۵۲۰۸۲۲
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

کرسی های شورا در انتظار فهرست نهایی

کمتر از ۲۲ روز دیگر، رقابت ۳ هزار داوطلب برای ۲۱ صندلی در شورای شهر تهران آغاز می‌شود. اما همچنان خبری از ترکیب فهرست‌های نهایی دو جناح «اصولگرا» و «اصلاح‌طلب» نیست.

روزنامه ایران: کمتر از ۲۲ روز دیگر، رقابت ۳ هزار داوطلب برای ۲۱ صندلی در شورای شهر تهران آغاز می‌شود. اما همچنان خبری از ترکیب فهرست‌های نهایی دو جناح «اصولگرا» و «اصلاح‌طلب» نیست.
از آنجا که انتخابات شوراها مقارن با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود اخبار و فعالیتهای مربوط به آن اغلب بین خبرهای کاندیداهای ریاست جمهوری گم می‌شود و بیشتر مردم از تب و تاب مربوط به این انتخابات بی‌خبر می‌مانند. اما شورای شهر یکی از مهمترین نهادهای نوپای دموکراسی در ایران است و کاندیداهای تأیید صلاحیت شده با شور و شوق در حال فعالیت هستند. تعدادی از فعالان مدنی هم برای انتخابات شورای شهر تهران تأیید صلاحیت شده‌اند که به گرم‌تر شدن تنور این انتخابات کمک شایانی می‌کند.
تأیید صلاحیت این فعالان, واکنشهای زیادی در فضای مجازی به وجود آورد و بحث‌های فراوانی بین شهروندان به راه انداخته است. به گفته کارشناسان، شانس پیروزی لیست ها در انتخابات شورای شهر تهران بیش از اعضای مستقل است، بنابراین وارد شدن به لیست (از هر دوطیف) شانس نهایی داوطلبان را افزایش می‌دهد. با این وجود تلاش‌ها و رایزنی‌ها برای بسته شـدن لیست ها تاکنون به نتیجه قطعی نرسیده است. اصولگراها اگرچه اخبارشان کمتر در رسانه‌ها به چشم می خورد اما چراغ خاموش در حال فعالیت هستند وسر لیستشان را هم انتخاب کرده و جلساتشان را هم مرتب برگزار می‌کنند. «پرویز سروری» هم اکنون به عنوان سرلیست اصولگرایان موسوم به «خدمت» انتخاب شده است. پیش از این تصور می‌رفت که «مهدی چمران» به عنوان سرلیست انتخاب شود.
لیست اصلاح‌طلبان نیز هم اکنون در مرحله امتیاز دهی و غربالگری داوطلبان قرار دارد. موسوی لاری روز گذشته خبر داد به احتمال زیاد، کار گزینش اعضا تا ۱۵ اردیبهشت ماه به پایان می‌رسد.
یکی از اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با رد انتشار شایعات متعدد درباره بسته شدن لیست نهایی اصلاح‌طلبان داوطلب ورود به شورای شهر به «ایران» می‌گوید: بارها اعلام شده که این لیست‌ها، گمانه‌زنی افراد و رسانه‌هاست و به شورای عالی سیاستگذاری هیچ ارتباطی ندارد.
محمود صادقی با بیان اینکه شورا برای انتخاب افراد، کارگروهی تعیین کرده که درحال امتیازبندی کارنامه متقاضیان هستند، می‌گوید: این کارگروه هنوز به مرحله گزینش و جمع‌بندی نهایی نرسیده و قرار هم نیست لیستی محرمانه یا مخفیانه بسته شود. بعد از اتمام امتیازبندی، اسامی با حضور ۴۲ نفر عضو شورا (کاندیداها حق حضور ندارند) در شورای عالی به رأی گذاشته می‌شود. قرار است از تعداد حدود ۸۰۰ نفر ثبت‌نام کننده، اسامی در فاز نخست به ۲۰۰ نفر تقلیل یابد.
بعد از این مرحله «گرایش ها»، «سوابق اصلاح‌طلبی»، «پاکدستی» و برخی شاخص‌های دیگر افراد بررسی شده و مصاحبه انجام می‌گیرد و نهایتاً لیست به دو برابر تعداد نهایی یعنی ۴۲ نفر می‌رسد.وی با بیان اینکه در ابتدا بین افراد متقاضی، فرم امتیاز‌بندی توزیع شده و ۷ شاخصه تخصصی مثل سوابق اجرایی، تخصص‌های مرتبط با مدیریت شهری، سوابق حزبی و تشکیلاتی و همینطور پاکدستی برای امتیاز دهی تعیین شده است، می‌گوید: علاوه براین برای زنان و جوانان در مجموع، سهمیه ۵۰ درصدی در نظر گرفته شده است.

وی درباره زمان انتشار لیست نهایی هم می‌گوید: کار امتیازبندی بسیار فشرده و زمان براست، با این وجود پیش‌بینی می‌کنیم که تا ۱۵ اردیبهشت ماه، اسامی نهایی شود.

او درباره راهکارهای پیشگیری از تکرار اتفاق «چرخش برخی اعضای شورا از مواضع حزبی خود» (همچون مورد الهه راستگو در انتخابات دوره گذشته) می‌گوید: همه این اقدامات به خاطر تکرار نشدن چنین اتفاقاتی است. براین اساس «شایسته سالاری»، «گرایش فرد»، «تخصص» و «پاکدستی» و «کمتر کردن تأثیر لابی ها» مورد توجه قرار گرفته و از افراد میثاق و تعهد محکم تری گرفته می‌شود.
محمود صادقی با اشاره به برخی معیارهای انتخاب اعضای شورای شهر اینطور توضیح می‌دهد: یکی از وظایف اصلی شورا، نظارت است که باید در همه بخش‌ها اعمال شود. بنابراین افرادی باید به شورا وارد شوند که علاوه بر پاکدستی، مصلحت فردی را بر جمع ترجیح ندهند. اهل دلالی و واسطه گری نبوده و تخصص‌های مرتبط با حوزه شهری داشته باشند. درحقیقت شورا باید ترکیب متوازنی از اشخاص باتجربه، جوان و همینطور زنان تأثیرگذار باشد.
وی همچنین درباره حذف اعضای شورای فعلی در لیست نهایی اصلاح‌طلبان هم می‌گوید: این ایده از سوی برخی صاحب نظران در شورا به بحث گذاشته شد، اما مورد موافقت قرار نگرفت. بنابراین امتیاز اعضای فعلی هم به عنوان یک کاندیدا مورد بررسی قرار می‌گیرد.
مهدی رسول پناه، رئیس کمیته انتخابات حزب اعتماد ملی با بیان اینکه لیست 21 نفره شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان پانزدهم اردیبهشت ماه رسما منتشر می‌شود، به «ایران» می‌گوید: در فاز اول نام نویسی، حدود هزار نفر از افراد و شخصیت‌ها ثبت‌نام کردند، برخی خودشان و برخی دیگر نیز از سوی احزاب و گروه‌ها معرفی شدند، اما درنهایت به یک لیست 42 نفره محدود می‌شویم که از درون آن، اسامی 21 نفر بیرون می‌آید. قطعاً این 21 نفر جزو چهره‌های مطرح، شاخص و البته متخصص هستند. اگرچه تا دقیقه آخر هم ممکن است اسامی تغییر کند.
وی با بیان اینکه شورای عالی در نهایت یک لیست واحد منتشر می‌کند و قرار بر این است که همین یک لیست هم از سوی اصلاح‌طلبان بیرون بیاید، ادامه می‌دهد: اما این به معنای انتشار سایر لیست‌های جداگانه نیست. ممکن است برخی گروه‌های دیگر هم لیست بدهند که ارتباطی با لیست شورای عالی اصلاح‌طلبان ندارد.
رسول پناه با بیان اینکه معیارها و شاخص‌های انتخاب اعضا در سایت شورای عالی درج شده است، تأکید می‌کند: افراد با توجه به این معیارها نمره‌بندی شده و امتیاز دریافت می‌کنند. برای مثال سابقه نمایندگی مجلس یا احزاب، از صفر تا 35 امتیاز بارم‌بندی شده که با توجه به سابقه افراد، امتیاز داده می‌شود. البته فعالیت‌های فرهنگی و هنری هم امتیاز خاص خودشان را دارند، اما نظر اعضا بیشتر بر تخصص و سابقه مدیریتی افراد متمرکز شده است و تلاش می‌شود تا لیست سیاسی نشود. براین اساس ممکن است چند چهره سیاسی وارد لیست شوند، اما بحث اصلی تخصص و تجربه است.وی درباره اینکه چطور می‌توان از تکرار تجربه قبل شورا در ورود به لیست و چرخش رأی در موارد حساس جلوگیری کرد، اینطور توضیح می‌دهد: الان تأکید شورا بر معیارها و شاخص‌هاست، دیگر سهمیه حزبی وجود ندارد، یعنی حزب نمی‌تواند فردی را معرفی کند، درحالی که در دوره قبل همین فرد از سوی حزب اسلامی کار معرفی شده بود.
البته تعهدنامه نیز از افراد گرفته می‌شود تا این اتفاق دوباره تکرار نشود.وی درباره کار شوراها در دوره‌های قبل با بیان اینکه شورا در هیچ دوره‌ای موفق ظاهر نشده می‌گوید: حتی در دوره اول هم که شورا خوب ظاهر شد، بازهم دعواهای سیاسی اجازه نداد فعالیت چشمگیرانه‌ای داشته و به سراغ بحث‌های تخصصی برود. من معتقدم اگر افراد متخصص انتخاب شوند، از بسیاری از مشکلات شهر گره گشایی می‌شود. براین اساس شورای عالی بدنبال انتخاب سیاستمداران نیست. چون بر این باوریم شهر به تخصص‌های مرتبط با محیط زیست، ترافیک، معماری و مدیریت بحران نیاز دارد. دراین صورت فضاهای زیادی برای کارکردن هست. اما مشکل اینجاست که اغلب افراد بدنبال اهداف دیگری وارد شورا می‌شوند. مثل رانت خواری.به گفته وی، باید افراد پاکدست که سلامت مالی‌شان به اثبات رسیده و از تخصص لازم هم برخوردارند، وارد شورا شوند. چراکه در شورا فضا برای رانت آماده است و برخی افراد خاص، شورا را شبیه دکان می‌بینند .

قطعاً در اخبار هم شنیده‌اید که فلان شورای شهر یا شهردار به خاطر همین گرفتاری‌های مالی بازداشت شدند. پس تعهد و تخصص حرف اول را می‌زند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج