راز كاسه‌هاي آجــيل
۵۱۲
۲۲ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۴
۵۷۴۵۲ 
با آجيل‌هايي كه در عيد ديدني‌ها مي‌خوريد، مي‌توانيد سلامت خود را بيمه كنيد
چربي موجود در انواع آجيل اشباع‌نشده كلسترول خون را پايين مي‌آورد، خطر بيماري‌هاي قلبي و عروقي را كم مي‌كند و يك دنيا خاصيت ديگر كه با دانستن آن، نه تنها نگران كالري بالاي آجيل‌ها نمي‌شويد بلكه فرصت خوردن آن‌ها را در نوروز 90 از دست نمي‌دهيد
نوروز براي ما ايراني‌ها با كاسه‌هاي آجيل تعريف شده.  كاسه‌هايي پر از مغزهاي مقوي و خوشمزه كه هر كدام از آنهابه تنهايي يك بمب انرژي است.  هر كدام از اين مغزها يك دنيا خاصيت دارند و در كنار هم گذاشتن اين همه خاصيت مي‌شود يك كاسه ر از سلامت! البته به شرط اين‌كه اعتدال را در خوردن اين مغزهاي مقوي، رعايت كنيد.  مغزهاي كاسه‌هاي آجيل، سرشار از مواد معدني و خواصي هستند كه هر كدام به تنهايي براي سلامت ما مفيدند.  اگر مي‌خواهيد بدانيد چه رازي در اين دانه‌هاي كوچك پنهان شده، اين مطلب را از دست ندهيد.





سلامت قلب‌تان را تضمين كنيد

آجيل‌ها ميان وعده‌هاي بسيار مناسبي هستند.  يك مشت آجيل نه تنها بسياري از مواد مغذي و انرژي مورد نياز بدن را تامين مي‌كند بلكه سلامت بدن به‌خصوص سلامت قلب را تضمين مي‌كند. علاوه بر همه اين موارد استفاده از دانه‌هاي آجيلي فشار خون را كاهش مي‌دهد.  دانه‌هاي آجيلي سرشار از پروتئين، مواد معدني و ويتامين‌هستند.  همچنين آجيل‌ها عموما دانه‌هايي با چربي بالا هستند اما اين چربي از نوع اشباع شده است كه نه تنها براي بدن ضرري ندارد بلكه براي سلامت هم مفيد است.  البته بهتر است دانه‌هاي آجيلي به‌صورت طبيعي مصرف شوند، چرا كه آجيل‌هاي شور، نمك زيادي دارند كه براي بدن مضر است.



چگونه  از سرطان پيشگيري كنيد؟

فندق، منبع غني از مواد معدني از جمله كلسيم، آهن، روي و پتاسيم است.  كلسيم براي تقويت استخوان‌ها و همچنين سلامت دندان‌ها ضروري است.  آهن در خون‌سازي‌ نقش دارد، روي نقش بسياري در ترشح هورمون‌هاي جنسي دارد و بالاخره پتاسيم كه براي تحريك سيستم عصبي و عملكرد مناسب عضلات و ماهيچه‌ها ضروري است.
 فندق با داشتن روغن اسيد اولئيك، پروتئين، كربوهيدرات، بتاسيتوسترول، ويتامين‌ها و املاح ضروري، يكي از دانه‌هاي پر‌خاصيت در ميان مغزهاي آجيلي است. بتاسيتوسترول كه مقدار زيادي از آن در فندق وجود دارد، در كاهش كلسترول و پيشگيري از سرطان،‌مخصوصا سرطان سينه و پروستات بسيار مؤثر است.  بنابراين مصرف 25 تا 30 گرم فندق در روز، به سادگي مي‌تواند از بدن ما، در برابر بيماري‌‌هاي قلبي و سرطان محافظت‌كند.  فندق يك منبع خوب از ويتامين‌هايB1، B2 وB6نيز هست.  مصرف اين ويتامين‌ها براي حفظ سلامت مغز و خون‌سازي ضروري است.





مفصل‌ها را تقويت كنيد

بادام هندي، مقادير زيادي چربي‌هاي سالم دارد.   اين چربي‌ها عموما از ابتلا به بيماري‌هاي قلبي-عروقي جلوگيري مي‌كند.  بادام هندي همچنين منبع ارزشمند مس است.  مس عنصري ارزشمند است كه مصرف آن از ابتلا به بيماري‌هايي مثل اختلال حواس همچنين بيماري‌هاي مفصلي جلوگيري مي‌كند.   مس يكي از اجزاي مهم آنزيم‌هاي بدن است كه در بيشتر فرايندهاي فيزيولوژيكي شركت مي‌كند ضمن اينكه براي حذف راديكال‌هاي آزاد مُضر در بدن و استفاده بهينه ازآهن كمك بزرگي است.  در كنار همه اين موارد، مس براي توليد ملانين و پرورش استخوان‌ها و بافت‌هاي ارتباطي بدن، عنصري كاملا ضروري است.  بادام هندي منبع خوبي از ويتامين K است كه به تنظيم انعقاد خون و شرايط ناشي از آن كمك مي‌كند.  بادام هندي فشار خون بالا را كاهش مي‌دهد چون مي‌تواند به‌عنوان يك مدر خوب عمل ‌كند.  علاوه بر اين در بادام زميني منيزيم هم وجود دارد كه از عوامل تنظيم‌كننده فشار خون است. 

هشدار:

اگر به بيماري‌هاي كليوي يا بيماري مرتبط با كيسه صفرا مبتلا هستيد، از مصرف بادام هندي صرف‌نظر كنيد.  همچنين اگر مكمل‌هاي كلسيم مصرف مي‌كنيد، مصرف بادام هندي ممكن است در جذب كلسيم اختلال ايجاد كند.





كلسترول خون را كنترل كنيد

مغز پسته داراي مقدار زيادي پروتئين گياهي و مواد نشاسته‌اي است.  اين دانه كوچك سرشار از مواد معدني مانند پتاسيم، كلسيم، روي و منيزيم است كه بسياري از نيازهاي بدن را تامين مي‌كند. روي موجود در آن، در رشد سلول‌ها و بافت‌هاي بدن بسيار مؤثر است.  وجود كلسيم و آهن در پسته به استحكام بخشيدن به استخوان و دندان‌ها همچنين درمان بيماري‌هايي مثل كم خوني‌هاي ناشي از فقرآهن كمك مي‌كند. علاوه بر همه اين موارد پسته داراي مقدار زيادي پروتئين است آن‌قدر كه مي‌توان آن را در كنار گوشت و حبوبات به‌عنوان يكي از منابع غني پروتئين به شمار آورد.  يادتان باشد خوردن پسته براي بالابردن حافظه و تقويت ذهن هم مفيد است. پسته سرشار از ماده‌اي به نام فيتوسترول است كه سطح كلسترول خون را پايين مي‌آورد.  پسته همچنين منبع غني فيبر و ويتامين B6 هم هست.  البته بد نيست بدانيد ميزان پتاسيم موجود در هر 30 گرم پسته با پتاسيم موجود در يك عدد پرتقال برابر است.

وجود كلسيم و آهن در پسته به استحكام بخشيدن به استخوان و دندان‌ها همچنين درمان بيماري‌هايي مثل كم خوني‌هاي ناشي از فقرآهن كمك مي‌كند.





چگونه مي‌توان از سكته مغزي جلوگيري كرد؟

بادام زميني، يك منبع خوب انرژي است.  100 گرم بادام زميني داري 50 گرم چربي و16 گرم كربوهيدرات است.  در بين همه مغزهاي آجيلي، بادام زميني بيشترين مقدار پروتئين را دارد.  چربي‌هاي بادام زميني هم از نوع چربي‌هاي مفيد براي بدن يعني چربي‌هاي غيراشباع هستند.  به‌طور كلي مصرف بادام زميني براي سلامت عمومي بدن به‌خصوص مغز، بسيار مفيد است.  بادام زميني موجب گشاد شدن رگ‌هاي بدن و تسهيل جريان خون مي‌شود ضمن اينكه از لخته شدن خون و سكته مغزي جلوگيري مي‌كند.  بادام زميني همچنين در حفظ سلامت بيماران ديابتي موثر است؛ خوردن حدود 50 تا 100 گرم بادام زميني خطر ابتلا به ديابت نوع 2 را تا 30 درصد و مصرف حدود 5 قاشق چاي‌خوري كره بادام زميني خطر ابتلا به ديابت را تا 20 درصد كاهش مي‌دهد. 

هشدار:

اگر حساسيت غذايي داريد در مصرف بادام زميني زياده روي نكنيد.  همچنين اگر سابقه تيروئيد كم كار يا پركار در خانواده شما وجود دارد بايد در مصرف بادام زميني دقت كنيد چون اين دانه آجيلي داراي ماده‌اي است كه غده تيروئيد را تحريك مي‌كند.  افت ناگهاني فشار خون و سرگيجه از نشانه‌هاي بارز حساسيت به بادام زميني هستند.





نگران فشار خون نباشيد

گردو داراي مقادير زيادي اسيد چرب امگا 3 است.  اسيدهاي چرب خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي-عروقي را كاهش مي‌دهند.  همچنين وجود اين اسيدها در بدن، سطح فشار خون را پايين مي‌آورند.‌ 30 گرم گردو تمام نياز روزانه بدن را به اسيدهاي چرب امگا 3 بر طرف مي‌كند.
گردو همچنين سرشار از ويتامين‌هاي گروه B،E  و مواد معدني از جمله مس، آهن و روي است.  مواد معدني، خاصيت آنتي‌اكسيداني دارند و از بدن در برابر تاثيرات مخرب راديكال‌هاي آزاد محافظت مي‌كنند.





آلزايمر را فراموش كنيد

بادام، سرشار از ويتامين E است؛ اين ويتامين از ابتلا به بيماري‌هاي مرتبط با كهولت سن مثل آلزايمر جلوگيري مي‌كند.  30 گرم بادام، 35 درصد از نياز روزانه بدن را به ويتامين‌ E تامين مي‌كند.
بادام همچنين سرشار از منيزيم است كه براي تنظيم فشار در رگ‌ها ضروري است.  منيزيم همچنين آزاد‌سازي‌ اكسيژن در بدن را تسهيل مي‌كند.  جالب اينجاست كه بادام بسيار بيشتر از جو يا حتي اسفناج، منيزيم دارد.  بادام منبع غني فيبر و پروتئين است يك چهارم فنجان بادام بيش از 4 گرم فيبر دارد كه براي عملكرد مناسب دستگاه گوارش ضروري است.  همين ميزان بادام 8 گرم از نياز روزانه بدن ما را به پروتئين تامين مي‌كند.

منبع : مجله سیب سبز
برچسب ها:
انتشار یافته: 1
در انتظار بررسی:0
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج