جاباما
۵۱۴۲۵۵
۱ نظر
۵۰۲۰
۱ نظر
۵۰۲۰
پ

رنو تلیسمان، سیتروئن C۶ و پژو ۵۰۸؛ شیک پوشان پاریسی

پس از امضای برجام، شاهد ابراز تمایل تعداد زیادی از خودروسازان معتبر دنیا برای ورود به بازار ایران هستیم و در این بین فرانسوی ها به عنوان شرکای قدیمی صنعت خودرو ایران گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده و بدون اتلاف وقت، قراردادهای خود با شرکای ایرانی را امضا کردند.

هفته نامه خودرو امروز - امیر خادمی پور: پس از امضای برجام، شاهد ابراز تمایل تعداد زیادی از خودروسازان معتبر دنیا برای ورود به بازار ایران هستیم و در این بین فرانسوی ها به عنوان شرکای قدیمی صنعت خودرو ایران گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده و بدون اتلاف وقت، قراردادهای خود با شرکای ایرانی را امضا کردند. ورود رنو تلیسمان در ماه های اخیر را می توان به عنوان نخستین برگ برنده فرانسوی ها در مقابل رقبای آسیایی برشمرد که موفقیت تلیسمان باعث شد تا دیگر رقبای آسیایی برشمرد که موفقیت تلیسمان باعث شد تا دیگر خودروسازان فرانسوی نیز به تدریج نمایندگان خود در سگمنت سدان های نیمه لوکس را راهی بازار کشور کنند، هم اکنون ورود پژو ۵۰۸ قطعی شده و به احتمال قوی اوایل سال ۱۳۹۶، شاهد حضور آن در بازار کشور هستیم و احتمال عرضه سیتروئن C۶ می پردازیم.

رنو تلیسمان؛ پیروزی پس از شکست های متعدد

سال های زیادی بود که رنو (و به طور عام، خودروسازان فرانسوی) در ارائه یک خودرو نسبتا لوکس ناکام بود و محصولاتی مانند ولساتیس، لتیتود و دو نسل از سفران، هر یک از دیگری در بازار ناموفق تر عمل می کردند تا اینکه در سال 2016 رنو با معرفی نسل جدید سدان نیمه لوکس خود با نام تلیسمان، بار دیگر نگاه ها را به سمت خود چرخاند. رنو با تغییر در تیم طراحی خود و بهره گیری از زبان طراحی جدید، تلیسمان را طراحی کرده که همین موضوع باعث شده که اصلی ترین نقطه ضعف سدان های بزرگ قبلی رنو (یعنی نبود یک طراحی گیرا و عامه پسند) به اصلی ترین نقطه قوت تلیسمان بدل شود.
رنو تلیسمان، سیتروئن C6 و پژو 508؛ شیک پوشان پاریسی

درواقع طراحان رنو در طراحی تلیسمان با توجه به جزییات و بازی با خطوط و احجام، موفق به خلق یک چهره مدرن، باابهت و تا حد زیادی عامه پسند شده اند. کابین تلیسمان نیز گرچه نسبت به ظاهر خودرو، طراحی ساده تری دارد اما وجود مواردی همچون طراحی صندلی ها، مانیتور بزرگ سیستم R-Link، موس موجود در کنسول وسط، دوخت چرمی روی داشبورد و قطعات طرح چوب با کیفیت مطلوب، حس خوشایندی را به سرنشینان منتقل کرده و به آنان یادآور می شوند که در خودرویی لوکس قرار دارند.

از نقطه نظر فنی نیز تلیسمان با یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو در بازار ایران عرضه می شود که این پیشرانه با دارا بودن حداکثر قدرت ۱۹۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۶۰ نیوتن متر، با اتصال به یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه، ضمن مصرف ۶.۲ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد ۷.۷ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۳۷ کیلومتر بر ساعت را برای تلیسمان به ارمغان می آورد.
رنو تلیسمان، سیتروئن C6 و پژو 508؛ شیک پوشان پاریسی

درواقع تلیسمان گرچه نسبت به اکثر رقبا، پیشرانه ای کم حجم تر دارد اما به لطف قدرت بسیار مناسب پیشرانه و عملکرد مطلوب گیربکس دوکلاچه، رانندگی نسبتا لذت بخشی داشته و قادر است بسیاری از رقبا را به راحتی پشت سر بگذارد. لیست تجهیزاتی تلیسمان نیز بسیار بلندبالاست و در آن کمبود خاصی را حس نمی کنید که اگر بخواهیم به تعدادی از امکانات نمونه فول آپشن (E۳) تلیسمان اشاره کنیم می توانیم از این موارد یاد کنیم: کیلس استارتر، سقف پانوراما، کروز کنترل + لیمیتر سرعت، تنظیم برقی صندلی های جلو به همراه گرمکن و ماساژور، قابلیت انتخاب حالت رانند (Drive Mode)، نمایشگر اطلاعات ضروری روی شیشه جلو (هدآپ دیسپلی یا HUD)، چراغ های جلو و عقب از نوع LED، سنسور نور و باران، سنسور پارک جلو و عقب، ترمز دستی الکترونیکی، تهویه مطبوع دوگانه به همراه فیلتر تصفیه هوا، سیستم چندرسانه ای به همراه مانیتور لمسی ۸.۷ اینچی + ۱۲ عدد بلندگو، سیستم های ترمز EBD، ABS و BA سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، اتوپارک، سیستم کمکی توقف روی سطوح شیبدار، سیستم ضدلغزش، رادار نقاط کور، ۶ عدد ایربگ و... یکی از ایراداتی هم که به تلیسمان وارد است این است که فضای صندلی عقب آن برای یک سدان خانوادگی با این ابعاد، آنچنان جادار نیست علی الخصوص اگر فردی قد بلند قصد نشستن در قسمت وسط صندلی عقب را داشته باشد؛ کوتاهی سقف در این قسمت آزاردهنده خواهدبود.
رنو تلیسمان، سیتروئن C6 و پژو 508؛ شیک پوشان پاریسی

لازم به ذکر است که هم اکنون تلیسمان موقتا در لیست فروش نگین خودرو قرار ندارد اما در بازار آزاد می توان نمونه های فول آپشن را با قیمتی بین ۲۰۵ تا ۲۲۵ میلیون تومان خریداری کرد و اگر بخواهید پول کمتری خرج کنید می توان به سراغ نمونه هایE۲ (که البته این تیپ نیز در نوع خود آپشن های مناسبی دارد) رفت که بین ۱۷۵ تا ۱۸۵ میلیون تومان قیمت دارد.

پژو ۵۰۸؛ شیر بزرگ

بزرگ ترین سدان پژو که اخیرا مجوز ورود به کشور از طریق شرکت مشترک ایران خودرو و پژو (ایکاپ) را کسب کرده و حتی نمونه های اولیه آن نیز به ایران رسیده اند، نخستین بار در سال 2011 و به عنوان جایگزین پژوه 407 وارد بازار شد، سال 2015 نیز نمونه فیس لیفت آن معرفی شد. پژو در طراحی 508 سعی داشته تا یک پیکره نسبتا لوکس و با ابهت ظاهری قابل توجه را خلق کند و در عین حال از جاذبه های اسپرت نیز غافل نبوده است. به عنوان مثال نمای کناری این خودرو کاملا نمایانگر یک سدان لوکس بزرگ است و در نمای جلو نحوه طراحی چراغ ها و جلو پنجره، گربه سانی خشمگین را در ذهن بیننده مجسم می سازد. همین رویه در داخل کابین نیز تکرار شده و مواردی همچون مانیتور بزرگ در قسمت میانی داشبورد و چینش کنترلرهای سیستم تهویه، نمایی لوکس داشته و در مقابل، وجود شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان و نوع طراحی صفحه نشان دهنده ها، به این قسمت، نمایی اسپرت می بخشد.
رنو تلیسمان، سیتروئن C6 و پژو 508؛ شیک پوشان پاریسی

ناگفته نماند که 508هایی که قرار است در ایران عرضه شوند. از نوع GT Line بوده که وجود مواردی همچون رینگ های 18 اینچی و خروجی های دوگانه اگزوز، نمای اسپرت بیشتری را به آنها می بخشد. پیشرانه در نظر گرفته شده برای 508 در بازار ایران نیز پیشرانه نام آشنایی است، یعنی همان پیشرانه DS5 و DS6 که با حجم 1.6 لیتر و به کمک توربوشارژر قادر است حداکثر قدرت 165 اسب بخار و حداکثر گشتاور 240 نیوتن متر را تولید کند. 508 با این پیشرانه و یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، مصرف سوخت 7.1 لیتر در هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی داشته و شتاب صفر تا 100 کیلومتر و حداکثر سرعت آن نیز به ترتیب 9.5 ثانیه و 220 کیلومتر بر ساعت است.
رنو تلیسمان، سیتروئن C6 و پژو 508؛ شیک پوشان پاریسی
هنوز دقیقا مشخص نیست که ۵۰۸ با چه سطحی از تجهیزات به بازار می آید اما در صورت وورد نمونه فول آپشن می توان آینده خوبی را برای آن متصور شد زیرا روی آن امکاناتی همچون سیستم تهویه ۴ گانه، چراغ های تمام LED جلو، سانروف، روکش چرم ناپا برای صندلی ها به همراه گرمکن، سردکن و ماساژور برای صندلی های جلو، دی لایت، هدآپ دیسپلی، سیستم هشداردهنده نقاط کور، هشداردهنده عدم رانندگی بین خطوط، کیلس استارتر، کروز کنترل، ۶ عدد ایربگ و... نصب است که اینگونه امکانات کاملا باب میل خریداران ایرانی است. از لحاظ قیمتی نیز هنوز شاهد اعلام رسمی قیمت از سوی ایران خودرو نیستیم اما شنیده ها از قیمت بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیون تومانب پژو ۵۰۸ حکایت می کند.
رنو تلیسمان، سیتروئن C6 و پژو 508؛ شیک پوشان پاریسی

سیتروئن C6؛ از الیزه تا شائولین

نسل جدید سیتروئن C۶ چندی است که معرفی شده و البته فعلا تولید و فروش آن مختص به بازار چین است. C۶ چندین بار از سوی سایپا در نمایشگاه های خودرو داخل کشور به نمایش گذاشته شده و احتمال عرضه آن بالاست. C۶ از پلت فرم یکسانی با پژو ۵۰۸ بهره برده و اشتراکات طراحی فراوانی با آن دارد اما به طور کلی C۶ نمایی لوکس تر از محصول پژو دارد و وجود مواردی همچون جلوپنجره بسیار عریض که به طرز زیبایی با چراغ های جلو ادغام شده است و چراغ های عریض عقب، بر این لوکس بودن می افزایند.
رنو تلیسمان، سیتروئن C6 و پژو 508؛ شیک پوشان پاریسی

کابین C۶ نیز با نیم نگاهی به خودروهای لوکس انگلیسی طراحی شده و یک طراحی تجملاتی و در عین حال کلاسیک را به نمایش می گذارد. C۶ در بازار چین با یک پیشرانه ۱.۸ لیتری توربو با حداکثر قدرت ۲۰۴ اسب بخار و ۲۸۰ نیوتن متر عرضه می شود که این پشرانه با اتصال به یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف حدود ۷.۵ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا ۱۰۰ حدود ۱۰ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت را برای C۶ به ارمغان می آورد. البته امکان عرضه C۶ با پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو (یکسان با پژو ۵۰۸) نیز وجود دارد.
رنو تلیسمان، سیتروئن C6 و پژو 508؛ شیک پوشان پاریسی

از لحاظ امکاناتی نیز C۶ با توجه به ذات تجملاتی اش، کامل است و امکاناتی مانند سقف پانوراما و کنسول تجملاتی موجود در قسمت میانی صندلی عقب، آن را از پژو ۵۰۸ متمایز می سازند. قیمت C۶ نیز هنوز نامشخص است اما شنیده ها حاکی از قیمت حدود ۲۲۰ میلیون تومانی آن است که رقمی بسیار بالا است. البته خاص بودن و لوکس بودن نیز بهای خاص خود را دارد.
رنو تلیسمان، سیتروئن C6 و پژو 508؛ شیک پوشان پاریسی
سخن پایانی
در پایان مطلب، اگر نگاهی اجمالی به هر یک از خودروهای مورد بحث داشته باشیم می توان گفت که رنو تلیسمان در مجموع خودرو کم عیب و نقصی است و می تواند انتخابی مناسب در نوع خود محسوب شود مگر آنکه به دنبال حداکثر فضای کابین باشید و یا بازار دست دوم خیلی برایتان اهمیت داشته باشد. پژو ۵۰۸ نیز خودرویی با توانایی های حرکتی نسبتا خوب و تجهیزات کامل است که می تواند با تکیه بر سابقه برند خود و سطح گسترده خدمات پس از فروش، موفق عمل کند به شرط آنکه قیمت گذاری آن منطقی و رقابتی باشد، زیرا رقبا قدر هستند. در نهایت سیتروئن C۶ نیز مانند اکثر محصولات سیتروئن، خودرویی برای سلایق خاص است و می تواند مورد پسند افرادی قرار گیرد که علاقه مند به سدان های فوق لوکس هستند اما توانایی مالی لازم برای خریداری این دسته از خودروها را ندارند

نام خودرو و سال تولید

رنو تلیسمان مدل ۲۰۱۷

پژو ۵۰۸ مدل ۲۰۱۷

سیتروئن C۶ مدل ۲۰۱۷

نوع موتور

پرخوران توربو شارژر با آرایش خطی سیلندرها

حجم موتور (cc)

۱۶۱۸

۱۵۹۸

۱.۸ لیتر

تعداد سیلندر/ سوپاپ

۱۶.۴

حداکثر قدرت @ (hp) دور در دقیقه

۱۹۰ @ ۶۰۰۰

۱۶۵ @ ۶۰۰۰

۲۰۴ @ ۶۰۰۰

حداکثر گشتاور @ (Nm) دور در دقیقه

۲۶۰ @ ۲۵۰۰

۲۴۰ @ ۱۴۰۰

۲۸۰ @ ۱۴۰۰

گیربکس

۶ سرعته اتوماتیک

محور متحرک

جلو

وزن خالص (Kg)

۱۴۴۴

۱۴۸۵

۱۵۹۰

شتاب صفر تا ۱۰۰ (s)

۷.۷

۹.۵

۱۰

ظرفیت مخزن سوخت (L)

۵۱

۷۲

__

مصرف سوخت ترکیبی (L/۱۰۰Km)

۶.۲

۷.۱

۷.۵

حداکثر سرعت (Km/h)

۲۳۷

۲۲۰

۲۵۰

طول × عرض × ارتفاع (mm)

۴۸۴۸×۲۰۸۱×۱۴۶۳

۴۸۳۰×۱۸۲۸×۱۴۵۶

۴۹۹۸×۱۸۴۰×۱۴۷۰

فاصله بین دو محور (mm)

۲۸۰۸

۲۸۱۷

۲۹۰۰

قیمت (میلیون تومان)

۱۸۹.۹

۱۷۰- ۱۸۰ (قیمت احتمالی)

۲۲۰ (قیمت احتمالی)

گروه آپشنی

رنو تلیسمان E۳

پژو ۵۰۸ GT- Line

سیتروئن C۶

مالتی مدیا

سیستم صوتی Bose مجهز به ۱۲ عدد بلندگو، مانتیور ۸.۷ اینچی، بلوتوث، پورت های USB و AUX در هر دو ردیف جلو و عقب

AUX, USB, MP۳, CD ۸ عدد بلندگو، مانیتور لمسی ۷ اینچی

مانیتور لمسی ۱۲.۳ اینچی

ایمنی

ترمز ABS+EBD ، ترمز اضطراری فعال، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) ، سیستم ضدلغزش پیشرفته، سیستم کمکی توقف روی سطوح شیبدار، هشدار دهنده نقاط کور، ۶ عدد ایربگ

ترمز ABS+EBD ، سیستم ترمز کمکی (BA) ، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) ، کنترل لغزش (ASR) ، کنترل پایداری خودرو در سر پیچ ها (CBC) ، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HAC) ، سیستم هشداردهنده نقاط کور، ۶ عدد ایربگ

ترمز ABS+EBD سیستم ترمز اضطراری، کنترل پایداری، ایربگ های جلو، جانبی و پرده ای

آینه و چراغ

چراغ های جلو LED ، دی لایت، آینه های جانبی تاشونده برقی و مجهز به گرمکن

آینه های جانبی تاشو برقی و گرمکن دار، دی لایت، سنسور نور، چراغ های جلو و عقب LED

دی لایت، آینه های برقی، چراغ های جلو و عقب LED

صندلی و فرمان

روکش چرمی فرمن، روکش چرمی صندلی ها، صندلی های جلو مجهز به گرمکن، سردکن و ماساژور، صندلی های عقب مجهز به گرمکن، تنظیم برقی صندلی های جلو

صندی های چرمی، صندلی های جلو برقی حافظه دار، فرمان برقی حساس به سرعت

روکش چرم ناپا برای صندلی ها، گرمکن، سردکن و ماساژور برای تمامی صندلی ها

سیستم تهویه مطبوع

اتوماتیک دوگانه با دریچه برای سرنشینان عقب

اتوماتیک چهارگانه (امکان تنظیم جداگان برای هر یک از سرنشینان عقب)

اتوماتیک چهارگانه

آپشن های رفاهی دیگر

کیلس استارتر، سقف پانوراما،کروز کنترل به همراه لیمیتر سرعت، هدآپ دیسپلی، سنسورهای پارک جلو و عقب، اتوپارک، سیستم انتخاب حالات رانندگی، ترمز پارک برقی

کیلس استارتر، سانروف، کروز کنترل به همراه لیمیتر سرعت، سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب، ترمز پارک برقی، سنسور باران، شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان

کیلس استارتر، سقف پانوراما، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل تطبیق پذیر، رادار تابلوخوان، سیستم استارت/ استاپ

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خاک تو سر خودروسازان داخلی هیچوقت یاد نمیگرند خودرو خوب تولید کنند فقط میرن خوردو های کشورهای بیگانه رو منتاژ میکنند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج