جاباما
۵۱۵۶۳۵
۴ نظر
۵۰۰۴
۴ نظر
۵۰۰۴
پ

هاشمی: رئیسی رقیب اصلی روحانی است

محمد هاشمی ناراحت بودن خانواده آیت‌الله هاشمی را از ثبت نام کردنش در انتخابات رد می‌کند و می‌گوید حتی «آقا محسن» هم می‌خواسته در روند ثبت نام، «عمویش» را همراهی کند اما به دلیل ملاقات با مهدی هاشمی این امر میسر نشده است.

محمد هاشمی ناراحت بودن خانواده آیت‌الله هاشمی را از ثبت نام کردنش در انتخابات رد می‌کند و می‌گوید حتی «آقا محسن» هم می‌خواسته در روند ثبت نام، «عمویش» را همراهی کند اما به دلیل ملاقات با مهدی هاشمی این امر میسر نشده است.

رییس سابق صداو سیما حالا تصمیم گرفته لباس کاندیداتوری به تن کند، آنهم برای انتخابات ریاست جمهوری. او که روزی خودش پایه گذار نزدیک ترین حزب به آیت الله هاشمی رفسنجانی بود و بعد، از آن کنار کشید، حالا خود را نماینده جریانی می داند که به دنبال ادامه مسیر آیت الله است.

محمد هاشمی رفسنجانی در حالی خود را داوطلب ریاست جمهوری کرده است که معتقد است اصلاح طلبان در این انتخابات دست بالاتر را نسبت به اصولگرایان دارند و می گوید انتخابات پیش رو فضایی سه قطبی را تجربه خواهد کرد. اما به اعتقاد او اصلی ترین رقیب روحانی ابراهیم رییسی است و نه دیگر گزینه های اصولگرا.

او ناراحت بودن خانواده آیت الله هاشمی را از ثبت نام کردنش در انتخابات رد می کند و می گوید حتی «آقا محسن» هم می خواسته در روند ثبت نام، «عمویش» را همراهی کند اما به دلیل ملاقات با مهدی هاشمی این امر میسر نشده است.

هاشمی کنارکشیدنش را از انتخابات نامعلوم می داند و می گوید منتظر روزهای آینده برای تصمیم گیری است.

مشروح گفت وگوی محمد هاشمی را در زیر می خوانید؛

آقای هاشمی! چند روز دیگر به احراز صلاحیت ها زمان باقی مانده است و تقریبا تکلیف جریان های سیاسی درباره انتخابات ریاست جمهوری مشخص است. آرایش سیاسی شکل گرفته در انتخابات ریاست جمهوری را چطور تحلیل می کنید؟

آنطور که در حال حاضر مشاهده می کنیم انتخابات سه قطبی شده است، در شرایط فعلی چهره های سیاسی ای که در انتخابات نام نویسی کرده اند فضای انتخابات را به سمت قطبی شدن پیش خواهند برد. در حال حاضر اصولگرایان، اصلاح طلبان یا اعتدالیون و احمدی نژادی ها سه قطب اصلی انتخابات را شکل می دهند. حالا بستگی به نظر شورای نگهبان دارد که کدامیک از افراد را در صحنه نگه دارد و در آن موقع بیشتر می توان درباره آرایش سیاسی انتخاباتی اظهارنظر کرد.

به نظر شما این سه قطبی بودن، فضای انتخابات را به چه سمتی ببرد؟ منظورم این است کدام قطب دست قوی تر را برای پیروزی در انتخابات دارد؟

چون بخشی از آرای اصولگرایان و جریان احمدی نژاد مشترک است بنابراین آرای همدیگر را تصاحب می کنند چون آراءشان هم پوشانی دارد اما جریان اصلاح طلب و اعتدالی آرای خودشان را دارند و احتمال پیروزی یا ضریب نفوذ جریان اعتدالی بیشتر است.

نماینده جریان اعتدالی که به گفته شما جریان پیروز در انتخابات خواهد بود، حسن روحانی است. در حال حاضر مهمترین رقیب او را در میان چهره هایی که برای انتخابات ثبت نام کرده اند را چه کسی می دانید؟

من به نظرسنجی هایی که انجام شده به طور دقیق دسترسی ندارم و این موضوع را نظرسنجی ها مشخص خواهد کرد اما آنچه از پیش بینی ها حاصل می شود این است که ابراهیم رییسی رقیب اصلی حسن روحانی است. اما نمی دانم این موضوع چقدر با واقعیت میدانی تطبیق دارد.

آقای هاشمی! شما در زمان ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری گفتید که برای ادامه مسیر آیت الله هاشمی پا به این میدان گذاشته اید. از آنجایی که مسیر آیت الله هاشمی مسیر اعتدال گرایی بوده و کاندیدای این جریان هم مشخص است، آیا شما آمدنتان را در صحنه انتخابات با اصلاح طلبان اعم از شورای عالی سیاست گذاری یا اعتدالیون یا شخص حسن روحانی هماهنگ کرده بودید؟

من در زمان ثبت نام گفتم که برای پیگیری آرمان های آیت الله هاشمی آمده ام و آرمان های ایشان همیشه اعتلای ایران اسلامی، رفاه و آسایش مردم بوده است و بعد اضافه کردم که ما دست کسانی که در این مسیر حرکت می کنند را به گرمی می فشریم و تعامل سازنده با آن ها خواهیم داشت.

من در زمان آمدن هم با عده ای مشورت کردم که هم اصلاح طلب و هم بعضا اعتدالی بودند. اما اینکه این موضوع با شورای عالی سیاست گذاری هماهنگ شده باشد، نبوده است. من برای ادای یک تکلیف در انتخابات حضور پیدا کردم و آن، نظر آیت الله هاشمی بود که در انتخابات بهتر است افراد متعدد ثبت نام کنند. نظر ایشان این بود که چند نفر از جریان اعتدالی و اصلاح طلب در انتخابات حضور داشته باشند که در حقیقت به نوعی عرصه انتخابات را برای حوادثی که ممکن است اتفاق بیفتد بیمه کنند. منتهی تا آن زمانی که من ثبت نام کردم عرصه انتخابات از طرف جناح اعتدالی یک نفره بود. بعد من هم جهانگیری هم ثبت نام کردند.

منظورتان این است که اسحاق جهانگیری در پی نظر آیت الله هاشمی وارد صحنه انتخابات شد؟

آنطور که آقای مرعشی به من گفته است بعد از رایزنی های زیادی که با حسن روحانی در این زمینه صورت گرفت، بالاخره آقای روحانی راضی شد که اسحاق جهانگیری به میدان بیاید. اما اینکه حضور او برنامه ریزی شده بوده یا به توصیه کسی دیگر بوده است اطلاعی ندارم. آقای مرعشی به همراه موسوی لاری و حسین کمالی به مدت طولانی با حسن روحانی صحبت کردند و بالاخره رییس جمهور قانع شده که معاون اولش در انتخابات نام نویسی کند. خود آقای جهانگیری هم وقتی ثبت نام همین حرف ها را تکرار کرد و گفت که کاندیدای اصلی حسن روحانی است. ادبیاتی که به کار برد نشان دهنده این بود که جهانگیری مکمل روحانی است و به پیشنهاد اصلاح طلبان به انتخابات آمده است.

اصولگرایان هم به نظر با داشتن همین ایده با حضور بیشتری نسبت به اصلاح طلبان وارد انتخابات شدند. به نظر شما آیا کاندیداهای اصولگرا در صورت تایید شدن به نفع کاندیدای اصلی این جریان که به نظر ابراهیم رییسی است کنار خواهند رفت؟

این عرصه، صحنه رقابت است و یک رای هم تاثیرگذار است بنابراین اگر اصولگرایان متعدد باشند آرای آن ها تقسیم خواهد شد ولی اگر یک نفر در صحنه باشد رای آن ها تجمیع خواهد شد و به نفع آن ها است. اما کاملا شفاف نیست که کاندیدای اصلی آن ها چه کسی است اما آنطور که از شنیده ها بر می اید رییسی کاندیدای اصلی این جریان است و به نظر من بقیه چهره های این جریان هم به نفع او کنار خواهند رفت. البته بعضی ها هم مانند آقای میرسلیم اعلام کرده اند که تا آخر می مانند و کنار نخواهند رفت.

به نظر شما نیامدن سعید جلیلی و مهرداد بذرپاش می تواند در همین راستا به رای آوری ابراهیم رییسی کمک کند؟

اصولگرایان الان به دو گروه تقسیم شده اند. یک گروه احمدی نژادی ها هستند و گروه دیگر بقیه اصولگرایان. جلیلی و بذرپاش بیشتر به دلیل تمایل به سمت احمدی نژاد معروف بوده و هستند. بنابراین نبود آن ها به نفع احمدی نژادی ها است نه اصولگرایان دیگر.

یعنی احمدی نژآد حتی می تواند از نیامدن جلیلی و بذرپاش هم استفاده کند...

حضور پیدا کردن احمدی نژاد در عرصه انتخابات با توجه به توصیه رهبری برای نیامدن او یک مساله ای است که احمدی نژاد را درجامعه با موانعی مختلفی روبرو خواهد کرد. اما در این مورد بهتر است زیاد اظهارنظر نشود چون این مساله مربوط به رهبری و احمدی نژاد است و در حوزه خودشان باید مورد توجه قرار بگیرد.

آقای هاشمی! اگر شما تایید صلاحیت شود تا لحظه آخر خواهید ماند یا به نفع روحانی یا فرد دیگری کنار خواهید کشید؟

این سوال سوال سختی است و بهتر است منتظر آینده بمانیم. اما نمی گویم که وارد صحنه رقابت با بقیه کاندیداها نخواهم شد و بهتر است تا روشن شدن بیشتر صحنه انتخاب صبر کنیم.

در زمان ثبت نام شما گفتید که خانواده آیت الله هاشمی از این موضوع خبر دارند. اما بعد از ثبت نام شما خبرهایی منتشر شد که خانواده آیت الله از این موضوع بی خبر و حتی از شما ناراحت هستند. این موضوع واقعیت دارد؟

خیر این موضوع واقعیت ندارد. خانواده آیت الله هاشمی خبر داشتند و حتی آقا محسن می خواست همراه من به ستاد بیاید اما چون زمان ملاقات با آقا مهدی بود نتوانست با من همراهی کند. البته این کار خیلی ضروری نیست که آدم برای ثبت نام لشکرکشی کند و همیشه بهتر است که ثبت نام ها به ساده ترین روش ممکن صورت بگیرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مجید بهروزی از جهرم

      رقیب قدرتمند روحانی از طبقه متوسط و مردم زحمتکش است.احمدی نژاد سیاستمدار به روز است .با آمدن وی شادی و امنیت واز همه مهمتر رونق اقتصادی به جامعه بر میگردد.

    • بدون نام

      احمدی نژاد جز فقر وتفرقه چیزی برای کشور نخواهد اورد

    • حامی

      اخه روحانی چی هستش که بخوادبارییسی واحمدی نژادرقابت کند کلیدت روبرداروبرودردفترکارجدیدت روبازکن کلیدساز سیب گندیده

    • بدون نام

      فقط احمدی محبوب قلبها فقراوبیکارا اماده باشید که پشتوانه مردخداباشیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج