۵۲۱۳۸۷
۵ نظر
۵۰۰۷
۵ نظر
۵۰۰۷
پ

سوال دوم مناظره: کاهش فاصله طبقاتی

سوال از رئیسی: چه برنامه ای برای رشد عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقانی در شرایط امروز ایران پیشنهاد می کنید.

دومین نامزدی که باید در جایگاه پاسخ به سوالات قرار گیرد نیز از طریق قرعه کشی انجام شد و قرعه بنام ابراهیم رئیسی افتاد.
سوال از رئیسی: چه برنامه ای برای رشد عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقانی در شرایط امروز ایران پیشنهاد می کنید.
سوال دوم مناظره: کاهش فاصله طبقاتی

پاسخ رئیسی: در سالهای اخیر شاهد بیشتر شدن فاصله طبقاتی هستیم. امروز توجه به طبقه پایین جامعه اولویت است و راهکار برون رفت از این وضعیت که مشکلات بسیار اجتماعی و سیاسی می تواند ایجاد کند آن است که نسبت به دهک های پایین حتما افزایش یارانه ها داشته باشیم. سه دهک پایین سه برابر شوند و برنامه ریزی شود برای اینکه حداقل در سال یک میلیون نفر از پوشش سازمان های حمایتی خارج شوند.

برای دهک های متوسط تسهیلاتی قائل شویم که نسبت به درآمد آنها باشد تا اینکه بتوان فاصله طبقاتی را کمتر کرد.

نسبت به مالیات ها هم ما از حقوق بگیرانی که امروز درآمد آنها زیر سه میلیون تومان است تجدید نظر کنیم و از افرادی که فرار مالیاتی دارند زیبنده نیست که از آنها مالیات نگیریم.

اگر گام هایی در جهت کم کردن فاصله طبقاتی گام هایی برداشته شود زیبنده نظام اسلامی است. قطعا اقداماتی نسبت به قشر فقیر جامعه، اشتغال برای کسانی که کار ندارند در جهت کم کردن این فاصله تاثیرگذار باشد

نقد میرسلیم نسبت به رئیسی: آیا اقداماتی که در طول برنامه پنجم توسعه هست در جهت کاهش عدالت اجتماعی بوده یا خیر. چگونگی تغییر روند تبعیض را تبیین کنید و چه نسبتی بین تبعیض ها و عدالت اجتماعی برقرار است. سبک زندگی ما در جامعه مطلوب هست که بتواند برآورنده توقعات نسبت به عدالت اجتماعی هست.

نقد هاشمی طبا نسبت به میرسلیم: یقینا اقشار محروم باید مورد توجه دولت قرار بگیرند و از طریق سازمان های حمایتی مثل کمیته امداد و سازمان بهزیستی این قشر مورد توجه باشند اما به این معناست که باید یارانه ها در دسترس باشد تا سروسامان بگیرند.

اگر همه توقعات را از دولت داشته باشیم ممکن نیست باید برای اینکه امکانات بهتری در اختیار عموم و بخصوص طبقات ضعیف قرار دهیم باید تولید ناخالص ملی را بالا ببریم.

پاسخ روحانی به رئیسی: مسئله عدالت اجتماعی و کم کردن فاصله اقشار مختلف جامعه اهمیت فراوانی دارد، باید تلاش کنیم تعادلی میان شرق و غرب کشور ایجاد کنیم، شرق کشور به دلیل کویری بودن شرایط سخت تری نسبت به غرب دارد.

دولت یازدهم توجه زیادی به شرق کشور کرده است، برای نخستین بار به زاهدان گازکشی شد و برای توسعه راه آهن شرق کشور هم تلاش های زیادی شد. درباره اینکه گفته می شود یارانه نیازمندان باید بیشتر شود، مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، در دولت یازدهم سه برابر شده است. برای کسانی که دو معلول در خانواده دارند خانه ساخته شده و برای کسانی که یک معلول دارند هم در حال ساخت خانه هستیم. برای برقراری عدالت اجتماعی باید رانت ها را از بین ببریم و با فساد اجتماعی مقابله کنیم

قالیباف در نقد سخنان رئیسی: عدالت اجتماعی از موضوعات مهم و از اهداف نظام اسلامی است. تحقق عدالت اجتماعی با مشکلات و تبعیض‌ها بسیار سخت است. زمانی که در شهرداری کار را شروع کردیم گفتیم باید فاصله و ناعدالتی اقتصادی شمال و جنوب شهر از بین برود. در برنامه جنابعالی دیدم به این موضوع و عدالت اجتماعی پرداختید. امروز شکاف اقتصادی در جامعه ما بیشتر شده است.

جهانگیری در نقد سخنان رئیسی: عدالت یکی از آرمان های مهم نظام اسلامی است. محدود کردن عدالت ظلم به آن است؛ عدالت تحصیلی، عدالت سیاسی، عدالت قضایی از عدالت است. احساس عدم عدالت در کشور بالا رفته است. باید کاری کنیم مردم باور کنند که مسئولانشان در وجوه مختلف بر مبنای عدالت عمل می کنند. عده‌ای به رده‌های بالا رسیدند و عده ای به حداقل‌ها احتیاج دارند. اینکه گفته شده به دهک‌ها پایینی یارانه را سه برابر می‌کنیم باعث فاصله بیشتر بین دهک های چهارم و پنجم می‌شود. کسی که موفق می‌شود بواسطه تماس با برخی مسئولین به درآمدهای کلان دست پیدا کند و بیش از ۳.۸ میلیارد دلار به جیب بزند، این یعنی جامعه به سمت بی‌عدالتی رفته است.

پاسخ رئیسی: بعد از توحید هیچ مساله‌ای در دین ما به اندازه عدالت به آن توجه نشده. منظور از عدالت اینجا فاصله طبقاتی بود نه چیز دیگر.

ما شاهد مشکلات اقتصادی هستیم و این‌ها فاصله ها را بیشتر کرده است. درآمد برخی از مردم همین مبلغ یارانه است. نسبت به رانت‌ها که اشاره فرمودند، ۵۰ درصد مردم که وام نگرفته‌اند، ۵ درصد وام‌های بسیار کلانی گرفتند. چرا عده کمی بتوانند از مواهب و امکانات بهره‌مند شوند. برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها در مجموعه دولت به نحوی باشد که فاصله طبقاتی کمتر و کمتر شود، نه در سخن بلکه در عمل. برنامه‌ریزی‌ها در دولت باید به سمت کاهش فاصله طبقاتی برود. ما حق خود محرومان را می‌خواهیم بدهیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سلام شما که الان برای نفع خودتون حرف میزنید یعنی ما مردم حق زندگی نداریم راستش چند وقت پیش رفتم پیش نماینده مجلس شهرمان واز سختی شرایط زندگیم و مشکلاتی که داشتم حدود نیم ساعت توضیح دادم و کمک خواستم اما بعد از اتمام صحبت هام تنها جواب من این بود که برو پیش معاونم همین شما مسئولین هیچ گاه نمیخواین بپذیرین که به غیر از خودتون کسان دیگری هم هستن که زندگی کنم

    • بدون نام

      من حاضرم از جون خودم بگذرم تا بچه هام بتونن زندگی کنن اما......

    • بدون نام

      فقط روحانی

    • بدون نام

      من این سری به دکتر روحانی رای میدم

    • بدون نام

      میر سلیم و هاشمی طبا اصلا حرفی واسه گفتن ندارند فی واقع آرای باطله از رای این دو عزیز بیشتر است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج