جاباما
۵۱۴۶۱۶
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

بررسی عملکرد فدراسیون فوتبال از زمان حضور تاج

تغییرات بزرگ در فدراسیون فوتبال این بود؛ کفاشیان نتوانست برخلاف میل باطنی در انتخابات شرکت کند و به همین ترتیب شرایط به سمتی رفت که تاج رئیس فدراسیون فوتبال شود.

شهروند: تغییرات بزرگ در فدراسیون فوتبال این بود؛ کفاشیان نتوانست برخلاف میل باطنی در انتخابات شرکت کند و به همین ترتیب شرایط به سمتی رفت که تاج رئیس فدراسیون فوتبال شود. کفاشیان برای اینکه در فوتبال بماند، به کرسی نایب‌رئیسی اول رسید. محمود اسلامیان، گزینه نایب‌رئیسی دوم تاج در مجمع انتخاباتی رأی اعتماد نگرفت و حذف شد. الهه عرب عامری نیز در انتخابات توانست با رأی مجمع نایب‌رئیس سوم فدراسیون در امور بانوان شود. او بعد از مدتی جای خود را به لیلا صوفی‌زاده داد. در ترکیب جدید هیأت‌رئیسه هم حیدر بهاروند،‌ فریدون اصفهانیان مثل دوره قبلی در فدراسیون ماندگار شدند. محمود شیعی،‌ هدایت ممبینی و عبدالکاظم طالقانی نیز جایگزین غلامرضا بهروان، شهرام دبیری و شهاب عزیزی‌خادم شدند.
محمود اسلامیان هم که چند ماه قبل دوباره به‌عنوان عضو هیأت‌رئیسه به ترکیب مدیریتی فدراسیون اضافه شد. علیرضا اسدی که مدت‌ها با تاج اختلاف داشت، در سمت دبیرکلی فدراسیون ابقا شد. محمدرضا ساکت هم به‌عنوان اهرم اصلی اجرایی تاج به فدراسیون آمد و رئیس سازمان تیم‌های ملی شد. کارهای امور بین‌الملل نیز به حمیدرضا آصفی سپرده شد. همه این اتفاق‌ها در شرایطی افتاد که همه انتظار تغییرات جدی داشتند. بررسی شرایط مدیریتی کمیته‌های فدراسیون در آستانه یک‌سالگی ریاست تاج در فوتبال ایران هم البته به خوبی مشخص می‌کند که اکثر افراد از زمان کفاشیان در پست خود باقی مانده‌‌اند.

ترکیب اصفهانیان-کامرانی‌فر

داوری فوتبال ایران همیشه با بحران مواجه است. فریدون اصفهانیان، عضو شورای شهر و رئیس هیأت فوتبال زنجان،‌ مدت‌هاست ریاست کمیته داوران را برعهده دارد. او که عضو هیأت‌رئیسه فدراسیون نیز هست، همین چند ماه قبل دوباره در سمت ریاست ابقا شد. با این حال تاج تصمیم گرفت حسن کامرانی‌فر را به ریاست دپارتمان داوری منصوب کند تا این داور بازنشسته بدون داشتن هیچ‌گونه تجربه مدیریتی به همه کاره داوری فوتبال ایران تبدیل شود.

رئیس دوشغله کمیته پزشکی

توحید سیف‌برقی، استاد پزشکی ورزشی دانشگاه تهران در زمان ریاست کفاشیان به سمت ریاست کمیته پزشکی رسید. او به خاطر اینکه از استادان دانشگاه تهران به حساب می‌آید، مجبور است وقت زیادی را برای تدریس بگذارد. سوال‌هایی هم درباره غیرقانونی‌بودن قرارداد‌ش با فدراسیون در راستای محدودیتی که برای دو شغله‌بودن استادان دانشگاه وجود دارد که بی‌جواب مانده است.

فوتبال ورشکسته

فوتبال ایران ورشکسته است. بیش از ٩٠‌درصد باشگاه‌ها دولتی یا شبه‌دولتی هستند و بسترسازی مناسب برای ورود بخش خصوصی به فوتبال فراهم نشده است. کمیته بازاریابی در حالت طبیعی باید برنامه‌ریزی و مذاکرات لازم برای ساماندهی اقتصادی فوتبال ایران را در دستور کار داشته باشد؛ اما این اتفاق هیچ وقت در سال‌های اخیر رخ نداده است. تاج بلافاصله بعد از رسیدن به صندلی ریاست، سازمان اقتصادی را تشکیل داد تا امیر عابدینی دوست نزدیکش به این بحران‌های اقتصادی پایان بدهد که در این زمینه هنوز تغییر مثبتی شاهد نبوده‌ایم.

ارکان قضایی

کمیته انضباطی در فوتبال ایران دیگر تاثیرگذاری گذشته‌اش را ندارد. اسماعیل‌ حسن‌زاده بیش از ٥‌سال است که نفر اول این کمیته است و از روزی که توسط کفاشیان وارد این مجموعه شد تا به امروز در سمت خود باقی مانده و الان هم انتقادهای زیادی به او وارد شده است. داستان کمیته اخلاق اما در فدراسیون مهدی تاج متفاوت است. کمیته اخلاق بالاترین رکن قضایی در مجموعه فوتبال هر کشوری به حساب می‌آید. رئیس فدراسیون، قاضی تورگ را به‌عنوان رئیس پیشنهادی به هیأت‌رئیسه معرفی کرد و برای شروع به کار او از هیأت‌رئیسه مصوبه گرفت.

واعظ آشتیانی: فقط راننده تغییر کرده است!

امیررضا واعظ آشتیانی، کارشناس فوتبال درباره تغییرات اندک در فدراسیون مهدی تاج اظهار داشت: «من زمانی که با انتخابات فدراسیون فوتبال مهدی تاج به ریاست رسید هم در مصاحبه‌های مختلف گفتم که فقط راننده فوتبال ایران عوض شده است وگرنه ماشین همان ماشین خراب گذشته است. این یک حقیقت است که افراد مسئول در فدراسیون با فلسفه مدیریت ناآشنا هستند. اگر غیراین بود ما شاهد تغییرهای اساسی بودیم.» او ادامه داد: «در تمام سال‌های گذشته نوع مدیریت در رأس فدراسیون فوتبال درست نبوده و هیچ نوآوری در آن ندیده‌ایم و هیچ فکر و اندیشه‌ای پشت سر سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌ها نیست. در چنین چرخه‌ای مدیر تازه نفس و جوان خوب هم برای تغییر ایجاد‌کردن تربیت نمی‌شود. شایسته‌سالاری رعایت نمی‌شود و بسیاری از مدیران خوب بیرون گود می‌مانند. حتی این فلسفه اشتباه رایج در مدیریت کلان به مدیریت باشگاه‌ها هم سرایت می‌‌کند. اگر اوضاع هم به همین منوال باشد نه در ‌سال ٩٦ و بلکه تا پایان عمر بشریت هم اوضاع فوتبال ما درست نخواهد شد.»

پشت‌کردن به علم آموزش و فوتبال پایه

کمیته فنی و توسعه باید جنبه‌‌های‌ فنی، ‌نظارتی و تحقیقاتی در ارتباط با رشد و توسعه کمی و کیفی رشته‌های تحت پوشش فدراسیون و همچنین شاخص‌های گزینش و ارزیابی بازیکنان،‌ اعضای کادرفنی تیم‌های ملی را به هیأت‌رئیسه فدراسیون پیشنهاد کند. مرتضی محصص بعد از جدایی از ریاست کمیته آموزش فدراسیون فوتبال،‌ توسط کفاشیان به سمت ریاست کمیته فنی‌‌و‌توسعه رسیده بود و تا الان هم در این سمت باقی مانده است ولی به نظر می‌رسد این کمیته نتوانسته وظایفی را که اساسنامه برایش تعریف کرده به درستی اجرایی کند. اوضاع در کمیته آموزش بدتر است. با این‌که تاج با تعطیل‌کردن آکادمی ملی فوتبال مقدمات قطع همکاری با رضا قراخانلو و دکتر علیزاده را فراهم کرد و دفتر و تشکیلات آکادمی ملی فوتبال را در اختیار کمیته اخلاق قرار داد،‌ اما محمد احسانی که مدرک مربیگری حرفه‌ای ندارد،‌ همچنان از زمان کفاشیان رئیس کمیته آموزش باقی‌مانده است. همچنین مشکلات تیم‌های پایه را باید از فریدون معینی، رئیس کمیته جوانان پیگیر شوید.

فوتبال ساحلی موفق اما بدون رئیس!

فوتبال ساحلی ایران سال‌هاست که به یکی از قطب‌های قدرتمند این رشته در جهان تبدیل شده است. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید تمام امور فوتبال ساحلی ایران زیر نظر پریا شهریاری پیگیری می‌شود كه از ‌سال ١٣٩٠ به ریاست دپارتمان فوتبال ساحلی کل کشور رسیده است.

جنگ نصیرزاده و براتی

در زمان علی کفاشیان، ریاست کمیته حقوقی و تدوین مقررات بر عهده هوشنگ نصیرزاده بود؛ تاج اما این سمت را به احمدرضا براتی واگذار کرد. اشتباه تاج این بود که تصمیم گرفت نصیرزاده در کمیته باقی بماند تا همیشه با براتی مشکل داشته باشد. جدال این دو نفر حتی به رسانه‌ها کشیده شد. ماجرایی که همین چند روز پیش باعث شد نصیرزاده از سمت خود استعفاكند.

کمیته فوتسال

امروز اکثر اهالی فوتسال از وضع مدیریت این کمیته ناراضی هستند. بعد از ریاست تاج در فدراسیون، سیدرضا افتخاری مثل قبل در حال انجام‌دادن کار خود در فوتسال بود؛ اما با انتخابش به‌عنوان مدیرعامل استقلال از سمت خود استعفا كرد تا کفاشیان سرپرست این مجموعه شود. اتفاقی که به حل مشکلات کمک نکرده است.

خبری از کمیته مسابقات نیست

طبق قانون تمام مسابقات فوتبال کشور باید زیر نظر کمیته مسابقات برگزار شود و این کمیته می‌تواند در صورت لزوم برگزاری لیگ‌های مختلف را به سازمان ‌لیگ مجزا که از چارت سازمانی و نیروی انسانی مناسب برخوردار است، واگذار کند؛ اما الان سال‌های‌ سال است كه این اتفاق رخ نمی‌دهد و تمام تشکیلات در سازمان لیگ خلاصه شده است. با ریاست تاج البته چیزی تغییر نکرد؛ ابتدا اسلامیان برای نایب‌رئیسی دوم و ریاست کمیته مسابقات رأی اعتماد از مجمع نگرفت و سپس مدتی علی کاظمی، سرپرست سازمان لیگ شد اما به خاطر بازنشسته‌بودن مجبور شد كه کنار برود. درنهایت هم حیدر بهاروند، عضو هیأت‌رئیسه به سمت نایب‌رئیس دوم و مدیریت سازمان لیگ رسید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج