۵۱۵۴۹۰
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

ليست اصلاح‌طلبان چگونه بسته‌مي‌شود

هرچند با پايان بررسي صلاحيت‌ها در هيات‌هاي اجرايي انتخابات شوراها خبرهاي خوبي به اصلاح‌طلبان مي‌رسد اما نگراني‌ها از نحوه بستن ليست‌هاي نهايي مورد حمايت اصلاح‌طلبان به ويژه در تهران و شهرهاي بزرگ هم بالا گرفته است

اعتماد نوشت: هرچند با پايان بررسي صلاحيت‌ها در هيات‌هاي اجرايي انتخابات شوراها خبرهاي خوبي به اصلاح‌طلبان مي‌رسد اما نگراني‌ها از نحوه بستن ليست‌هاي نهايي مورد حمايت اصلاح‌طلبان به ويژه در تهران و شهرهاي بزرگ هم بالا گرفته است.دو روز قبل عليرضا رحيمي رييس هيات عالي نظارت بر انتخابات شوراهاي استان تهران به «اعتماد» گفته بود بيشتر از ٩٢درصد از كانديداها در تهران تاييد صلاحيت شده‌اند و علاوه بر آن اين تاييد صلاحيت‌ها قطعي است و هيات‌هاي نظارت قرار نيست دوباره پرونده‌هاي تاييد شده را بررسي كنند.
او روز گذشته هم در آماري تفصيلي‌تر به خبرگزاري صدا و سيما گفت كه از ١٠ هزار و ٥٤ نفر ثبت‌نام‌كنندگان در استان تهران، ٩٢٨٨ نفر در هيات‌هاي اجرايي تاييد صلاحيت شده و تنها ٧٦٣ نفر رد صلاحيت شدند و ٨٤ نفر نيز انصراف دادند. به گفته او در شهر تهران هم دو هزار و٩٨٢ نفر ثبت‌نام كردند كه از اين تعداد دو هزار و ٧٦٤ نفر در هيات‌هاي اجرايي تاييد صلاحيت شدند، ‌٢٣٦ نفر رد صلاحيت شده و ١٨ نفر هم انصراف دادند. حالا بر مبناي زمان‌بندي انتخابات شوراها نتيجه نهايي بررسي صلاحيت‌ها دوم ارديبهشت به صورت رسمي به كانديداها اعلام خواهد شد تا اگر شكايتي داشتند از دوم ارديبهشت به مدت ٤ روز اعتراض‌شان را به هيات نظارت استان تهران و استان‌هاي ديگر اعلام كنند.
اگرچه هنوز اسامي تاييد صلاحيت‌شدگان به‌صورت رسمي اعلام نشده است اما برخي از سايت‌ها بر اساس گمانه‌زني‌هاي خود ليستي از كانديداهاي تاييد صلاحيت شده در تهران منتشر كرده‌اند. هرچند محمدرضا بادامچي رييس هيات نظارت برانتخابات شوراي شهرتهران به ايلنا گفته است: «اسامي كه منتشر شده به هيچ عنوان مورد تاييد هيات نظارت نيست و طبق قانون هيات اجرايي پس از دريافت نظر هيات نظارت نتايج را رسما به نامزدها اعلام خواهد كرد.» سخناني كه محمد محمودي شاه‌نشين، رييس هيات نظارت مركزي بر انتخابات شوراها هم آن را به نوعي ديگر بيان كرده است.
او در گفت‌وگو با مهر ليست‌هاي منتشر شده در خصوص نامزدهاي تاييد صلاحيت شده شوراي شهر تهران را خلاف و دروغ خوانده و گفته اين ليست‌ها محرمانه بوده و صحت و سقم اين ليست‌ها ثابت نشده و قابل استناد نيست. به گفته او هيات نظارت بر انتخابات شوراها نيز فقط مي‌تواند آمار عددي ارايه دهد و مجاز به اعلام نام كسي نيست؛ اين كار تخلف است. اشاره محمودي شاه‌نشين و بادامچي شايد به ليستي باشد كه خبرگزاري ايلنا روز گذشته منتشر كرده است. در ليست منتشر شده اين خبرگزاري از اسامي تاييد صلاحيت شده انتخابات شوراي شهر تهران نام چند نفر از چهره‌هاي شناخته شده از هر دو گرايش سياسي اصلاح‌طلب و اصولگرا وجود دارد. از جمله چهره‌هايي همچون محسن هاشمي، شهربانو اماني، احمد حكيمي‌پور، محسن سرخو، افشين حبيب‌زاده، ياشار سلطاني، غلامعلي رجايي، محمدجواد حق‌شناس، مرتضي الويري، محسن مهرعليزاده، حسين نقاشي، حسين‌الله كرم و مهدي خورشيدي (داماد احمدي‌نژاد) كه تاييد صلاحيت شده‌اند.

نحوه بسته شدن ليست اصلاح‌طلبان
اگرچه صحت اين ليست تاييد نشده است اما همين گمانه‌زني‌ها حاكي از وجود تعداد زيادي از چهره‌هاي برجسته اصلاح‌طلب دارد كه مي‌خواهند در ليست اصلاح‌طلبان قرار بگيرند. اما اصلاح‌طلبان قرار است چه تدبيري به ويژه براي بستن ليست ٢١ نفره تهران و كلانشهرها به كار ببندند؟عبدالكريم حسين‌زاده، نايب‌رييس فراكسيون اميد و عضو شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان دراين‌باره به «اعتماد» مي‌گويد: ما جدولي از شاخص‌هاي مختلف را تهيه كرده‌ايم. شاخص‌هاي مختلفي از جمله تحصيلات مرتبط (شهرسازي، معماري، جامعه‌شناسي شهري و...) و همين‌طور تجارب كاري مرتبط با رشته تحصيلي و مرتبط با امور مديريت شهري و شوراي شهر و... و در كنار اينها گرايش سياسي كه حتما بايد افراد گرايش اصلاح‌طلبي داشته باشند را مشخص كرديم و براي هر كدام ضريب اهميت خاصي را در نظر گرفته‌ايم. اين شاخص‌ها الان مشخص شده‌اند اما غربالگري افراد بعد از اعلام نتيجه نهايي احراز صلاحيت‌ها انجام خواهد شد. من اميدوارم ميز شوراي عالي سياستگذاري بتواند با تمام وجود اعتمادي كه با چند انتخابات قبلي در بين مردم ايجاد كرده را در اين انتخابات هم زنده نگه دارد و جايگاه خودش را در اين فضاي سياسي شبه‌حزبي تثبيت كند.
او در پاسخ به اين سوال كه با بيرون ماندن تعداد زيادي از چهر‌هاي اصلاح‌طلب نگران ليست‌هاي موازي در انتخابات نيستيد هم مي‌گويد: فكر مي‌كنم احتمال ايجاد اين ليست‌ها بسيار ضعيف باشد. ما يك ميثاقنامه‌اي تدوين كرده‌ايم كه هنگامي كه افراد فرم تقاضاي عضويت در ليست اصلاح‌طلبان را پر مي‌كنند بايد اين ميثاقنامه را امضا كنند و به آن پايبند باشند. در اين ميثاقنامه افراد متعهد مي‌شوند اگر در ليست نهايي قرار نگرفتند بايد به نفع افراد درون ليست كنار بكشند و به آنها كمك كنند. همچنين افراد متعهد مي‌شوند اگر در ليست قرار گرفتند و راي آوردند بعد از ورود به شوراي شهر هم وفادار به جريان اصلاح‌طلبي براي توسعه و مديريت شهري باشند.
اما به گفته حسين‌زاده ضمانت اجرايي اين تعهد هم حضور دبيران كل احزاب اصلاح‌طلب در شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان است. حسين‌زاده مي‌گويد اين دبيران كل مديريت افراد وابسته به حزب خودشان را برعهده خواهند داشت تا همه‌چيز طبق تصميم جمع پيش برود. به گفته او با توجه به اينكه حزب اعتدال و توسعه هم از هفته گذشته به شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان پيوسته است قطعا احتمال اينكه ليست‌هاي مختلف و موازي شكل بگيرد بسيار ضعيف خواهد بود. او همچنين درباره نامه ديروز تعدادي از چهره‌‌هاي اصلاح‌طلب به شوراي عالي اصلاح‌طلبان درباره گزينش افراد پاكدست براي حضور در ليست نهايي هم مي‌گويد: ما نمي‌توانيم درباره افراد قضاوت و تجسس كنيم.
اما سابقه كاري و فعاليت حرفه‌اي افراد، پاكدستي آنها را نشان خواهد داد. ما سعي مي‌كنيم ليستي ببنديم كه سرافكنده مردم نباشيم تا اكثريت كرسي‌ها را در انتخابات به دست بياوريم و بتوانيم مديريت شهري خصوصا كلانشهر تهران را به مسير غير رانتي و غيرسياسي و عقلاني خودش بازگردانيم. او همچنين درباره سهميه ٣٠ درصدي جوانان در ليست اصلاح‌طلبان هم مي‌گويد: اين عدد هنوز قطعي نيست. هر چند صحبت‌هايي درباره آن شده است. بزرگان جريان اصلاح‌طلب هم توصيه‌هاي زيادي در اين باره كرده‌اند. من معتقدم ما در برهه‌اي هستيم كه مجبور به كادرسازي و نيروسازي هستيم تا از ظرفيت جوانان استفاده كنيم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج