۵۱۴۰۳۴
۸ نظر
۵۴۸۷
۸ نظر
۵۴۸۷
پ

آرامش پس از توفان!

راهنمای قدم به قدم: بعد از تصادف این کارها را انجام دهید

تصادفات رانندگی به شرط آنکه خسارت جانی نداشته باشند، آنقدرها اعصاب خردکن نیستند. در چنین مواقعی تنها باید قوانین را بلد باشید و بدانید حرکت بعدی کدام است.

روزنامه تماشاگران امروز - سیما فرزیان: تصادفات رانندگی به شرط آنکه خسارت جانی نداشته باشند، آنقدرها اعصاب خردکن نیستند. در چنین مواقعی تنها باید قوانین را بلد باشید و بدانید حرکت بعدی کدام است. این راهنمای قدم به قدم دقیقا برای همین منظور نوشته شده است. می توانید با خواندن آن، هنگام تصادفات رانندگی بیشتر از همیشه کنترل اعصاب و رفتار خود را در دست بگیرید و با استراتژی جلو بروید.

بعد از حادثه این کارها را حتما انجام دهید

مطمئن شوید که کسی آسیب جانی ندیده: همان لحظه ای که حادثه اتفاق می افتد، دقت کنید کسی آسیب جانی ندیده باشد. در صورت وقوع حادثه جانی برای فردی در آن حادثه، سریعا با پلیس 110 و اورژانس 115 تماس بگیرید و شرح حادثه را اعلام کنید. چون افسر کارشناس می آید و نیاز به قضاوت و تشخیص خاطی دارد، محل و چینش حادثه را به هم نزنید. حواس تان باشد که با موبایل تان حتما از صحنه حادثه عکس بگیرید.
راهنمای قدم به قدم: بعد از تصادف این کارها را انجام دهید

برای ناقصی مدارک مان نگران باشیم: یک ابهام بزرگ در مورد ناقصی مدارک وجود دارد. اولا که حتما دقت کنید که هر وقت سوار ماشین ها می شوید مدارک را به طور کامل همراه خود دارید. کارت ماشین، بیمه نامه و گواهی نامه را حتما همراه داشته باشید. اگر هم خدای نکرده تصادف کردید بلافاصله بررسی کنید که مدارک را کاملا در اختیار دارید یا خیر. اگر مدارک تان کامل نبود بگویید برایتان بیاورند. اگر هم دسترسی به مدارک تان ندارید نگران نباشید؛ به کارتان رسیدگی می شود.

در صورتی که خسارت چقدر باشد بهتر است صلح کنیم: اگر مشخص است که طرف مقابل مقصر است و تخمین می زنید که خسارت وارده کمتر از شش میلیون تومان است، سعی کنید با هم سازش کنید؛ مقصر یک کوپن بیمه نامه به شما بدهد، یک شماره تماس از او بگیرید، فردا با کارت شناسایی، بیمه نامه، گواهی نامه و برگ معاینه فنی به مرکز خسارت شرکت بیمه ای که مقصر از آنجا بیمه نامه خریده مراجعه کنید و تشکیل پرونده بدهید. البته اگر زیان دیده گواهی نامه و بیمه نامه متعبری نداشته باشد شرکت بیمه بدون کروکی خسارت نمی دهد. ار سر صحنه تصادف می بینید که مدارک طرف مقصر مشکوک است یا مدارکش کامل نیست، حتما بایستید تا افسر پلیس بیاید.

خسارت بالای شش میلیون تومان، کروکی افسر را لازم دارد: اگر مقصر مشخص است اما می دانید خسارت وارده به شما بیش از شش میلیون تومان است باز هم کروکی افسر لازم است. در همان زمانی که منتظر افسر هستید، با گوشی خود از صحنه تصادف عکس بگیرید.

اگر افسر نیامد چه کنیم: چند بار دیگر به پلیس زنگ بزنید. به اپراتور بگویید که قرار بوده افسر بیاید اما نیامده. او خودش توضیح می دهد که صحنه را ترک کنید یا بمانید. حتما کد اپراتو تلفن ۱۱۰ را یادداشت کنید؛ چون ممکن است برای پیگیری های بعدی لازم شود. در پایان با طرف مقصر، به شرکت بیمه گر طرف مقصر بروید.

در مود بیمه شخص ثالث باید چند نکته را بدانید

فرصت پنج روزه اعلام خسارت: وقتی تصادف رخ می دهد فقط تا پنج روز فرصت دارید تا سراغ نمایندگی بیمه ای بروید که بیمه نامه را از او خریده اید. بهترین توصیه این است که فقط به فاصله یک روز بعد از حادثه بروید و مورد خسارت را اعلام کنید.

سقف پرداخت خسارت هر کوپن بیمه نامه: هر کوپن بیمه نامه، خسارت های مالی را تا شش میلیون و 300 هزار تومان و خسارت های جانی و جراحتی را تا 253 میلیون تومان پوشش می دهد. البته حتما بیمه نامه تان را چک کنید. شاید شرکت بیمه گر، برای گرفتن پول بیشتر حق بیمه، به شما نگفته و ناخواسته قصد خیر داشته، چون حالتی هم وجود دارد که سقف پرداخت خسارت مالی تا 30 میلیون تومان تعیین شود. بهتر است همین حالا بیمه نامه تان را نگاهی بیندازید.
راهنمای قدم به قدم: بعد از تصادف این کارها را انجام دهید

یک حساب و کتاب مهم: اگر خسارتی که به طرف مقابل تحمیل کرده اید بیش از ۵۰۰ هزار تومان است و تخفیف عدم خسارت تان کمتر از چهار سال است، خیالت تان راحت! از کوپن بیمه نامه استفاده کنید. چون این رقم خسارت بیشتر از تخفیفی است که در سال آینده بابت استفاده نکردن تان از کوپن های بیمه نامه تان دریافت خواهید کرد. این داستان برای خسارت های بالای یک میلیون تومانی که به طرف مقابل تحمیل کرده اید هم مصداق دارد.
اگر چنین خسارتی را باید پرداخت کنید و در سال هشتم تخفیف هستید حتما از کوپن بیمه نامه تان استفاده کنید اما به آنهایی که خیلی دست و دل باز نیستند می توانیم تبریک بگوییم که یک بندگزارش به مذاق شان است. اگر خسارتی که در تصادف ایجاد کرده اید، کمتر از ۲۰۰ هزار تومان است می توانید اصلا دور و بر پاره کردن و استفاده کردن از کوپن نروید. البته اگر در طول یک سال از چهار کوپن بیمه نامه استفاده کرده باشید، فروشنده بیمه یعنی بیمه گر، برای سال آینده به سختی بیمه تان می کند و حتما باید مبلغی اضافه بر مبلغ معین پرداخت کنید. حواس تان هم باشد این چهار کوپنی هم که گفتیم باید در چهار حادثه مجزا استفاده شود. به زبان ساده تر نمی توانید در یک حادثه از چهار کوپن استفاده کنید.

نکاتی که باید درباره بیمه بدنه بدانید

حواس تان به تخفیف ها باشد: قیمت ماشین هر چه بالاتر باشد، حق بیمه بدنه بشتر می شود. البته می توانید در صورتی که در سال گذشته از کوپن بیمه نامه استفاده نکرده باشید تخفیف بگیرید. اگر خودرو صفرکیلومتر باشد می توانید تا 70 درصد تخفیف بگیرید. این را حتما حواس تان باشد که اعمال کنید؛ همه پوشش های بیمه ای را با 70 درصد تخفیف بخرید. ماشین شما صفر کیلومتر است و تخفیف هم که زیاد! پس بهتر است تا داغ است بچسبانید. اما سال های بعد برای انتخاب پوشش های بیمه ای کمی مطالعه کنید، چون دیگر با این میزان تخفیف رو به رو نخواهید بود. البته هرچه سال های تخفیف عدم خسارت بالاتر برود تخفیف بیشتری هم می دهند؛ سال اول 25 درصد، سال دوم 35 درصد، سال سوم 45 درصد، سال چهارم 60 درصد.

دقت کنید که تخفیف فقط روی پوشش های اصلی اعمال می شود یا روی پوشش های فرعی هم هست؟ اگر می بینید بین قیمت بیمه بدنه شرکت های مختلف تفاوت وجود دارد، یکی از دلایل این موضوع، دادن یا ندادن تخفیف به ردیف های فرعی بیمه بدنه مربوط می شود.

موقع فروش ماشین چه کار کنیم: هر وقت خواستید خودروی خود را بفروشید می توانید بیمه تان را با همه تخفیف هایش تا شش ماه نگه دارید و برای ماشین جدید خود استفاده کنید. اگر هم نخواستید خودروی دیگری بخرید می توانید فسخش کنید اما باقی مانده پول تان به صورت کوتاه مدت محاسبه و پرداخت می شود. البته اگر روزشمار محاسبه می شد سودتان بیشتر بود و مبلغ بیشتری می گرفتید اما چون شما تمایل به فسخ بیمه نامه دارید به همان روش کوتاه مدت محابسبه می شود.
راهنمای قدم به قدم: بعد از تصادف این کارها را انجام دهید

بیمه بدنه چه نوع سرقتی را پوشش می دهد: اصل بیمه بدنه خطرات اصلی را پوشش می دهد. این خطرات اصلی شامل آتش سوزی، صاعقه، انفجار، حادثه و سرقت کلی می شود. آن سرقتی که در بیمه نامه می بینید، شامل سرقت کل خودرو می شود نه سرقت قسمتی از خودرو. مثلا اگر زاپاس خودرو را بدزدند شرکت بیمه می گوید پوشش «سرقت در جای قطعات» نداشته است و ما هم خسارت نمی دهیم. آن وقت عقلانی هم نیست بگویید کاش کل ماشینم را یک جا دزدیده بودند. مگر اینکه خودرویتان اسقاطی باشد که همان بهتر! هوا کمتر آلوده می شود!

آیا می شود همان روز حادثه، بیمه بدنه بخریم: یک شایعه قوی وجود دارد که براساس آن گفته می شود امکان بیمه کردن خودرو در روز وقوع حادثه وجود دارد. یک کارشناس بیمه می گوید به هیچ وجه امکان بیمه کردن خودرو در روز وقوع حادثه وجود ندارد. او توضیح می دهد که وقتی امروز اقدام به خرید بیمه بدنه یا حتی شخص ثالث می کنیم، تازه از ساعت ۱۲ شب بیمه بدنه اعمال می شود.

مقصر را پیدا نکنیم: یکی از اتفاقاتی که زیاد می افتد این است که خودرویمان را در کنار خیابان پارک کرده ایم و وقتی بر می گردیم می بینیم کسی به خودرویمان زده و رفته است. مخصوصا در روزهای برفی که خیابان ها لغزنده است. در چنین روزهایی خودرو در پارک است اما ممکن است یک خودرو که لغزیده است به ماشین شما بزند و سر صحنه حادثه هم نایستد. پس مقصر را نمی توانید پیدا کنید. اینجا باید چه کرد؟

رحمانی، کارشناس بیمه می گوید می توانید در چنین شرایطی هم سراغ شرکت بیمه بروید. به گفته رحمانی، کارشناس بیمه اگر خسارت پایین باشد یعنی خسارت های تا مبلغ دو سه میلیون تومان، به راحتی از سوی شرکت بیمه پرداخت می شود. رحمانی اضافه می کند: «اگر خسارت سنگین باشد، کارشناس رسمی شوراهای حل اختلاف، کروکی فرضی می کشد و خسارت تان را پرداخت می کنند.»

اگر اقساط مان را تسویه نکنیم خسارت می گیریم: بعضی از شرکت ها، بیمه بدنه را قسطی می فروشند. رحمانی، کارشناس بیمه می گوید اگر خسارت مبلغ کمی باشد، شرکت به راحتی خسارت را پرداخت می کند اما اگر مثلا فقط 25 درصد اقساط را پرداخت کرده باشید، بعید است خسارتی که معادل 75 درصد قیمت خودرو است از سوی شرکت بیمه پرداخت شود. شرکت بیمه معمولا در چنین مواقعی می گوید اقساط تان را تسویه کنید تا خسارت را پرداخت کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • pouya sadeghi

      سلام من امروز به یک ماشین زدم که پارک بود داشتم دنده عقب میرفتم که یهو خوردم به ماشین عقبی خواستم بدونم بیمه خسارت به زیان دیده میده یا نه تورو خدا زود ج بدید چون خیلی بی پولم نمیتونم بهش پول بدم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام دوست عزیز
        دنده عقب فقط در شرایط پارک کردن مجازه نه خیابون رو دنده عقب
        گرفتن شما مقصرید

    • مهدی

      سلام.خودرویی دنده عقب زده و من دستم شکسته...با عمل و مخارج بیمارستانی سه ونیم هزینه ام شده..راننده پانصد تومان به من داده..میگه شما خودتون بدید تا من از بیمه بگیرم به شما بدم...با توجه به اینکه خودشون من را بردند بیمارستان وامبولانس و کروکی وهیچی نداره پولی بیمه به راننده میده

    • حافظ

      سلام فکر نکنم‌چیزی به رانتده تعلق بگیره چون باید اورژانس ببره نه خودتون

    • ناصر

      من در حومه تصادف کردم زنگ زدیم ۱۱۰ پلیس نیومد مجبور شدیم به پاسگاه زنگ بزنیم اونا اومدن صحنه رو بررسی کردن ماشینو فرستادن پارکینگ حالا کارمون لنگه کروکی نداریم از نو باید صحنه سازی بشه ولی از دوستان خواهش میکنم بدون حضور ۱۱۰ و کشیدن کروکی نزاریم ماشینتونو ببرن پارکینگ

    • ارمین

      سلام چند هفته پیش من توی سر بالایی پارک کرده و ی ماشین بیش از حد ب من چسبونده بود و من ب ماشینش خوردم توریه زیر سپر از جاش درومد ولی من باز با این ک میدونسم چیزه خاصی نشده ب طرف ۱۵۰ تومن دادم وهیچ مدارکی ب اون ندادم ولی اون شخص میخاد اخاضی کنه و پول بیشتر بگیره گفته شکایت میکنم از دسته من ایا میتونه برای من دردسر درست کنه؟؟؟؟ لطفا جواب دهید

    • اسماعیل

      سلام من ۴ماه پیش تو خیابون ماشین زد زیرم و کلی آسیب دیدم
      اورژانس بردم بیمارستان و بعدشم تشکیل پرونده و کلانتری و شعبه تصادفات و پزشکی قانونی رفتم الان هنوز درگیر پروندمم پزشک قانونی هم همش نامه بهم میده میگه برو پیش این دکتر پیش اون دکترو...
      چندتایی رو رفتم اما من پول ندارم دیگه باقیشون رو انجام بدم بخدا قسم تو زمین و هوا موندم شرایط جسمی و روحی روانیم هم افتضاااااحه و فعلاً نمیتونم کار کنم
      توروخدا اگه راهی هست لطفاً بهم بگید راهنماییم کنید
      لطفاً

    • حسن

      از پشت سر من خودرویی با شدت سرعت بالا از سمت راست من سبقت گرفت ومن هم در حال گردش به راست بودم ونتونست کنترل کنه کوبید به جدول کنار خیابان برخوردی هم انجام نگرفته ..بنده هم توقفی نکردم به راهم ادامه دادم...ایا میتونه مدعی باشه یا نه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج