۵۱۵۱۰۳
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

دهمین سالگرد تکرار گل قرن مارادونا توسط مسی

فرانک رایکارد، سرمربی هلندی بارسلونا گل مسی مقابل ختافه را " یک شاهکار هنری" خواند اما آلفردو رلانیو، سردبیر نشریه آس با یادآوری گل مارادونا در نیمه نهایی جام جهانی ۱۹۸۶ مقابل انگلیس آن را "المثنی و تقلیدی " دانست. تنها تفاوت؟ مسی ضربه آخر را با پای راست زد یا به قول رلانیو، به سبک المیر دی هوری، نقاشی که به کپی کاری مشهور بود، امضایش را در مکان دیگری از نقاشی به ثبت رساند تا شاید بتواند تفاوتی با اثر اصلی ایجاد کند.

وبسایت نود: فرانک رایکارد، سرمربی هلندی بارسلونا گل مسی مقابل ختافه را " یک شاهکار هنری" خواند اما آلفردو رلانیو، سردبیر نشریه آس با یادآوری گل مارادونا در نیمه نهایی جام جهانی ۱۹۸۶ مقابل انگلیس آن را "المثنی و تقلیدی " دانست. تنها تفاوت؟ مسی ضربه آخر را با پای راست زد یا به قول رلانیو، به سبک المیر دی هوری، نقاشی که به کپی کاری مشهور بود، امضایش را در مکان دیگری از نقاشی به ثبت رساند تا شاید بتواند تفاوتی با اثر اصلی ایجاد کند.

مارادونا در نیمه نهایی جام جهانی مکزیک در ورزشگاه آزتک یک گل به یاد ماندنی زد. او پیترز، بردسلی، راید، تری بوچر و فن ویک را باز کرد تا به قول گری لینه کر با یک حرکت "بولینگی" به دروازه انگلیس برسد و با ضربه پای چپ استادانه دروازه پیتر شیلتون را باز کند. ۲۱ سال بعد یعنی در روز ۱۸ آوریل ۲۰۰۷، مسی در بازی دور رفت نیمه نهایی کوپا دل ری، بلای مشابهی را بر سر خط دفاعی ختافه آورد.

دهمین سالگرد تکرار گل قرن مارادونا توسط مسی

مسی پس از آن شب، سه لیگ قهرمانان، شش لالیگا و پنج توپ طلا به کارنامه افتخاراتش اضافه کرد اما چیزی که باعث شد او بالاتر از آیمار و دی الساندرو لقب "مارادونای جدید" را از آن خود کند، همین گل بود. مطبوعات اسپانیا برای او لقب "مسیدونا" را انتخاب کردند. اما گل مسی مقابل ختافه به ثمر رسید، تیمی کوچک در شهر مادرید و میدان نبرد هم بازی جام حذفی اسپانیا بود نه جام جهانی. فرق بزرگ گل مسی و مارادونا این بود که گل ال دیگو اهمیتی تاریخی داشت اما اگر مسی آن گل زیبا در نیوکمپ را نمی زد هم تیمش پیروز می شد. بارسا با وجود پیروزی پنج بر دو در بازی رفت ، در بازی برگشت در ورزشگاه کولیسئوم ختافه با نتیجه چهار بر صفر شکست خورد و از مسابقات اوت شد.

دهمین سالگرد تکرار گل قرن مارادونا توسط مسی

اما گل مسی همچنان در یادها مانده است چرا که با این گل پدیده آرژانتینی جایگاهش در دنیای فوتبال را تغییر داد و استعداد ویژه اش را به رخ کشید. مسی ۱۹ ساله پس از آن بازی به خبرنگاران گفت:

فضای بین مدافعان را دیدم و سعی کردم به جلو حرکت کنم. اتوئو در جای خوبی بود، می توانستم با او پاسکاری کنم اما دو مدافع نزدیکم شدند و به همین خاطر تصمیم گرفتم که خودم حرکت کنم.

مسی پاس کوتاه ژاوی را در میانه زمین گرفت و از کنار خط شروع به دریبل زدن بازیکنان ختافه کرد تا در دقیقه ۲۹ گلی تاریخی را به ثبت برساند. خاویر پاردس، بازیکن اسبق ختافه در مورد آن گل می گوید:

می توانستم روی مسی خطا کنم اما فکر کردم که گزینه خوبی نیست چرا که ممکن بود کارت زرد بگیرم. راستش تصور نمی کردم که بتواند آن قدر جلو برود و گل بزند.

مسی سه، چهار ضربه به توپ زد و توپ را از میان پاهای ناچو پرز، مدافع ختافه کرد. مسی طوری در زمین حرکت می کرد که گویی پرواز می کند. الکسیس روانو و بلنگر انگار خواب بودند اما مسی با آرامش آنها را جا می گذاشت.لوئیز گارسیا، دروازه بان ختافه هم تا جایی که می توانست بدنش را کش داد اما نتیجه نگرفت.مسی در ۱۲ ثانیه ۵۵ متر را طی کرد. ابرستاره آرژانتینی حرکت و دریبل زدنش را با پای چپ آغاز کرد اما ضربه نهایی را با پای راست زد. دکو ، بازیکن پرتغالی اسبق بارسا در پایان بازی گفت:

این گلها در تاریخ ثبت می شوند. یکی از زیباترین گلهایی بود که دیدم و قطعا فراموشش نمی کنم. من بازی رونالدو نازاریو، مارادونا و رونالدینیو را از نزدیک دیده ام. گل امروز عالی بود. برای مسی خیلی خوشحال شدم. او بسیار متواضع و باکیفیت است. از ۱۸ سالگی به تیم بزرگسالان بارسا رسیده و در ۱۹ سالگی چنین گل فوق العاده ای زده است.

دهمین سالگرد تکرار گل قرن مارادونا توسط مسی

مسی که حالا ۲۹ ساله شده در اوج پختگی فوتبالی بسر می برد. او در باشگاهش و کشورش بیش از ۵۰۰ گل به ثمر رسانده است و به شکل خستگی ناپذیری مدافعان حریف را ویران می کند. کورتس، مدافع ختافه با یادآوری آن بازی در سال ۲۰۱۵ گفته بود:

برایم سخت بود که بخشی از آن صحنه باشم اما پس از ان بازی در سالهای اخیر دیدیم که مسی چه کارهای اعجاب انگیزی انجام می دهد.

دهمین سالگرد تکرار گل قرن مارادونا توسط مسی

نقش مسی در بارسلونا پس از خرید لوئیز سوارز کمی عوض شده و پستش به عقب تر کشیده شده است اما در ال کلاسیکو و در غیاب نیمار نقشی کلیدی برای نبرد تیمش برای قهرمانی لالیگا خواهد داشت. مارادونا در سال ۲۰۰۶ در مورد گل مسی به ختافه گفته بود:

بازیکنی را می بینم که می تواند جای من را در فوتبال آرژانتین پر کند و نامش مسی است. دیدن بازی او زیباست. سبکش در پیراهن آبی و سفید مثل خودم است. او یک رهبر است و کلاس فوتبال زیبا را ارائه می دهد. او با بازیکنان دیگر دنیای فوتبال متفاوت است.

چه هنرنمایی باشد چه کپی برداری، شاهکار مسی همچنان پس از یک دهه یکی از زیباترین گلهای تاریخ فوتبال است اما قطعا پیش از بازنشستگی می تواند کلکسیون هنرنمایی هایش را تکمیل کند...

یادداشت از جیمز دیل- اسکای اسپورتز
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج