نیز کسانی هستند که با دخالت های کشورهای خارجی من جمله روسیه مخالف اند. در حقیقت جبهه مشترکی بین سنا و کنگره آمریکا می خواهند پیگیر این موضوع باشند.

پیگیری این موضوع مستلزم این است که بتوانند دلایل و شواهد مشخصی پیدا کنند. همان طور که آقای ترامپ یک سری اتهامات به آقای اوباما وارد کرد که بعدا مشخص شد که این ها صرفا اتهام بوده است و قابل تایید نیست. یعنی مسائل داخلی آمریکا به شدت سیاست داخلی و سیاست خارجی آقای ترامپ را تحت الشعاع قرار داده است و می تواند پاشنه آشیل رئیس جمهور آمریکا باشد.

تا چه حدی اتهاماتی موجود می تواند ابعاد حقوقی به خود گیرد و جنبه های سیاسی گیرد و دستگاه قضایی آمریکا و نهادهایی مانند کنگره، آقای ترامپ را از وجوه گوناگونی تحت فشار قرار دهند؟

این مسئله می تواند ابعاد حقوقی گسترده ای به خود بگیرد. یکی از روزنامه نگاران معروف آمریکایی حاضر در واترگیت، در مصاحبه خود گفته بود که ابعاد این رسوایی ها که در اطراف آقای ترامپ به مراتب از مسئله انتخاباتی که باعث شد نیکسون کنار برود، بزرگ تر است. این مسئله می تواند در آینده ضربه سنگینی به ترامپ بزند، ولی این که باعث شود شرایط زمان نیکسون پیش بیاید، قابل پیش بینی نیست و باید مسائل دیگری نیز پیش بیاید که موج گسترده تری علیه آقای ترامپ را ایجاد کند. ولی در مجموع می توان گفت که طبق آخرین نظرسنجی ها، در ۱۰۰ روز اول ریاست جمهوری آقای ترامپ، کمتر رئیس جمهوری بوده است که به اندازه او محبوبیت خود را از دست داده باشد. در حقیقت صد روز اول ریاست جمهوری هر رئیس جمهوری، ماه عسل او محسوب می شود، ولی به نظر می آید که این ماه عسل برای آقای ترامپ عملی نشده است.

رئیس جمهور آمریکا دارای قدرت بسیار زیادی است و به سادگی نیست که کنگره یا سنا بتواند او را از کار برکنار کند. چنین اهرمی در دوران فعلی آمریکا قابل پیش بینی و قابل عمل نیست

چه فشارهای مستقیم و غیر مستقیم حقوقی و سیاسی می تواند به آقای ترامپ وارد شود؟

اگر مسئله را از بعد کلی بررسی کنیم، اگر به مرحله ای برسد که دخالت مستقیم یک کشور خارجی در انتخابات آمریکا محرز شود، ضربه سنگینی به آقای ترامپ خواهد زد. ولی چنین چیزی در وضع کنونی با مدارکی که الان وجود دارد، در آن حدی نیست که مسئله ای مانند نیکسون و واترگیت را ایجاد کند. ولی نکته اساسی این است که این فشارها و این اتهام ها و مسائلی باعث شود که سیاست آقای ترامپ بیشتر معطوف به سیاست داخلی آمریکا شود. آقای ترامپ در مورد مسائل کلی که ایشان در دوران انتخابات می خواست پیگیری کند، در وضعیت کنونی کمترین امکان را دارد. یعنی مسائل دیگری سیاست آمریکا را به خود معطوف می کند. این موضوع می تواند ضربه سنگینی برای دوره ریاست جمهوری آقای ترامپ باشد، اما این موضوع را نیز باید در نظر داشت که رئیس جمهور آمریکا دارای قدرت بسیار زیادی است و به سادگی نیست که کنگره یا سنا بتوانند او را از کار برکنار کنند. اصلا چنین اهرمی در دوران فعلی آمریکا قابل پیش بینی و قابل عمل نیست.

آیا ممکن است که فشارهای رسانه ای و افشاگری ها به صورتی ادامه پیدا کند که خود آقای ترامپ و تیم او از قدرت کناره گیری کنند؟

امکان این که در تیم اطراف آقای ترامپ، تغییر و تحولاتی پیش بیاید، بسیار زیاد است و ممکن است در آینده نزدیک نیز ما شاهد استعفا یا برکناری بعضی از اعضای تیم آقای ترامپ باشیم، ولی این که آقای ترامپ از سیاست کناره گیری کند و کرسی ریاست جمهوری را ترک کند، تقریبا غیر ممکن است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کنگره ترامپ را تشویق خواهد کرد نه استیضاح.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج