جاباما
۵۱۴۰۲۴
۵۰۲۳
۵۰۲۳
پ

ترور جان اف کندی؛ چه کسی رییس را کشت؟

۵۳ سال از ماجرای ترور جان اف کندی، رییس جمهور اسبق ایالات متحده می گذرد. او در ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ حین سفرش به شهر دالاس ایالت تگزاس به همراه همسرش، با شلیک گلوله به قتل رسید.

روزنامه تماشاگران امروز - علی مسعودی نیا: ۵۳ سال از ماجرای ترور جان اف کندی، رییس جمهور اسبق ایالات متحده می گذرد. او در ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ حین سفرش به شهر دالاس ایالت تگزاس به همراه همسرش، با شلیک گلوله به قتل رسید. ضارب فردی بود به نام لی هاروی اسؤالد و نیم ساعت بعد از شلیک او، کندی در بیمارستان پارگلند دالاس از دنیا رفت. از همان زمان این تئوری مطرح شد که ترور کندی را نباید بر گردن یک قاتل انداخت که با اراده شخصی خود تصمیم به چنین کاری گرفته است. ماجرا همواره به عنوان یک توطئه سیاسی قلمداد می شد.

سوال اصلی این است که اگر اسؤالد یک قاتل اجیرشده بوده است، چه کسی دستور قتل را صادر و دستمزد او را پرداخت کرده است. هفته نامه «ویک یو. کی» در شماره اخیر خود فرضیه های مختلفی که برای حل این معما مطرح است را مورد بررسی قرار داده اما فهرست آمران قتل کندی طبق گزارش این نشریه به این شرح است:
ترور جان اف کندی؛ چه کسی رییس را کشت؟

سازمان سیا: این ایده که قتل طبق نقشه سیا صورت گرفته خیلی غریب است اما نظریه پردازان تئوری توطئه بر این باور هستند که کندی در پی اجرای این فرمان بود که سازمان سیاه را متلاشی کند و کارهای اطلاعاتی را به دست فراموشی بسپارد. همین می تواند دلیلی کافی باشد که سیا او را هدف قرار داده باشد. تئوری های دیگر بر این اساس هستند که یکی از ماموران ارشد سابق سیا به نام ای. هوارد هانت درگیر عملیات نکبت باری علیه فیدل کاسترو شده و بعد از رسوایی به قتل کندی کمر بسته بود.

مافیا: چرا باید مافیا کندی را ترور کند؟ چون برادر کندی، رابرت، داشت برنامه ای ترتیب می داد که جنایات سازمان دهی شده را پایان دهد. رابرت در آن زمان دادستان کل کشور بود و برنامه ضدمافیایی او شهرتی عمومی داشت و در دوران زمامداری او در این پست، بسیاری از روسای مافیا تحت پیگرد قانونی جدی قرار گرفته بودند.

کا.گ.ب: سازمان جاسوسی اتحاد جماهیر شوروی به طور آشکار انگیزه و قدرت چنین کاری را داشت. آنها دلشان می خواست بابت بحران توهین آمیز موشکی ۱۹۶۲ در کوبا از کندی انتقام بگیرند. فراموش نکنید که اسؤالد یک کمونیست بود و مدتی در اتحاد جماهیر شوروی زندگی کرده بود. پیشینه روابط او با شوروی باعث می شود این فرض را در نظر داشته باشیم که کا.گ.ب او را به انجام این عمل ترغیب کرده باشد.
ترور جان اف کندی؛ چه کسی رییس را کشت؟

لیندون بی جانسون: در سال ۲۰۰۳ در نظرسنجی موسسه گالوپ عنوان شد که بیش از ۲۰ درصد مردم آمریکا بر این باورند که جانسون ترتیب قتل کندی را داده است. این فرضیه بر این اساس شکل گرفته که معاون وقت رییس جمهور نیاز داشت تا رسوایی هایش را ماست مالی کند و به درگیری خود با اف.بی.ای پایان دهد.

موجودات فضایی: تئوری عجیب دیگری می گوید کندی به خاطر توجه زیادی که به مطالعه روی موجودات فضایی نشان می داد به قتل رسید. دو مدرک مهم هم در این زمینه بر جای مانده است: یکی نامه ای که کندی به سیا نوشت و درخواست کرد تا پرونده های محرمانه بشقاب پرنده ها را رویت کند و دیگری یادداشتی از رییس سیا که در آن آمده است: «ما چنین اجازه ای نداریم.»

دست های پشت پرده: فرضیه دیگر این است که کندی توسط افرادی که به طور محرمانه کنترل قدرت در دنیا را دوست دارند به قتل رسیده است. چرا که کندی قصد داشت به جنگ ویتنام پایان دهد، سودهای نامتعارف بانکداران را کنترل کند و اصلاحات بنیادینی در ساختار قدرت به وجود بیاورد.

ژاکلین کندی: فرضیه دیگر، همسر رییس جمهور را عامل قتل او می داند. طبق این فرضیه، ژاکلین کندی پس از انجام ترور، اسلحه ای را در گلدانی که در آن نزدیکی بود مخفی کرده است اما به جز یکی، دو شاهدی که این ماجرا را گزارش کرده اند، باقی شاهدان عینی گفته اند که پس از انجام ترور او همچنان در صندلی عقب لیموزین نشسته بوده است.

مردی با چتر سیاه: برخی از شاهدان عینی به مردی مرموز که چتری سیاه در دست داشته و اطرف خودروی کندی پرسه می زده اشاره کرده اند. روزی که ترور انجام گرفت هوا کاملا آفتابی بود و از جمعیت حاضر، کسی بارانی بر تن و چتر در دست نداشت به جز این مرد. این مرد درست همان جایی استفاده بود که تیراندازی انجام شد. بازپرس پرونده، جوسیا تامپسون در این باره گفته بود: «تنها فردی که در کل دالاس یک چتر در دست داشت، درست هنگام شلیک در همان نقطه حضور داشت. آیا برای این قضیه توضیحی وجود دارد؟»
ترور جان اف کندی؛ چه کسی رییس را کشت؟

هرچند بعدها معلوم شد آن مرد، لویی استیونس ویت بوده که چتر را به نشانه اعتراض علیه فعلایت های تجاری پدر کندی در دست داشته. او مدعی بود که چتر سمبلی بوده از وسیله ای که نویل چمبرلین همواره حمل می کرده و او را به مرد چتردار مشهور ساخته بوده و پیش از وقوع جنگ جهانی دوم با نازی ها بر سر میز مذاکره نشسته و خواستار پایان مناقشات شده بوده است.

راننده: حامیان این فرضیه معتقدند که ویلیام گیر یک مامور مخفی بود که در نقش راننده، هدایت لیموزین را بر عهده گرفته و ماشه را چکانده است.

شلیک دوستانه: یک فرضیه ساده این است که محافظ شخصی خود کندی این شلیک مرگبار را مرتکب شده و ماجرا هم کاملا سهوی بوده است. هنگامی که اسؤالد به سمت کندی شلکی کرد، جرج هایکی اسلحه خودکار خود را بیرون کشید و شلیک او را پاسخ داد. وقتی که ماشین به طور ناگهانی متوقف شد، او اشتباها دوباره شلیک کرد اما خیلی بعید به نظر می رسد شلیک دوم او باعث مرگ کندی شده باشد. کار هایکی حتی به دادگاه هم کشید اما قاضی شواهد موجود را برای محکومیت او کافی ندانست.

پرونده قتل کندی حالا به 19 هزار صفحه رسیده است. در نسخه ای که سازمان سیا منتشر کرده و روی آن مهر «تنها برای ملاحظه رییس جمهور» حک شده، آمده است که اسؤالد قصد داشت بعد از ترور به کوبا بگریزد. اسؤالد اندکی بعد از اقدام به ترور، با شلیک محافظی به نام جک رابی به قتل رسید. اگر زنده می ماند امکان داشت که بتواند این راز حل ناشدنی را برای جهانیان فاش سازد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج