جاباما
۵۱۴۹۳۶
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

وزارت خارجه: هیچ گاه ناقض برجام نخواهیم بود

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اظهارات روحانی درباره برجام در زمان ثبت نام انتخابات گفت: این سوال باید از سخنگویان دولت پرسیده شود. بحث برجام روشن است. در بیانیه اجلاس اخیر جی-٧ نیز درباره تعهد آن‌ها نسبت به برجام صحبت شد. این یک تعهد بین‌المللی است. برجام یک عظم ملی بوده و هر دولتی که بر سر کار آید برجام را ادامه خواهد داد و ما پیش‌قدم برای نقض آن نخواهیم بود.

خبرگزاری تسنیم: بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدای اولین نشست مطبوعاتی خود در سال جدید، حادثه سیل استان‌های شمال‌غربی را تسلیت گفت و ابراز امیدواری کرد در شال جدید چنین حوادثی را کمتر شاهد باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکرات تلفنی ظریف و همتای مصری بعد از حادثه تروریستی در این کشور گفت: در موضعگیری ما و تماس تلفنی مراتب تسلیت دولت و ملت مردم ایران ابلاغ شد و پیرامون مسایل مورد علاقه دو کشور هم صحبت شد. حادثه مصر تلخ بود که باید سریعا محکوم می‌شد بخصوص اینکه تروریست‌ها با هدف قراردادن یک مرکز دینی به دنبال فاصله انداختن بین ادیان بودند و تماس آقای ظریف در این چارچوب انجام شد.

آمریکا تاوان حمایت از تروریسم را پرداخت خواهد کرد

قاسمی در خصوص دیدار جان مک‌کین (سناتور آمریکایی)‌با سران منافقین در آلبانی اظهار داشت: این تماس‌ها جدید نیست و برخی مقامات آمریکایی نشان داده‌اند که طی دهه‌های اخیر نتوانسته اند از تاریخ عبرت بیاموزند و با اقدامات خود در مسیر تعمیق تروریسم در منطقه تلاش کرده‌اند. این دیدار نشان داد علیرغم تغییر در دولت آمریکا سیاست‌های تروریسم‌پرور آن‌ها ادامه دارد که در آینده دولت آمریکا حتما تاوان آن را خواهد پرداخت.

مخالفت انگلیس با صدور کیک زرد به ایران، بدعهدی است

وی در خصوص جلسه کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵ در اردیبهشت ماه و مسئله انگلیس و مخالفت آن با خرید کیک زرد از سوی ایران می‌گوید: انگلیس در این خصوص بد عهدی و بد اخلاقی خود را داشته و امیدواریم نهایتا به تعهدات خود در برجام بازگردد. اختلاف خاصی نیست، اراده سیاسی دولت انگلیس ممانعت از صدور این محموله به ایران بوده که آن‌ها باید متوجه شوند که خلاف برجام عمل می‌کنند.

فضاسازی رسانه‌های خارجی درباره انتخابات تأثیری نداشته و نخواهد داشت

سخنگو درباره القای دو قطبی شدن انتخابات ایران از سوی رسانه‌های غربی عنوان می‌کند: ایران نشان داده در طی دهه‌های گذشته که در بزنگاه‌های تاریخی آنچه را به نفع کشور می‌دانند را دنبال میکنند و فضاسازی رسانه‌های خارجی تاثیری نداشته و در انتخابات پیش رو هم آثار خاصی نخواهد داشت و زحمت بیهوده است.

اقدامات نظامی آمریکا در منطقه ناشی از سردرگمی و در پاسخ به مشکلات داخلی آمریکا است

قاسمی در خصوص افزایش تحرکات آمریکا در اطراف ایران می‌گوید: اقدامات نظامی که طی یکی دو هفته گذشته توسط آمریکا صورت گرفت بیش از آنکه معنای نظامی داشته باشد یک نوع سردرگمی و پاسخ به مشکلات داخلی خود آمریکاست و تلاش برای اجماع حداقلی در منطقه بین همپیمانان خود بعد از ناکامی‌های داخلی است که این اقدامات به ضرر خود آمریکا تمام خواهد شد و آثار نظامی نخواهد داشت. بزرگترین بمب غیر هسته‌ای در افغانستان هیچ معنای نظامی ندارد و شبکه القاعده هم آن‌چنان نیست که علیه آن چنین بمبی به کار برد.

اقدامات نظامی آمریکا در منطقه با اهداف سیاسی طراحی شده است

وی ادامه داد: ممکن است با اهداف سیاسی طراحی شده باشد اما نه در سوریه و نه در افغانستان نیاز به راهکار نظامی نداریم. طول بحران سوریه بسیار کمتر از افغانستان است اما نشان داده که راهکار سیاسی راهگشا نیست و بحران باید توسط مردم این کشورها و مشارکت کشورهای منطقه حل شود. این بیشتر یک ژست بود و حتی علایم سیاسی جدی را ایجاد کند.

برای دیدن تأثیرات تغییر قانونی اساسی ترکیه باید صبر کرد/ امیدواریم رفراندوم به صلح و ثبات و اجماع در درون ترکیه منجر شود

وی در پاسخ به تسنیم درباره رفراندوم تغییر قانون اساسی ترکیه گفت: این یک بحث داخلی است و هر آنچه که مردم رأی دهند مورد احترام ما خواهد بود. برای تاثیرات آن باید کمی صبر کرد ولی امیدواریم این رفراندوم به صلح و ثبات و امنیت و اجماع در درون ترکیه منجر شود. با توجه به اینکه آثار نتایج انتخابات تداوم دارد باید کمی صبر کرد و در این خصوص تعجیل نکرد.

همکاری‌های نظامی ایران، سوریه و روسیه از مدتها پیش به صورت مکرر و نظم وجود داشته است

قاسمی با اشاره به همکاری‌های ایران، سوریه و روسیه تأکید می‌کند که این موضوع جدیدی نیست و از مدتها پیش وجود داشته و مکرر و منظم بوده است و در حوزه نظامی هم این نشست‌ها مسبوق به سابقه است و ادامه خواهد داشت و بر اساس ضرورت تشدید می‌شود یا کاهش می‌یابد.

حاکمیت و تمامیت ارضی عراق برای ایران یک اصل جدی است/ با هرگونه اقدامی برای تجزیه کشورهای منطقه به جد مخالفیم

وی درباره حفظ تمامیت ارضی عراق و اقدامات رخ داده در کردستان عراق تصریح می‌کند که سیاست ایران در خصوص کشور عراق روشن است. حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق برای ما یک اصل جدی است و فکر می‌کنیم همه مذاهب و اقوامی که در عراق زندگی می‌کنند در جارچوب قانون اساسی عراق باید بتوانند یک زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشند و ما با هرگونه اقدامی که به دنبال تجزیه کشورهای منطقه باشد به جد مخالفیم.

برای بازگشت پول‌های بلوکه شده ایران در عمان، بر سر سازوکاری مشخص تفاهم شد

سخنگو در خصوص بازگرداندن پول‌های بلوکه شده از عمان هم گفت: برخی وجوهات از کشورهای دیگر به عمان منتقل شد و برای انتقال آن به ایران مشکلات فنی داشت که با نشستهای مکرر مسئولان اقتصادی و بانکی سازوکاری تفاهم شد که تحت آن چگونگی بازگشت کامل این وجوهات مشخص شد.

اردن متعهد به بازداشت هتاکان به مرجعیت عراق شده است

وی در خصوص اقدامات اردن علیه ایران و مرجعیت عراق می‌‌گوید: کاردار اردن در بغداد احضار شد و وزیر خارجه اردن با آقای جعفری تماس گرفته و توضیحاتی داد. یک اقلیت مشخص دست به اقدام زشتی زدند و دولت اردن متعهد شده که مسببین را بازداشت کند و ما منتظر خواهیم بود که دولت اردن چه خواهد کرد.

انتخابات تغییری در برنامه‌های وزارت امور خارجه ایجاد نمی‌کند

سخنگو در خصوص برنامه های ظریف تا زمان انتخابات تأکید می‌کند که دستگاه دیپلماسی برنامه‌های از پیش تعیین شده خود را دنبال خواهد کرد و هیچگونه تغییری در آن نخواهیم داشت تا انتخابات و بعد از آن نیز وضعیت روشن خواهد شد.

هر دولتی سر کار بیاید برجام را ادامه می‌دهد/ایران پیش‌قدم نقض برجام نخواهد شد

قاسمی در خصوص اظهارات روحانی درباره برجام در زمان ثبت نام انتخابات گفت: این سوال باید از سخنگویان دولت پرسیده شود. بحث برجام روشن است. در بیانیه اجلاس اخیر جی-٧ نیز درباره تعهد آن‌ها نسبت به برجام صحبت شد. این یک تعهد بین‌المللی است. برجام یک عظم ملی بوده و هر دولتی که بر سر کار آید برجام را ادامه خواهد داد و ما پیش‌قدم برای نقض آن نخواهیم بود.

نشست سه‌جانبه مسکو دربار سوریه یک ضرورت خاص زمانی داشت/ خواهان تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب بی‌طرف برای بررسی حادثه خان‌شیخون شدیم

وی درباره نشست سه‌جانبه مسکو درباره سوریه و نبود ترکیه در این نشست نیز می‌گوید: نشست مسکو یک ضرورت خاص زمانی داشت و بعد از حوادث تلخی که در سوریه رخ داد و حادثه مشکوک و غیرمترقبه شیمیایی و چه حمله یکجانبه و غیر قانونی آمریکا نیاز بود چه درباره آخرین تحولات سوریه بین بازیگران اصلی سوریه تبادل نظر صورت گیرد. در این چارچوب شخص آقای طریف تماس‌های زیادی داشت چه در منطقه و چه خارج از آن که نتیجه آن نشست مسکو بود.

همچنین درباره سفر رئیس جمهوری کشورمان به روسیه و تفاهمات آن صحبت‌هایی شد. درباره سوریه تاکید شد که یک کمیته حقیقت یاب بی‌طرف بتواند از نزدیک آن منطقه را بررسی کند و از جامعه جهانی خواستیم که فعال شود و به روشن شدن این مسئله کمک کند، زیرا یک نقطه کلیدی است، زیرا می‌تواند در آینده نیز به‌وجود آید. در اینجا بحث حضور ترکیه مطرح نبوده و بحث ترکیه در اجلاس آستانه است که رایزنی های ما ادامه خواهد داشت.

نشست کارشناسی ایران، ترکیه و روسیه فردا در تهران برگزار می‌شود

وی افزود: ما فراد نشست کارشناسی سه کشور ایران ترکیه و روسیه را در تهران خواهیم داشت که یک روزه است و هیئت‌هایی از روسیه و ترکیه در آن شرکت خواهند کرد و امیدواریم این نشست در ادامه نشست‌های قبلی تأثیرات مثبت خود را داشته باشد و بعد از آن در ١٣ اردیبهشت در آستانه نشستی خواهیم داشت.

امیدواریم در دیدار ظریف از ترکمنستان، گره استرداد زندانیان ایرانی در این کشور باز شود

سخنگو درباره استرداد زندانیان ایران و ترکمنستان گفت: مصوبات جای خود را دارد و در حیطه اجرا و عمل گه‌گاهی مشکلاتی ایجاد می‌کند. این موضوع در وزارت خارجه دنبال میشود و امیدواریم در دیدار آقای ظریف در ترکمنستان گره‌ای از این مشکل باز شود و این روندی که طولانی شده در کوتاه مدت به نتیجه برسد.

ایران خواهان روابط سازنده و متوزان با همسایگان خود است

قاسمی در خصوص پیام کویت به ایران و نتیجه آن گفت: نگاه ما به همسایگان‌مان روشن است و ما خواهان روابط سازنده و متوازن هستیم. با سفر وزیر خارجه کویت به ایران و سفر رئیس جمهوری به کویت و پاسخ نامه کتبی قبلی کویت این روابط ادامه دارد. با یکی دو کشور مشکلات بیشتری را داریم که امیدواریم با واقع‌نگری انها به وضعیت فعلی کمک شود.

وی درباره احضار سفیر ایران در باکو و ارتباط

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج