۵۱۷۵۲۰
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

باخت بدهنگام استقلال در تبریز

آبی‌ها در دیدار برابر تراکتورسازی باز هم نتوانستند نمایش‌های خوب خود در ماه‌های پیشین را تکرار کنند.

وطن امروز: آبی‌ها در دیدار برابر تراکتورسازی باز هم نتوانستند نمایش‌های خوب خود در ماه‌های پیشین را تکرار کنند. سرمربی استقلال در نشست خبری خود پیش از دیدار با تراکتورسازی گفت این تیم در نیم‌فصل اول نتایج پرنوسان و سینوسی کسب کرده و به همین دلیل پرسپولیس توانست خیلی زود قهرمان شود. منصوریان در ادامه صحبت‌های خود نیز به این نکته اشاره کرد که استقلال از مسیر ابتدای فصل خود دور شده اما نتایج آبی‌ها در ماه فروردین نشان می‌دهد تیم او باز هم در مسیر سینوسی حرکت می‌کند. آبی‌پوشان بعد ۲ ماه شیرین پایان سال، فروردین را با برد خانگی برابر فولاد آغاز کردند اما پس از آن برابر گسترش فولاد و لکوموتیو با ۲ نمایش غیر قابل قبول به تساوی رسیدند و در دیدار برابر صبای قم نیز با زحمت در دقایق پایانی موفق به کسب پیروزی شدند. آبی‌ها در آخرین دیدار فروردین‌ماه بعد از نزدیک به ۳ ماه در لیگ برتر طعم شکست را چشیدند تا رتبه دوم لیگ را موقتا از دست بدهند. تیم منصوریان در بازی‌های اخیر از ثبات همیشگی دور شده است. آبی‌پوشان در جریان بازی کمتر حاکم بر میدان هستند و فاصله بالای میان خطوط باعث شده استقلال نتواند حتی برابر حریفی مانند صبای قم تیم برتر زمین باشد. دیگر مولفه استقلال در بازی‌های اخیر که شباهت زیادی به نیم‌فصل اول لیگ دارد، فرصت‌سوزی و استرس بازیکنان در زدن ضربات آخر است. شاگردان منصوریان به طور مثال در دیدار برابر تراکتورسازی ۲ موقعیت ۲ به تک را از دست دادند که این موضوع گواهی بر این ادعا است. آبی‌پوشان در خط دفاعی نیز اشتباهات زیادی را مرتکب می‌شوند و بررسی گل‌هایی که این تیم در فروردین‌ماه دریافت کرده نشان می‌دهد در تمام صحنه‌ها اشتباهات فردی پایه‌گذار گل حریف بوده است. استقلال اگر برابر الاهلی نتیجه خوبی کسب نکند، قطعا منصوریان دوباره باید با بحران دست و پنجه نرم کند و این موضوع به آن معناست که دوران شیرین برای سرمربی آبی‌ها در این تیم خیلی زود دوباره جای خود را به روزهای سخت داده است.

راز موفقیت تراکتور مقابل استقلال

پس از قهرمانى پرسپولیس در لیگ برتر هیجانات صدر جدول نیز تا حدود زیادى کمتر شد. پرسپولیس پدیده را با ٤ گل شکست داد تا جشن قهرمانى‌اش کامل شود. به دلیل فاصله زیاد تیم‌هاى استقلال و تراکتورسازى با دیگر تیم‌هاى تعقیب‌کننده، کسب سهمیه آسیایى این دو تیم مسجل شده است. اما تقابل امیر قلعه‌نویى، سرمربى سابق استقلال با این تیم تحت هر شرایطى حساسیت‌هاى خاص خود را دارد. استقلال در این دیدار بیشتر از آنکه به دنبال تثبیت موقعیت خود در جدول باشد به فکر جبران شکست در بازى رفت و حفظ رکورد شکست‌ناپذیرى‌اش در یازده هفته گذشته بود.

استقلال در هفته دوم و در اهواز مقابل استقلال خوزستان شکست خورده و پس از آن در هیچ یک از بازی‌هاى خارج از خانه مغلوب نشده بود اما پس از ٢٦ هفته طلسم شکست‌ناپذیرى این تیم توسط تراکتورسازى در تبریز شکسته شد.

هر دو تیم از حساسیت‌هاى ناشى از شکست احتمالى آگاه بودند و به همین دلیل با تاکتیکى کاملا محافظه‌کارانه به میدان آمدند.

تراکتورسازى در چند هفته گذشته مشکلات فراوانى داشته و امتیازات حساسى را از دست داده بود. در مقابل استقلال با پیروزى‌هاى پیاپى نه‌تنها فاصله ١٠ امتیازى خود با تراکتورسازى را جبران کرده بلکه با یک امتیاز بیشتر از حریف پیشى گرفته بود.

مهم‌ترین نقطه قوت استقلال که موجب پیشرفت چشمگیر این تیم در دور برگشت مسابقات شده، انتخاب نوع خاصى از بازى است که بازیکنان بخوبى آن را در زمین پیاده می‌کنند و بسیار موثر و تاثیرگذار نیز است. در برنامه تاکتیکى استقلال تحت فشار گذاشتن بازیکن صاحب توپ حریف مهم‌ترین فاکتور موفقیت آنان است. بازیکنان استقلال به محض اینکه تیم حریف صاحب توپ مى‌شود با چند بازیکن به آنان حمله کرده و با بازى درگیرانه خود مانع از شکل‌گیرى نظم تیمى آنان مى‌شوند. اما ویژگى اصلى استقلال که موجب موفقیت تاکتیک پرسینگ استقلال شده سرعت تیمى آنان از دفاع به حمله است. با حضور بازیکنان جوان و سرعتى همچون بهنام برزاى، فرشید اسماعیلى، جابر انصارى و کاوه رضایى چنین تاکتیکى قابل اجرا است و استقلال بخوبى توانسته سیستم مورد نظر خود را در زمین پیاده کند. در اجراى استراتژى مورد نظر استقلال منطقه شروع پرس بسیار مهم است.

استقلال با عقب‌نشینى به زمین خودى منتظر مى‌ماند تا با پیشروى تیم مقابل فضاى لازم در پشت خط دفاعى حریف به وجود بیاید. به محض اینکه توپ وارد زمین استقلال مى‌شود پرسینگ سنگین این تیم شروع شده و پس از دریافت توپ به سرعت رضایى را صاحب توپ مى‌کنند.

در چنین شرایطى حضور بازیکنى که بتواند با پاس‌هاى بلند و دقیق خود رضایى را در موقعیت تک‌به‌تک قرار دهد ضرورى است. امید نورافکن، مهره اصلى استقلال در این تاکتیک است. پاس‌هاى بلند نورافکن به پشت دفاع حریف و سرعت عالى رضایى که همواره توسط برزاى، اسماعیلى و انصارى حمایت مى‌شود تاکتیک اصلى استقلال براى رسیدن به گل است.

تراکتورسازى بخوبى از تاکتیک تیمى استقلال آگاهى داشت و سعى مى‌کرد کمتر فضاى لازم را در اختیار رضایى قرار دهد به همین دلیل خالد شفیعی و محمدرضا مهدى‌زاده سعى مى‌کردند نزدیک‌تر به محمدرضا اخبارى دروازه‌بان خود بازى کنند.

تراکتورسازى در میانه میدان تمام امیدهایش به مهدى کیانى و محمد نورى بود، کیانى بخوبى فضاى جلوی خط دفاعى را پوشش داده بود و نورى نیز بیشتر به عنوان رابط خط میانى سعى در کنترل جریان بازى داشت.

نورى توان لازم براى کنترل جریان بازى را نداشت و نبود هماهنگى مناسب بین مهدى شریفى، شهرام گودرزى، محمد ابراهیمى و فرزاد حاتمى موجب شده بود تراکتورسازى در ایجاد موقعیت گل موفق نباشد.

تراکتورسازى قصد داشت در ضربات ایستگاهى دروازه استقلال را باز کند اما حضور پادوانى و رابسون جانواریو مدافعان بلندقامت استقلال موقعیت لازم را به آنان نمى‌داد.

بازى تا دقیقه ٨٧ و بدون کمترین ریسکى از طرف 2 تیم دنبال مى‌شد اما ابراهیمى با شوتى دقیق و دیدنى دروازه رحمتى را باز کرد. در دیدارهایى که هر دو تیم به دنبال بازى محافظه‌کارانه هستند خلاقیت‌هاى فردى، ضربات ایستگاهى و اشتباه بازیکنان مهم‌ترین فاکتور تغییر نتیجه است. ابراهیمى در حالی که نمایش مطلوبى نداشت اما با خلاقیت فردى خود تراکتورسازى را پیروز کرد تا امیر قلعه‌نویى تا حدود زیادى از فشار و استرس هفته‌هاى گذشته خارج شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج