جاباما
۵۱۰۲۸۹
۷ نظر
۵۰۰۱
۷ نظر
۵۰۰۱
پ

ابتکار: دریاچه ارومیه رو به بهبود است

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به وضعیت نامناسب بارشی امسال در منطقه ارومیه، گفت: وضعیت رو به بهبود دریاچه ارومیه نشان می‌دهد اقدامات دولت و همکاری‌های بین‌المللی در شرایط رو به بهبود دریاچه ارومیه اثرگذار بوده است.

خبرگزاری ایسنا: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به وضعیت نامناسب بارشی امسال در منطقه ارومیه، گفت: وضعیت رو به بهبود دریاچه ارومیه نشان می‌دهد اقدامات دولت و همکاری‌های بین‌المللی در شرایط رو به بهبود دریاچه ارومیه اثرگذار بوده است.

معصومه ابتکار در مراسم امضای تفاهم نامه فاز چهارم سند همکاری مشترک دفتر عمران ملل متحد، دولت ژاپن و سازمان حفاظت محیط زیست در راستای احیای دریاچه ارومیه، اظهار کرد: دریاچه ارومیه در سال‌های گذشته بر اثر مسائل متعدد مورد بی توجهی قرار گرفته بود، اما با آغاز به کار دولت یازدهم مورد توجه این دولت قرار گرفت.

وی با اشاره به شکل گیری ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه گفت: این ستاد فرابخشی با حضور و همکاری دستگاه‌های مختلف شکل گرفته است که باعث برقراری همکاری‌های بین المللی در راستای احیای دریاچه ارومیه نیز شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تدوین برنامه احیای دریاچه ارومیه، اظهار کرد: این برنامه یک کار سنگین علمی نیاز داشت که از طریق مطالعات و تجربیات بین المللی تکیمل شد.

ابتکار ضمن تشکر از عیسی کلانتری دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: طرح بین المللی حفاظت از تالاب‌ها را از دولت هشتم داشتیم و همکاری‌های بین المللی در ارتباط با حفظ تالاب‌ها در این دوره ادامه پیدا کرد و اگرچه اختلافاتی با پروژه "جف" وجود دارد، دنبال آن هستیم که همکاری‌ها را در حوزه محیط زیست و حفاظت از تالاب‌ها با سازمان ملل داشته باشیم.

وی با بیان اینکه همکاری بین دولت ایران و دولت ژاپن در ارتباط با احیای دریاچه ارومیه بعد از مذاکره رئیس جمهور و نخست وزیر ژاپن در سال ۲۰۱۳ شکل گرفت، افزود: این همکاری‌ها به لحاظ افزایش مشارکت مردمی و توسعه کشاورزی پایدار اهمیت بسزایی دارد. همچنین وضعیت دریاچه ارومیه که مورد رصد داخلی و رصد بین‌المللی قرار دارد با پیشرفت قابل قبولی ارزیابی می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه وضعیت دریاچه ارومیه رو به بهبود است، ادامه داد: هنوز تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله زیادی داریم با این وجود در این مدت گام‌های مهمی در جهت تغییر روندها برداشته شده است. همچنین دو مرکز پایش و برنامه ریزی و آینده نگری در آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی داریم که با ابلاغ اعتباری که اخیرا صورت گرفته امیدواریم این دو مرکز با قوت کار خود را شروع کند.

ابتکار با بیان اینکه الگوی مشارکتی الگوی بسیار موثر و موفقی است گفت: تلاش‌های کنوانسیون تنوع زیستی و کنوانسیون تغییر اقلیم که روی بحث کشاورزی سازگار با تغییر اقلیم کار می‌کند نشان می‌دهد مشارکت مردم دشوارترین بخش کار در حوزه محیط زیست از جمله در احیای تالاب‌ها است.

وی با اشاره به اینکه ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه طرح‌های مکانیکی از جمله رهاسازی آب از سدها، لایروبی رودخانه‌ها، توقف توسعه سطح زیر کشت را انجام داده است، گفت: اما در این میان آنچه اهمیت دارد و اقدام ماندگاری محسوب می‌شود جلب مشارکت‌های مردمی در راستای توسعه کشاورزی پایدار به منظور حفظ دریاچه ارومیه است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وضعیت نامناسب بارشی امسال در منطقه ارومیه، اظهار کرد: این موضوع نشان می‌دهد اقدامات دولت و همکاری‌های بین‌المللی در شرایط رو به بهبود دریاچه ارومیه تاثیر داشته است که این تجربه می‌تواند الگوسازی شود.

وی تاکید کرد: همکاری بین دولت ژاپن و سازمان محیط زیست ایران نشان می‌دهد همکاری‌های بین‌المللی در موضوع محیط زیست اهمیت بسیاری دارد و ساختارهای بین‌المللی نقش مهمی را در حفاظت از محیط زیست جهان و انتقال تجربه و فناوری ایفا می‌کنند.

ابتکار در ادامه با اشاره به نتایج پروژه همکاری مشترک دفتر عمران ملل متحد، دولت ژاپن و سازمان محیط زیست ایران در راستای احیای دریاچه ارومیه، اظهار کرد: این طرح از طریق آموزش‌ها و آگاهی‌رسانی‌هایی که دارد در کاهش مصرف آب، افزایش بهره وری در کشاورزی و کاهش مصرف سم و کود تاثیر بسزایی داشته است. در اجرای این طرح با وزارت جهاد کشاورزی نیز همکاری داریم. اینها دستاورد مهمی است که برای ۹۰ روستای حوزه دریاچه ارومیه محقق شده است.

وی با اشاره به تاثیر این پروژه در زمینه الگوسازی و اصلاح الگوی کشاورزی در اطراف تالاب‌ها، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها اظهار کرد: سعی کردیم نقش بانوان را در این پروژه بین‌المللی لحاظ کنیم که راه اندازی صندوق‌های خرد روستایی و رونق اشتغال و معیشت‌های جایگزین از جمله نتایج مثبت این پروژه است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین افزود: هفته آینده نشستی برای سازمان‌های محلی بانوان در آذربایجان شرقی تدارک دیده شده که با حضور تسهیل‌گران و فعالین این عرصه برگزار خواهد شد.

به گفته ابتکار طی هفته‌های آینده در استان کهگیلویه و بویراحمد و یاسوج نشستی با محوریت الگوهای کشاورزی پایدار خواهیم داشت. این نشست با حمایت وزیر جهاد کشاورزی برگزار می‌شود که همه این موارد نشان دهنده عزم کشور برای رونق کشاورزی سازگار با محیط زیست است.

وی تاکید کرد: به منظور حفظ اقتصاد و اشتغال منطقه ارومیه لاجرم باید کشاورزی پایدار در حوزه دریاچه ارومیه برقرار باشد. همچنین لازم است این رویه در سایر نقاط کشور و برای نجات سایر تالاب‌ها از جمله جازموریان، بختگان، هامون و ... انجام شود که تا کنون گام‌های موثری در وزارت جهاد کشاورزی برای دستیابی به این مهم برداشته شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این بهبودی داثر کار محیط زیست نبوده بلکه بر اثر بارندگی ایست محیط زیست کاری برای دریاچه نکرده

    • بی نام

      خواب دیدی خیر باشه

    • بدون نام

      خدایا کی این خانم کنار گذاشته می شود تا محیط زیست راحت شود.

    • بدون نام

      منابع آبی دریاچه را تقویت نموده اند!
      آبیاری قطره ای حوزه دریاچه را اجرا نموده اند!
      عوامل مخرب را حذف کرده اند
      و !!!!!

    • بدون نام

      مرد م از این چرت و پرت ها زیاد شنیده اند

    • سعید

      بهتر بوداز خداوند یه تشکری میکردی به خاطر باران
      به شکرانهبرچیده شدن شما دلالها داره باران رحمت میباره

    • بدون نام

      ابتکاربارون اومدفراوون تاارومیه زنده شد.شمابهتره بریدب فرزندتون برسید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج