۵۱۰۲۹۳
۲۶ نظر
۵۰۰۹
۲۶ نظر
۵۰۰۹
پ

وضعیت اضطراری؛ آقای «مدیری» بی خیال شو

سری جدید برنامه مهران مدیری در حالی روی آنتن می رود که نسبت به فصل اول پیشرفتی نداشته است. برنامه ای که حالا بدون نوآوری در ساختار تلاش دارد با درشت گویی های سیاسی خودش را در کانون توجه قرار دهد. ضعف های اساسی آن را بررسی می کنیم.

روزنامه هفت صبح: سری جدید برنامه مهران مدیری در حالی روی آنتن می رود که نسبت به فصل اول پیشرفتی نداشته است. برنامه ای که حالا بدون نوآوری در ساختار تلاش دارد با درشت گویی های سیاسی خودش را در کانون توجه قرار دهد. ضعف های اساسی آن را بررسی می کنیم.

پیش درآمد

سال گذشته «دورهمی» مثل یک پدیده نوظهور به میدان آمد و همه توجه ها را به خودش جلب کرد. جذابیت برنامه آنقدر بالا رفت که در جاهایی خندوانه را هم با تمام تلاش های رامبد جوان بی اثر کرد و در رقابت «سه ستاره»، گوی سبقت را از «خندوانه» و «نود» روبد. در چنین وضعیتی منتظر بودیم فصل دوم برنامه، با یک انرژی ویژه به میدان بیاید و با تغییر در ساختار و دکور و آیتم ها، روی دست فصل اول بلند شود.

فصل دوم «دورهمی» اما هیچ برگ برنده ای نداشت. انگار عوامل برنامه بعد از یک استراحت، مجددا ادامه فصل اول را ساخته و حالا در این مسیر، بخشی از بازیگران را هم از دست داده بودند. دکور کمترین تغییری نداشت. ساختار برنامه و آیتم ها، عملا همان قبلی بود. نمایش ها ساده تر شد و حتی در شیوه گفت و گو با مهمان های برنامه هم تغییری به وجود نیامد. تنها تغییر ایجادشده، پلاتوهای سیاسی مهران مدیری بود که بعد از چند قسمت به تکرار رسید. مروری داریم بر نقاط ضعف فصل جدید دورهمی.
وضعیت اضطراری؛ آقای «مدیری» بی خیال شو

دکور

بحث تغییر «دکور» دورهمی از اواسط فصل اول پیش آمد. آن زمان خود مهران مدیری اعلام کرد دکور برنامه قرار است به زودی تغییر کند اما هیچ وقت چنین اتفاقی نیفتاد. بعد از پایان فصل اول، هاشم رضایت، تهیه کننده برنامه مصاحبه ای انجام داد و در آن تاکید کرد که برای فصل دوم، حتما دکور را تغییر می دهند. در شرایطی که همه منتظر بودند برنامه با دکوری کاملا جدید روی آنتن برود در کمال تعجب، کمترین تغییری در آن ایجاد نشد. فقط جای مبل های آبی و نقره ای، یک دست مبل زرشکی رنگ آورده و چیده بودند وسط استودیو؛ همین و تمام.

یکی نبود بگوید وقتی بازیگران از برنامه رفته اند و آیتم های نمایشی به شکل و شمایل قبلی موجود نیست، دکور به این عظیمی به چه دردی می خورد؟ تا پیش از این چند خانواده در نمایش های میان برنامه وجود داشتند و خب این خانه به عنوان محل زندگی این خانواده ها منطق داشت. الان ما نمی دانیم قیمت و همسرش به همراه ارسلان توی آن خانه بزرگ قرار است چه داستانی داشته باشند.

آیتم های نمایشی

از ابتدای فصل اول، انتقادهای زیادی نسبت به آیتم های نمایشی برنامه «دورهمی» وجود داشت. با رفتن مهراب قاسم خانی و تغییر تیم بازیگران، وضعیت تا حدی بهتر شد. درواقع بازی ها و داستان نمایش ها به استاندارد نزدیک شدند و تا پایان فصل ادامه پیدا کردند. در شروع فصل دوم، اعلام شد که قرار است آیتم های نمایشی از برنامه حذف شود. هر کدام از بازیگران درگیر پروژه ای بودند و امکان حضور در «دورهمی» را نداشتند.
وضعیت اضطراری؛ آقای «مدیری» بی خیال شو

مدیری تصمیم گرفت به جای حذف آیتم های نمایشی، آنها را با سه بازیگر یعنی سیامک انصاری، سروش جمشیدی و مه لقا باقری پیش ببرد. کاراکتر قیمت که در فصل اول به ستاره دورهمی تبدیل شده بود در فصل دوم، بخش مهمی از جذابیت نمایش ها را به دست گرفته. این کاراکتر در تمام آیتم های نمایشی حضور دارد و حتی سیامک انصاری را به حاشیه رانده است. با اینکه قیمت، کاراکتر جذابی است اما تکیه بیش از اندازه روی او و انداختن بار جذابیت آیتم های نمایشی روی دوش یک کاراکتر، طبیعتا به زودی اثر عکس می گذارد و مخاطب آن را پس می زند.

ساختار برنامه

مهران مدیری در فاصله فصل اول و دوم «دورهمی» سراغ ساخت نخستین فیلم سینمایی اش رفت. این وقفه فرصت مغتنمی بود تا ساختار «دورهمی» شکل و شمایل متفاوت بگیرد اما چنین اتفاقی رخ نداده است و قالب برنامه همچون دکور و آیتم های نمایشی و... ثابت مانده. تیتراژ ابتدایی و انتهایی همانی هستند که در فصل اول شاهد بودیم و البته ترانه آن عوض نشده. مجری با سلام و علیک شروع می کند، پلاتو می گوید، آیتم نمایشی اجرا می شود، مجری با حضور شرکت کننده ها مسابقه برگزار می کند، مهمان ها رو به روی مهران مدیری می نشینند، مصابحه انجام می شود، دوباره آیتم نمایشی، بعد از آن پلاتوی پایانی، خداحافظی و تمام.
حتی موسیقی ها داخل استودیو همان است که در فصل اول «دورهمی» مورد استفاده بود. نتیجه این که ساختار برنامه «دورهمی» یکنواخت است و تنوعی در آن دیده نمی شود. این در حالی است که رقیب یعنی «خندوانه» در هر فصل دکوری تازه دارد و ساختارش عوض می شود. (فارغ از اینکه موفق است یا نه). برنامه«دورهمی» برای فرار از ملال نیازمند تغییر در ساختار دارد.

سوالات مجری

بخش اعظمی از استواری برنامه ای در اندازه «دورهمی» به سوالات متفاوت مجری است، مشروط بر این که سوالات از اصول خارج نشود. در مجموع مدیری عملکرد قابل قبولی در این زمینه دارد اما نمی توان از چند نکته چشم پوشی کرد. بدیهی ترین مورد این است: چرا مدیری از فرمولی استفاده می کند که خودش از آن متنفر است: سرک به زندگی شخصی. تا جایی که اندازه رعایت شود باکی نیست اما موردی مثل جواد عزتی و شوخی بیش از حد مدیری با او و همسرش، مه لقا باقری در برنامه جمع شب مصداق «زیاده روی» است.

می دانید که خانم باقری همسر عزتی است و پیش تر جلوی دوربین مدیری در «باغ مظفر» و «قهوه تلخ» بوده. تاکید بیش از حد مجری روی این شوخی که مه لقا باقری بعد از ازدواج کم کم افسرده شده، خنده های هیستریک عزتی را به دنبال داشت.

نکته دیگر این که چرا مدیری فقط با امثال عزتی شوخی می کند و در برابر بازیگر شهره تر تو لاک می رود؟ همین جا اشاره کنیم که فصل دوم همان ایراد فصل پیش را دارد و آن هم حضور مهمان های نه چندان شاخص در «دورهمی» است؛ مثل سمانه پاکدل.
وضعیت اضطراری؛ آقای «مدیری» بی خیال شو

زیاده روی در پلاتوهای سیاسی

به کرار اشاره کرده ایم که قوت اصلی «دورهمی» به پلاتوهایی است که مهران مدیری می خواند. او بعد از سال ها اجرا به پختگی در این شیوه رسیده است و به شیوه ای منحصر به فرد استندآپ می کند. معتقدیم مدیری و تیم سازندگان «دورهمی» حق دارند به همه «گیر» بدهند و انتقاد کنند اما در دور جدید گرفتار افراط شده اند.

پلاتوی او در ایام تعطیلات نوروز مورد توجه کاربران فضای مجازی و البته رسانه های منتقد دولت قرار گرفت و به نظر می رسد مدیری و دوستان را برای ادامه انتقاد ترغیب کرده. او گفته بود: «اگر انرژی ها مثل چهار سال قبل و زمان انتخابات بود الان بوی نفت بیشتری توی سفره ها می پیچید و...» مدیری بعد از آن در گفت و گویی توضیح داد که اصلا سیاسی نیست و به جناح خاصی نزده اما در فضای سیاست زده این روزهای جامعه آن هم در آستانه انتخابات پلاتوی سیاسی دیگری جمعه شب رو کرد: «الحمدلله رونق اقتصادی بیداد می کنه و به سقف چسبیده. آدم دیدم از بس رونق اقتصادی خوبه فرش منزلش رو هم فروخته، خلاصه تا رونق اقتصادی خوب هست بفروشید، همه در حال خرید و فروشن.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهران

      اقای مدیری بهتر از همه می فهمد که دوام ادامه برنامه دورهمی بستگی به خوش خدمتی به صدا وسیما و خط مش ان داره
      ولی از یه چیزی غافله و اونهم تیزبینی مردم عزیز ایران!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        می خواد برا ریاست جمهوری بیاد شیطون . مواظب باشید .

    • رها

      همینکه لج شما رو درآورده یعنی تو کارش موفقه خداروشکر!

    • زهرا

      کسی که برای تلویزیون برنامه می سازه معلومه که باید به یک چیزایی بپردازه که مسوولین تلویزیون دوست داشته باشند. تلویزیون برای هنرمند یعنی دست و پاگیری سیاسی و فرهنگی. بدترین و طنزترین قسمت اینه که بازیگرانی که تو اینستا از فرط استفاده از مواد آرایشی نمیشه چهره شون رو تشخیص داد اینجا محجب و خخخ. بچه من هم بره اینستا ببینه هم تلویزیون می گه پس باید به هر طرف که باد می وزد رو کرد! دو رویی! البته برنامه رامبد جوان هم تعریفی نداره. شما هم غلط املایی های متنتون رو درست کنید. حداقل یک بار قبل از گذاشتن در سایت متن رو بخونین!

    • بهنام

      لطفا اسامی نویسندگان رو هم بنویسید تابدونیم کی داره نقد میکنه

    • baran

      در حال حاضر تنها برنامه ایی هست که خیلی ها با اشتیاق می بینن و نه تنها ضعیف نیست پخته تر هم شده بهتر سعی کنید تو نقدهاتون حسادت و غرض ورزی رو کنار بزارید ....

    • بدون نام

      واقعا رها حرف حق گفتی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        میخوای برو بگیرش

    • araz

      اگه نقد منصفانه و همیشگی باشه به نظرم خوبه. مدیری اگه از فرهنگ غلط مردممون و اشتباهات مسئولین همیشه نقد طنازانه داشته باشه و به سمت جناح خاصی غش نکنه عالیه. امیدوارم مردم و صدا و سیما از این جناح بازی ها دست بردارند و از کار درست و خدمت به مملکت حمایت کن نه افراد و اسامی و گرایش های ظاهری و ساختگی. همه جناح ها با افرادشون رو بررسی کنین فامیلن!!!!یعنی مردم دو قطب شدن و به خون هم تشنه!!!!بازیچه چند ده نفر شدیم در قالب دو جناح!!!!!!!!!

    • بدون نام

      اگه دولت کارشو درست انجام داده نباید از حرفهای مدیری ناراحت بشه شما چرا اینقدر از انتقادهای مدیری میترسید

    • بدون نام

      :))))
      شما راست مي گي اصلنم كاري به انتقادات نيم بندش به دولت نداريد

    • مینا محسنی

      من با این که یکی از طرفداران این برنامه هستم و حتی حاضر نیستم یک قسمت از آن را از دست بدهم،واقعا این حرف ها را قبول دارم
      دوستان کمی واقع بین باشین
      شاید با این حرفا برنامه مورد علاقتون بینظیر تر بشه

    • کودک فهیم

      فارغ از اینکه جامعه سیاست زدس یا منتقدای دولت چی میگن و ... هیچ کدوم از حرفاش رو نمیشه نقض کرد برای نمونه همین دو تا پاراگرافی که از صحبتاش گزینش کرده, کدوم کلمش دروغه؟ سیاه نماییه یا غیر واقعی ؟ عین به عین حرفاش واقعیت اجتماعه هیچ کدوم قابل انکار نیست, اینکه چه کسی یا کسایی از حرفاش سواستفاده میکنن باعث نمیشه حقیقتو نگه. اینکه چرا تو دولت قبل از این کنشا نداشته هم مشخصه چون تو تلویزیون ممنوع الکار بوده برای مدت زیادی و البته کیه که کنایه های شب های برره و... نتونه متوجه شه.
      ولی چون هفت صبح و ... دوسش ندارن میگیم قطعش کنن. به قول خودش میشه بسه؟

    • baran

      برهمه واضع و مبرهنه که
      مهران مدیری بهترین چهره ی تلویزیونی تاریخ ایران.
      امان از روزی که حسرت این مرد رو بخوریم که ممکنه خیلی دیربشه.۳۰سال برای خندوندن مردم موهاش سفید شد،از خانواده ش گذشت تا ما رو بخندونه..واقعا یه کم انصاف داشته باشید که فقط بایه سری حرفایی که از سر دشمنی میاد تموم خاطراتی رو که واسه ما ساخته فراموش کنیم…دوستت دارم مدیری♥♥

    • آوین

      مهران مدیری کارش درسته و هیچ شکی نیست

    • بدون نام

      نظر من چه مشکلی داشت که منتشر نشده؟ پاسخ بدید

    • بدون نام

      من این برنامه رو دوست دارم و میبینم ولی دلیلی نداره مورد انتقاد نباشه من نود درصد این انتقادهارو قبول دارم و ضعف های این ب نامس

    • بدون نام

      متاسفانه یکی که از روحانی نقد می‌کنه شما هر روز به یک بهانه ای میکوبیدش بس کنید طرف داری از دولت کار رسانه درست پخش کردن اخبارها نه طرفداری

    • بدون نام

      فعلا ک از همه برنامه های تلویزیون بهتره

    • سحر

      مدیری یه ادم افسرده که بذای اینکه خودسو بتونه به دوران اوجش برگردونه همه کار میکنه از انتقاد به دولت ....از کسی که چنین بودجه و فضلی از صدا و سیمای میلی میگیره واسه برنامش بیشتر از این نباید انتظار داشت

    • golbahar

      چرا الکی جو میدین؟وضعیت اضطراری.مثلا میخوان چیکارش کنن؟فوقش آنتنو ازش میگیرن میره همون سریالای شبکه خانگیشو میسازه هر حرفی هم بخواد میزنه.مدیری هم چیزی نگه مردم خودشون این چیزارو نمیدونن؟میدونن که میخندن دیگه.برا مسئولین خیلی هم خوبه اتفاقا که اینا گفته بشه انقد این چیزا گفته شده قبحش ریخته مردمم پذیرفتن که همینه دیگه.راحت اونا به کارشون میرسن مارو هم با این چیزا میزارن سر کار.

    • سید

      مدیری برای بقای خودش بعد از سریال بی محتوا و مضخرف درحاشیه2، باید خوش خدمتی کنه برای رسانه میلی تا همچنان بهش آنتن بدن. مثله کامران نجف زاده که فرستادنش نیویورک

    • افسانه عاملی

      چرا امشب دورهمی نشان داده نشد

    • نادیا

      این از ضعف صداو سیماست که هیچ برنامه جالبی نداره و فقط برنامه های مدیری جذابه هرچقدر هم که نقص داشته باشه.اره طفدارشم زیاده چون تنها کسیه که حرف حق میزنه.نه مثل بقیه مجریا مثل دلقک که انگار نه انگار تو همین کشورن یجوری حرف میزنن انگار اوضاع همه چیز گل و بلبله.مدیری واقعیت و میگه مردم هم دوسش دارن تا کور شود هر انکه نتوان دید

    • حسین

      آقایون و خانومایی ک طرفدارر دوآتیشه ی مهران مدیری هستین....فقط وجدانن ب این سوالم جواب بدین:
      .
      .
      .
      چرا آقای مدیری ک اینقد ب زندگی بسیار خصوصی مهمونای برنامه سرک میکشه و هرهر و کرکرش با خانومای دعوت شونده تمومی نداره...حتا ی عکس از همسر خودش تو اینترنت نمیذاره؟؟؟؟
      بله...درسته....
      چون غیرت داره....اونم فقط نسبت ب ناموس خودش!!!!!!!!!!!!!!

    • احسان

      این نشون میده چقدر تو کارش موفقه

      به قول اقای مدیری قبلا میگفت: انقدر قلم هارا فروختند، باورشان نمیشود کسی از سر دلسوزی انتقاد کند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج