۵۱۷۷۰۶
۲ نظر
۵۰۰۵
۲ نظر
۵۰۰۵
پ

نامزد پوششی یک نوع کفتر بازی سیاسی است

اين دوره از انتخابات آرايش سياسي گروه‌ها ، احزاب ، رجال سياسي و مذهبي اضلاع رقابت، شبيه نوعي كفتربازي است كه نگارنده اين نوع مدل رقابت را كفتربازي سياسي روي بام قدرت نام مي‌نهم.

محمدکاظم انبارلویی؛ سردبیر روزنامه رسالت نوشت: كفتربازي يك سرگرمي مذموم است كه حاصلي جز اتلاف وقت و عمر ندارد. اين بازي به اين دليل مذموم است كه روي بام‌هاي بلند باعث آزار واذيت همسايگان مي شود. اما كبوتر از ديرباز سمبل صلح و ‌آشتي و دوستي بوده است. از اين لحاظ بازي و استفاده از آن نمي‌تواند امري مذموم باشد. آمريكايي‌ها كفتربازي بلد نيستند. اما در آمريكا عده‌اي ايراني و اروپايي به اين كار مشغول هستند. بلژيكي‌ها ، فرانسوي‌ها ، انگليسي‌ها و ايتاليايي‌ها جزء توليدكنندگان و صادركنندگان كفتر هستند. كفتربازي يك كار مردانه است . زنان هيچ‌گاه به اين بازي وارد نمي شوند و كسي ياد ندارد زني به اين عرصه وارد شده باشد. مسابقه كفتربازي قواعد خاص خود را دارد.

روز مسابقه هر كفترباز، كفتران خود را پر مي‌دهد، ميانگين ساعات پرش ‌آنها را در ‌آسمان محاسبه مي‌كنند و هر كدام بيشتر بود او برنده مسابقه است. تيرماه هر سال به اين دليل كه گرم‌ترين ماه سال است زمان مسابقه است. كبوتربازان مانند يك مربي بوده كه كبوتران اعضاي تيم او هستند. تقلب در مسابقه كفترپراني به اين صورت است كه يك كفترباز با برخي همسايگان برنامه‌ريزي مي‌كند كه روي پشت‌بام با تكان دادن پارچه سياه اجازه نشستن به كبوتران ندهد تا مدت بيشتري در آسمان پرواز كنند. نام اين كار مداخله بيگانگان در امر رقابت است. داور، چنين صحنه‌اي را ببيند پشت‌بام را ترك مي كند و اين به معناي بي‌اعتبار بودن رقابت است.

اين دوره از انتخابات آرايش سياسي گروه‌ها ، احزاب ، رجال سياسي و مذهبي اضلاع رقابت، شبيه نوعي كفتربازي است كه نگارنده اين نوع مدل رقابت را كفتربازي سياسي روي بام قدرت نام مي‌نهم.

اين رويكرد در انتخابات كنوني كه ممكن است مورد رنجش مردم از باب لطمه به اقتدار و امنيت ملي شود، مذموم است. با آنكه معمول است در هر انتخابات از هر ضلع رقابت با هر ضلع سلايق سياسي يك نفر به ميدان پا بگذارد اما متاسفانه از هر ضلع ۲ يا ۳ يا بيشتر نامزد شده‌اند.

گردانندگان پشت پرده اصلي اين دوره از رقابت‌ها ترجيح دادند تا پايان مناظره‌ها كه نقطه عطف رقابت‌هاست هر كدام چندنفر را به ميدان بفرستند.

با آنكه معمول نبوده است رئيس جمهور مستقر در دور دوم رقابت‌ها نامزد مكمل، پوششي، يا نامزد دوم داشته باشد، اما ا ين دوره بر خلاف عرف رقابت‌ها اين اتفاق افتاده است.

حداقل ۴ نفر از ثبت نام كنندگان از جريان اصلاحات و اعتدال ، نقش نامزد مكمل را در اين باره بازي مي كنند. كه شوراي نگهبان در احراز صلاحيت‌ها به دو تن از آنها رضايت داد.

رئيس جمهور پيشين با آنكه قبلا گفته بود نه خود وارد عرصه رقابت‌ها مي شود و نه از كسي حمايت مي كند به همراه دو نفر از ياران قديم خود ثبت نام كرده است.

اصولگرايان كه از سال ۸۴ تا كنون تكثر در ميان خود را پذيرفته‌اند، در قالب جبهه مردمي نيروهاي انقلاب ۴ نفر را به عرصه انتخابات وارد كرده‌اند.

نامزدهايي كه تا آخر وقت اداري شنبه گذشته به وزارت كشور رفتند و ثبت نام كردند، فرمي را پر كرده اند كه در آن پذيرفته‌اند قواعد رقابت را حين برگزاري انتخابات ، روز انتخابات يا بعد از اعلام نتيجه انتخابات رعايت كنند و به داوري احترام بگذارند هر چند برخي ميزان پايبندي خود را به اين قواعد و داوري گاهي تغيير مي دهند و اين خود نوعي بي‌صداقتي و عدم پايبندي به قانون و يك عهد و پيمان اجتماعي و سياسي است.

تحليلگران سياسي در ارزيابي و تحليل انتخابات اين دوره از يك كليدواژه استفاده مي كنند و آن كليد‌واژه "پيچيده" است. وقتي سوال مي شود انتخابات را چگونه مي‌بيني؟ مي‌گويد "پيچيده" است، نمي‌شود نظر قطعي داد.

صورت بندي نوع رقابت اين دوره يك تحليل رياضي دارد كه ظاهراً همه ابعاد و اكناف رقابت، آن را مي‌دانند و به همين دليل به مدل "كفتربازي سياسي" روي آورده‌اند.

آن تحليل، اين است كه در سال ۹۲ رئيس جمهور مستقر با اختلاف هفت دهم درصد در دوره اول توانست اكثريت آراء را به دست آورد و در دور اول به پاستور راه يابد.

نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد باتوجه به كارنامه ۴ساله دولت و عدم پاسخ به مطالبات اصلي مردم در حوزه معيشت و نيز عدم تحقق برنامه‌ها و وعده‌ و وعيدها، آقاي روحاني با ريزش راي روبه‌روست. او در حوزه سياست خارجي با دستاورد "تقريبا هيچ" برجام كه دوستان وي به آن تفوه مي كنند و در حوزه سياست داخلي به دليل بي‌مهري به منتقدان دلسوز و عدم رعايت حقوق شهروندي و نيز در حوزه اقتصادي به دليل ركود ، بيكاري ، تورم ، گراني و كاهش ارزش پول ملي ، افزايش دو برابري حجم نقدينگي و ... با دست خالي به عرصه رقابت‌ها آمده است. كارنامه ۴ ساله او و عدم توفيق‌هايش در اين عرصه‌ها زير نگاه نقادانه مردم و نخبگان قرار دارد. لذا ريزش راي او يك رقم درشت را نشان مي‌دهد. به طور طبيعي بر اثر آخرين برآوردها و نظرسنجي‌ها رئيس جمهور مستقر نمي‌تواند اكثريت را در دوره اول به دست آورد و ممكن است انتخابات به دور دوم برود.

يك تحليل آماري و رياضي مي‌گويد اگر آقاي حداد عادل در سال ۹۲ كنار نمي‌كشيد ممكن بود با اختلاف راي ناچيزي كه روحاني در دور اول به رياست جمهوري انتخاب شد ، آراء او انتخابات را به دور دوم ببرد، لذا اگر رئيس جمهور مستقر زير ۵۰ درصد راي دارد اجماع در دو يا سه سوي رقابت معني ندارد.

طبيعي است اگر يك احتمال وجود دارد كه انتخابات به دور دوم برود، هر ضلع رقابت سعي مي كند دو نفري كه به دور دوم راه پيدا مي‌كنند از خانواده سياسي آنها باشد. فلسفه تصميم آقاي روحاني براي رضايت به "نامزد دوم" يا نامزد مكمل و پوششي همين است. انتخابات در هر نظام مردم‌سالارانه يك روش معين براي رسيدن به نتايج نامعين است . از قبل نمي توان پيش‌بيني كرد چه كسي مي تواند پيروز انتخابات باشد. نتايج انتخابات اخير آمريكا همين واقعيت را نشان داد. البته در آنجا در اين دوره مراكز نظرسنجي دست به كار نظرسازي زدند تا كلينتون را برنده انتخابات اعلام كنند اما اين كار جواب نداد. معمولا در كشورهايي كه نظرسنجي ها

بر اساس نگاه به واقعيت و با روش‌هاي علمي انجام مي‌شود حداقل يك هفته تا يك روز قبل از انتخابات تقريباً كشف مي كنند چه كسي راي مي آورد.

اكنون كبوتران صلح و ثبات در بام مردم‌سالاري از باب تحكيم اقتدار و امنيت ملي ايران به پرواز درآمده‌اند. اينكه مردم در نگاه به سپهر سياسي كشور چه كسي را بر‌مي‌گزينند، بايد منتظر فرا رسيدن ۲۹ ارديبهشت ماه، روز رأي گيري باشند. مردم هر كس را انتخاب كردند رئيس جمهور همه ملت است، بايد به اين انتخاب احترام گذاشت و به او تبريك گفت ، چه رئيس جمهور فعلي انتخاب شود چه فرد ديگر.

آنچه در اين ميان مهم است برگزاري انتخاباتي سالم، گسترده، با نشاط و توأم با امنيت كامل است. چنين انتخاباتي مي‌تواند پايه‌هاي اقتدار و امنيت ملي را بيش از پيش استحكام ببخشد. آن كبوتري كه نهايتاً بر بام قدرت در سپهر سياست ايران اسلامي مي‌نشيند بايد پيام‌آور صلح، برادري، اتحاد و همبستگي ملي باشد
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ابن سردبیر گرامی همچین قوانین کفتر بازی را توزیع داد انگار خودش مولد کفتر وکفتر بازی است خخخخ

    • ناهید

      سردبیر کفترباز ندیده بودیم که اونم به لطف ادبیات احمدی نژادی دیدیم...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج