۵۱۳۱۷۰
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

سرنوشت مبهم «جمنا»؛

رئیسی و زاکانی نسخه ائتلاف را پیچیدند

جمعه، روز خوبی برای اصولگرایانی که ائتلاف را از طریق ساز و کار جمنا دنبال می کردند نبود. آنها اگر چه امروز دو خبر امیدوار کننده شنیدند که ممکن است جلیلی و حاجی بابایی انصراف دهند اما در ادامه و زمانی که دو نامزد مورد نظرشان در ستاد انتخابات حاضر شدند با سخنان غیر منتتظره آنها مواجه شدند .

پایگاه خبری انتخاب: جمعه، روز خوبی برای اصولگرایانی که ائتلاف را از طریق ساز و کار جمنا دنبال می کردند نبود. آنها اگر چه امروز دو خبر امیدوار کننده شنیدند که ممکن است جلیلی و حاجی بابایی انصراف دهند اما در ادامه و زمانی که دو نامزد مورد نظرشان در ستاد انتخابات حاضر شدند با سخنان غیر منتتظره آنها مواجه شدند .

اول از همه این علیرضا زاکانی بود که در پاسخ به این سوال که به نفع کسی کنار می‌رود، گفت: «می‌ایستیم ان‌شاالله، دولت اقدام و اصلاح تشکیل می‌دهم.»این سخنانی او در حالی بیان می شود که قبلا خبرها و نشانه هایی از اعتراض برخی چهره های اصولگرا به نحوه انتخاب او در مجمع عمومی جمنا دیده و شنیده شد، از جمله مسئول رسانه منسوب به محسن رضایی که در فضای مجازی نوشت: «اونایی که تو جمنا رای دادن. کدوم افکار عمومی ؟ کدوم راستگرایی؟ جمنا همون رهپویان بود . انتظار داری آقا محسن توی این رای گیری مضحک اول بشه ؟ » . البته قبل از این ماجرا و در زمانی که در سال گذشته اخباری در مورد برگزاری مجمع عمومی جمنا مطر شده بود یک کانال تلگرامی اصولگرایم نوشته بود :« حضور افراد علیرضا زاکانی در سطح استانها بعنوان مرکزیت استانی اصولگرایان جمنا مورد اعتراض برخی اعضای هیئت موسس این گروه سیاسی قرار گرفته است. بر همین اساس همایش اعضای شوراهای مرکزی اصولگرایان جمنا در استانها که قرار بود در هفته اول بهمن ۹۵ برگزار شود به تعویق افتاد»

وقتی مجمع عمومی دوم هم برگزار شد برخی این رای زاکانی را حاصل نوعی لابی در مجمع عمومی دانستند . زاکانی البته پیش تر در ایام عید هم یک نامه غیر منتظره به مقصد جمنا البته سرگشاده نوشت . در این نامه آمده بود :« باید طبق سازوکار پیش بینی شده در جبهه مردمی وارد میدان شوند و خود را در معرض قضاوت منتخبین مردم انقلابی از شهرهای مختلف و اقشار گوناگون قرار دهند و شورای مرکزی جبهه مردمی نیز باید از این اصل مهم وحدت بخش صیانت نماید.» متنی که برخی معتقد بودند برای هشدار به جبهه مردمی نگاشته شده است . حالا سخنان امروز زاکانی هم نشان می دهد که او عزمی راسخ برای ماندن دارد ، اگر چه که در ادامه اظهاراتش اشاراتی به تعهداتش به جمنا داشته است .

اما مهمتر از علیرضا زاکانی، این ابراهیم رییسی بود که امروز آب پاکی را روی دست ائتلاف جمنا ریخت. او در بخشی از سخنانش گفت :« من حتما کاندیدای همه مردم ایران و دلسوزان انقلاب اسلامی و کسانی که دلشان برای این کشور می‌تپد می‌توانم باشم. یعنی ما خودمان را منحصر به مجموعه یا عنوانی خاص نمی‌دانم. من به عنوان یک طلبه از مردم و با مردم خواهم بود. من مستقل آمده‌ام ، جمنا جبهه‌ای است که کارش را با حسن ظن شروع کرد اما خب به آن‌ها هم گفتم منتها ساز و کارشان مشکل دارد. من کاندید همه هستم»

این البته اولین باری نیست که ابراهیم رییسی اعلام استقلال می کند . او ساعتی بعد از برگزاری مجمع جمنا از طریق دفتر خود اعلام کرده بود :« حجت‌الاسلام رئیسی ضمن ارج نهادن به اتحاد، انسجام و همدلی همه نیروهای انقلابی و احترام به تلاش‌های گروه‌ها و جریان‌های سیاسی در این زمینه، تصمیم نهایی درباره حضور در انتخابات را مستقلاً اخذ کرده‌ است و در وقت مقتضی بی‌واسطه با مردم در میان خواهد گذاشت.»

سخنان امروز ابراهیم رییسی نشان می دهد که او همچنان خود را مستقل از جمنا و ساز کار ائتلافی آن می داند. این اظهار نظرها در حالی است که هنوز محمد باقر قالبیاف ، مهرداد بذرپاش و حمید رضا حاجی بابایی ، دیگر نامزدهای جمنا در ستاد انتخابات وزارت کشور حاضر نشده اند . چند روز قبل هم قربانزاده ، مشاور محمد باقر قالیباف اعلام کرده بود :« آقای قالیباف هیچگاه درخواستی به جمنا در زمینه انتخابات ارائه نکرده‌اند و اگر بخواهد در انتخابات حاضر شود، مستقل وارد رقابت‌ها خواهد شد.»

در همین حال یک رسانه نزدیک به بذرپاش به نام خیبرآنلاین در مطلبی اعتراضی تهدیداتی در مورد جمنا داشته است . این کانال با اشاره به نقش افرادی که از آنها به عنوان لابیست ها یاد می کند نوشته است : « ظاهرا برخی لابیست‌های وابسته به یک فرد خاص که سالهاست می کوشند او را به کرسی ریاست جمهوری برسانند و در این زمینه، کمترین توفیقی نداشته اند، انتظار عدم حضور آن فرد در میان ۳ گزینه نخست را نمی کشیدند و حالا، درصدد هستند به هر شکل ممکن، با فشار به شورای مرکزی جمنا، آنها را متقاعد کنند برخلاف وعده های قبلی، کل سازوکار اعلام شده ی قبلی را به نفع #فرد_مورد_نظر تغییر دهند. پیش بینی ها اما حکایت از آن دارند که بذرپاش که علیرغم پیش بینی ها توانست جزو ۳ نفر نخست جمنا هم قرار گیرد، همچنان به دنبال حضور در انتخابات است. نکته ی پایانی آنکه، همگان به ویژه اعضای شورای مرکزی جمنا که در میان آنها، عناصر دلسوز هم حضور دارند، قطعا به این مهم اعتقاد دارند که تکلیف انتخابات را توده های دهها میلیونی مردم تعیین می کنند، نه مشتی لابیست سیاسی باز.درباره جمنا گفتنی های دیگری هم هست که در صورت ادامه فشار لابیست ها، نسبت به درج آنها اقدام خواهیم کرد»

به نظر می رسد نسخه جمنا همین امروز توسط زاکانی و رییسی نوشته شده است .
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      درود بر روحانی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج